Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oly P1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oly P1

Heb je de link gevolgd? Dan zou je weten dat er van vaporware al lang geen sprake meer is...
    Sorry, maar tot nader order gaat dit forumonderdeel over camera's, en dus post ik een topic over een nieuwe te verwachten camera. Mag dat nog? Al de rest is er maar bijgekomen omdat ik durven zeggen heb dat de EOS 40D oude wijn in nieuwe zakken is. Blijkbaar is de EOS 30D zò goed dat je je daardoor onmiddellijk aangesproken voelt...

Je kan in het dpreview EOS10D/20D/30D forum niet komen of er is weeral een nieuwe topic geopend met de vraag wanneer C$n$n nog eens met iets nieuws afkomt. Zal wel komen door de grote tevredenheid zeker...?
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Heb je de link gevolgd? Dan zou je weten dat er van vaporware al lang geen sprake meer is...
      Sorry, maar tot nader order gaat dit forumonderdeel over camera's, en dus post ik een topic over een nieuwe te verwachten camera. Mag dat nog? Al de rest is er maar bijgekomen omdat ik durven zeggen heb dat de EOS 40D oude wijn in nieuwe zakken is. Blijkbaar is de EOS 30D zò goed dat je je daardoor onmiddellijk aangesproken voelt...

Je kan in het dpreview EOS10D/20D/30D forum niet komen of er is weeral een nieuwe topic geopend met de vraag wanneer C$n$n nog eens met iets nieuws afkomt. Zal wel komen door de grote tevredenheid zeker...?
      Amen, nu heeft Oly ook al een Kevlar lookalike in z'n rangen
      En ja ik fotografeer ook met Canon, net als die andere miljoenen sukkelaars
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Al de rest is er maar bijgekomen omdat ik durven zeggen heb dat de EOS 40D oude wijn in nieuwe zakken is.
        Amai...jij bent een lefgozer... dat jij dat durft...
        Een camera beoordelen waarvan de specs totaal nog niet bekend zijn... ( en nee CI zat er met de 30D ook naast!!)

Blijkbaar is de EOS 30D zò goed dat je je daardoor onmiddellijk aangesproken voelt...

...niet vergeten dat 30D technisch gezien eigenlijk een 20D is en inmiddels al bijna 3 jaar mee kan met de competitie ( zeker qua beeldkwaliteit... zie anders maar eens naar de laatste test van Fuji S5 Pro op dpreview... )

Comment

heb ook eens heel vlug naar de Zuiko digital (oly) lenzen gekeken, meen het volgende begrepen te hebben:

-voor zover ik weet tot dusver de enigste fabrikant die iets doet aan het diffractie probleem via inbouw van extra elementen in de lens.
          -een van de scherpste lenzen
          -vervangbare firmware vd lenzen
          -communicatie met camera voor correctie (in camera) van bvb. geometrische vervorming. Deze data wordt ook in RAW file meegegeven. Zou reeds werken voor E510 systeem.
          -compacte bouw
          -interchangeable met Leica lenzen ?????

yeps, het minste dat je kunt zeggen is dat die oly mannen hun huiswerk gemaakt. Hopelijk gaat hun werk niet verloren in al het andere camera geweld dat nog opkomst is. Ik verwacht een achttal nieuwe camera's, in dit segment en hoger, tussen eind augustus en maart volgend jaar.
          Alhoewel gebaseerd op de gegevens die nu de ronde doen, zal het zeer moeilijk worden voor de niet FF-camera's om te kunnen tippen aan de Oly P1. Als dit wel zo zou zijn komen er nog mooie dinges op ons af. Hoop dat de andere hun voorbeeld volgen zekers wat lenzen betreft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            heb ook eens heel vlug naar de Zuiko digital (oly) lenzen gekeken, meen het volgende begrepen te hebben:

-voor zover ik weet tot dusver de enigste fabrikant die iets doet aan het diffractie probleem via inbouw van extra elementen in de lens.
            -communicatie met camera voor correctie (in camera) van bvb. geometrische vervorming. Deze data wordt ook in RAW file meegegeven. Zou reeds werken voor E510 systeem.
            -compacte bouw

yeps, het minste dat je kunt zeggen is dat die oly mannen hun huiswerk gemaakt. Hopelijk gaat hun werk niet verloren in al het andere camera geweld dat nog opkomst is. Ik verwacht een achttal nieuwe camera's, in dit segment en hoger, tussen eind augustus en maart volgend jaar.
            Alhoewel gebaseerd op de gegevens die nu de ronde doen, zal het zeer moeilijk worden voor de niet FF-camera's om te kunnen tippen aan de Oly P1. Als dit wel zo zou zijn komen er nog mooie dinges op ons af. Hoop dat de andere hun voorbeeld volgen zekers wat lenzen betreft.
            Puerte, ik ga beginnen met te zeggen: begrijp me niet verkeerd.!!!!
            Maar, wat moois de kleinen ook allemaal neerzetten, ik vrees dat de strijd stilletjes aan gestreden is. Je mag nog met het mooiste van het mooiste aankomen, de basis die momenteel gelegd is door Ome Canon, en zeker het laatste jaar met de enorme verkoop van de 400d, is volgens mij nog moeilijk overbrugbaar. Kijk naar de gigant Sony wat ze men Minolta gedaan hebben. een alfa100.. spreekt niet echt aan bij profis.
            Canon is ook sterk aanwezig in het sportsegment, en dat doet niet idereen een 1d kopen, maar heeft wel een spin off in de 400d verkoop.

Ik hoop echt dat iemand eens een antwoord op de grote geeft, maar ik vrees ervoor.
            Ik ben kortelings ook weer eens aan het Canon avontuur begonnen. en ja, ergonomie is niet zoals je het op andere merken tegenkomt (je kan stellen dat de canon het slechtste is van alle cameras, subjectief natuurlijk, alles went, maar ik ben geen menu-kerel, kom ook niet uit de it-branche), maar de beeldkwaliteit is echt wel af (raw noodzakelijk met een flinke verscherping). , alsook het systeem, kijk naar hun lenzen, en ook de lenzen die third party aanbieden.
            En nee, ze hebben sommige dingen niet, pancake, whatever, maar de vraag is, brengt dit nog veel bij?
            Maar, hoop doet leven, en ik hoop dat alle Canon gebruikers morgen nood voelen om over te schakelen naar Olympus p1, dan hebben we nog eens iets leuks.

Comment

In onderstaande link staat waarom ik de Oly interessanter vind dan de 30D:

The Olympus E-3, which is Olympus’ flagship DSLR, was announced October 16, 2007 in the US. The E-3 has a 10.1 megapixel Live MOS sensor along with Olympus’ TruePic III™ digital process…

Voor de rest vind je mij dan maar subjectief, alsof ik me daaraan stoor.
              Ah nu dus geen veronderstelde 40D maar 30D. Ja dan kon je al wat meer van wat je aanhaalde laten staan. Maar dat verklaart nog steeds niet hoe je door enkel naar specs te kijken en vermits het over fictieve modellen gaat is dat het enige dat je kan. Bij amper een verschil de ene een miskleun kan noemen en de andere een topper..... Niet erg objectief nochtans beweerde je dat wel te zijn. En dat was enkel mijn vraag waar dat verschil van kwam. Maar dan ging je op je paard staan, dus lijkt het mij dat je dat toch wat stoort. Hoeft niet hoor subjectieve meningen zijn voor jezelf even waardevol als objectieve.
              TTH en totaal off topic: vandaag op het werk foto's moéten maken met de 30D. Man, had ik spijt dat ik mijn K10 niet effe bij had; ik heb het ding net niet het raam uitgekeild, maar veel langer had het niet meer moeten duren voor mij... Als je wil spreken over averechtse ergonomie, dan heb je daar een toonvoorbeeld. Als Canon nu eerst is zou willen erkennen dat er nog enorm moet gesleuteld worden aan ht gebruiksgemak van hun camera's, dan zouden we de 30D (en zijn toekomstige opvolger) een plaats kunnen geven in de vergelijking met deze P1. Tot dan, staat hij daar heel ver vandaan. Maar ik weet het: ik ben heel subjectief...
              LOL je weet niet hoe een camera werkt en bent niet gewoon hem te gebruiken en dat is dan de fout van de camera. Volgens mij is dat de fout van de gebruiker. En dat is voor jou dan nog genoeg ook om een andere camera die je nog nooit gezien hebt laat staan dat je er 1 foto mee getrokken zou hebben als beter te beoordelen. Je hebt wel degelijk gelijk met objectief zijn heeft dit niets te maken verre van. Goed dat je dit eindelijk wil toegeven

Comment

Puerte, dat Olympus zijn huiswerk heeft gemaakt, daarmee ben ik het met je eens. Maar dan heb ik het niet over
                die bewuste P1, waar ik verder niet over ga discussiëren totdat ik een officiële releasenote heb gelezen,
                maar wel bijvoorbeeld over de E-510. Ik heb hierover al zeer lovende kritieken gelezen, en dit is inderdaad een toestel
                dat interessante features heeft. Olympus was trouwens de eerste, en volgens ik al heb gelezen, het meest efficiënte
                anti-stof systeem heeft. En wat lenzen betreft, op dat vlak heeft Olympus al sinds jaar en dag een stevige reputatie.

Voor alle duidelijkheid, ik ben een zéér tevreden Canon-gebruiker, maar dat wilt niet zeggen dat er geen andere interessante
                toestellen op de markt zijn, en ik wil dat gerust onderkennen. Iedereen maakt zijn keuze voor een gedeelte uit objectief
                meetbare eigenschappen, maar ook voor een gedeelte uit subjectieve eigenschappen. Een voorbeeld van een objectieve eigenschap
                is (of was) bijvoorbeeld dat Canon in hogere ISO's beter scoorde. Maar het is duidelijk dat op dit vlak de concurrentie
                aan het bijbenen is (of bijgebeend heeft). Maar dit was voor mij een feature dat belangrijk was, en waarvan ik al dankbaar gebruik heb van gemaakt. Maar voor een groot aantal mensen is dit dan weer totaal irrelevant. Wat betreft subjectieve eigenschappen, ik prefereer de handling van Canon, maar er zijn mensen die het met mij niet eens zijn, en dit met alle respect. Nikon-gebruikers bijvoorbeeld klagen meestal op dit punt als zij met Canon moeten werken. So be it. Het is ook voor een deel wat je gewoon bent, maar ik vind dat je hierover eigenlijk niet zinnig kan discussiëren.

En de concurrentie zit inderdaad niet stil, en daar kunnen we alleen maar gelukkig om zijn. Uiteindelijk winnen we daar allemaal bij. Ik vind bijvoorbeeld dat Pentax ook sterk bezig is.
                Er gaan geruchten, maar ik zeg wel geruchten, dat :
                - Sony nieuwe toestellen in de pijplijn heeft zitten die zich ook meer naar het hogere segment oriënteren (semi-pro, pro)
                - Idem voor Nikon (opvolger D200, D2X, ... ??).

Maar dit alles wil niet zeggen dat een 30D ineens niet meer deugt, of nooit heeft gedeugd, zoals ons Marcske beweert. Ik heb het al beweerd in een ander topic, als ik met mijn 30D geen goede foto maak, zal ik de oorzaak eerder bij mezelf zoeken dan bij het toestel. Dit is misschien voor bepaalde mensen een gouden tip.

En het meest onzinnige is blijven discussiëren over 2 FICTIEVE toestellen : de P1 is nog niet officieel, en van de 40D moeten we ook afwachten wat deze gaat te bieden hebben (en zelfs wanneer). Maar blijkbaar moet ons Marcske dit toestel al beginnen afbreken voordat er ook maar iets van geweten is. Heel bizar toch ? Duidt blijkbaar toch op een zekere frustratie.

En dat mensen in de forums speculeren wat het nieuwe toestel gaat te bieden hebben lijkt me heel normaal. Dit duidt in geen enkele zin erop dat men met zijn huidig toestel niet tevreden is. Je kan het zelfs in andere zin interpreteren : merkgetrouwheid duidt meestal op tevredenheid. Ook op de Nikon-forums is men volop aan het speculeren over de D300 en D3X. Maar de meeste D200-gebruikers die ik ken zijn toch zeer tevreden hoor. Maar die nieuwsgierigheid is nu eenmaal aanwezig bij de meeste mensen.

Nu, voor mij is deze onzinnige discussie gesloten. Het is goed weer, en ik ga vanavond proberen van met mijne brol nog wat foto's te trekken. Lijkt me veel zinniger.
                Amen en uit.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                  Nu, voor mij is deze onzinnige discussie gesloten. Het is goed weer, en ik ga vanavond proberen van met mijne brol nog wat foto's te trekken. Lijkt me veel zinniger.
                  Amen en uit.
                  Als ge uwen 'brol' zou beu zijn, ik wil ze gerust komen ophalen eh!
                  Canon 350D
                  Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

Comment

Kan ik inkomen. Het is nu eenmaal veel leuker erop uit te trekken met een toestel dat reeds bestaat én zijn degelijkheid heeft bewezen, dan blijven zwammen over een toestel dat misschien ooit ga uitkomen .
                    Last edited by stapperke; 1 augustus 2007, 11:37.
                    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

-compacte bouw

Diffractie ga je niet oplossen met extra glas. Extra glas komt lenzen meestal niet ten goede ook niet. Waarover het in dat artikel gaat is niet diffractie maar dat bij digitaal de lichtbundels beter rechtstreeks op de sensor vallen. en de oplossing die OLY daar gebruikt word door iedereen gebruikt in hun "digitale" lenzen. Maar de 5D toont ook aan dat het probleem een overroepen probleem is want zelfs de oude lenzen op een 5D presteren eigenlijk zo goed als identiek zoals ze met een filmcamera deden. Maar die P1 ziet er als de gegevens kloppen een heel leuk toestel uit hoor. Ik vrees alleen een beetje voor 4/3 die alles wat zou kunnen verpesten. Maar dat zien we wel als dit toestel ooit uitkomt.

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Maar, hoop doet leven, en ik hoop dat alle Canon gebruikers morgen nood voelen om over te schakelen naar Olympus p1, dan hebben we nog eens iets leuks.
                      Absoluut Rudy want Canon en Nikon staan nu al jaren veel te sterk en dat is niet goed voor ons.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Puerte, ik ga beginnen met te zeggen: begrijp me niet verkeerd.!!!!
                        Maar, wat moois de kleinen ook allemaal neerzetten, ik vrees dat de strijd stilletjes aan gestreden is. Je mag nog met het mooiste van het mooiste aankomen, de basis die momenteel gelegd is door Ome Canon, en zeker het laatste jaar met de enorme verkoop van de 400d, is volgens mij nog moeilijk overbrugbaar. Kijk naar de gigant Sony wat ze men Minolta gedaan hebben. een alfa100.. spreekt niet echt aan bij profis.
                        Canon is ook sterk aanwezig in het sportsegment, en dat doet niet idereen een 1d kopen, maar heeft wel een spin off in de 400d verkoop.
                        Ik begrijp niet vlug iets verkeerd Rudy, maar merk op dat Canon zijn verkoop moet halen, in Japan althans, uit de instap modellen. De 30D is een van de minst verkochte camera's in zijn segment aldaar. Dit segment is daar momenteel, haast volledig ingepalmd door Nikon en Pentax. Pentax en Oly hebben hun marktaandeel aanzienlijk weten te verhogen maar ze zullen waarschijnlijk nooit het marktaandeel van Nikon of Canon kunnen benaderen, en daar zijn ze zich ook van bewust. Hun bedoeling is de betere camera te maken voor een minder breed publiek met andere eisen. Sony komt te laat volgens mij, of het moet zijn dat ze met iets wereldschokkend op de markt komen. (wat niet zo ongewoon is voor Sony) Sony gaat nooit een niche rol willen spelen want dan zullen ze er volgens mij nog eerder mee stoppen. Is ook duidelijk als je ziet welke investeringen ze gedaan hebben om CZ lenzen te mogen produceren.
                        Het wordt nog boeiend en er zullen camera's zijn voor ieders wil.
                        De verliezers zijn waarschijnlijk diegene, die door hun lenzen gebonden zijn aan een bepaalt merk.

Comment

De verliezers zijn waarschijnlijk diegene, die door hun lenzen gebonden zijn aan een bepaalt merk.
                          Sorry, maar ik vind dit nog maar eens klinkklare onzin

Dus zal jij nooit een speciaal/duur objectief voor een specifieke discipline in de fotografie kopen uit vrees dat een ander merk wel eens op de proppen gaat komen met een "wereldschokkende" feature of eigenschap waar je eigen merk niet direct een antwoord op weet?

Voor mijn zijn de objectieven met hun specifieke eigenschappen veel belangrijker dan de body. Reken er maar op dat technologische achterstand op eender welk vlak mettertijd toch bijgebeend worden. Ik zou dus bijvoorbeeld vanwege de ruis op hoge ISO's mijn Nikon camera en objectieven moeten verkopen en stante pede op Canon overschakelen? Misschien wordt Nikon volgend jaar wel leider op dit vlak met een zeer bruikbare ISO12800

MVG,

Comment

-compacte bouw
                            Begrijp me hier nu ook niet verkeerd. Heel dikwijls komt naar boven dat Canon toch wel heel vervelend gedaan heeft door 20 jaar geleden van lenssysteem te veranderen en dat de oude lenzen nu niet meer compatibel zijn...
                            Dan brengen een aantal partijen 4/3 uit en ineens is dat een heel goed punt, ook al mag je van 0 beginnen met lenzen...
                            Mijn gedacht is wel dat dit een goed idee is van Oly (en de andere 4/3 partners), en evengoed van Canon 20 jaar geleden, maar blijkbaar wordt dit toch ook vaak met 2 maten en 2 gewichten bekeken...
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hun bedoeling is de betere camera te maken voor een minder breed publiek met andere eisen. Sony komt te laat volgens mij, of het moet zijn dat ze met iets wereldschokkend op de markt komen. (wat niet zo ongewoon is voor Sony) Sony gaat nooit een niche rol willen spelen want dan zullen ze er volgens mij nog eerder mee stoppen. Is ook duidelijk als je ziet welke investeringen ze gedaan hebben om CZ lenzen te mogen produceren.
                              Het wordt nog boeiend en er zullen camera's zijn voor ieders wil.
                              Laat ons daar eens over nadenken.

Jij verkiest dus enkele jaren een slechter systeem te hebben omdat er eventueel ooit wel eens iemand met een wereldschokkends iets komt waardoor de anderen gedurende +-3-4 jaar max een achterstand hebben. En al de jaren daarna heb jij weer je gebruikelijke achterstand tov de anderen. En de voorsprong die je had benutte je ook al niet echt want je wou je niet binden aan een merk en kon dus max 2 lenzen kopen waarmee je zoveel mogelijk moest kunnen en het waren ook al niet de beste want die kosten voor jou teveel geld en dat zou je weer binden. Of je dat dan nog echt een voorsprong kan noemen is ook al niet zo zeker meer.

In het beste geval heb je dus gedurende enkele jaren een kleine voorsprong op de andere merken en al de andere tijd heb je gewoon een achterstand. Maar de kans dat je gewoonweg altijd over de jaren heen gewoon een minder goed systeem hebt is veel groter.

Is een kleine voorsprong gedurende 3-4 jaar jou dat risico waard?
                              Ben je bereid altijd een slechter systeem te hebben om ev 3-4 jaar een beter systeem te hebben.

De verliezers over de jaren heen zijn duidelijk de mensen die nooit de moeite nemen om in een systeem te investeren maar altijd blijven aanmodderen want ooit zou er wel eens iemands met iets revolutionairs kunnen komen.
                              Last edited by Kevlar; 2 augustus 2007, 11:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Sorry, maar ik vind dit nog maar eens klinkklare onzin

Dus zal jij nooit een speciaal/duur objectief voor een specifieke discipline in de fotografie kopen uit vrees dat een ander merk wel eens op de proppen gaat komen met een "wereldschokkende" feature of eigenschap waar je eigen merk niet direct een antwoord op weet?

Voor mijn zijn de objectieven met hun specifieke eigenschappen veelbelangrijker dan de body. Reken er maar op dat technologische achterstand op eender welk vlak mettertijd toch bijgebeend worden. Ik zou dus bijvoorbeeld vanwege de ruis op hoge ISO's mijn Nikon camera en objectieven moeten verkopen en stante pede op Canon overschakelen? Misschien wordt Nikon volgend jaar wel leider op dit vlak met een zeer bruikbare ISO12800

MVG,
                                Geloof het of niet, it's entirely up to you, maar de meest bestaande lenzen kunnen de evolutie van de camera's niet volgen zekers niet wat APS-C sensors betreft.
                                Ik koop enkel die lenzen die ik echt nodig heb, en voor sporadisch gebruikt richt ik me op de 3th party leveranciers. Heb over een 8 tal maanden besloten geen extra lens meer te kopen. Alhoewel, heb eigenlijk dringend nood aan een goede lens in de 18-75 range maar ik wacht tot ik een nieuw toestel heb, voor ik beslis iets te kopen.

Daar gaan een 8 a 10 tal camera's van top kwaliteit op vrij korte termijn op ons afkomen, nooit eerder gebeurt. Wat beeldkwaliteit betreft zullen ze allemaal quasi gelijk zijn, zoals dat nu reeds het geval is. Of het moet zijn dat, zoals geruchten ten ronde gaan, er modellen bijzijn met 3 layer technologie sensors, of dat nikon een samen met fuji ontwikkelde super sensor zou gebruiken. Op korte termijn geloof ik daar niet in maar alles is mogelijk. Als pentax, olympus of sony een camera met gelijkaardige mogelijkheden als Canon of Nikon uitbrengt zijn ze waarschijnlijk verloren.
                                Ze gaan met iets verschillend op de markt moeten komen, zoals nu reeds het geval is met de pentax K10D en de oly E410. De verschillende merken gaan zich moeten profileren. En als koper moet je je dan richten op het profiel dat het best bij je past, anders ben je verkeerd bezig.

Je oogkleppen afzetten, boven de merken heen kijken, je niet blindelings laten beïnvloeden door gesponsorde reviewers of reclame boodschappen, niet kopen omdat je gebuur of vriend dat ook heeft, maar datgene kopen wat het best bij jou profiel past.

Comment

Working...
                                X