Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale / analoge lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• digitale / analoge lenzen

Hallo,

Ik ben begonnen met digitale fotografie, maar hou mij de laatste tijd nogal bezig met analoge.
    Iets dat ik niet begrijp is de berekening van de vergrotingen.

Bij digitale berekenen ze grootste brandpuntsaftand / kleinste brandpuntsaftand.
    Dus mijn kodak: 84mm/28mm = 3x vergroting

Bij gewone lenzen voor analoge cameras berekenen ze grootste brandpuntsaftand / 50mm

Dit is toch veel logischer. Bij digitale zou een 70-280 lens dan immers slechts 4x vergroting hebben. Terwijl dit bij analoge 5.6x is

Tevens is de vergroting bij digitale dan afhankelijk van de kleinste brandpuntsafstand...

Boerenbedrog of ben ik verkeerd?
    http://rommelkot.tompie.net

Hallo Tompie, (optische) zoom is niet hetzelfde als vergroting. De verhouding tussen de grootste brandpuntsafstand (= "volledig ingezoomd") en de kleinste (...) bepaalt bij alle zoomobjectieven de optische zoomfactor. De vergroting vind je door de formule b/v = f/(a - f) aan te passen volgens het geval. Bv. op een afstand van 3000 mm is de vergroting (op de sensor/camerarug) met een 50 mm lens 0,016949152 en met 250 mm 0,09090909 dus 5,36 maal (tegenover ZM 5x).
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
    X