Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50, donkere foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D50, donkere foto's

    Het is inderdaad donkerder dan met EV-compensatie bereikt kan worden. Ik zou 'm terugbrengen, waarschijnlijk is er iets aan de flitser/sluiter
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D50, donkere foto's

      DrJeckyll, de flits gaat wel degelijk af.

      ElsAn, waarop baseer je je dat de sluiter niet open zou gaan bij flitsen?

      Nu, ik wil het gerust nog ingewikkelder maken, maar vrees dat ik eens bij een kenner zal moeten langsgaan met het toestel. Deze morgen heb ik een foto getrokken en die was redelijk ok, maar zeker niet als vroeger optimaal, met flits (om een of andere reden gaat de flits ook altijd af ook al lijkt het volgens mij licht genoeg), ik neem direct daarna dezelfde foto, zelfde omstandigheden en die is terug donkerder, maar niet zo donker als degene die ik gepost heb.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D50, donkere foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        ElsAn, waarop baseer je je dat de sluiter niet open zou gaan bij flitsen?
        Op het feit dat alles zwart natuurlijk, da's nogal wiedes.
        Wat je hier toont is een perfect zwarte plaat met twee hotpixels, ongeveer hetzelfde beeld als je zou krijgen bij een opname met de dop op de lens.
        Dus is het voor mij duidelijk dat de interactie met de sluiter op een of andere manier deftig gestoord is, zodat die niet of onvoldoende opengaat om je foto belicht te krijgen.
        De oplossing : binnensturen. Dit is werk voor vaklui.
        fotosite

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D50, donkere foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Op het feit dat alles zwart natuurlijk, da's nogal wiedes.
          Wat je hier toont is een perfect zwarte plaat met twee hotpixels,
          ElsAn, die 2 hotpixels zijn geen hotpixels maar de lichtjes van de babyfoon. Als ik trouwens in photoshop speel met de foto, dan kan ik bv. de contouren van de hand zien die ik inderdaad getrokken heb. Het is dus niet zomaar zwart. Alnaargelang het licht dat er is, is de foto helemaal zwart of is ze donkerder/duisterder/troebelder dan anders.
          Maar toch inderdaad alle ideeen zijn welkom. Ik probeer eerstdaags mijn fototoestel te tonen aan een 'kenner'
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D50, donkere foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Op het feit dat alles zwart natuurlijk, da's nogal wiedes.
            Wat je hier toont is een perfect zwarte plaat met twee hotpixels,
            ElsAn, die 2 hotpixels zijn geen hotpixels maar de lichtjes van de babyfoon. Als ik trouwens in photoshop speel met de foto, dan kan ik bv. de contouren van de hand zien die ik inderdaad getrokken heb. Het is dus niet zomaar zwart. Alnaargelang het licht dat er is, is de foto helemaal zwart of is ze donkerder/duisterder/troebelder dan anders.
            Maar toch inderdaad alle ideeen zijn welkom. Ik probeer eerstdaags mijn fototoestel te tonen aan een 'kenner'
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D50, donkere foto's

              De lichtjes van die babyfoon zijn waarschijnlijk toch erg zwakke lichtbronnen, erg vreemd dat dit dan ook het enige is dat zichtbaar is op de foto. Was dat het enige licht in de kamer? Als de kamer op die lichtjes van de babyfoon na, donker was, zou ik bijna denken dat de flits eerder of later afgaat dan de sluiter van de camera, met andere woorden een probleem met de synchronisatie tussen flits en sluiter.

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D50, donkere foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                Ik probeer eerstdaags mijn fototoestel te tonen aan een 'kenner'
                Puur tijdverlies! Het is nu toch wel duidelijk dat er iets mis is met de synchronisatie van flits en sluiter. Binnenbrengen en vakkundig laten herstellen, zoals Elsan reeds 2 keer aangaf.

                Gr's, Wim
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D50, donkere foto's

                  Ik kan er helemaal niet mee lachen alvast. Dit is al onze tweede 'flits-panne' op amper een half jaar tijd. Toestel aangekocht begin december, hier toen ook al advies gevraagd en inderdaad flits was stuk. En de lange wachttijden gelezen te hebben bij Nikon, bevalt het mij helemaal niet
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D50, donkere foto's

                    Ik zou er idd ook niet mee kunnen lachen. Dit is zeer uitzonderlijk, de D50 is immers een zeer betrouwbaar toestel (heb er zelf een kleine 2 jaar probleemloos mee gefotografeerd).

                    Gelukkig wordt dit onder waarborg hersteld. Hopelijk valt de hersteltijd nog mee. Je leest hierover vaak tegenstrijdige berichten, soms kan het heel snel gaan, zeker als je je toestel rechtstreeks bij Procirep in Brussel binnenbrengt).

                    Gr's, Wim
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D50, donkere foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      ElsAn, die 2 hotpixels zijn geen hotpixels maar de lichtjes van de babyfoon. Als ik trouwens in photoshop speel met de foto, dan kan ik bv. de contouren van de hand zien die ik inderdaad getrokken heb. Het is dus niet zomaar zwart. Alnaargelang het licht dat er is, is de foto helemaal zwart of is ze donkerder/duisterder/troebelder dan anders.
                      Maar toch inderdaad alle ideeen zijn welkom. Ik probeer eerstdaags mijn fototoestel te tonen aan een 'kenner'
                      Oké, geen hotpixels dan, maar het feit blijft dat je sluiter niet open gaat.
                      Da's toch voor iedereen duidelijk.
                      Voor mij doe je er mee wat je wil hoor, maar dit is een defect toestel, hoe jammer ook.
                      Het feit dat dat je zwaar onderbelichte tot zwarte beelden krijgt met de exif die je hier mee geeft, wijst maar op één ding : te korte opening van de sluiter om de belichting te kunnen laten gebeuren zoals het hoort.
                      Enfin, ga er maar mee naar een kenner, ik ga je nu al voorspellen waar je toestel naar toe moet : Procirep in Brussel, dat zijn de enige kenners die dit kunnen verhelpen.
                      fotosite

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D50, donkere foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                        Wij hebben sinds een tijdje een Nikon D50, heel content van, prachtige foto's... tot vandaag, precies. Om een of andere bizarre reden zijn de foto's plots heel donker geworden. Als ik op auto trek, dan flitst het toestel en zijn de foto's nog heel donker. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Kan er een of andere instelling gewijzigd zijn waardoor we dit effect krijgen. (iemand heeft ons toestel in handen gehad en we weten niet wat ze waar veranderd hebben, maar ik dacht dat dit in auto stand eigenlijk niet uitmaakt).
                        Hallo Nena, hebt u de lens veranderd, misschien iets te maken met de lens? U moet het eens proberen met een andere lens. U moet ook de autofocus lamp controleren. Als de autofocus vies is, dan kan de camera de belichting niet zien.

                        Groeten Lahcene

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D50, donkere foto's

                          Ondertussen is ons toestel binnen geweest in reparatie bij Procireps. Ik kreeg het terug met op de factuur (in garantie gelukkig) :
                          ijken
                          reinigen CCD
                          Algemeen nazicht

                          Nu heb ik nog niet intensief kunnen testen, maar uit mijn eerste foto's heb ik het gevoel dat het 'probleem' er nog steeds is.

                          Dit is een foto net getrokken in ons living. Naar mijn mening zou er toch nog voldoende licht moeten zijn om een heldere foto te krijgen.

                          Graag jullie feedback. Ik ben een beginner in fotografie en voel me niet 100% zeker of er nu al dan niet nog een probleem is of indien het ligt aan mijn eigen 'onkunde'

                          Let niet op de compositie en onderwerp



                          EXIF-gegevens:
                          ---- BD Essential Exif ----

                          Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D50)
                          Lens Focal Length: 35.00 mm ()
                          Shutter Speed: 1/60 sec
                          F-Number: F4.8
                          ISO:
                          Compensation: EV 0/6


                          ---- Full Exif ----

                          Intel Byte Order
                          Camera Maker = NIKON CORPORATION
                          Camera Model = NIKON D50
                          Orientation = Normal
                          XResolution = 300.00
                          YResolution = 300.00
                          Resolution Unit = Inch
                          Software = http://www.idimager.com
                          Date Time = 2007:09:14 17:56:48
                          YCbCrPositioning = Co-sited
                          ExifOffset = 38

                          Compression = Jpeg
                          XResolution = 300.00
                          YResolution = 300.00
                          Resolution Unit = Inch
                          JPEGInterchangeFormat = 2625
                          JPEGInterchangeFormatLength = 9440
                          YCbCrPositioning = Co-sited

                          Exposure Time = 1/60 sec
                          F-Number = F4.8
                          ExposureProgram = Unidentified
                          ExifVersion = 1220
                          Date Time Original = 2007:09:14 17:56:48
                          Date Time Digitized = 2007:09:14 17:56:48
                          ComponentsConfiguration = CrCbY
                          CompressedBitsPerPixel = 1
                          ExposureBiasValue = EV 0/6
                          MaxApertureValue = F4.4
                          MeteringMode = MultiSegment
                          LightSource = Unidentified
                          Flash = Auto; Fired
                          Focal Length = 35.00 mm
                          Maker Notes Exist? = Yes
                          User Comment =
                          SubSecTime = 20
                          SubSecTimeOriginal = 20
                          SubSecTimeDigitized = 20
                          FlashPixVersion = 0010
                          ColorSpace = sRGB
                          Exif Image Width = 3008
                          Exif Image Length = 2000
                          InteroperabilityOffset = 8
                          SensingMethod = One Chip Color Area
                          FileSource = 
                          SceneType = 
                          CFAPattern =
                          CustomRendered = Normal Process
                          ExposureMode = Auto
                          WhiteBalance = Auto
                          DigitalZoomRatio = 1
                          Focal Length in 35mm Film = 52.00 mm
                          SceneCaptureType = Standard
                          GainControl = None
                          Contrast = Soft
                          Saturation = Normal
                          Sharpness = Normal
                          SubjectDistanceRange = Unknown
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D50, donkere foto's

                            Probeer eens een foto te maken in de 'P' of 'A' stand; met een beetje geluk stelt het probleem zich enkel bij 'automatisch (mag natuurlijk ook niet)
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D50, donkere foto's

                              Misschien een domme, maar maak eens een foto in de spiegel, zodat je je camera op de foto moet zien met flits.

                              en dan op 18 mm zodat je de grootst mogelijke diafragma opening behoud.

                              Greetz rich
                              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D50, donkere foto's

                                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                                Probeer eens een foto te maken in de 'P' of 'A' stand; met een beetje geluk stelt het probleem zich enkel bij 'automatisch (mag natuurlijk ook niet)
                                Heb ik daarnet geprobeerd en in P/A wordt een langere sluitertijd gebruikt, met dan wel een heldere foto, maar dan zit ik wel met het probleem van bewegingsonscherpte
                                Al doende leert men...

                                Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X