Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP: Nikon d70s of Nikon d40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

    Happy Shooter,

    Iedereen hier raadt een D70s aan (incl myself). Waarom twijfel je nog?

    gr,
    Kristof

    Comment


    • #17
      Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
      In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage in mijn zoektocht naar of de gebruiksvriendelijke op de beginner georienteerde d40 of de wat oudere maar robustere beter in de hand liggende d70s. In het begin zal ik namelijk toch de point en shoot of zoals sommige het noemen de idiot modes gebruiken en dan is de d40 hier gewoon wat beter in heb ik het idee. Counting down! Nog 6 dagen om te stoppen met twijfelen!
      Je blijft geen beginner, op een bepaald moment wil je meer (en dat kan heel snel gaan) en dan zal je spijt hebben dat je niet voor de D70s gekozen hebt. Ik spreek uit ervaring!

      Groetjes, Wim
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #18
        Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

        Zelf heb ik nu een half jaar een D40. Als eerste SLR is dit een zaaaaalig toestelletje . Niet alleen het grotere scherm maar ook de bangelijk goed afgewerkte menus (net als de D80) heeft mij over de streep getrokken .
        Het aller- aller- allergrootste nadeel is inderdaad het missen van een eigen AF-motor . De keuze van lenzen is inderdaad nu wel heel beperkt geworden.
        Misschien toch doorsparen voor de D80 ?

        Boony
        I would, if I could ...

        Comment


        • #19
          Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

          Niet genoeg lenzen voor de D40(X)?
          List of current compatible AF-Lenses for the D40/D40X:
          Nikkor:
          AF-S DX 12-24mm 4.0G ED-IF
          AF-S 17-35mm 2.8D ED-IF
          AF-S DX 17-55mm 2.8G ED-IF
          AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G
          AF-S DX 18-70mm 3.5-4.5G ED-IF
          AF-S DX 18-135mm 3.5-5.6 ED-IF
          AF-S VR DX 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED
          AF-S 24-85mm 3.5-4.5G IF-ED
          AF-S VR 24-120mm 3.5-5.6G ED-IF
          AF-S 28-70mm 2,8 IF-ED
          AF-S DX 55-200mm 4-5.6G ED
          AF-S VR 55–200mm 4–5.6G IF-ED
          AF-S VR 70-200mm 2.8G ED-IF
          AF-S VR 70-300mm 4.5-5.6G
          AF-S 80-200mm 2.8 ED-IF
          AF-S VR 105mm 2.8G
          AF-S VR 200mm 2.0G ED-IF
          AF-S VR 200-400mm 4.0G ED-IF
          AF-I 300mm 2.8D IF-ED
          AF-S 300mm 2.8D IF-ED
          AF-S 300mm 4.0D ED-IF
          AF-S VR 300mm 2.8 ED-IF
          AF-I 400mm 2.8 D IF-ED
          AF-S 400mm 2.8D ED-IF
          AF-I 500mm 4.0D IF-ED
          AF-S 500mm 4.0D ED-IF
          AF-I 600mm 4.0D IF-ED
          AF-S 600mm 4.0D ED-IF

          Sigma:
          10-20mm 4-5.6 EX DC HSM
          12-24mm 4.5-5.6 EX DG HSM
          14mm 2.8 EX
          17-35mm 2.8-4.0 EX DG
          18-50mm 3.5-5.6 DC HSM New
          30mm 1.4 DC
          50-500mm 4.0-6.3 EX DG
          50-150mm 2.8 EX DC HSM
          55-200mm 4-5.6 DC HSM New
          70-200mm 2,8 EX DG Makro
          80-200mm 2.8 EX DG Makro
          80-400mm 4-5.6 EX OS
          100-300mm 4.0 EX DG
          120-300mm 2.8 EX DG
          150mm 2.8 EX DG MAKRO
          180mm 3.5 EX DG MAKRO
          300mm 2.8 EX DG APO HSM
          300-800mm 5.6 EX DG APO
          500mm 4.5 EX DG HSM APO
          800mm 5.6 EX DG APO
          http://users.telenet.be/patric/

          Comment


          • #20
            Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

            Ik vind de D40 ook zo slecht nog niet... Zeker nu ie met AFS 18-55 kit na cashback maar rond de 430 Euro kost Zeer goede JPG's uit de camera en zeer goede ISO1600, groot LCD... Als je dat toestel beu bent of snel tegen de beperkingen ervan oploopt, kan je 'm toch nog in de verkoop zetten met minimaal verlies, niet?

            Mijn advies: gaan met de D40 banaan!!!

            MVG,

            Comment


            • #21
              Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

              Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
              Niet genoeg lenzen voor de D40(X)?
              List of current compatible AF-Lenses for the D40/D40X:
              Nikkor:
              ...
              Het ontbreken van primes in de lijst is meestal het spijtige ( goedkoop en super scherp)

              Comment


              • #22
                Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                Het ontbreken van primes in de lijst is meestal het spijtige ( goedkoop en super scherp)
                Ik denk dat dat niet zo lang meer gaat duren En de enige die echt goedkoop is, is de AF 50mm f1.8D. de rest is ook al direkt rond 300 Euro en duurder...

                MVG,

                Comment


                • #23
                  Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                  Ik vindt het grappig om te zien dat de d40 eigenaren van zich laten horen dus niet iedereen vindt de d70s een logische keuze. Maar even niet meer over lensen weer terug naar het onderwerp van deze thread.
                  Ik heb vandaag de gelegenheid gehad om even op imaging-resource.com te kijken naar zowel de d70s en de d40 reviews. Daar kreeg ik toch wel een paar vragen bij.

                  Het is overduidelijk dat de d70s lekkerder vasthoudt maar kan iemand mij vertellen of:
                  - je de functie van bracketing veel gebruikt en dus gaat missen op de d40
                  - je de functie scherptedieptemeting veel gebruikt en dus gaat missen op de d40
                  - die zoeker inderdaad zo donker/klein en als een tunnel oogt en of dat wendt de d40 is in ieder geval wel lichter/groter
                  - de scherpstelpunten inderdaad zoveel slechter te zien zijn dan de d40 in zonnige omstandigheden waardoor je niet ziet waarof die scherpstelt of dat je hieraan went
                  - je genoeg heb aan de histogram of dat de d40 mogelijkheid om RGB histogrammen op te roepen mooier/beter/noodzakelijker is
                  - je de maximale iso kan instellen zoals op de d40 en zo niet of dat niet een beperking is die lastig is (meer ruis)
                  - de custom functies inderdaad steeds kwijt bent als je de camera uit en aan zet en dus alles weer moet programeren, dan is de mogelijkheid van de d40 toch makkelijker/eenvoudiger en sneller om een simpel menu te crearen met alleen die parameters/functies die je regelmatig gebruikt dan hoef je niet steeds alles door te lopen.

                  Bedankt alvast voor wat licht op deze kwesties die mijn keuze nu weer even wat moeilijker maken, was namelijk bijna 100 procent overtuigd om een d70s aan te schaffen.

                  Happy Shooter

                  Comment


                  • #24
                    Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                    Het is maar net wat je gewend bent.

                    Als je bijv nooit geen scherptediepte knop hebt gehad zul je die ook niet missen.
                    Ik miste hem ook niet op de D50... tot ik een D200 had en nu mis ik hem wel bij de D50.

                    Hetzelfde is met bracketing, ik vind het handig maar mensen met een toestel zonder zouden het niet weten of manueel in moeten stellen.

                    Qua heldere af punten en dergelijke ga ik je niet kunnen helpen aangezien ik geen D70s heb.

                    Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #25
                      Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - je de functie van bracketing veel gebruikt en dus gaat missen op de d40
                      Niet veel. Af en toe. Als de D70 dit niet zou hebben zou ik het niet missen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - je de functie scherptedieptemeting veel gebruikt en dus gaat missen op de d40
                      Niet veel. Af en toe. Als de D70 dit niet zou hebben zou ik het niet missen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - die zoeker inderdaad zo donker/klein en als een tunnel oogt en of dat wendt de d40 is in ieder geval wel lichter/groter
                      Ik vind de zoeker van de D70s prima. De zoeker van mn andere camera is wel veel groter, maar voor mij werkt dit net minder prettig...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - de scherpstelpunten inderdaad zoveel slechter te zien zijn dan de d40 in zonnige omstandigheden waardoor je niet ziet waarof die scherpstelt of dat je hieraan went
                      Nog geen probleem mee gehad.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - je genoeg heb aan de histogram of dat de d40 mogelijkheid om RGB histogrammen op te roepen mooier/beter/noodzakelijker is
                      (nog) geen voordeel ondervonden van het RGB histogram op mn andere camera.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - je de maximale iso kan instellen zoals op de d40 en zo niet of dat niet een beperking is die lastig is (meer ruis)
                      Iso staat altijd op manueel.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                      - de custom functies inderdaad steeds kwijt bent als je de camera uit en aan zet en dus alles weer moet programeren, dan is de mogelijkheid van de d40 toch makkelijker/eenvoudiger en sneller om een simpel menu te crearen met alleen die parameters/functies die je regelmatig gebruikt dan hoef je niet steeds alles door te lopen.
                      Alles blijft gewoon behouden? Custom menus zijn er echter niet bij de D70 (of ik heb ze toch ng niet gevonden)
                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht

                      Bedankt alvast voor wat licht op deze kwesties die mijn keuze nu weer even wat moeilijker maken, was namelijk bijna 100 procent overtuigd om een d70s aan te schaffen.

                      Happy Shooter
                      We zijn benieuwd naar jouw uiteindelijke keuze En nog later naar de foto's die je er mee zal maken...

                      mvg,
                      Kristof

                      Comment


                      • #26
                        Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                        Bedankt Kristof voor je antwoorden. Ik zal de d70s en de d40 nog eens naast elkaar zetten en uitvoerig bekijken en proberen om een keuze te maken en anders kan ik altijd nog een muntstukje opwerpen. Of ik koop gewoon de canon 400d die wordt tenslotten ook veelvuldig aangeraden, heb ik alleen voor datzelfde bedrag een kitlens ipv een iets betere 18-70 zoom.

                        Happy Shooting!

                        Groetjes,

                        Happy Shooter

                        Comment


                        • #27
                          Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                          Beste forumleden,

                          Afgelopen weekeinde diverse andere forums bezocht en reviews gelezen van beide camera's. Ik heb gekozen voor de D40!

                          De doorslag gevende reden om voor de d40 te kiezen is omdat ik las dat de d70s geen iso waarde vermeld in de exif data van een foto. Maar het belangrijkste advies/doordenkertje was: The d70s does more stuff I rarely use and the d40 does a better job with the stuff I do every day. En op die basis heb ik een A4 tje met de nadelen/voordelen gemaakt. Als ik tegen de grenzen aanloop van de d40 is er vast wel weer een andere camera om op te azen omdat de d70s er tegen die tijd niet meer is. Daar komt bij dat ik een financiele tegenvaller had gisteren waardoor ik morgen niet op die aanbieding van 600 euro voor de d70s kan ingaan en dus wel voor de d40 moet gaan later in het jaar (hopenlijk lukt het volgende maand aangezien ik dan nog cashback heb.

                          In ieder geval bedankt voor ook alle info die ik in dit forum mocht ontvangen.

                          Happy Shooting,

                          Happy Shooter

                          Comment


                          • #28
                            Re: HELP: Nikon d70s of Nikon d40

                            Oorspronkelijk geplaatst door Happy Shooter Bekijk bericht
                            Beste forumleden,

                            Afgelopen weekeinde diverse andere forums bezocht en reviews gelezen van beide camera's. Ik heb gekozen voor de D40!

                            De doorslag gevende reden om voor de d40 te kiezen is omdat ik las dat de d70s geen iso waarde vermeld in de exif data van een foto. Maar het belangrijkste advies/doordenkertje was: The d70s does more stuff I rarely use and the d40 does a better job with the stuff I do every day. En op die basis heb ik een A4 tje met de nadelen/voordelen gemaakt. Als ik tegen de grenzen aanloop van de d40 is er vast wel weer een andere camera om op te azen omdat de d70s er tegen die tijd niet meer is. Daar komt bij dat ik een financiele tegenvaller had gisteren waardoor ik morgen niet op die aanbieding van 600 euro voor de d70s kan ingaan en dus wel voor de d40 moet gaan later in het jaar (hopenlijk lukt het volgende maand aangezien ik dan nog cashback heb.

                            In ieder geval bedankt voor ook alle info die ik in dit forum mocht ontvangen.

                            Happy Shooting,

                            Happy Shooter
                            De D70s geeft evenzeer de ISO weer in de exif data hoor

                            Maar het beste punt is dat er inderdaad wel een andere camera om op te azen zal zijn wanneer je de limieten van de D40 hebt bereikt. Dat zou wel snel kunnen gaan, maar het hoeft niet. Ik zat zelf na 1.5 jaar aan de limiet van mijn toenmalige D70 door een gebrek aan bedieningsopties die de D2/D200 wel heeft, maar ik was er ook zeer zeer veel mee bezig

                            MVG,

                            Comment

                            Working...
                            X