Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

11 AF-punten D80 : het nut

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 11 AF-punten D80 : het nut

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    De fout zit er in dat je camera laat kiezen en je waarschijnlijk de optie dichtstbijzijnd onderwerp hebt gekozen. Wat het nut van deze optie is is mij volkomen onduidelijk.
    ik gebruik die optie voor vogels in de lucht samen met scherpstelmethode op continue en lichtmeting op spot lukt dit het best voor mij anders gaat hij tussen in op de wolken gaan scherpstellen nu volgen de punten de vogel en moet ik maar doordruken als ik hem goed gekaderd heb
    groeten johny
    nikon d200 // 28/70f2,8 // 150f2,8 macro// 70f2,8 macro// 50/500 f6,3

Comment

Ik verander op mijn D50 constant van scherpstelveld, en kom er zeker nog tekort. 5 is nog te weinig om vlot te werken.
      Flickr! :: Blog
      Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

Comment

Volgens mij worden hier een paar dingen over het hoofd gezien,
        Ten eerste bij het fotograferen op statief zijn deze scherpstelpunten heel handig
        Waar waar hier nog niet is over gesproken, is namelijk het gebruik met één of meerdere ITTL flitsen, Bv. SB800, deze worden namelijk gestuurd van uit je camera, als je nu bv. op spotmeting of middenveldmeting werkt, dan gaat je camera ook op het ingestelde AF punt het licht gaan meten om je TTL flitser te sturen, ga je dan echter eerst op je middelste AF punt gaan scherpstellen en dan je compositie gaan veranderen, dan wordt je flitsoutput toch op dat middelste punt gemeten, wat in veel gevallen een verkeerd resultaat zal opleveren
        Dus hebben die scherpstelpunten/meetpunten in dit geval wel degelijk veel zin, bij matrixinstelling natuurlijk niet, maar deze gebruik ik persoonlijk heel weinig, meerdere scherpstelpunten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Volgens mij worden hier een paar dingen over het hoofd gezien,
          Ten eerste bij het fotograferen op statief zijn deze scherpstelpunten heel handig
          Waar waar hier nog niet is over gesproken, is namelijk het gebruik met één of meerdere ITTL flitsen, Bv. SB800, deze worden namelijk gestuurd van uit je camera, als je nu bv. op spotmeting of middenveldmeting werkt, dan gaat je camera ook op het ingestelde AF punt het licht gaan meten om je TTL flitser te sturen, ga je dan echter eerst op je middelste AF punt gaan scherpstellen en dan je compositie gaan veranderen, dan wordt je flitsoutput toch op dat middelste punt gemeten, wat in veel gevallen een verkeerd resultaat zal opleveren
          Maar dit gaat niet op als je AE-lock gebruikt, lijkt me
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            dan moet je op statief:
            lichtmeten + scherpstellen
            herkaderen
            AE+AF lock inhouden
            statief locken (AE en AF lock inhouden)
            afdrukken

ipv

lichtmeten en scherpstellen op een AF punt
            afdrukken
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Wat nog niemand vermeld heeft is dat bij een zeer kleine DOF dat "herkadreren" tot onscherpe foto's kan leiden. Een goede lens heel een schepstelVLAK. Stel, je staat voor een muur en stelt scherp op een steen recht in het midden voor je en die is 2m weg. Dan is (normaal gezien) heel de muur scherp, ook de zijkanten die in feite iets verder dan 2m weg zijn! Dus aan de rand van je beeld ligt de scherpte bv. op 2m30. Als je dan herkadreert zal diezelfde steen in het midden van de muur NIET meer scherp zijn! In de praktijk is dit zeldzaam, maar ik ben het toch al tegengekomen en dan komen die 11 velden goed van pas .
              Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl
                Dat heb je verkeerd voor Daniel
                AE-lock Werkt niet met een iTTL flitser, daar de camera de flits maar kan sturen als hij werkelijk flitst, en dat wordt gemeten op het ingestelde AF punt (bij spot of middenveldmeting)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                  Wat nog niemand vermeld heeft is dat bij een zeer kleine DOF dat "herkadreren" tot onscherpe foto's kan leiden. Een goede lens heel een schepstelVLAK. Stel, je staat voor een muur en stelt scherp op een steen recht in het midden voor je en die is 2m weg. Dan is (normaal gezien) heel de muur scherp, ook de zijkanten die in feite iets verder dan 2m weg zijn! Dus aan de rand van je beeld ligt de scherpte bv. op 2m30. Als je dan herkadreert zal diezelfde steen in het midden van de muur NIET meer scherp zijn! In de praktijk is dit zeldzaam, maar ik ben het toch al tegengekomen en dan komen die 11 velden goed van pas .
                  da's inderdaad ook waar, misschien iets minder voor de hand liggend maar toch ook wel van belang!

Ik denk dat we kunnen besluiten dat je ze niet altijd nodig hebt, die 11 punten, maar dat ze in een aantal situaties toch wel heel handig kunnen zijn...
                  [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Dat heb je verkeerd voor Daniel
                    AE-lock Werkt niet met een iTTL flitser, daar de camera de flits maar kan sturen als hij werkelijk flitst, en dat wordt gemeten op het ingestelde AF punt (bij spot of middenveldmeting)

heb net even het boekje van mijn SB600 nog even doorgespit.
                    Maar bovenstaande los je toch op met FV-lock ??

Comment

heb net even het boekje van mijn SB600 nog even doorgespit.
                      Maar bovenstaande los je toch op met FV-lock ??
                      Probeer het dan Daniel, man/vrouw met zwart pak, in duistere ruimte, zet je camera op spotmeting, meet met het middelste scherpstelpunt op het gezicht, druk je AE-L knop in, verander je compositie zodat je AF punt op zijn/haar zwarte kleren staat, en zie het gezicht zal overbelicht zijn.
                      iTTL werkt maar op het moment dat je flitser afgaat, NIET BIJ HET METEN VOORAF pas op het moment dat je flitser afgaat wordt deze gestopt door de camera
                      Probeer dan hetzelfde met het AF punt op het gezicht , zonder de AE-L knop ingedrukt, maar blijven meten op het gezicht, en zie het verschil

Comment

Probeer het dan Daniel, man/vrouw met zwart pak, in duistere ruimte, zet je camera op spotmeting, meet met het middelste scherpstelpunt op het gezicht, druk je AE-L knop in, verander je compositie zodat je AF punt op zijn/haar zwarte kleren staat, en zie het gezicht zal overbelicht zijn.
                        iTTL werkt maar op het moment dat je flitser afgaat, NIET BIJ HET METEN VOORAF pas op het moment dat je flitser afgaat wordt deze gestopt door de camera
                        Probeer dan hetzelfde met het AF punt op het gezicht , zonder de AE-L knop ingedrukt, maar blijven meten op het gezicht, en zie het verschil
                        de FV vergrendeling (D200)
                        deze functie, flitswaardevergrendeling, dient om de flitsintensiteit te vergrendelen.
                        1)selecteer fv vergrendeling of fv vergr/objectief bij persoonlijke instellingen f4
                        2)middelste afpunt (of eendert welk actief) op je onderwerp
                        3) druk op de functie knop, de flits gaat nu voorflitsen om de intensiteit te bepalen
                        4)herkadreer
                        5)neem zoveel foto's als u wil
                        6)ontgrendel de flitswaarde door op de functie knop te drukken

de FV vergrendeling (D70)
                        1)selecteer fv vergr voor persoonlijke instelling 15
                        3)druk op de ae-l/af-l knop, de flits gaat nu voorflitsen om de intensiteit te bepalen
                        4)herkadreer
                        6)ontgrendel de flitswaarde door op de ae-l/af-l knop te drukken
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

de FV vergrendeling (D200)
                          deze functie, flitswaardevergrendeling, dient om de flitsintensiteit te vergrendelen.
                          1)selecteer fv vergrendeling of fv vergr/objectief bij persoonlijke instellingen f4
                          3) druk op de functie knop, de flits gaat nu voorflitsen om de intensiteit te bepalen
                          4)herkadreer
                          6)ontgrendel de flitswaarde door op de functie knop te drukken

de FV vergrendeling (D70)
                          1)selecteer fv vergr voor persoonlijke instelling 15
                          3)druk op de ae-l/af-l knop, de flits gaat nu voorflitsen om de intensiteit te bepalen
                          4)herkadreer
                          6)ontgrendel de flitswaarde door op de ae-l/af-l knop te drukken
                          Zo kan het natuurlijk ook, maar voor deze handeling moet je ook het AF punt bepalen, en deze manier van flitslicht meten kan je bijvoorbeeld moeilijker bij een huwelijksreportage, dit is meer toegespitst op studiofotografie
                          Hier kan je namelijk ook je camera gaan instellen in functie van je flitslicht, en dat is terug wat anders, zo zie je maar, mogelijkheden genoeg
                          Het gaat hier namelijk nog altijd over het nut van meerdere AF punten, en bij deze manier van handelen kan je ze evenzeer gebruiken.

Comment

Dit is weer een hele hoop informatie

ik ga het in het weekend allemaal eens uitproberen

bedankt voor de info

Comment

Ik heb er 45 Ik laat die op auto staan hij selecteert zo goed als altijd het juiste dus mij hoor je niet klagen.
                              HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
                              Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

Comment

Working...
                              X