Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik heb er de standaard 18-55 bijgenomen, het prijsverschil met de losse body was €24 dus voor die prijs , komt nog wel is van pas.
(ik heb er gelijk een 18-200 Tamron lens bijgekocht, kan ik eerst een beetje uitzoeken in welke richting ik wil gaan voor ik wat duurdere lenzen (lees L-enzen) aanschaf
Zowel op trekking/klimmen als op motorreis wordt de camera vaak door mekaar geschud.
Met mijn analoge spiegelreflexen heeft dit nooit problemen opgeleverd.
Vooral op de motor (waar de camera in een zijkoffer of tanktas is opgeborgen) wordt hij aan nogal wat schokken blootgesteld. Is de K10D hier tegen bestand (de Belgische wegen in achtnemend).
Thanks,
Nepal
Anderhalve maand geleden overleefde m'n K10D zonder verpinken de rit van Kampot naar Bokor Hill Station (Cambodja). Dat kon van m'n achterwerk niet gezegd worden... De K10D zat in de Slingshot 300 die op de bodem van de pick-up lag:
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Ik heb er een Tamron 18-250 bij genomen, ben net terug van skivakantie, heb zowat alles van 18 tot 250mm gebruikt en ik ben tevreden over het resultaat.
En zeeeer belangrijk: lens en toestel zijn niet van mekaar gemoeten; wat qua stofbestrijding het beste is dat je kan doen op vakantie.
Verder hoop ik mij zsm een Tamron 90mm portret-macro en een Pentax 14mm te kunnen aanschaffen, voor het 'betere?' werk, maar dan zal er eerst nog wat gespaard moeten worden, haha.
Een dezer dagen komt mijn tussenring M42-K aan, dan zal ik de Pentax macro-balg met omgekeerde 55/1.8 kunnen gebruiken op de K10D, ik ben alvast benieuwd naar de resultaten.
En een voorspoedig 2008 voor iedereen!
St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/
wat zijn de verschillen tussen een K10D en de Sony A something?
zo op papier en in formaat lijkt t wel dicht bijeen te liggen. Maar wat is de practijk?
wat zijn de verschillen tussen een K10D en de Sony A something?
zo op papier en in formaat lijkt t wel dicht bijeen te liggen. Maar wat is de practijk?
Heb ik persoonlijk geen ervaring mee... Ik vermoed dat het voor een stuk gewoonte zal zijn. De K10D zit in principe een stapje hoger dan de A100. De A700 echter is meer aan de K10D gewaagd, en staat wat hoger in de cijfers, maar da's vooral omdat het een recentere camera is. Pentax heeft de K20D op stapel staan en die zal weer wat verder gaan dan de Sony... Never ending story...
Aan de foto's die er uit komen bij juist gebruik zal het niet liggen, bij geen van beide merken. 't Zijn fijne reflexen allemaal!!
Als ik je zeg dat ik voor de Pentax zou gaan, dan is dat omdat ik gewoon ben aan de Pentax ergonomie, en de paar keren (2 of 3 keer) dat ik een Sony in een winkel vastnam deze een onhandige blok in m'n handen vond. Maar da's allicht ook door m'n Pentax-gewenning...
Mss lurken er hier wel overstappers (Pentax naar Sony of Sony naar Pentax) die je beter zullen kunnen helpen?
In elk geval zijn het twee merken die gemotiveerd zijn om de Canonikon hegemonie aan te vallen en een vast plaatsje te veroveren. Dat heeft het voordeel dat ze vaak net iets innoverender uit de hoek moeten komen. 't Zit 'm soms in subtiliteiten, maar ik ondervind regelmatig dat ik met m'n K10D toch meer voor m'n centen kreeg dan de grote twee me zouden hebben geboden...
Ik denk dat je best eens naar een winkel gaat waar ze alletwee te grabbel liggen opdat je ze eens in je handen kan nemen!
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
na (te) veel nadenken kijken en vergelijken is de kogel dit weekend door te kerk gegaan, en de visakaart uit de zak.
Geen zin om nog langer te wachten op prijsverlaging hier, nieuw modelletje daar..... K10 it is. En hopen dat ie net als de K1000 van mn vader over 35 jaar nog altijd scherp werkt!
met 16-45, 50-200 kitlens, en een 35mm manuele prime die al een eeuwigheid dienst doet op die K1000.
Ben al meteen verslingerd geraakt aan die 16, de eerstvolgende lens wordt ongetwijfeld een echte fish.
Maar eerst een tasje, extra kaartjes, 2e batterij, filtertjes...
en dus al meteen een vraag:
welke filter: UV, UV-IR, of Circulaire Polarisatiefilter.
Bedoeling: fysische bescherming, en compenseren van teveel licht, vooral in bergen, sneeuw, zee,....
Multi-exposure met Auto-LW aangevinkt:
Je neemt de X beelden met een juiste belichting en de camera voegt de beelden tot één samen door het gemiddelde van alle opnames te nemen.
Voordelen:
- langere sluitertijden mogelijk zonder ND (neutral density) filter. Tot 9x de normaal gemeten sluitertijd. Vb: je wil 10s belichten met f/16 maar je lichtmeter meet 2s aan f/16 aan ISO100. 10s geeft dan een meer dan 2 stops overbelicht beeld. Oplossing 5 opnames aan 2s f/16 met Auto-LW aan.
Heb ik ook even geprobeerd. Bij Pers. Instellingen - Auto LW-correctie - Aan.
Als ik dan 5 foto's neem (in Raw) met de bracketing aan krijg ik 5 aparte (met elke een aparte belichting van 1 stop verschil) foto's, geen 1 samengevoegde foto zoals U beschrijft. Wat doe ik verkeerd??
Hiervoor selecteer je in het opnamemenu Dubbelopnamen
Het aantal opnames kiezen (tot 9) en Auto LW aanvinken.
Uitgebreide bracketing in het opnamemenu gebruik je om verschillende opnames te maken met verschillende witbalans, kleurverzadiging, scherpte of contrast te maken.
Bij bracketing krijg je dus verschillende foto's, bij dubbelopnamen krijg je 1 foto samengesteld uit verschillende belichtingen.
Hiervoor selecteer je in het opnamemenu Dubbelopnamen
Het aantal opnames kiezen (tot 9) en Auto LW aanvinken.
Uitgebreide bracketing in het opnamemenu gebruik je om verschillende opnames te maken met verschillende witbalans, kleurverzadiging, scherpte of contrast te maken.
Bij bracketing krijg je dus verschillende foto's, bij dubbelopnamen krijg je 1 foto samengesteld uit verschillende belichtingen.
Aha, dat is dus inderdaad de oplossing. Van harte bedankt want deze functie komt me zeker nog van pas.
vraagje:
in de maula van de Firmware update 1.3 staat dat je vorige firmware updates incrementeel moet installeren, dus dat je de 1.0 tot en met de 1.2 reeds moet geinstalleerd hebben?
-klopt dit?
-waar vind ik die? Want hier vind ik enkel de 1.3..
Maar volgens mij kun je meteen versie 1.30 installeren.
Klopt!
Wim
Comment