Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 Lijn in zoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80 Lijn in zoeker

Op mijn D80 heb ik een lijn die vanuit het midden nr onder loopt net ietsje uit het midden horizontaal... is dat normaal?
    Dit is enkel als ik het toestel aanzet... (nee niet deel van het grid dat je kan opzetten..)

Ik heb mijn toestel nog niet lang en het was me nog niet eerder opgevallen, maar nu twijfel ik of het er wel was?! Ik zie dit haarfijn lijntje ook niet in de handleiding staan?

Is niet zichtbaar op foto's. Het lijntje is veel kleiner dan de andere lijnen, lijkt wel een soort voedingslijntje voor het scherpstelvakje, waar het aan vast lijkt te hangen. Het licht ook mee op (maar minder fel).
    Last edited by dio5; 25 mei 2007, 17:14.

Re: D80 Lijn in zoeker

Is denk ik normaal. Bij mij loopt er ook een lijntje vanaf het rechter scherpstelvakje naar rechts en kies ik het linkervakje dan loopt het lijntje naar links. Heb de camera ook nog maar net en het viel mij ook op.

Overigens zijn elf velden wel wat veel. Ik vindt het het prettigste om alleen met het centrale veldje te werken, maar dat terzijde
    Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

Comment

Oef... doet me deugd dat dit toch normaal lijkt te zijn :-) :-)

11 is inderdaad veel, en ik heb eerlijk gezegd ook nog maar enkel het middenste gebruikt. Misschien dat daar later, na wat meer ervaring, wel verandering in kan komen...

Overigens wel mega-tevreden van dat ding!

Comment

Jouw "oef" geeft al aan dat je je toch wat zorgen hebt gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat het ook een heel bedrag is en dan verwacht je eigenlijk ook dat alles 100% werkt. Door de enorme technische mogelijkheden is de kans op foutjes echter ook groter (hotpixels in sensor of lcd, vreemde ruis, over- of onderbelichting, stof, etc.)

Hoe hoger het bedrag, hoe meer je verwacht. Ik heb b.v. ook goed gekeken naar dead pixels en kan er inderdaad links en rechts onderin de hoek één vinden (wit). Viel pas op na flink vergroten en alleen in donkere partijen, dus ik laat het mooi zo. Als ik al een vergroting afdruk is die pixel zo weg te clonen met fotoshop en als ik de camera zou ruilen weet je niet wat je terugkrijgt
        Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

Comment

Wees maar zeker..oef. Ik zou er inderdaad niet mee kunnen lachen als er al iets mis mee was. Je betaalt een groot bedrag en dan verwacht je ook dat het in orde is.

En inderdaad, hoe meer snufjes hoe groter de kans op fouten.. maar toch verwacht je ook een zekere 'kwaliteitscontrole' ij zulke toestellen die toch zware fouten zou moeten kunnen elimineren.

Dead pixels heb ik bij mij niet gevonden, maar heb nu ook niet met een loep op iedere pixel zitten kijken. Heb wel een foto's genomen met lenskap erop, maar zag toen toch niets.

Volgens mij heb ik wel al ergens stof op de sensor.. zag een wazig vlekje ergens op een foto met een wolk bij kleine diafragma-opening. Ik laat het voorlopig zo, is inderdaad eenvoudig weg te werken... Jammer maar tzal er anders toch ooit van komen. Waarschijnlijk wel gebeurd toen ik mijn lens bevestigde de eerste keer.
          (Is mijn eerste dslr, en heb nog maar 1 lens, vandaar...)
          Last edited by dio5; 25 mei 2007, 18:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endeavour Bekijk bericht
            Overigens zijn elf velden wel wat veel. Ik vindt het het prettigste om alleen met het centrale veldje te werken, maar dat terzijde
            Ik zou het niet meer willen missen, ik was ook gewend aan één scherpstelveld in mijn analoge camera en heb de 5 in mijn D70 bijna niet gebruikt, maar toen ik mijn D200 met de 11 velden kreeg, ben ik me er toch eens in gaan verdiepen en het werkt perfect. Zeker bij concertfotografie één van de bovenste velden gebruiken, spotmeting aan en je stelt scherp en meet licht op het zelfde punt, maar ook bij andere toepassingen ideaal.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
            X