Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Zou ik ook doen.
Dit artikel vind ik heel interessant en de persoon spreekt met veel kennis van zaken. De D3 is volgens mij een no-brainer voor mensen met voldoende geld.
Voor de anderen : dit zijn heel spannende tijden. Maar tegelijkertijd tijden om niet te snel te beslissen. De D300 is volgens mij inderdaad een mixed bag.
Nou nou, laat ons toch stellen dat de beeldkwaliteit er toch op vooruitgaat met de d300 voor niet teveel geld. En wil je beter glas bij Nikon dan moet je zeer diep in de pocket gaan. Op een betere body gaat toch elke lens beter presteren? Ook de niet toplenzen.
Als Nikon user zou ik toch wel de stap maken denk ik. Als 5d is het voorlopig nog een ander verhaal. Vanwege de dure lenzen...
Ik begrijp niet goed, dat we hét zwakke punt van Nikon , de high iso's, nu plots niet meer belangrijk genoeg vinden om de d200 dan niet in te ruilen voor de d300?
Ik heb het idee dat deze meneer de meerwaarde van de nieuwe lenzen alleen op de D3 ziet. ( de 14-24 en de 24-70 )Op de D300 zou hij ze niet zetten.
Die 24-70 leek mij wel een mooie combinatie met een eventuele D300
Ik ben niet volledig op de hoogte van de lenzen.
Begrijp ik het goed dat je op een 5D een mooi resultaat kan neerzetten met de 17-40 aan pakweg 650 euro terwijl je voor een Nikon FF breedhoek lens een fortuin moet neertellen? Of kan je een Nikon breedhoeklens van het analoge tijdperk gebruiken, maar op deze heb ik geen zicht.
Ik ben niet volledig op de hoogte van de lenzen.
Begrijp ik het goed dat je op een 5D een mooi resultaat kan neerzetten met de 17-40 aan pakweg 650 euro terwijl je voor een Nikon FF breedhoek lens een fortuin moet neertellen? Of kan je een Nikon breedhoeklens van het analoge tijdperk gebruiken, maar op deze heb ik geen zicht.
De AF 18-35mm f3.5-4.5 zou naar het schijnt ook zeer goed zijn
Ik heb zo de indruk dat de meerwaarde van de D300 tov de D200 veel minder significant is als de D200 tov de D100.
De D200 blijft m.i. een goed toestel dat nog enkele jaren door kan, al zal het ongetwijfeld een hogere ruis hebben dan de D300. Al is dat nu weer relatief. Ik neem 95% van mijn beelden op 100 en 200 iso en al kan een toestel met een lagere ruis op hogere iso wel interessant zijn, het zal mij niet overhalen om mijn D200 te vervangen door een D300. De D300 zie ik als een evolutie (een soort D200x dus), de D3 daarentegen is een revolutie. De prijs van de D3 is echter veel te hoog voor een doorsnee amateur. Het wordt dus (voor mij) eigenlijk wachten op een betaalbare FF-versie ŕ la Canon 5D. (D300 FX?)
Ik heb zo de indruk dat de meerwaarde van de D300 tov de D200 veel minder significant is als de D200 tov de D100.
De D200 blijft m.i. een goed toestel dat nog enkele jaren door kan, al zal het ongetwijfeld een hogere ruis hebben dan de D300. Al is dat nu weer relatief. Ik neem 95% van mijn beelden op 100 en 200 iso en al kan een toestel met een lagere ruis op hogere iso wel interessant zijn, het zal mij niet overhalen om mijn D200 te vervangen door een D300. De D300 zie ik als een evolutie (een soort D200x dus), de D3 daarentegen is een revolutie. De prijs van de D3 is echter veel te hoog voor een doorsnee amateur. Het wordt dus (voor mij) eigenlijk wachten op een betaalbare FF-versie ŕ la Canon 5D. (D300 FX?)
Ik ben vooral benieuwd hoe de nieuwe CAM3500 AF gaat presteren op zowel D3 als D300 tov de CAM2000 AF in de D2 reeks. Als de vooruitgang op dit vlak groot genoeg is, zou dit voor mij een reden kunnen zijn om ook de D300 te overwegen voor natuur en actiefotografie
Dat is ook mijn idee. Vooral op het vlak van de prestaties was het verschil tussen de D200 en de D100 groter. Er is ook heel wat meer tijd overgegaan vooraleer de D100 vervangen werd door de D200.
De verschillen tussen de D300 en de D200 zijn ook niet te onderschatten, maar dat gaat dan eerder over features die niet onmiddellijk met beeldkwaliteit te maken hebben (Live view, sensorreiniging, display, ...). Uiteraard is er ook de nieuwe sensor, maar daar is het verschil minder spectaculair als destijds met de D200.
De D300 zal zeker een schitterende camera zijn, maar de D200 heeft daarom nog niet afgedaan. Ik hoop er alleszins nog enkele jaren plezier van te hebben.
Ik ben vooral benieuwd hoe de nieuwe CAM3500 AF gaat presteren op zowel D3 als D300 tov de CAM2000 AF in de D2 reeks. Als de vooruitgang op dit vlak groot genoeg is, zou dit voor mij een reden kunnen zijn om ook de D300 te overwegen voor natuur en actiefotografie
MVG,
Ik verwacht niet dat de CAM3500 AF dezelfde snelheid haalt op een D300 als op een D3.
Photozone is er toch niet zo enthousiast over, zelfs op een APS-C.
Ik heb die photozone review nog niet gelezen. Er zit wel wat tonvormige vervorming in het objectief van 18-24mm, maar scherpte zou tussen f8-f11 niet moeten onderdoen voor de AFS 17-35mm f2.8
Comment