Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Pentax K10D topic

Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
    Welke settings zou je in een bowlingzaal als start gebruiken ?
    Voor flits fotografie binnen gaat m'n ISO altijd naar minstens 280 (ik werk met halve stops, met derde stops ga je andere waarden tss ISO200 en ISO400 hebben).

Ik hou m'n camera haast altijd in P (tenzij ik absolute controle en dus M nodig heb). Op de K10D is P immers HyperProgram, en da's Av en Tv tegelijkertijd. Vermits ik aan de diafragmawieltje draai om m'n diafragma (en dus scherptediepte) te regelen zit ik wel in praktijk in Av. Tv heeft met flits weinig zin, omdat die toch de flitssynchronisatiesluitertijd (1/180s) instelt, ook bij Av.

Als je je diafragma wijzigt gaat de flits z'n licht aanpassen, maar toch zal je het verschil in de belichting van de achtergrond merken. Ik maak altijd op voorhand testshots waarbij ik het diafragma zo klein mogelijk (groot getal) maak (voor de scherpte) en als ik het niet klein genoeg krijg draai ik de ISO wat omhoog voor dat extra bereik (OK knop + voorste wieltje. Tot max ISO560).

Eens ik voor elke situatie een testshot heb dat me aanstaat hou ik die settings. Soms kan je wel wat flitscompensatie moeten indraaien (+1 stop) als in het beeld veel heldere onderwerpen zitten. Vb: een speler met een zwart T-shirt en eentje met een wit T-shirt gaat variërende resultaten geven. Dat witte T-shirt heeft +1stop nodig, dat zwarte allicht niet.

Testen is de boodschap.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Beste wensen aan alle Pentax liefhebbers en moge: 2008, jullie véél centjes opleveren, om "new gear" te kopen.

Best
      Dagzz
      I Love Leica

Comment

Mijn K10D maakt een rammelend geluid wanneer het toestel wordt bewogen (niet geschud !!!) van horizontale opnamestand naar vertikale stand en vice-versa.
        Het is alsof er een gewicht in de camera verschuift en tegen de binnenzijde van de behuizing botst. Het euvel is trouwens ook hoorbaar.
        Bij de dealer kon men me niet zeggen of dit al dan niet normaal was en er was ook geen toestel meer voor handen om een vergelijking uit te voeren.
        Volgens Pentax kan het te zijn dat het geluid afkomstig is van het shake reduction systeem of van de positiebepaling systeem in de camera.
        Beide systemen zouden bewegende elementen bevatten die zeker te horen zijn bij het bewegen van de camera.
        Let wel de camera werd niet geschud maar gewoon om de lengte-as van de lens gekanteld om van horizontale opnamestand naar vertikale opnamestand te bewegen.
        Het doet zich niet voor wanneer de spiegel is opgeklapt (menu spiegel omhoog sensor reinigen).
        Zijn er andere K10D eigenaars (of desgevallend andere Pentax SLR) die hetzelfde ervaren.
        Mijn toestel is pas twee dagen oud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nepal Bekijk bericht
          Mijn K10D maakt een rammelend geluid wanneer het toestel wordt bewogen (niet geschud !!!) van horizontale opnamestand naar vertikale stand en vice-versa.
          Hallo,

Of het je zal helpen weet ik niet maar mijn toestel had dat ook.
          Waarom had?
          Omdat ik het toch even wou nakijken en wat blijkt nu hij doet het niet meer. En ik meen mij toch te herinneren dat het toestel dat ooit wel heeft gedaan.
          Hoe komt dat dan?
          Misschien te wijten aan het feit dat mijn toestel is binnen geweest bij De Beuckelaer voor o.a calibratie met de nieuwe DA* lenzen en voor het uitlijnen van het matglas (ik trok constant scheve foto's).
          Moet ik mij nu ongerust voelen omdat hij dat niet meer doet? Denk het niet.
          Wil je zekerheid, doe dan een mailtje naar het "After Sales" adres van De Beuckelaer.
          Trouwens iemand anders had deze vraag ook al gesteld maar ik weet niet meer of het over de K10D ging of een K100.

mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

Comment

Ik ben hier weg, zoek het zelf maar uit
            Last edited by Atmikes; 2 januari 2008, 00:08. Reden: antwoord gevonden

Comment

Nee, de mijne rammelt ook niet, binnen doen die camera!

Comment

Ik zou me meer ongerust maken mocht de K10D dat geluid NIET maken! Alle K10Ds die ik in handen had (en ook de K100Ds overigens) hebben een los ophangende sensor die je hoort verschuiven als je de camera rond de lensas draait. Ik mag hopen dat de posters die dit niet horen ofwel geen K10D hebben ofwel de beschrijving van het geluid niet 100% doorhebben ofwel gewoon een beetje doof zijn... Anders vrees ik dat hun SR nooit behoorlijk zal werken?

Voor alle duidelijkheid, dat geluid is perfect normaal!! En de camera/sensor kunnen er tegen hoor!!

Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                  Beste wensen aan alle Pentax liefhebbers en moge: 2008, jullie véél centjes opleveren, om "new gear" te kopen.

Best
                  Dagzz
                  Thanks Dagzz!! 't Zelfde voor jou natuurlijk!

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Ik zou me meer ongerust maken mocht de K10D dat geluid NIET maken! Alle K10Ds die ik in handen had (en ook de K100Ds overigens) hebben een los ophangende sensor die je hoort verschuiven als je de camera rond de lensas draait. Ik mag hopen dat de posters die dit niet horen ofwel geen K10D hebben ofwel de beschrijving van het geluid niet 100% doorhebben ofwel gewoon een beetje doof zijn... Anders vrees ik dat hun SR nooit behoorlijk zal werken?

Voor alle duidelijkheid, dat geluid is perfect normaal!! En de camera/sensor kunnen er tegen hoor!!

Wim
                    Dag Wim,

Ik heb juist daarom zopas een testje gedaan met en zonder SR -> SR werkt.

MAAR ( en nu voel ik mijn een beetje ) het geluid is terug. Hmm, was ik dan gisteren inderdaad doof of komt het doordat ik deze morgen (na het lezen van jouw post) de functie "stof verwijderen" via het menu heb uitgevoerd om te horen of er wel reactie kwam.

Misschien zat het geheel wel vast door te veel stof en is het nu verwijdert.

groeten
                    Marc
                    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                    M.v.g. Marc

Comment

Best
                      Dagzz
                      Deze had ik over het hoofd gezien... Ook zoveel natuurlijk...!!!
                      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Best
                        Dagzz
                        Thx!! En voor jou ook zoveel hé.
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Ik ben hier weg, zoek het zelf maar uit
                          Last edited by Atmikes; 2 januari 2008, 00:08.

Comment

Hier ook hetzelfde, geen rammelen maar je hoort iets verschuiven als je de k10D om zijn as draait, niets om je zorgen over te maken!

gr, Dick.

Oorspronkelijk geplaatst door Atmikes Bekijk bericht
                            Ik hoor bij diegenen die een beetje doof zijn vrees ik ...(ja ik heb het nagekeken het is wel degelijk een K10 D)

Comment

Best
                              Dagzz
                              Bedankt Dagzz. Beste wensen terug aan jou en alle Pentax lovers.

Comment

Hallo,

Toch nog een klein vraagje :

Zowel op trekking/klimmen als op motorreis wordt de camera vaak door mekaar geschud.
                                Met mijn analoge spiegelreflexen heeft dit nooit problemen opgeleverd.
                                Vooral op de motor (waar de camera in een zijkoffer of tanktas is opgeborgen) wordt hij aan nogal wat schokken blootgesteld. Is de K10D hier tegen bestand (de Belgische wegen in achtnemend).

Thanks,

Nepal

Comment

Working...
                                X