Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3 en D300 aangekondigd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: D3 en D300 aangekondigd

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
    Ik verwacht niet dat de CAM3500 AF dezelfde snelheid haalt op een D300 als op een D3.

Jan.
    Met de grip en dezelfde batterij verwacht ik geen verschil

Ze zullen m.i. wel anders aanvoelen in gebruik omdat bij de D300 de sensoren verhoudingsgewijs een veel groter deel van het frame dekken, terwijl bij de D3 alles geconcentreerd zit in het midden.

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rick Bekijk bericht
      Begin toch wel een beetje te twijfelen om mijn D200 wel te verkopen naar aanleiding van dit schrijven :
      http://www.e-fotografija.si/template...54&z=93&page=4
      Ik denk dat dit alles zegt over de D3 en over de D300.

the D3 has more detail at ISO 25600 than the other two cameras, D2Xs and D300, at ISO 1600
      Geen D300 dus.

En dat de D3 met een FF sensor (iets) beter is dan de 1DsIII met een APS sensor weten wij al zeker.

In elk geval is Nikon met de D3 volledig terug en wijzigt vanaf nu de verhouding tussen het aantal witte lenzen en zwarte/grijze lenzen langzaam maar zeker.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Ik heb zo de indruk dat de meerwaarde van de D300 tov de D200 veel minder significant is als de D200 tov de D100.
        De D200 blijft m.i. een goed toestel dat nog enkele jaren door kan, al zal het ongetwijfeld een hogere ruis hebben dan de D300. Al is dat nu weer relatief. Ik neem 95% van mijn beelden op 100 en 200 iso en al kan een toestel met een lagere ruis op hogere iso wel interessant zijn, het zal mij niet overhalen om mijn D200 te vervangen door een D300. De D300 zie ik als een evolutie (een soort D200x dus), de D3 daarentegen is een revolutie. De prijs van de D3 is echter veel te hoog voor een doorsnee amateur. Het wordt dus (voor mij) eigenlijk wachten op een betaalbare FF-versie à la Canon 5D. (D300 FX?)

Voila, ook dit kan een juiste mening zijn, als je iso 100 en 200 gebruikt, heeft het misschien niet zoveel zin om te uppen.

Comment

In elk geval is Nikon met de D3 volledig terug en wijzigt vanaf nu de verhouding tussen het aantal witte lenzen en zwarte/grijze lenzen langzaam maar zeker.

Jan.

Daar ben ik ook blij me!! de echte profs kunnen terug hun Nikon's gebruiken zonder dat de Canonians ze uitlachen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Ik heb die photozone review nog niet gelezen. Er zit wel wat tonvormige vervorming in het objectief van 18-24mm, maar scherpte zou tussen f8-f11 niet moeten onderdoen voor de AFS 17-35mm f2.8

MVG,
            Maar de nieuwe Nikon body's gingen toch de mogelijkheid hebben om de lensfouten te corrigeren? Ik dacht dat Nikon dat ging inbouwen. In tegenstelling met Canon, waar je het via DPP extern zult moeten doen (release van die soft was voor oktober)
            Dean zijn we van die vervelende, moeilijk manueel recht te zetten lenseigenschappen verlost.

Comment

Die review op e-photographia is zeer interessant. Voor zover ik begrepen heb is het echter wel mogelijk om ook met de D300 in liveview mode contrast-detectie scherpstelling toe te passen, in tegenstelling tot wat het artikel vermeld.

En volgens mij vertoont de D300 toch wel minder ruis dan wat ik van de D200 zie (op de LCD is het natuurlijk altijd moeilijk beoordelen).
              Op de D300 is het ingezoomd scrollen door de foto wel een pak vlotter dan op de D200.

Misschien wel nog een bemerking bij die grip, die extra snelheid wordt gehaald met een EN-EL4a batterij, echter die kan je niet laden met de standaardlader van de D200 en D300, en je moet vermoedelijk ook nog een batterijdeksel kopen. Daarboven komt nog dat die batterijen schrikkelijk duur zijn. Dit is dus interessant voor D2x en D3 bezitters (die hebben namelijk al de lader en batterij), maar niet voor D200 bezitters, of instappers.

Ik zal blij als de toestellen beschikbaar zijn, de echte test kan toch maar beginnen als ze te koop zijn (cfr het verleden: BLGOD, banding, hoge ISO pixelfouten, duurzaamheid ... )

Wel heb ik het gevoel, hoe goed de D3 ook is (en hij is goed wees daar maar zeker van), dat Nikon toch nog redelijk snel met D3x zal komen. Sony heeft nog altijd die 18 mpixel sensor op het schap liggen...

@Rudy, Nikon had, net als zoveel andere dit al in zijn bodies zitten, alleen was het niet zomaar aan te roepen, er was ook speciale software voor nodig. Met de D300 (en ook D3?) heeft Nikon dit toegankelijk gemaakt voor de gebruiker, net als Canon dit recent heeft gedaan (of zal doen in de komende modellen). Dit is inderdaad interessant voor een gebruiker die maar geen 2 gelijke objectieven heeft. Een persbureau kan hier bvb niks mee doen, want de correcties zijn, voor zover ik begrepen heb, gebaseerd op de objectiefidentificatie, en niet op basis van het serienummer. Aangezien geen twee objectieven identiek zijn, kan je dus na verwisseling van body en objectieven heel verkeerde resultaten krijgen. Vermoedelijk zal het ook een redelijk proces zijn om de juiste correctiefactor te vinden, want op elke brandpuntsafstand/diafragma/scherpstelafstand combinatie kan er een andere afwijking zijn. Alles zal er dus ook van afhangen hoeveel vrijheidsgraden er zijn om correcties in te voeren. En dit mechanisme is ook geen oplossing voor objectieven die geen randscherpte hebben bij grote diafragma's... Desalniettemin ben ik wel geinteresseerd in hoe het zich in de praktijk zal gedragen, iedereen haalt graag het onderste uit zijn objectieven, zeker als je vlijmscherpe macrolenzen gezien hebt.
              Last edited by spacemanbow; 3 oktober 2007, 15:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Maar de nieuwe Nikon body's gingen toch de mogelijkheid hebben om de lensfouten te corrigeren? Ik dacht dat Nikon dat ging inbouwen. In tegenstelling met Canon, waar je het via DPP extern zult moeten doen (release van die soft was voor oktober)
                Dean zijn we van die vervelende, moeilijk manueel recht te zetten lenseigenschappen verlost.
                Alleen CA. En alleen voor jpg.

Al kan het perfect dat Nikon meer kan dan wat Nikon ons wil zeggen.
                With Nikon you can.

Jan.

Comment

Ik denk dat dit alles zegt over de D3 en over de D300.

Geen D300 dus.

En dat de D3 met een FF sensor (iets) beter is dan de 1DsIII met een APS sensor weten wij al zeker.

Jan.
                  Ik heb net de D3 en de D300 in de handen gehad.Op de D3 zat de 17-35 en op de D300 de 12-24.Die schermpjes.
                  O.a even gehad over de verhalen en commentaren welke nu op internet staan. Het verhaal dat de D3 in ISO 25600 meer detail heeft dan de D300 en de D2xs in 1600 werd af absolute onzin afgedaan. Deze gasten hebben uiteraard zelf ook gespeeld met camera. Hij liet het mee even zien door waar ik bij was wat foto's te nemen en deze even in z'n Mac te zetten.
                  Nu begin ik dus heel erg te twijfelen aan de objectiviteit van die gast waarin ik in eerste instantie naar verwees. Foto's zagen er gewoon heel goed uit op ISO 800 en 1600.De D300 doet het gewoon 2 stops beter dan de D200. Die stel regel kon ik aanhouden. Wat betreft de autofocus, iemand had ergens hier in het topic z'n twijfels of deze wel inderdaad identiek was aan de D3.
                  De Nikon vertegenwoordiger blijft erbij dat deze absoluut het zelfde.
                  Met wat ik heb geprobeerd met de AF-S VR 18-200 mm en de f2,8 28-70 op beide camera's merk ik geen verschil. " Zie je nu wel" was de reactie van Nikon.
                  Maar die D3, wat een

Comment

Ik heb net de D3 en de D300 in de handen gehad.Op de D3 zat de 17-35 en op de D300 de 12-24.Die schermpjes.
                    O.a even gehad over de verhalen en commentaren welke nu op internet staan. Het verhaal dat de D3 in ISO 25600 meer detail heeft dan de D300 en de D2xs in 1600 werd af absolute onzin afgedaan. Deze gasten hebben uiteraard zelf ook gespeeld met camera. Hij liet het mee even zien door waar ik bij was wat foto's te nemen en deze even in z'n Mac te zetten.
                    Nu begin ik dus heel erg te twijfelen aan de objectiviteit van die gast waarin ik in eerste instantie naar verwees. Foto's zagen er gewoon heel goed uit op ISO 800 en 1600.De D300 doet het gewoon 2 stops beter dan de D200. Die stel regel kon ik aanhouden. Wat betreft de autofocus, iemand had ergens hier in het topic z'n twijfels of deze wel inderdaad identiek was aan de D3.
                    Met wat ik heb geprobeerd met de AF-S VR 18-200 mm en de f2,8 28-70 op beide camera's merk ik geen verschil. " Zie je nu wel" was de reactie van Nikon.
                    Maar die D3, wat een
                    Rick,

Waar heb jij de camera's kunnen bekijken ??

alex
                    Website : www.alextimmermans.com
                    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                      Rick,

Waar heb jij de camera's kunnen bekijken ??

alex
                      Omni Foto in Groningen.
                      Daar waren ze vandaag van 10:00 - 16:00 uur.

Comment

Wat betreft de autofocus, iemand had ergens hier in het topic z'n twijfels of deze wel inderdaad identiek was aan de D3.
                        Had de D300 de grip gemonteerd? Zoals ik hierboven al schreef verwacht ik geen verschil als de grip met de 11.1V D2/D3 batterij gebruikt wordt. Anderzijds als de 7.4V standaard batterij gebruikt wordt, zal de AF waarschijnlijk iets minder snedig uit de startblokken komen. Net zoals alle andere apparaten met een gelijkstroommotor. Neem bv de racebaan van mijn zoon. Op 7V kan je de controllers volledig indrukken en dan zullen de autootjes rustig hun baantjes rijden. Wanneeer je de spanning verhoogt naar 11V en hoger krijg je ineens bloednerveuze karretjes

MVG,

Comment

De Nikon vertegenwoordiger vertelde mij dat de D300 twee keer zo zuinig was als de D200. De grip zat er helaas niet onder. Deze schijnt pas in november leverbaar te zijn. De nieuwe lenzen ( o.a de 14-24 en de 24-70 ) komen zoals het zich er nu laat uitzien volgende week binnen.
                          Er was één ding welke hij mij, en ook de overige aanwezigen, op het hart drukte, dit zijn echt pre productie modellen en geen definitieve versie.

Comment

Het verhaal dat de D3 in ISO 25600 meer detail heeft dan de D300 en de D2xs in 1600 werd af absolute onzin afgedaan.
                            Dit is uiteraard een extreme stelling. Ik zou er ook niet letterlijk op ingaan, aangezien hij zegt dat dit niet een technische review was. Los daarvan lijkt mij dit een persoon die de zaken heel goed kan inschatten en kan ik me goed vinden in de algemene teneur van zijn bericht.

Inschatten van ruis vind ik ook niet zo makkelijk, zeker aangezien er nog digitale processen spelen. Je moet niet alleen kijken of er weinig ruis is maar ook of er nog voldoende detail over is. Als je iso 1600 gebruikt op een klaarlichte dag, ga je ook niet zoveel ruis hebben, maar gebruik die bij weinig licht - dus waar dit typisch nodig is - en het is een andere zaak.
                            De D300 zal zeker wel beter doen dan de D200. Ik heb ook al voorbeelden gezien die niet slecht waren.
                            Maar ik ben wel overtuigd van het effect van een grote sensor en het is maar de vraag of het zinvol is om nog veel in croptoestellen te investeren. Ook in termen van lenzen bij voorbeeld want ze zijn niet zomaar overdraagbaar.
                            De resultaten van de D3 en de 2 jaar oude 5D bij voorbeeld spreken voor mij boekdelen.

Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Comment

Wat ik op wel grappig vond was de discussie over de echt dure lenzen en de wat goedkopere.
                              Het zou hem namelijk niks verbazen als je met de nieuwe AF-S f2,8 24-70 mm
                              het kwaliteit verschil van de lens beter op de D300 zou terug zien dan op de D3.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                Dit is uiteraard een extreme stelling. Ik zou er ook niet letterlijk op ingaan, aangezien hij zegt dat dit niet een technische review was. Los daarvan lijkt mij dit een persoon die de zaken heel goed kan inschatten en kan ik me goed vinden in de algemene teneur van zijn bericht.

Inschatten van ruis vind ik ook niet zo makkelijk, zeker aangezien er nog digitale processen spelen. Je moet niet alleen kijken of er weinig ruis is maar ook of er nog voldoende detail over is. Als je iso 1600 gebruikt op een klaarlichte dag, ga je ook niet zoveel ruis hebben, maar gebruik die bij weinig licht - dus waar dit typisch nodig is - en het is een andere zaak.
                                De D300 zal zeker wel beter doen dan de D200. Ik heb ook al voorbeelden gezien die niet slecht waren.
                                Maar ik ben wel overtuigd van het effect van een grote sensor en het is maar de vraag of het zinvol is om nog veel in croptoestellen te investeren. Ook in termen van lenzen bij voorbeeld want ze zijn niet zomaar overdraagbaar.
                                De resultaten van de D3 en de 2 jaar oude 5D bij voorbeeld spreken voor mij boekdelen.

Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
                                Ik ben het met je eens dat deze persoon aardig wat ervaring heeft en zeer goed op de hoogte is. Alleen zijn stelling dat je net zo goed de D200 kon houden ( want daar komt het wel op neer ) daar heb ik echt mijn twijfels over, helemaal nu ik de D300 en de D3 zelf in handen heb gehad.

Comment

Working...
                                X