Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sensor cleaning

Misschien is dit oud nieuws - mijn excuses in dat geval - maar ik had van de DSLR eigenaars onder ons graag vernomen wat zij hiervan vinden en/of wat hun workflow is voor het schoonmaken van de beeldsensor.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Hallo pieter,

Hier gebeurt dat met een blaasbalgje met "lange steel" ...
    Camera in sensorcleaning-stand en dan voorzichtig met het blaasbalgje aan de gang.
    Tot nu toe steeds met prima resultaat ...

Nu is het eigenaardige dat de 10D meer stofjes laat zien dan de D60.
    De verklaring is vrij eenvoudig (in mijn geval) ...
    Doordat de 10D betere resultaten oplevert op hogere ISO-waarden dan de D60 gebruik je die hogere ISO-waarden natuurlijk meer.
    Een hogere ISO-waarde betekent ook dat je een grotere diafragmawaarde krijgt.
    En hoe hoger de diafragmawaarde, hoe sneller een stofje op de CCD/CMOS zichtbaar wordt.
    Als je bij f5.6 nog geen stofje kan zien, bij f11.0 is die kans al veel groter.
    Dus ik heb de 10 al schoongeblazen .
    Gisteren een aantal foto's gemaakt bij f32.0 en ... helemaal schoon nu ...

Laat die sensorcleaning ppl niemand afschrikken.
    Het gaat makkelijk, eenvoudig en snel - en de blaasmethode is er slechts één.
    Maar natuurlijk met de nodige voorzichtigheid ...

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Hallo pgordebeke,

Er is hier al eens het nodige over gezegd en geschreven, kijk maar eens bij: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=3824

Mijn persoonlijk voorkeur:
      blaasbalg (zonder kwast!!) dan evt.
      sensorswab of in uiterste nood
      Scotch tape

Jaja, ook nog even een vraagje aan jou: welk afstand hou jij aan tussen tip blaasbalg ccd/cmos oppervlak? Misschien een stomme vraag, maar ik heb me hier nog niet eerder mee beziggehouden (behalve dan die keer dat het "misging" ), en ik sta op het punt binnenkort de S2 weer onder handen te gaan nemen; ze zijn er weer te veel ; maar goed de teller staat dan ook al weer op ca. 3500.

Jan
      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

ik gebruik jaja's methode, en ik heb voor de D100 zelfs geen netsnoer nodig, ik zet de D100 in Bulb, hou de camera met lensopening naar me toe en druk de sluiter in, dan komt het filter voor de sensor vrij als de spiegel opklapt, dan zachtjes blazen met een blagje.

heb het reeds één keer gedaan toen ik op f/16 een steeds terugkomend vlekje zag, ik wissel dus vrij regelmatig tss m'n 4 objectieven ...

Comment

Hallo Jan,

Normaal blijf ik een paar cm van de cmos af ...
          Een "veiligheidsmarge" .
          En dan puf ik er lustig op los totrdat ik denk dat alles ok is.

Jaja

Originally posted by jamonadap
          Hallo pgordebeke,

Er is hier al eens het nodige over gezegd en geschreven, kijk maar eens bij: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=3824

Mijn persoonlijk voorkeur:
          blaasbalg (zonder kwast!!) dan evt.
          sensorswab of in uiterste nood
          Scotch tape

Jaja, ook nog even een vraagje aan jou: welk afstand hou jij aan tussen tip blaasbalg ccd/cmos oppervlak? Misschien een stomme vraag, maar ik heb me hier nog niet eerder mee beziggehouden (behalve dan die keer dat het "misging" ), en ik sta op het punt binnenkort de S2 weer onder handen te gaan nemen; ze zijn er weer te veel ; maar goed de teller staat dan ook al weer op ca. 3500.

Jan
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik doe hetzelfde, met blaasbalgje of een bus perslucht. Heb het 1 keer voorgehad dat er een vlekje op de foto's stond, steeds op dezelfde plaats. Had toen juist een nieuwe lens gekocht en was al een beetje in paniek maar alles is dus goed afgelopen.

Heb hier ook eens een thread gelezen van iemand die zelf zijn "sensoswab" gemaakt had van een uitschuifbaar gom-dingetje en een stukje ruitenafvager ... bleek ook goed te werken maar ik zou zeggen, probeer het eerst eens met blazen, daar doe je zeker niets verkeerd mee.

@Phille, toch maar oppassen dat je je niet vergist in tijd en de sluiter en spiegel dichtgaan terwijl je aan het blazen bent in het toestel ...

mvg,
            Giant Pat
            Do or Do Not - There is no try ...
            www.giantpat.be

Comment

Bedankt voor de deskundige uitleg.

Jan, ik heb jouw biezonder lange topic helemaal doorgelezen, maar nergens bevestiging gezien van hoe veilig de Scotch tape methode is, noch van de te gebruiken vloeistof (methanol, maar in welke 'vorm'?). Is er intussen al meer bekend of niet?

Met wat ik vandaag allemaal heb gelezen, zou ik dus als volgt te werk gaan:

1. overal afblijven zolang er geen vlekjes op de foto's zitten ("if it ain't broke, don't fix it", zeg maar)
              2. geen contact met de sensor als het niet hoeft: blazen geblazen dus
              3. als blazen echt niet helpt, een swabje in mekaar knutselen, een paar druppels van de juiste vloeistof (methanol?) erop en afvegen
              4. Scotch tape erover en hopen dat die niet scheurt en dat er geen lijmresten achterblijven

Drie en vier zou ik eventueel nog van volgorde verwisselen.

Maar hoe zit dat nu met die vloeistof? Moet je per se duur spul gaan kopen of is methanol (zonder kleurstof, als die nog bestaat) zoals je die in de winkel om de hoek kan kopen even goed?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Hallo Pieter,

Die bijzonder lange topic is natuurlijk niet mijn verdienste, maar van allen die daaraan hebben bijgedragen. Het is min of meer een "verzamelbak" geworden van diverse voorbeelden en ervaringen.

Wat betreft jouw voorkeursvolgorde kan ik wat betreft 1 en 2 alleen maar eens zijn; niet nodig, dan gewoon afblijven en anders inderdaad Blaaaaazen (immers geen contact met ccd/cmos).

Wat betreft de te gebruiken vloeistof (bijv. methanol), indien je er niet op kunt vertrouwen dat je met een zo'n zuiver mogelijke vloeistof te maken hebt, geef ik er de voorkeur aan om gewoon de sensorcleaning-vloeistof te gebruiken (immers dan moet je erop kunnen vertrouwen dat ...) de prijs van 16 euro lijkt me niet onoverkomenlijk en ik wil het risico niet lopen dat ik als gevolg van verkeerde zuinigheid dingen erger maakt. De prijs van swabs ligt hoger, echter deze zijn al wel op maat gemaakt voor de betreffende camera, daarom ook wat dit betreft van mijn kant geen geknutsel. Ik heb thuis 3 swabs liggen, kon ze vorig jaar bij Capi in Amsterdam gewoon voor ca. 4 euro per stuk kopen.
                Aaangaande Scotch tape, garantie tot de voordeur maw over veiligheid valt niets te zeggen. Ik kan zelf slechts bogen op 3 toepassingservaringen, affijn dat heb je kunnen lezen. Helaas heb ik van Scotch nooit meer enige reactie gehad; ofwel commercieel niet interessant ofwel zij zijn toch tegen eea aangelopen of ... nu ja een ieder mag zijn/haar eigen invulling geven. Ik vind het wel jammer, zeker gelet op de snelheid waarmee het eerste contact tot stand kwam.

Wel verwacht ik dat er een stukje prijsdaling zal plaatsvinden voor swabs/vloeistof, hetgeen nu ook al zo is! , gelet op de toename van het aantal dslr's en dus het aantal klanten voor dergelijke materialen.

Vriendelijke groet,

Jan
                You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Working...
                X