Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop met als doel natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: aankoop met als doel natuurfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
    @GRF : natuurfotografie beginnen zonder een geschikte lens, da's pas een steile weg. Niks zo frusterend als geld uitgegeven hebben aan materiaal waar ge na een paar dagen van beseft dat ge er niks kunt mee aanvangen.
    Been there, done that !
    ge hebt gelijk, als je als beginnend fotograaf perfect weet wat je wil, en welke foto's je wil nemen, dan koop je best meteen goed gerief...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #17
      Re: aankoop met als doel natuurfotografie

      Kies eerst de lens waarmee je wil werken en daarna de body. Persoonlijk zou ik je direct aanraden een 400mm of een 300mm met 1.4 extender te kopen en dan het beste toestel dat je met je geld nog tweedehands kan kopen. Je lens is pakken belangrijker dan je body. Ik zou bijvoorbeeld naar een tweedehands 20D kijken in jouw geval.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #18
        Re: aankoop met als doel natuurfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        @GRF : natuurfotografie beginnen zonder een geschikte lens, da's pas een steile weg. Niks zo frusterend als geld uitgegeven hebben aan materiaal waar ge na een paar dagen van beseft dat ge er niks kunt mee aanvangen.
        Been there, done that !
        Klopt idd, maar hoewel een lange tele prime mooie beelden kan leveren, heeft ze ook beperkingen waar niet iedereen mee overweg kan.
        Persoonlijk fotografeer ik graag met primes maar of dat voor iedereen van toepassing is ?

        Eigenlijk wil ik de TS er vooral ook bewust van maken dat het, hoewel leuk, allemaal niet zo makkelijk is.
        Ik zie hier genoeg pareltjes van foto's passeren die me soms de moed doen verliezen als ik ze naast mijn eigen foto's leg.

        Juist daarom lijkt me de 'ga eens met iemand mee' aanpak geen slechte om wat ideeen uit de praktijk op te doen

        G
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

        Comment


        • #19
          Re: aankoop met als doel natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht

          Juist daarom lijkt me de 'ga eens met iemand mee' aanpak geen slechte om wat ideeen uit de praktijk op te doen

          G
          't Is in ieder geval altijd een goed idee, al is het maar om bij te leren.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #20
            Re: aankoop met als doel natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            't Is in ieder geval altijd een goed idee, al is het maar om bij te leren.
            Vogelfotografie zit echt wel iets complexer in mekaar dan "ga eventjes mee, ik zal het u eens laten zien hoe het moet"
            http://www.pbase.com/neos_marc

            www.caridina.be

            Comment


            • #21
              Re: aankoop met als doel natuurfotografie

              Koop een primelens, (400mm f5.6), een goed statief of monopod, de camera heeft weinig belang. De 400d voldoet prima, omdat je toch niet uit de hand zult kunnen schieten.
              Voor vogelfotografie zou ik nooit een 50-500 of andere zoom aanraden, het verschil is te groot met een prime lens, je zult waarshijnlijk meestal wide open werken, f5.6, en daar zijn nu net de telelenzen eerder zwal (scherpte / kontrast)
              Op een prime kan je ook nog een teleconvertor zetten, een zoom verdraagt dat niet zo goed (beeldkwaliteit)
              En vergeet echt alles onder de 400mm, voor vogels telt, hoe meer hoe beter.

              Comment


              • #22
                Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                Vogelfotografie zit echt wel iets complexer in mekaar dan "ga eventjes mee, ik zal het u eens laten zien hoe het moet"
                Dat geldt voor alle fotografie, en meegaan met iemand die het kent is uiteraard altijd een goed idee. Elke tak van de fotografie heeft zijn eigen complexiteit hoor, daarin ben je als vogelfotograaf echt niet alleen.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #23
                  Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Dat geldt voor alle fotografie, en meegaan met iemand die het kent is uiteraard altijd een goed idee. Elke tak van de fotografie heeft zijn eigen complexiteit hoor, daarin ben je als vogelfotograaf echt niet alleen.
                  Wat neos bedoelt, en hij overschot van gelijk, is dat je voor vogelfotografie meer moet kennen dan de fotografie beheersen alleen.
                  Of zoals WouterVS het uitdrukt : birdwatching, it's a way of life.
                  fotosite

                  Comment


                  • #24
                    Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                    Bestaat er tegenwoordig nog een aanpassing voor een fototoestel op een éénoog kijker en zoja, welk merk is ondersteund?

                    Comment


                    • #25
                      Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door on_vier Bekijk bericht
                      Bestaat er tegenwoordig nog een aanpassing voor een fototoestel op een éénoog kijker en zoja, welk merk is ondersteund?
                      Ik veronderstel dat je refereert naar digiscopie ?
                      Eén van de voornaamste spelers hier is Swarovski, die idd ook een adapter set hebben om een compact camera voor het oculair te brengen. De meeste digiscopers werken nog altijd met compact camera's. Ze overbruggen serieuze afstanden, meeste fotograferen op 1200mm en meer, maar de fotokwaliteit is nog altijd niet echt vergelijkbaar met DSLR.
                      Zeiss, Kowa en Leica zijn de voornaamste andere merken.
                      fotosite

                      Comment


                      • #26
                        Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                        ik zie niet in waarom de 400D niet geschikt zou zijn. zet er een batterygrip onder. dan heb je een camera die heel goed in de hand ligt en veel stabiliteit biedt met een lange lens eraan.

                        je bespaart beter op de body om een fatsoenlijke lens te kopen. dat hebben ze mij afgelopen maand toch hier verteld.

                        de body van de 400D + grip kost 666 + 99 = 770 € (effe afgerond)

                        betekent dat je zo'n 1200 € hebt voor objectief :

                        Canon EF 400mm F 5,6 L USM 77mm - 1199 € (konijnenberg)
                        Canon EF 100-400mm F4.5-5.6LIS USM Actie - 1439 € (konijnenberg)
                        Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO DG Canon HS - 1059 € (konijnenberg)

                        als je iets doorspaart heb je de 100-400, dus flexibel vanwege de zoom en ook 5.6 op 400mm + IS. Je verliest, als ik me niet vergis, wel de AF met de 1.4 MAAAAR :

                        gezien je met de 400D een cropcamera in huis haalt, ligt je bereik al wel wat verder :

                        EF 400mm = 640mm 35mm equiv
                        EF 100 - 400mm = 160 - 640mm 35 equiv
                        Sigma 50 - 500mm = 80 - 800mm 35 equiv

                        en misschien ben ik verkeerd in mijn redenering maar hier kan je toch al wel wat natuur-/vogelfotografie mee doen, niet?

                        Als je dus die lenzen 2e hands gaat zoeken (de 100 - 400mm staat occasie op konijnenberg) gaat nog wat af van de prijs zodat je geheugenkaarten, tas, statief kan kopen...

                        ikzelf heb de 400D + grip en ben zeer tevreden over hoe die in de hand ligt. ik heb zelf de 30D ook vastgehad en heb liever een 400D+grip dan enkel 30D zonder grip... ik ben ook aan het sparen voor de 100-400mm IS USM omdat in de natuur 300mm voor mij net te kort is.

                        hopelijk helpt dit je een beetje in de keuze.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #27
                          Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          ik zie niet in waarom de 400D niet geschikt zou zijn. zet er een batterygrip onder. dan heb je een camera die heel goed in de hand ligt en veel stabiliteit biedt met een lange lens eraan.

                          je bespaart beter op de body om een fatsoenlijke lens te kopen. dat hebben ze mij afgelopen maand toch hier verteld.

                          de body van de 400D + grip kost 666 + 99 = 770 € (effe afgerond)

                          betekent dat je zo'n 1200 € hebt voor objectief :

                          Canon EF 400mm F 5,6 L USM 77mm - 1199 € (konijnenberg)
                          Canon EF 100-400mm F4.5-5.6LIS USM Actie - 1439 € (konijnenberg)
                          Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO DG Canon HS - 1059 € (konijnenberg)

                          als je iets doorspaart heb je de 100-400, dus flexibel vanwege de zoom en ook 5.6 op 400mm + IS. Je verliest, als ik me niet vergis, wel de AF met de 1.4 MAAAAR :

                          gezien je met de 400D een cropcamera in huis haalt, ligt je bereik al wel wat verder :

                          EF 400mm = 640mm 35mm equiv
                          EF 100 - 400mm = 160 - 640mm 35 equiv
                          Sigma 50 - 500mm = 80 - 800mm 35 equiv

                          en misschien ben ik verkeerd in mijn redenering maar hier kan je toch al wel wat natuur-/vogelfotografie mee doen, niet?

                          Als je dus die lenzen 2e hands gaat zoeken (de 100 - 400mm staat occasie op konijnenberg) gaat nog wat af van de prijs zodat je geheugenkaarten, tas, statief kan kopen...

                          ikzelf heb de 400D + grip en ben zeer tevreden over hoe die in de hand ligt. ik heb zelf de 30D ook vastgehad en heb liever een 400D+grip dan enkel 30D zonder grip... ik ben ook aan het sparen voor de 100-400mm IS USM omdat in de natuur 300mm voor mij net te kort is.

                          hopelijk helpt dit je een beetje in de keuze.
                          Er staat een 20D te koop bij aangeboden. Zou een uitstekende keuze zijn en is goedkoper dan een 400D+grip, en ietwat professioneler al. Hou je nog meer over voor de nodige kaartjes e.d.

                          20D nog in prima staat. Zo hier en daar een gebruiksspoortje. Inclusief doos, lader, boekjes, origineel factuur etc. Nekriem naar keuze, EOS Digital of vintage analoog ;) Gebruikt: ja, ik denk een 15000 kliks, nummering is laatst weer eens overhoopgegaan bij gebruik van een 2de body ... Vraagprijs: 595 euro Ex
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #28
                            Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Er staat een 20D te koop bij aangeboden. Zou een uitstekende keuze zijn en is goedkoper dan een 400D+grip, en ietwat professioneler al. Hou je nog meer over voor de nodige kaartjes e.d.

                            http://forum.belgiumdigital.com/show...06&postcount=1
                            ok klopt wel maar zelfs een 20D of 30D met zo'n grote lens op is toch niet zo makkelijk te hanteren zonder een grip, niet?

                            heb dit zelf niet getest dus kan me uiteraard vergissen...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #29
                              Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                              ok klopt wel maar zelfs een 20D of 30D met zo'n grote lens op is toch niet zo makkelijk te hanteren zonder een grip, niet?

                              heb dit zelf niet getest dus kan me uiteraard vergissen...
                              Maar jawel. 't lukt mij zelfs met een 350D zonder grip. Wat maakt het in godsnaam uit? Je hebt maar gewoon op 't knopje te drukken hoor. Dus met een 20D, die toch wel een heel stukje groter is, gaat dat zeker ook.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment


                              • #30
                                Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                                Maar jawel. 't lukt mij zelfs met een 350D zonder grip. Wat maakt het in godsnaam uit? Je hebt maar gewoon op 't knopje te drukken hoor. Dus met een 20D, die toch wel een heel stukje groter is, gaat dat zeker ook.
                                Een zware en grote camera balanceert gewoon veel beter op een groot objectief, en dan zeker vanuit de hand Een kleine camera zal altijd onwenniger aanvoelen.

                                MVG,

                                Comment

                                Working...
                                X