Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Wat men er ook van zegt: je sensor is er niet schoon mee. Vergeet het maar .... Lapmiddelen blijven lapmiddelen.
    Mijn methode weten? Methanol van bij den apotheker (= hetzelfde als 't dure spul), een kleine pannenlikker van bij Dille & Kamille op 9mm afgesneden, en Pec Pads. Keischoon, die sensor van mij. Geen enkel vlekje op te bespeuren, zelfs niet met extreem contrast.

Voor de TS wil ik wel eens uit de doeken doen hoe ik dat doe, maar aangezien dat wel wat schrijfwerk vraagt, wil ik zeker zijn dat hij erin geïnteresseerd is.
    Yeyh right

Eerst verkondigen dat lapmiddelen op niets trekken... en dan een ander lapmiddel voorstellen
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

kan je hier op b.d. wel wat over vinden!
      Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Gebruik een sensorbrush van visible dust. Is echt de beste methode die er is... ga pas aan de pads/vloeistof als je die vlekken met de eerst genoemde niet meer werkt.

Canon geeft dit aan als de echte enige methode ! Van Scotch tape etc... gaan de rillingen over mijn lijf.
        Kannonier

Comment

Onlangs ook mijn sensor gekuist met de pads van Visible Dust. Op 2 minuten was de zaak beklonken !!. Niet slecht voor een eerste keer. Lijkt me ook de veiligste manier. Mijn oordeel is, we geven duizenden euro's uit aan onze apparatuur (body, lenzen, geheugenkaartjes, statief, ...), maar hierop gaan we dan beknippelen. De vloeistof + reinigingsstokjes kwamen samen op ongeveer iets meer dan 40 €. Ik vermoed dat ik met dit setje ongeveer 3 - 4 jaar ga toekomen .
          Op dit forum heeft ooit iemand beweert dat als je de sensor kuist met die statisch opgeladen borsteltjes, de sensor daarna meer stof gaat aantrekken.
          Ik ben op dit vlak niet bekwaam om daar een oordeel over te vellen. Dus ik probeer eerst met een blaasspeer (eerst even pompen vooraleer op je sensor te richten om stof in de speer te verwijderen), en dan desnoods met de pads.
          Maar ik ben wel benieuwd naar jullie reactie wat betreft de droge methode. Bestaat de kans dat het afdekplaatje statisch opgeladen geraakt, en meer stof gaat aantrekken, of is dit nonsens ??
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
            Onlangs ook mijn sensor gekuist met de pads van Visible Dust. Op 2 minuten was de zaak beklonken !!. Niet slecht voor een eerste keer. Lijkt me ook de veiligste manier. Mijn oordeel is, we geven duizenden euro's uit aan onze apparatuur (body, lenzen, geheugenkaartjes, statief, ...), maar hierop gaan we dan beknippelen. De vloeistof + reinigingsstokjes kwamen samen op ongeveer iets meer dan 40 €. Ik vermoed dat ik met dit setje ongeveer 3 - 4 jaar ga toekomen .
            Op dit forum heeft ooit iemand beweert dat als je de sensor kuist met die statisch opgeladen borsteltjes, de sensor daarna meer stof gaat aantrekken.
            Ik ben op dit vlak niet bekwaam om daar een oordeel over te vellen. Dus ik probeer eerst met een blaasspeer (eerst even pompen vooraleer op je sensor te richten om stof in de speer te verwijderen), en dan desnoods met de pads.
            Maar ik ben wel benieuwd naar jullie reactie wat betreft de droge methode. Bestaat de kans dat het afdekplaatje statisch opgeladen geraakt, en meer stof gaat aantrekken, of is dit nonsens ??
            Dat afdekplaatje is statischgeladen. Iets dat statisch geladen is stoot stof af.

Comment

Ik heb net de sensor van mijn 20D nog eens gereinigd, er zaten weer een paar vlekjes in de macrofoto's.

Mijn Sensor-Swabs zijn op, maar ik had het laatste spateltje bewaard, en daar heb ik een Pec-Pad rondgedraaid en vastgemaakt met een elastiekje. Dat is véél goedkoper dan weer een nieuwe Sensor-Swab, en dat werkt even goed.

Let dan wel op dat je die Pec Pad alleen aan de randjes vastneemt, zodat er geen verontreiniging (vet, zweet, of iets anders dat aan je vingers hangt...) op de plaats komt waarmee je de sensor reinigt.

Ik bekijk de "testfoto" zonder ze op contrasten te bewerken, als ik er dan geen vlekjes op zie, dat zie ik ze ook niet op mijn foto's, en dat is wat er telt.
              Op een foto waarbij je de contrasten heel sterk gaat vergroten zal je altijd wel ergens wat zien.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Dagzz: zeker dat het geen kwaad kan voor 't filtertje dat je kuist? En zo niet, waar haal je het spul? Want dat 'niet giftig' vind ik een stevig pluspunt.
                Beter, zuiverder en veiliger vind je niet, slechter wel!
                Technische vaklui kuisen er zelfs LCD schermen mee!
                Het is het enige reinigingsmiddel dat in de buurt van de spaceshuttle mag gebruikt worden!
                En heb je een wondje, dan ontsmet het nog ook, maar “daar” is wel beter voor, op basis van water!
                Je vindt het bij elke goede Apotheker..

Dagzz
                I Love Leica

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
                  ... waarmee ik natuurlijk nog niet ben voortgeholpen Kan het proces van al dan niet reinigen met (goedkope) scotch tape of swaps of wat dan ook elders op het forum gemaakt worden? Ik streef geen perfectie na, maar wil wel graag een basic reinigingsbeurt met scotch tape onder de knie krijgen
                  Ik doe dit regelmatig, en je haalt er zelfs aanslag van je sensor me weg. Het werkt perfekt! je hebt eigenlijk zeer weinig risicos, eens je het eens gedaan hebt, ga je zien hoe simpel het gaat. Je kan al eens proberen, met een vuil filterglaasje, een stukje juiste scotch tape. Niet met de viongers aanraken , die tpae, en je eropdrukken. Dan zachtjes wegtrekken, en voila, proper. Niet van de eerste keer, doe het 2 keer of meer.
                  Ik ben fan!
                  PS, ik deed dit al jaren gelden (zelf uitgevonden), bij pda schermpjes, als je ze uit elkaar most halen, om bijvoorbeedl een nieuw touchscreen voor het lcd te plaatsen. Het gaat ook goed als je bijvoorbeeld een screenprotector moet plaasten.
                  Al die methodes, waarbij je moet wrijven over de sensor, al dan niet droog, zijn eigenlijk veel gevaarlijker, er zal maar eens een zandkorreltje tussen de pecpad en de sonsor komen, het je gegarandeerd scharren.
                  Je kan altijd eens tot hier komen, kunnen we nog eens bijpraten ;-)
                  Last edited by Rudy; 4 augustus 2007, 21:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    Yeyh right

Eerst verkondigen dat lapmiddelen op niets trekken... en dan een ander lapmiddel voorstellen
                    Dit is geen lapmiddel, enkel hetzelfde als sensor swabs, maar dan goedkoper. Het stokske waarrond het doekje zit is van eenzelfde weerstand als het pannenlikkertje, en het doekske rond een sensor swab is ook maar een kleine Pec Pad. Dus wél dezelfde methode, maar wat economischer nagedacht. Scotch tape is een lapmiddel. Je sensor is er NIET mee schoon.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Je sensor is er NIET mee schoon.
                      Heb jij dit al ooit gedaan???
                      Bij mij is ie er WEL schoon mee!!
                      Er zat een soort aanlag op, (olie of zo), een een hoop hardnekkig stof. Weg is alles.
                      Waarom zou het overigens NIET werken???

Comment

Scotch tape is een lapmiddel. Je sensor is er NIET mee schoon.
                        De Scotch methode werkt weldegelijk goed en je sensor is ermee schoon.
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                          De Scotch methode werkt weldegelijk goed en je sensor is ermee schoon.
                          Hoe kijk jij of ie schoon is?
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Een goede truuk om te zien of je sensor schoon is, is een word document te openen dat volledig blanco is. Dus je hebt een wit scherm.
                            Dan neem je een foto met diafragma 22 (zo klein mogelijk).
                            Je zet de foto over op je pc.
                            Dan bekijk je de foto in fotoshop en zet de levels naar AUTO LEVELS...en dan zie je meteen je bad spots opduiken en weet je of je sensor schoon is of niet.

Dit is de methode van Roland die mij ooit getoond en geleerd heeft hoe ik mijn sensor moet schoonmaken.
                            Ik gebruik een kleine pannelikker van Dille en Kamille. Heb de zijkanden eraf gesneden. Doe er een velletje pec-pads op (ik neem die met een pincet uit het pakje). Doe dat op de pannelikker, plakband errond en dan op de top 2 druppeltjes zuivere methanol (gevaarlijk voor blindheid he, dus voorzichtigheid is geboden hier). En dan reinig ik mijn sensor zoals aangegeven in de video (link hieronder).

Last edited by stefaand; 6 augustus 2007, 15:19.
                            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Hoe kijk jij of ie schoon is?

Wit Bord/Anders, op AV stand zetten (Canon dan) en deze op F22 zetten. ISO 100 en richten op het blad. Afdrukken en wat heen en weer bewegen (maar wel dat je op het wit blijft richten).

Dan foot's bekijken.... Alles is wit en bewogen.. behalve het stof.... (Want die zit op de sensor).... die haal je er dus snel uit..
                              Kannonier

Comment

Back to real world

Ik bekijk gewoon de foto's!
                                Niets te zien, okay, poepsimpel toch

btw: methanol is zwaar vergif, niet 100% kleurloos/zuiver en laat iets achter op de sensor, dus af te raden!
                                I Love Leica

Comment

Working...
                                X