Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 of Pentax K10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 of Pentax K10D

Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
    Omdat de viewfinder groter is dan die van de Pentax.
    Hebben allebei frame coverage van 95%
    Vergroting Nikon 0,94x
    Vergroting Pentax 0,95x
    Dus is de zoeker van de Pentax een ietsepietsje groter dan van de D80, maar ik denk dat men een arendsoog moet hebben om dat verschil te zien
    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ik zit ook al geruime tijd te twijfelen tussen beide camera's. Ik begin van nul, dus ik heb nog geen lenzen of zo. Ik heb nog niks.
      Als ik de Nikon zou kiezen, dan is dat met het 18-135mm objectief.
      Als ik de Pentax zou kiezen, dan is dat waarschijnlijk met een Tamron 18-200mm of met een 18-55 en een 55-200mm.

Waarom Nikon? Omdat de kitlens zogezegd de beste is onder de kitlenzen, en je bovendien 200€ uitspaart door hem in combinatie met de D80 te kopen.
      Omdat de instellingen het overzichtelijkst zijn.
      Omdat de ergonomie de beste is.
      Omdat de viewfinder groter is dan die van de Pentax.
      Omdat hij iets beter in de hand ligt dan de Pentax en ook lichter is.

Waarom Pentax?
      Omdat het geen Canon of Nikon is.
      Omdat hij enorm stevig gebouwd is en beschermd tegen stof en water.
      Omdat hij beeldstabilisatie in de body heeft wat de aanschaf van toekomstige lenzen goedkoper maakt.
      Omdat hij een stofverwijderingssysteem heeft.

Bah, ik weet het niet......
      Over de instellingen en ergonomie en het in de hand liggen; de voorkeur hierbij is zéér persoonlijk. Om nu gaan te beweren dat de ene beter is dan de andere... voor jou toestel X en voor mij toestel Y en voor nog iemand anders toestel Z enz.
      De viewfinder van de pentax (k10d) is zoals reeds eerder vermeld, zeker zo groot als de D80.
      Maar maak je van dat stofverwijderingssysteem geen illusies. Enkel hetgeen toegepast op de olympussen zou iets afdoen (volgens testen die ik eerder gelezen heb).

Maar als de nikon jou persoonlijk beter ligt, waarom dan nog twijfelen?
      Alleszins, een slechte keuze kan je hier niet maken
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
        100% mee eens.

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Over de instellingen en ergonomie en het in de hand liggen; de voorkeur hierbij is zéér persoonlijk. Om nu gaan te beweren dat de ene beter is dan de andere... voor jou toestel X en voor mij toestel Y en voor nog iemand anders toestel Z enz.
          De viewfinder van de pentax (k10d) is zoals reeds eerder vermeld, zeker zo groot als de D80.
          Maar maak je van dat stofverwijderingssysteem geen illusies. Enkel hetgeen toegepast op de olympussen zou iets afdoen (volgens testen die ik eerder gelezen heb).

Volledig mee eens met de voorganger.

Zelf zou ik de K10 adviseren, maar dat komt wsch. omdat ik hem ook heb. De K10 is zeker niet de perfecte camera, en kan me zo voorstellen dat de D80 dat ook niet zal zijn...

Ik zou zeggen: stap een snaar de winkel en pak ze eens allebei vast (en misschien nog een derde.) Degene die je het best ligt is de cam die je moet nemen...
          http://www.digifotofreak.nl

Comment

Yep, voor een goed begrip: de voor en nadelen die ik opsom zijn subjectief. Ik schrijf dat de Nikon beter in de hand ligt omdat ik dat zelf in de winkel ondervonden heb. Ik vond de pentax heel zwaar, hoewel hij ook perfect in mijn grote handen past. Misschien kwam het door de tamron-lens die er op dat moment op zat?
            Over de viewfinder: ik heb nadien idd ook gelezen dat die van pentax groter is. Nochtans had ik de indruk dat het andersom was toen ik beide vergeleek. Misschien dat die van de Nikon iets helderder is?

Toch bedankt voor de info over het stofverwijderingssysteem.

Algemeen heb ik de indruk dat de Pentax een camera is voor de creatievelingen die graag experimenteren en geen zin hebben om mee te hollen met de grote 2 merken. De Pentax zou ook wat moeilijker zijn voor een beginner dan de nikon. Het is dus de vraag of ik de uitdaging aanga of niet. Voor alle duidelijkheid: ik wil geen camera voor vakantiefoto's en zo (hoewel ik hem daarvoor ook wel ga gebruiken). Ik wil me echt verdiepen in de fotografie en dus ook een camera die me alles laat ontdekken zonder me te behandelen als een complete idioot.
            En als ik alle toeristen zie rondlopen met canons en nikons om hun postkaartjes te trekken, dan schuift mijn voorkeur alweer een beetje naar die pentax.

Comment

Hallo,

Eind vorig- en begin dit jaar, na het praktisch gelijktijdig de geest geven van mijn beide Minolta's, stond ik ook voor een keuze. Sony A100, Canon 30D, Nikon D200, Nikon D80. En toen kwam Pentax met de K10D.
              Aangezien dat die Minolta's oeroud waren kon ik geen enkele van mijn lenzen overnemen. Daardoor een heel brede keuze .

Waarom heb ik dan voor de Pentax gekozen?
              - Dichtingen tegen stof en water(spatten).
              - 2de LCD scherm bovenaan (handig als je iets geniepigs wilt doen )
              - De dioptrie instelling. Stom he. Bij Pentax ging die juist ver genoeg. Alhoewel het volgens de boekjes dezelfde was als bij de andere.

Bij deze de belangrijkheid om de toestellen eens vast te pakken en te proberen.

mvg
              Marc
              Last edited by MP61; 8 september 2007, 15:27.
              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
              M.v.g. Marc

Comment

Yep, voor een goed begrip: de voor en nadelen die ik opsom zijn subjectief. Ik schrijf dat de Nikon beter in de hand ligt omdat ik dat zelf in de winkel ondervonden heb. Ik vond de pentax heel zwaar, hoewel hij ook perfect in mijn grote handen past. Misschien kwam het door de tamron-lens die er op dat moment op zat?
                Over de viewfinder: ik heb nadien idd ook gelezen dat die van pentax groter is. Nochtans had ik de indruk dat het andersom was toen ik beide vergeleek. Misschien dat die van de Nikon iets helderder is?

Toch bedankt voor de info over het stofverwijderingssysteem.

Algemeen heb ik de indruk dat de Pentax een camera is voor de creatievelingen die graag experimenteren en geen zin hebben om mee te hollen met de grote 2 merken. De Pentax zou ook wat moeilijker zijn voor een beginner dan de nikon. Het is dus de vraag of ik de uitdaging aanga of niet. Voor alle duidelijkheid: ik wil geen camera voor vakantiefoto's en zo (hoewel ik hem daarvoor ook wel ga gebruiken). Ik wil me echt verdiepen in de fotografie en dus ook een camera die me alles laat ontdekken zonder me te behandelen als een complete idioot.
                En als ik alle toeristen zie rondlopen met canons en nikons om hun postkaartjes te trekken, dan schuift mijn voorkeur alweer een beetje naar die pentax.
                Ivm de viewfinder; het kan zijn dat de nikon jou helderder leek. De helderheid is in grote mate afhankelijk van het gebruikte objectief, dus om goed te vergelijken moeten er op beide toestellen een objectief staan met dezelfde lichtsterkte. Maar ik denk dat deze gelijkwaardig zal zijn.
                De pentax is idd zwaarder (volgens dpreview; 793 tov 668gram), heeft waarschijnlijk wel iets te maken met de bijkomende dichtingen (wheatersealing). Maar dit is in combinatie met een zwaardere (bv telelens) lens volgens sommige een voordeel. Maar dit is natuurlijk weer subjectief.

Welk toestel beter is voor de beginner? Laat dit absoluut geen rol spelen. Je zegt het zelf al, je wil bijleren. Koop gewoon samen met het toestel (welk dan ook) een goed boek met de basis van fotografie. En laat de programmastanden voor wat ze zijn. Alle begin is moeilijk, maar ook leuk

Comment

inderdaad mogelijk dat het aan de lens lag. Ik vind een zwaardere camera ook niet erg, ik heb graag "iets" in handen.

Totnogtoe heb ik de omgekeerde weg bewandeld: ik heb een tweetal boeken over fotografie (één gelezen, één die klaarligt), en ben mij al anderhalf jaar intensief aan het inlezen over alle technische aspecten. Maar ik heb geen reflexcamera dus kon ik het nog nooit in de praktijk omzetten.

Ik heb nog wat vragen:
                  - Wat is een pancake objectief en hoeveel betaal je daar gemiddeld voor?
                  - Bestaat er een goede 2de lens om naast de 18-55mm kitlens die bij de K10D komt, aan te schaffen? Ik zou graag nog een tweede lens hebben om het zoombereik wat uit te breiden tot ca 135mm. Budget: 250 eurokes. (met één lens kun je immers weinig experimenteren en het verschil tussen lens A en B leren kennen he).
                  - Hoe zit het met de Jpeg-kwaliteit van de K10D? Is het nu nodig om RAW te schieten of niet? Ik zit bv al in met de opslagcapaciteit van de harde schijf op mijn laptop als ik die ga volstouwen met gigantische RAW's.
                  -De 18-135mm kitlens van de Nikon D80, is dat een goeie lens?
                  -Welke levert de beste beeldkwaliteit? D80 of K10D?

tnx, BA

Comment

Totnogtoe heb ik de omgekeerde weg bewandeld: ik heb een tweetal boeken over fotografie (één gelezen, één die klaarligt), en ben mij al anderhalf jaar intensief aan het inlezen over alle technische aspecten. Maar ik heb geen reflexcamera dus kon ik het nog nooit in de praktijk omzetten. Geen probleem hoor, een beetje voorkennis kan absoluut geen kwaad voor je begint te experimenteren. Verwacht alleen niet dat je dadelijk mooie plaatjes zal maken, er is een leercurve.

Ik heb nog wat vragen:
                    - Wat is een pancake objectief en hoeveel betaal je daar gemiddeld voor?
                    Een pancake, is zoals de naam het zegt, een heel dun objectief (enkel in vaste brandpuntsafstanden). Prijzen varieren nogal.
                    - Bestaat er een goede 2de lens om naast de 18-55mm kitlens die bij de K10D komt, aan te schaffen? Ik zou graag nog een tweede lens hebben om het zoombereik wat uit te breiden tot ca 135mm. Budget: 250 eurokes. (met één lens kun je immers weinig experimenteren en het verschil tussen lens A en B leren kennen he).
                    De tweede 'kit'lens 50-200 is zeker niet slecht om mee te beginnen. Met je budget kom je dan ruimschoots toe (http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=22458)
                    - Hoe zit het met de Jpeg-kwaliteit van de K10D? Is het nu nodig om RAW te schieten of niet? Ik zit bv al in met de opslagcapaciteit van de harde schijf op mijn laptop als ik die ga volstouwen met gigantische RAW's. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit het probleem is, een externe HD van 300Gb heb je voor 80 euro en minder waarschijnlijk
                    -De 18-135mm kitlens van de Nikon D80, is dat een goeie lens? Geen idee, vergelijk zelf: http://www.photozone.de/8Reviews/len...3556/index.htm
                    -Welke levert de beste beeldkwaliteit? D80 of K10D? Deze zal héél dicht bijeen liggen en geeft dus niet de doorslag.

tnx, BA

NP, J-dude[/QUOTE]

Comment

Ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe DSLR ,ik heb nu een Leica V Lux
                      en al ben ik daar best tevreden over je wilt soms wat nieuws
                      Vraag me af in hoevere oudere Pentax lenzen werken op een K10D
                      Past dat altijd en in hoe is de kwaliteit
                      Iemand nog wat tips wat echte aanraders zijn qua lens

Comment

heb reeds een maand de pentax K10D. Super camera. maar moet nog veeeel leren. Ik schiet mijn foto's in raw, maar als ik ze wil openen met photoshop cs, verschijnt er steeds: kon uw verzoek niet uitvoeren omdat het niet het juiste soort document is. Natuurlijk begrijp ik het niet.
                        Ik zet de foto's dan om via photo browser door ze op te sleen als PNG. Is er geen gemakkelijkere manier?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door runewhouse Bekijk bericht
                          heb reeds een maand de pentax K10D. Super camera. maar moet nog veeeel leren. Ik schiet mijn foto's in raw, maar als ik ze wil openen met photoshop cs, verschijnt er steeds: kon uw verzoek niet uitvoeren omdat het niet het juiste soort document is. Natuurlijk begrijp ik het niet.
                          Ik zet de foto's dan om via photo browser door ze op te sleen als PNG. Is er geen gemakkelijkere manier?
                          Ik denk dat je minstens Photoshop CS2 zal nodig hebben. CS is immers enkel met de eerste versie van Adobe Camera RAW compatibel en ik denk niet dat die de juiste PEFs ondersteund. Je kan eventueel de DNG converter van de Adobe website downloaden, mss dat je daarmee je PEFs naar compactere DNGs kan converteren, die je dan wel kan openen in CS. Voordeel is dat die alle informatie behouden van de RAWs. Ik geloof dat ook de Pentax browser naar DNG kan omzetten, dus mss is dat de makkelijkere oplossing. DNG is in elk geval beter dan PNG, want dat blijft een RAW formaat.

hth, Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door superduc Bekijk bericht
                            Ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe DSLR ,ik heb nu een Leica V Lux
                            en al ben ik daar best tevreden over je wilt soms wat nieuws
                            Vraag me af in hoevere oudere Pentax lenzen werken op een K10D
                            Past dat altijd en in hoe is de kwaliteit
                            Iemand nog wat tips wat echte aanraders zijn qua lens
                            Surf even rond en gebruik de zoek. Er is een K10D topic, en ook een recent topic over goede oude bruikbare objectieven op Pentax.

In 't kort kan je alle Pentax K-vatting objectieven gebruiken zonder adapter. Maar ook oudere M42 objectieven als je de juiste adapter hebt. Drie verschillende werkwijzes:
                            - Objectieven met K-vatting en diafragmarind met A-stand (of objectieven zonder diafragma ring): bruikbaar in alle modes.
                            - Objectieven met diafragmaring zonder A-stand: bruikbaar in M-mode (eenmalige setting in custom settings aanpassen om diafragmaring toe te laten); diafragma op de ring instellen en in M het licht meten door de groene knop in te drukken.
                            - M42 objectieven met adapter: diafragma op de ring instellen en in Av fotograferen.

hth, Wim
                            Last edited by ishpuini; 9 september 2007, 12:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door runewhouse Bekijk bericht
                              Stel je voor:
                              Iemand die PS.5 heel duur aankocht en iedere maal mooi de upgrades kocht tot bijvoorbeeld versie 7, heeft dus veel $$$ betaald, te veel misschien!!
                              Die man slaagt er zelf niet in om ook maar een enkele RAW te openen in zijn peperdure Adobe programma!
                              Ronduit schandalig vind ik dat.
                              De snelle prachtige: Faststone Freeware, opent zowat, Alles!
                              Over de 300$ kostende en apart te kopen: Lightroom V1.1, die vele RAWs van andere merken verkeerd interpoleert en nare démosaic’skes en figuurtjes tevoorschijn tovert, bij Detail ingreep + nog wat andere mankementjes, zal ik maar zwijgen zeker!
                              Nogmaals: de snelle prachtige Freeware - Faststone, heeft daar geen last mee.
                              Natuurlijk is LR een mooie archive tool, maar aan die prijzen moet het dan ook Perfect werken!

Ik weet nu niet of er ergens een WB pipetje steekt, maar toch zeer de moeite om te dwnldn (alleen voor RAW , zelfs)

Faststone

Grantwozoo

Comment

Mooi voorbeeldje van zo'n K10D pic met Conversie figuurtjes vond ik op dpreview!

Kijk maar naar, o.a. het grintpad.

Comment

Working...
                                X