Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Mij lijkt het dat de D3 slechts een tussenstop is naar nog wat anders.
daarover kan je wel wat filosoferen.
- een nieuwe camera is altijd een tussenstop tussen zijn voorganger en zijn opvolger. Is een dooddoener, maat het gaat er natuurlijk om dat een opvolger een aantal zaken echt beter moet gaan doen dan het huidige model om de naam 'opvolger' te verdienen.
- een camera is niet één systeem maar een geheel van systemen. Je hebt het centrale fotonen-opvangend-en-naar-electronen-omzettend-element (de CCD of CMOS of weet ik veel), het systeem wat die electronen van je fotonen-opvangend-en-naar-electronen-omzettend-element weghaalt, de in-camera-bewerking, de opslag, je hebt het hele scherpstelsysteem, het lichtmetingssysteem, de spiegelmechaniek, de interactie met de lens, enzovoort, en nu ook live preview.
- je hebt hierin de grensvoorwaarden van de gebruikte onderdelen (S/R ratio van je individuele pixels, het materiaal van je shutter), en je hebt de exploitatie van je onderdelen (in hard- en software)
- waar ik wil op aansturen is dat er een aantal elementen in je camera zitten die tegen de grens van hun mogelijkheden zitten en die enkel kunnen vooruitgaan door een technologische (r)evolutie (zoals de S/R van je chip), en andere elementen die je met intelligentie kunt vooruithelpen (zoals de in-camera verwerking).
- dus verwacht maar incrementele verbeteringen die je niet noodzakelijk meteen in een D3/D300-opvolger gaat zien, maar die bijvoorbeeld in een D80x of een D40xs zouden kunnen hun debuut maken (zoals nu een D40x een eigenaardig mengsel is van compromissen en nieuwe technologieën); de D3/D300 zal die upgrades ook krijgen (als D3x, D3xs, etc...); maar uiteindelijk wordt nu al achter de schermen keihard gewerkt aan wat over enkele jaren de D4 moet worden, waarbij een aantal systemen voorlopig gewoon 'pending' zijn (in ontwikkeling). Waar ze in Japan over dromen voor een D4 mag joost weten (een 40MP chip, nieuwe intuitieve manieren om met je toestel te interageren, een crossover tussen DLSR en de compacte digitaaltjes zonder spiegel waar je nog enkel op een live beeld werkt maar wel de lenzen kan veranderen zoals we nu gewoon zijn, een gigantische solid-state buffer van 8 tot 64 GB, weet ik veel), maar over enkel jaren zullen we weer met onze mond openvallen, zoveel is zeker.
Eigenlijk zou iemand een draadje moeten openen: wat verwacht ik van een D4 (of een 1D mark IV voor mijn part), en dan kunnen we eens lekker dromen.
Laat ons zeggen dat de huidige D3 me er niet ertoe aanzet om de D2X buiten te gooien. Er zitten wel wat extra toeters en bellen op, toegegevn en de grootste vooruitgang lijkt me de nog bruikbare beeldkwaliteit rond 3200 tot 6400ISO. Langs de andere kant had ik liever een 50 ISO gehad ook.. (ben nog een Kodachrome25 freak geweest ) in plaats van het wegvallen van 100ISO maar ik vermoed dat de huidige sensor dat niet toelaat kwa oplossend vermogen (of hoe noem je dat - ben geen techbiff ).
Een FF met 25Mp en pakweg 15beeldjes per seconde zou al wat leuker klinken.
Het is natuurlijk marketing maar ik ben toch onder de indruk door
- De 51 Focus punten
- De liveview voor macro
- het playback scherm
- ik hoop dat de D-lighting echt werkt
- Iso tot 3200 maar daar wil ik eerst wel eens echte foto's van zien
Ik hoop dat wat Nikon laat zien betreffende D-Lighting ook in het eggie zo werkt.
Dat zou wel mooi zijn. Het 3" scherm en de autofocus, daar ben ik ook wel benieuwt naar.
Ik heb vanmiddag nog met Nikon gebeld aangezien er verhalen de ronde deden dat men eerst alleen de NPS winkels van de eerste D3 en D300 zou gaan voorzien. Volgens de vriendelijke dame wordt alles gewoon over de winkels verspreid. Daarmee bedoelde ze wel echte fotozaken en geen pc winkels of zo, werd er even expliciet bij vermeld.
Met de volgende mededeling : Verwachte levertijd vanaf januari 2008. Beperkte levering en uitlevering op volgorde van bestelling . . . Reken dan maar eerder februari/maart en tegen die tijd ook waarschijnlijk aan dezelfde prijs leverbaar op andere plaatsen . . .
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Met de volgende mededeling : Verwachte levertijd vanaf januari 2008. Beperkte levering en uitlevering op volgorde van bestelling . . . Reken dan maar eerder februari/maart en tegen die tijd ook waarschijnlijk aan dezelfde prijs leverbaar op andere plaatsen . . .
Ja een politiek die meer en meer voorkomt om de klanten te "lijmen" : goeie prijs adverteren en dan maar voorschotten binnenhalen...
(niet allleen bij buitenlandse webshops trouwens)
Ja een politiek die meer en meer voorkomt om de klanten te "lijmen" : goeie prijs adverteren en dan maar voorschotten binnenhalen...
(niet allleen bij buitenlandse webshops trouwens)
Silent M.
Ik ken er ook die een hogere prijs aanrekenen maar die dan ook hun belofte houden om vroeger en misschien zelfs als eerste te leveren . . . 't is nu eenmaal zo, hoe sneller je iets nieuw wilt, hoe meer je betaalt . . . vraag en aanbod he . . . de koper beslist of hij wacht of niet . . .
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Ik kreeg net een mailtje dat ik woensdag de D300 kan ophalen bij Omnifoto in Groningen Nederland). Ben erg benieuwd wat deze camera mij zal bieden tov de D200. De reden dat ik ga overstappen is de snelheid van 8 beelden per seconde. Vaak kom ik bij vluchtshots echt snelheid te kort.
Comment