Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Pentax K10D topic

Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
    Vraagje aan de K10d kenners/gebruikers; onlangs kocht m'n pa een tweedehands Nikon D70 toestel aan, wanneer hij het toestel in "automatische" stand (snelinstelling) zet klapt de flits tijdens donkere omstandigheden vanzelf uit .
    Mijn Pentax doet dit dus niet, iemand een idee waaraan dat ligt?

Alvast bedankt!
    Hallo,

Bij de K10 moet je zelf op het knopje links duwen om de flits omhoog te klappen. In de zoeker krijg je een blinkende flitssymbool te zien als waarschuwing dat je misschien best de flits kan gebruiken.

mvg
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

Comment

^^ dus gewoon blijven verderdoen zoals voor m'n post...

merci voor de uitleg, nu heb ik toch weeral iets bijgeleerd.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Sta me toe een paar newbievraagjes te stellen.
        - Gebruiken jullie de bijgeleverde pentax-software om je foto's van de geheugenkaart te halen en voor nabewerking? Ik merk dat een eenvoudige handeling zoals toevoegen van contrast bij een simpele jpeg niet gaat, en croppen is ook nogal omslachtig met dat vervelend venster dat in de weg blijft staan.
        - Ik heb een nachtpanorama genomen op 100 iso, f11.0 en 10", met spotmeting en toch merkte ik ruis in de lucht. Verbetert dit met een kleiner diafragma en nog langere sluitertijd?
        - De foto's op mijn scherm toonden veel donkerder dan ze in werkelijkheid waren. Ik heb de helderheid van het scherm dus wat verhoogd en nu is het beter, maar waarschijnlijk nog niet echt getrouw. Is dat normaal? Hebben jullie ook de helderheid moeten verhogen, zoja: hoeveel?

dank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
          Sta me toe een paar newbievraagjes te stellen.
          - Gebruiken jullie de bijgeleverde pentax-software om je foto's van de geheugenkaart te halen en voor nabewerking? Ik merk dat een eenvoudige handeling zoals toevoegen van contrast bij een simpele jpeg niet gaat, en croppen is ook nogal omslachtig met dat vervelend venster dat in de weg blijft staan.

- De foto's op mijn scherm toonden veel donkerder dan ze in werkelijkheid waren. Ik heb de helderheid van het scherm dus wat verhoogd en nu is het beter, maar waarschijnlijk nog niet echt getrouw. Is dat normaal? Hebben jullie ook de helderheid moeten verhogen, zoja: hoeveel?

dank
          De foto's van de geheugenkaart halen kan ook gewoon vanuit de windows-verkkener of een programma als Total Commander, zonder de Pentax software.

Ik heb ook de helderheid met een halve stop bijgewerkt. Helemaal perfect is het nog niet maar het hangt ook van de omstandigheden af: of je het schermpje in een heldere of donkere omgeving bekijkt. En waarschijnlijk vergelijk je de helderheid met die van je monitor. Maar heb je die correct gecalibreerd? Want het heeft geen zin om het 'afwijkende' schermpje van je camera met dat van je computer te vergelijken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
            - Ik heb een nachtpanorama genomen op 100 iso, f11.0 en 10", met spotmeting en toch merkte ik ruis in de lucht. Verbetert dit met een kleiner diafragma en nog langere sluitertijd?
            Is perfect normaal en eigen aan digitale fotografie: hoe langer de sluitertijd (ongeacht de ISO-waarde), hoe meer rus zal ontstaan, hoewel het zeker niet storend zou mogen zijn. IS het dat toch voor jou, probeer dan eens de interne ruisonderdrukking aan te zetten (de camera zal dan een zwarte foto maken - dus met sluiter dicht - met een even lange sluitertijd, dit om het ruisniveau te bepalen dat dan intern afgetrokken wordt van het origineel.) Het is niet zaligmakend (er kan ineens banding optreden) , maar het kan helpen...
            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
              De foto's van de geheugenkaart halen kan ook gewoon vanuit de windows-verkkener of een programma als Total Commander, zonder de Pentax software.

Ik heb ook de helderheid met een halve stop bijgewerkt. Helemaal perfect is het nog niet maar het hangt ook van de omstandigheden af: of je het schermpje in een heldere of donkere omgeving bekijkt. En waarschijnlijk vergelijk je de helderheid met die van je monitor. Maar heb je die correct gecalibreerd? Want het heeft geen zin om het 'afwijkende' schermpje van je camera met dat van je computer te vergelijken!
              Ik vermoed dat mijn scherm correct gecalibreerd is. Maar ik praat niet over een heel klein beetje verschil he. Op mijn scherm kreeg ik de te zien zoals die er ook in werkelijkheid geweest was. Alleen had ik dezelfde foto zeker 10 keer genomen en telkens meer belicht omdat ik, afgaande op het scherm van mijn camera, dacht dat het onderbelicht was. Er was wat tegenlicht en de figuren op de voorgrond waren onherkenbaar, bijna zwart.

@Marcfoto: goeie tip! Ik heb de ruis uiteindelijk wat gecamoufleerd door het contrast op te drijven. Het was heel weinig ruis moet ik zeggen en door de spotmeting was het al veel beter dan de eerste foto die ik had genomen, maar ik ben nogal perfectionistisch....

Comment

Wat betreft het LCD: die is inderdaad niet goed genoeg om de belichting te beooordelen. Je kan beter afgaan op het histogram om de belichting te checken...

Dat gezegd zijnde: is voor mij het probleem niet.
                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Hallo,

In het menu C Persoonlijke Instellingen kan je:

1) Auto-LW correctie aan of uit zetten in geval juiste belichting ontbreekt.
                  - Wanneer aan of uit zetten?

2) Ruisonderdrukking bij langere sluitertijden aan of uit schakelingen.
                  - Vanaf wanneer beginnen de langere sluitertijden?
                  - Wat voor gevolgen kan dit hebben als ik dit op uit heb staan.
                  Het handboek helpt niet veel. Op p159 staat dit enkel vermeld als je de functiekiezer B instelt.

Bedankt
                  Marc
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                    Hallo,

In het menu C Persoonlijke Instellingen kan je:

1) Auto-LW correctie aan of uit zetten in geval juiste belichting ontbreekt.
                    - Wanneer aan of uit zetten?
                    Dit is een instelling die met meervoudige opnames te maken heeft. Hoe het juist werkt moet ik zelf nog eens testen. Ofwel cumuleert de camera de metingen ofwel pas hij een gemiddelde toe bij het samenvoegen...

2) Ruisonderdrukking bij langere sluitertijden aan of uit schakelingen.
                    - Vanaf wanneer beginnen de langere sluitertijden?
                    Weet ik niet juist, maar ik veronderstel vanaf langer dan een seconde of zo
                    - Wat voor gevolgen kan dit hebben als ik dit op uit heb staan.
                    Dat de camera even onbeschikbaar is na je opname. Voor dezelfde tijd als de opname om een donkere opname te maken om ruis in te schatten en deze nadien van de eerste opname af te trekken.

hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

• Re: Het grote Pentax K10D topic

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      Dit is een instelling die met meervoudige opnames te maken heeft. Hoe het juist werkt moet ik zelf nog eens testen. Ofwel cumuleert de camera de metingen ofwel pas hij een gemiddelde toe bij het samenvoegen...
                      hth, Wim
                      Bedankt al voor de moeite.

Toevallig op Dpreview een thread gevonden over multi-exposure met de K10:

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=24542712

mvg
                      Marc
                      M.v.g. Marc

Comment

Bedankt al voor de moeite.

Toevallig op Dpreview een thread gevonden over multi-exposure met de K10:

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=24542712

mvg
                        Marc
                        Gisteren even een testje gedaan.

Multi-exposure met Auto-LW aangevinkt:
                        Je neemt de X beelden met een juiste belichting en de camera voegt de beelden tot één samen door het gemiddelde van alle opnames te nemen.
                        Voordelen:
                        - langere sluitertijden mogelijk zonder ND (neutral density) filter. Tot 9x de normaal gemeten sluitertijd. Vb: je wil 10s belichten met f/16 maar je lichtmeter meet 2s aan f/16 aan ISO100. 10s geeft dan een meer dan 2 stops overbelicht beeld. Oplossing 5 opnames aan 2s f/16 met Auto-LW aan.
                        - Verminderen van ruis. Het gemiddelde van een reeks foto's met merkbare ruis levert een haast ruisvrije foto op.
                        Multi-exposure zonder Auto-LW aangevinkt:
                        Je neemt de X beelden met een fractie (1/X) van de juiste belichting en de camera voegt de beelden tot één samen door de opnames te cumuleren.
                        Voordeel:
                        - lange sluitertijd opnames spreiden om de sensorverhitting (en ruis die daar uit volgt) te verminderen. Vb: een nachtopname vereist 5s f/8 ISO1600 om juist belicht te zijn -> 5 opnames van 1s f/8 combineren met Auto-LW uit.

Mss zijn er nog andere toepassingen? In elk geval werkt het ook voor RAW beelden, da's wel makkelijk. Altijd een goed statief of stabiele ondergrond (beanbag) en bij voorkeur afstandbediening (al dan niet met kabel) gebruiken...

Wim
                        Last edited by ishpuini; 10 oktober 2007, 09:24.
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hallo,

Misschien hebben jullie deze link reeds, wel uitsluitend in het Engels, maar toch:

http://www.digital.pentax.co.jp/en/s...ech/index.html

Ga naar het venster waar je Back Number ziet staan en selecteer een volume. Vooral de laatste volume's gebruiken de K10 als voorbeeld.

mvg
                          Marc
                          M.v.g. Marc

Comment

Mag ik even een probleem voorleggen (newbie K10D met DA* 50-135 - eerste fotoshoot binnenhuis) :
                            1. na wat fotograferen in een bowlingzaal met de interne flits stel ik vast dat bijna alle ogen rood zijn, ondanks de voorkeuze flits "aan" en "anti-rode-ogen"
                            (flitsmenu 2e instelling); overige instellingen : Tv, 1/180, F2.8, ISO400, AF auto;
                            2. de scherpstelling van de foto is niet in orde : veelal heb ik grote verschillen in voor- en achtergrond, soms met een bewegend effect; waarmee heeft dit te maken : teweinig licht/te lage sluitersnelheid, verkeerde instellling ? meestal Tv, 1/180, F2.8, ISO400 gebruikt;
                            na het nemen van de foto kontroleerde ik steeds op de lcd, maar zag hier niet dat de foto wazig is;
                            Wat is beste instelling voor het hier fotograferen met deze camera ?
                            dank voor de reacties
                            jan
                            Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                            en hopen te leren ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
                              Mag ik even een probleem voorleggen (newbie K10D met DA* 50-135 - eerste fotoshoot binnenhuis) :
                              1. na wat fotograferen in een bowlingzaal met de interne flits stel ik vast dat bijna alle ogen rood zijn, ondanks de voorkeuze flits "aan" en "anti-rode-ogen"
                              (flitsmenu 2e instelling); overige instellingen : Tv, 1/180, F2.8, ISO400, AF auto;
                              De interne flits is (zoals bij alle interne flisters op DSLRs) eigenlijk alleen maar geschikt als invulflits bij daglicht. Voor flitser in een interieur heb je een aparte flitser nodig die je dan nog best via een diffuser of via het plafond de scene laat beflitsen. Rode ogen ga je met een aparte flitser niet hebben, maar het licht is nog steeds erg lelijk als je rechtstreeks flitst met de flitser als belangrijkste lichtbron...
                              Rode ogen hebben te maken met de hoek tss de lijn van de flitser naar de ogen van je onderwerp en de lijn van het objectief naar de ogen. Hoe kleiner, hoe meer kans op rode ogen. "anti-rode-ogen" geef een preflash om op voorhand de pupillen van je onderwerp wat te doen sluiten om zo de weerkaatsing in het oog (die de rode ogen veroorzaakt) te verminderen. Tele en dus meer afstand verkleinen de hoek en vergroten de kans op rode ogen, plus de afstand verminderd het reactie van de pupillen op de preflash.

Oorspronkelijk geplaatst door jandu Bekijk bericht
                              2. de scherpstelling van de foto is niet in orde : veelal heb ik grote verschillen in voor- en achtergrond, soms met een bewegend effect; waarmee heeft dit te maken : teweinig licht/te lage sluitersnelheid, verkeerde instellling ? meestal Tv, 1/180, F2.8, ISO400 gebruikt;
                              na het nemen van de foto kontroleerde ik steeds op de lcd, maar zag hier niet dat de foto wazig is;
                              Wat is beste instelling voor het hier fotograferen met deze camera ?
                              dank voor de reacties
                              jan
                              Scherptecontrole op de LCD is mogelijk, maar je moet wel tot minstens 10x inzoomen (ideaal 20x). 1/180 zou normaal wel voldoende moeten zijn om scherpe beelden te hebben zonder last van beweging. De flits zal bovendien de voorgrond gedeeltelijk bevriezen.

Ik weet niet wat je onderwerp is, maar aan lange brandpunten (zoals met de DA*50-135/2.8) heb je erg weinig scherptediepte met een diafragma-opening van f/2.8, en moet je precies scherpstellen. Check eens of je beelden scherp zijn op de punten waar je de AF liet scherpstellen. Persoonlijk gebruik ik f/2.8 enkel als ik bewust met scherpte/onscherpte wil spelen, maar voor binnenhuis flitsfotografie ga ik meestal naar kleinere openingen (rond f/5.6) en eventueel een iets hogere ISO (ISO560 is meestal nog OK).

Heb je je camera naar firmware 1.3 geupgrade? Zo ja moet je extra opletten, want met SDM en weinig licht wil de K10D soms wel eens focuslock missen. Probleem is dat je dat niet hoort aan het focus mechanisme (ik was dat gewoon wel te horen in vorige implementaties van de Pentax AF), dus moet je ofwel de beep aanzetten, ofwel het focuslichtje extra goed in de gaten houden ('t mag niet knipperen). Kwestie van gewoon worden.

hth, Wim

Comment

Wim, thanks voor de reactie.
                                De camera werd idd upgraded naar 1.3 gezien o.a. de toegepaste lens.

Blijkbaar ben ik dus aan een nieuwe flash toe in deze omstandigheden.

Misschien doe ik er ook beter aan om te focuseren op een centraal punt in plaats van de multipoint-rechthoek. Ik neem aan dat mijn Tv instelling hiervoor de juiste was (?) Te experimenteren.

Welke settings zou je in een bowlingzaal als start gebruiken ?
                                groetjes
                                jan
                                Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                                en hopen te leren ...

Comment

Working...
                                X