Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

11 AF-punten D80 : het nut

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 11 AF-punten D80 : het nut

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    Ik lees hier dat blijkbaar heel wat mensen de diverse af punten uitschakelen. Vreemd hoor. Hoe kan je dan de meerwaarde van je digitale reflex leren kennen?
    Denk dat het juist de kunst is te weten wanneer je ze moet gebruiken en wanneer ze in de weg zitten. Bij landschapsfotografie zie ik het nut ook niet zo. Op een airshow of macro bijvoorbeeld ligt het heel anders.

Bij sport b.v. vereist het wat ervaring om te weten wanneer je wat moet kiezen. Het heeft alles te maken met het kennen van je camera en z'n (on) mogelijkheden als je het mij vraagt.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
      Denk dat het juist de kunst is te weten wanneer je ze moet gebruiken en wanneer ze in de weg zitten. Bij landschapsfotografie zie ik het nut ook niet zo. Op een airshow of macro bijvoorbeeld ligt het heel anders.
      Ik denk dat het meer de stelligheid is waarmee een aantal zeggen: die heb ik uitgeschakeld, wat de boerr niet kent vreet die niet.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht

Bij sport b.v. vereist het wat ervaring om te weten wanneer je wat moet kiezen. Het heeft alles te maken met het kennen van je camera en z'n (on) mogelijkheden als je het mij vraagt.

Ik denk dat het in mijn geval komt, omdat ik de scherpstelpunten gewend ben van een compact-camera (canon G3). En dat werkte niet echt geweldig.

Ik ga in ieder geval lekker spelen met alle 11 af-punten

iedereen bedankt voor de snelle reacties
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik weet niet hoe je engels is maar Thom Hogan's Complete Guide to the Nikon D80 is een echte aanrader http://www.bythom.com/d80guide.htm
          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boony Bekijk bericht
            Mijn D40 heeft er maar 3. Daar heb ik vrijwel onmiddellijk 2 van uitgeschakeld !
            Enkel het middelste gebruik ik. Scherpstellen, kadreren en klik .
            Ben ik een uitzondering ?

Boony
            idem!
            http://users.telenet.be/patric/

Comment

Ik heb de camera ook nog niet zo lang en gemerkt dat enkele foto's onscherp waren doordat één van de elf velden op een verkeerd punt had scherpgesteld (b.v. iets op de voorgrond) Dit had ik in de zoeker nog niet duidelijk gezien en op het scherm was het onscherpe resultaat ook niet goed te zien. Dat was de reden om eerst voor het centrale veld te kiezen en dan door half indrukken van de onstspanknop te vergrendelen. Nu mooie scherpe foto's.

Zodra ik echter wat tijd heb ga ik eens goed met de handleiding en de camera aan de slag, dus ik zeg nog niet dat het onhandig is. Wel had ik met mijn oude analoge camera (dynax 700si) ook meerdere velden en altijd scherpe onderwerpen, maar die besloegen ook een kleiner gebied
              Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

Comment

Heb me de laatste dagen eens bezig gehouden met het gebruik van de punten.. moet zeggen superhandig! Ipv te herkadreren gewoon scherpstelvelden verschuiven!

En dan zijn alle 11 welkom! Zou het niet meer willen missen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endeavour Bekijk bericht
                  Ik heb de camera ook nog niet zo lang en gemerkt dat enkele foto's onscherp waren doordat één van de elf velden op een verkeerd punt had scherpgesteld
                  De fout zit er in dat je camera laat kiezen en je waarschijnlijk de optie dichtstbijzijnd onderwerp hebt gekozen. Wat het nut van deze optie is is mij volkomen onduidelijk.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wat het nut van deze optie is is mij volkomen onduidelijk.
                    hiermee kun je foto's maken met je ogen dicht!!!!!
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      hiermee kun je foto's maken met je ogen dicht!!!!!
                      klopt helemaal:
                      kijk door de zoeker naar je onderwerp(dan de ogen dicht) en druk af, meer ist niet hoor.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb op mijn D50 5 scherpstelpunten. Ik kies er gewoonlijk 1 manueel. Ik moet wel zeggen dat in de meerderheid van de gevallen dat links-midden-rechts is, boven/onder gebruik ik minder. Als je bijvoorbeeld een persoon op 1/3e links zet, valt dat meestal samen met het linkse focuspunt
                        ---
                        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

In 99% van de gevallen schakel ik de de 11 ander scherpstelvelden ook uit, het werkt veel sneller om met één scherpstel veld te werken. Uitzonderingen zijn wanneer je een precies gekozen compositie niet wil of kan wijzigen. Ook bij macro vanaf statief wil ik andere velden wel eens gebruiken omdat je dan niet meer met je kamera kan schuiven. Maar meestal focus ik bij macro opnamen handmatig.

Comment

ik kies manueel één van de 5 focusvelden op mijn D70
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

ik heb er maar 5 op mijn D70, en ik wou dat het er meer waren...

Comment

De Automatische AF-veld instelling is m.i. vragen om problemen, tenzij de camera heel intelligent zou zijn en een scene zelf kan interpreteren (vb. via 'gezichtsherkenning' in portretmode) en juiste scherpstelveld kiezen.

Bij mij staat dan dus ook enkelveld geselecteerd (tenzij bij snel bewegende onderwerpen). Meestal fotografeer ik uit de hand en gebruik focus-lock (ZONDER exposure lock) bij half indrukken, eventueel herkadreren en afdrukken.

Het verplaatsen van het enkelveld focus-punt is interessant in volgende gevallen :

- bij gebruik van statief/macro (zoals reeds aangegeven door anderen
                                - bij volgen van een bewegend onderwerp, waarbij je het onderwerp niet in het midden van het beeld wil hebben (wat meestal het geval is om een goede compo te krijgen).

Wat betreft de D80 manual : ik heb er ook al betere gezien. Vraagt veel lezen en herlezen met alle verwijzingen erin. En 'tussen de regels' lezen . Wat dat betreft vraag ik mij af of de aanschaf van Tom's D80 handboek de moeite waard is ... Iemand ervaring mee ?

Alain
                                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                                And why do we fall, Bruce?

Comment

Working...
                                X