Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 of Pentax K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D80 of Pentax K10D

    Ondertussen weet ik wel zeker dat ik mijn keuze niet van een paar MF-lenzen zou laten afhangen.

    Als ze echt goed zijn, krijg je er trouwens tweedehands nog wel wat voor, en kan je van de opbrengst gelijkaardige MF- of AF-lenzen van een ander merk op de kop tikken. Goeie tweedehandslenzen vinden is geen enkel probleem; niet voor Nikon, maar evenmin voor andere merken. Met de reactie van Wim ben ik het wat dat betreft volledig eens.

    Koop gewoon de set materiaal die je het meeste aanspreekt als geheel en als de D80 voor jou dé oplossing lijkt te zijn, dan ga je daarmee verder. Is het de K10d, dan verkoop je een paar lenzen en koop je er een paar andere in de plaats. Persoonlijk zou het bij mij alvast de K10d worden als ik tussen beide moest kiezen, om verschillende redenen.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D80 of Pentax K10D

      Ik heb me in ieder geval nog geen seconde beklaagd dat ik voor de K10D gegaan ben. Nu nog effe wachten tot mijn bigma geleverd wordt en mijn systeem is kompleet
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D80 of Pentax K10D

        Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
        Eén van de voordelen (maar dan wel samen met een goede lens), akkoord. Maar er zijn er wel meer dan dat alleen, en voor vele toepassingen is dat voordeel niet eens echt van tel. Soms is het zelfs een voordeel om manueel te focussen!!
        Voor mij zou juist het Manueel goed focussen de belangrijkste reden zijn naar de DSLR over te stappen. Zèlf snel focussen op wat jij wilt, en niet een AF-automaat die focust op wat het dichtst bij is.... yes.... Bareûhh, m'n gemoed stroomt vol..
        Daarbij geholpen door de SR, nou, ik denk ook nog na over deze twee cam's maar de K10D staat (nu) voor mij op één...
        Groets, Gerhard
        Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D80 of Pentax K10D:beeldkwaliteit

          Hallo,
          ben ook aan het uitkijken naar een digitale reflex.
          Op basis van wat ik lees, en omdat ik de toestellen eens goed heb vastgehouden nijg ik naar K10D.
          Vervelend vind ik wel de berichten over de kwaliteit van de K10D-beelden die niet aan de NIKON zouden kunnen tippen. In"de fotograaf 3/2007" zegt johnvanhelvert.nl:het enige echte minpunt is het feit dat de beelden rechtstreeks uit de kamera te zacht zijn.Onscherpte en zachtheid kunnen overigens prachtig zijn, maar moeten(...) altijd het gevolg zijn van de keuze van de fotograaf en nooit omdat het nu eenmaal zo uit de camera komt."(sic).

          En dit is helemaal niet het enige bericht daarover. Wat is daar vanaan?

          Het allerbelangrijkste van een camera zijn nu eenmaal de foto's: daarvoor doe je het.

          Is er iemand die mij echt uit ervaring kan adviseren over dit punt. Ergens een professionele of semi-professionele "kenner". Geen bevooroordeelde "fan" van Aof B.
          Ik heb het duidelijk over de body dus, niet de discussie over de lenzen.groetjes. PDF.

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D80 of Pentax K10D:beeldkwaliteit

            Oorspronkelijk geplaatst door PDF Bekijk bericht
            Hallo,
            ben ook aan het uitkijken naar een digitale reflex.
            Op basis van wat ik lees, en omdat ik de toestellen eens goed heb vastgehouden nijg ik naar K10D.
            Vervelend vind ik wel de berichten over de kwaliteit van de K10D-beelden die niet aan de NIKON zouden kunnen tippen. In"de fotograaf 3/2007" zegt johnvanhelvert.nl:het enige echte minpunt is het feit dat de beelden rechtstreeks uit de kamera te zacht zijn.Onscherpte en zachtheid kunnen overigens prachtig zijn, maar moeten(...) altijd het gevolg zijn van de keuze van de fotograaf en nooit omdat het nu eenmaal zo uit de camera komt."(sic).

            En dit is helemaal niet het enige bericht daarover. Wat is daar vanaan?

            Het allerbelangrijkste van een camera zijn nu eenmaal de foto's: daarvoor doe je het.

            Is er iemand die mij echt uit ervaring kan adviseren over dit punt. Ergens een professionele of semi-professionele "kenner". Geen bevooroordeelde "fan" van Aof B.
            Ik heb het duidelijk over de body dus, niet de discussie over de lenzen.groetjes. PDF.
            Het gaat hier om het verschil in scherpte van de jpgs. De mate van verscherping kan je via het menu instellen. Zo zal een K10D met lichtjes verhoogde verscherping waarschijnlijk even scherpe beelden leveren als de D80 met de verscherping op neutraal.
            Ik gebruik op mijn K10D de neutrale instelling en pas een licht onscherp masker toe in Paintshop XI. Qua sensor zit er weinig of geen verschil tussen de D80, de K10D en de Sony. Recht uit het toestel, alles op standaard, lijkt de Sony de scherpste beelden te leveren, maar het verschil is slechts zichtbaar bij pixelpeepen.
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D80 of Pentax K10D

              Op dpreview was men ook al niet te spreken over de standaard jpg's van de K10.
              Ik herhaal wat ik hier nog ooit al eens gezegd heb (toen kreeg ik wel een paar pentaxfanaten over me heen): Als ik 1000 € neertel voor een body, verwacht ik dat daar zonder meer perfecte foto's uit kunnen rollen zonder dat ik aan andere dingen moet sleutelen dan diafragma, sluitertijd en ISO. En blijkbaar is dat met de K10 niet het geval. Jammer.

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Op dpreview was men ook al niet te spreken over de standaard jpg's van de K10.
                Ik herhaal wat ik hier nog ooit al eens gezegd heb (toen kreeg ik wel een paar pentaxfanaten over me heen): Als ik 1000 € neertel voor een body, verwacht ik dat daar zonder meer perfecte foto's uit kunnen rollen zonder dat ik aan andere dingen moet sleutelen dan diafragma, sluitertijd en ISO. En blijkbaar is dat met de K10 niet het geval. Jammer.
                En zoals ik toen zei lijkt het me nogal dom een toestel als de K10D te gebruiken als een P&S... Als je die redenering doortrekt is ook de D80 geen geschikte camera, maar kan je beter een D40 of een K100D kopen. De extra centen neertellen voor meer camera zou dan zonde zijn...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  En zoals ik toen zei lijkt het me nogal dom een toestel als de K10D te gebruiken als een P&S... Als je die redenering doortrekt is ook de D80 geen geschikte camera, maar kan je beter een D40 of een K100D kopen. De extra centen neertellen voor meer camera zou dan zonde zijn...

                  Wim
                  Nee, Wim, je zit fout.
                  Als het 1000 € kost moet het probleemloos werken.
                  En dat heeft niks te maken met "gebruiken als een P&S".
                  Punt, uit.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Nee, Wim, je zit fout.
                    Als het 1000 € kost moet het probleemloos werken.
                    En dat heeft niks te maken met "gebruiken als een P&S".
                    Punt, uit.
                    Wat is 'probleemloos werken' dan wel? Is de K10D niet scherp genoeg? En de D80 blijkt minder scherp te zijn dan die Sony, dus werkt die Nikon dan ook niet probleemloos? Afgelopen zomer nam ik een halve dag foto's met een Canon, terwijl ik Nikon gewoon ben. Ik haal de foto's er zo uit, omdat de witbalans licht afwijkt van wat ik gewoon ben op mijn toestel (met dezelfde instellingen). Ik vind die Nikon witbalans beter/mooier (is natuurlijk 100% subjectief), maar moet ik nu concluderen dat die Canon niet probleemloos werkt?

                    Volgens mij werkt die K10D probleemloos, voor wie de moeite neemt de handleiding te lezen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                      De K10D raw, is zelfs iets scherper en geeft meer details weer dan de D80.

                      Leicaman-Grant

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                        Indien je jpeg instelling in het k10d menu van neutraal in helder verandert, is de scherpte grotendeels gelijk aan deze van de d80. Slechts één handeling en ze rollen permanent scherper uit je camera. Het lijkt me dan ook straf om dit als een argument te gebruiken om deze camera meteen af te schrijven. De makers hebben hier bewust voor gekozen om meer vrijheid te geven in de nabewerking. Of dit de goede keuze is, laat ik in het midden en hangt van ieder zijn smaak af. Maar de kwaliteit van de jpegs zijn zeker niet minder dan deze van andere vergelijkbare dslr's!
                        Enja, ik vind het een beetje flauw dat mensen dit argument steeds blijven aanhalen. (Versta me niet verkeerd, ik zeg niet dat het dé perfecte camera is, maar de beeldkwaliteit is echt niet minderwaardig)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                          Oorspronkelijk geplaatst door valdrgalga Bekijk bericht
                          Indien je jpeg instelling in het k10d menu van neutraal in helder verandert, is de scherpte grotendeels gelijk aan deze van de d80. Slechts één handeling en ze rollen permanent scherper uit je camera.
                          100% akkoord, maar voor sommigen is die ene handeling net te veel, want dat noemen ze niet meer 'normaal' fotograferen. Het moet 'vanzelf' gaan als het 1000€ heeft gekost.
                          Toen de D50 uitkwam, las je overal dat de kleuren veel mooier waren dan de D70. Lag gewoon aan de standaardinstelling van kleurenruimtes die op de d50 om commerciële reden anders was. Met één wijziging was die van de d70 identiek.

                          Kijk, als je 18-200mm objectief uit de doos komt, staat de brandpuntsafstand wellicht op 18mm. Ga je dan zeggen dat die lens standaard foto's neemt op 18mm en dat dit een nadeel is?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                            Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo Bekijk bericht
                            De K10D raw, is zelfs iets scherper en geeft meer details weer dan de D80.

                            Leicaman-Grant
                            RAW is imho altijd scherper dan JPG (mits de juiste presharpening/convertor)
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              RAW is imho altijd scherper dan JPG (mits de juiste presharpening/convertor)
                              Mogelijk heeft de K10D hier net een ietsie pietsie voordeel tov de D80 dankzij de 22bit A/D convertor waardoor net iets minder detail in het sampling proces verloren gaat? Da's immers in principe het enige verschil tss de twee. De sensor is immers dezelfde, en de RAWs zouden in principe buiten conversie naar digitaal door de A/D convertor en resampling naar 12bit geen extra bewerking in-camera mogen krijgen. Dat de resampling binair ipv direct in het A/D proces kan gebeuren is mss een voordeel?

                              Maar in alle eerlijkheid denk ik niet dat dit HET verschil gaat maken. Voor mij is RAW een must bij alle camera's zowiezo... Met veel betere resultaten dan de JPGs uit de camera.

                              Pol_parasol heeft daarin een punt dat je in-camera niet steeds met contrast/saturation/sharpness/kleurmodus moet zitten spelen (eenmalig een setting aanpassen is wat anders, dat doe gewoon net als je de taal en tijdzone van je camera instelt). Zeker niet als je dezelfde flexibiliteit van RAW wil nastreven. RAW laat je toe makkelijk en comfortabel je beelden individueel te tunen. In-camera kan dat ook met JPG, maar veel omslachtiger... Niet hetzelfde besluit maar dezelfde beslommering...

                              Wim
                              Last edited by ishpuini; 5 september 2007, 15:03.
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D80 of Pentax K10D

                                Ik zit ook al geruime tijd te twijfelen tussen beide camera's. Ik begin van nul, dus ik heb nog geen lenzen of zo. Ik heb nog niks.
                                Als ik de Nikon zou kiezen, dan is dat met het 18-135mm objectief.
                                Als ik de Pentax zou kiezen, dan is dat waarschijnlijk met een Tamron 18-200mm of met een 18-55 en een 55-200mm.

                                Waarom Nikon? Omdat de kitlens zogezegd de beste is onder de kitlenzen, en je bovendien 200€ uitspaart door hem in combinatie met de D80 te kopen.
                                Omdat de instellingen het overzichtelijkst zijn.
                                Omdat de ergonomie de beste is.
                                Omdat de viewfinder groter is dan die van de Pentax.
                                Omdat hij iets beter in de hand ligt dan de Pentax en ook lichter is.

                                Waarom Pentax?
                                Omdat het geen Canon of Nikon is.
                                Omdat hij enorm stevig gebouwd is en beschermd tegen stof en water.
                                Omdat hij beeldstabilisatie in de body heeft wat de aanschaf van toekomstige lenzen goedkoper maakt.
                                Omdat hij een stofverwijderingssysteem heeft.

                                Bah, ik weet het niet......

                                Comment

                                Working...
                                X