Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
En waarom gaat dat niet? Wel, omdat alle componenten in zo'n toestel perfect op elkaar afgestemd zijn: de sensor, de electronica, de processor, de firmware, de kaartlezer: alles is gemaakt om die 1,3 megapixels tot mooie foto's te verwerken en op de geheugenkaart weg te schrijven. Eén individueel component vervangen door een ander, performanter component is dus onmogelijk!
Daar zou je nog van staan kijken. De grootste kost in elektronica is ontwikkeling (en silicium). Niet voor niets vind je de DIGIC processors in camera's van prosumers tot professionele camera's. En dat is de dure lijn van Canon, het hergebruik van zoveel mogelijk componenten neemt enkel toe naarmate de toestellen goedkoper worden. Uiteraard beperkt zich dit binnen 1 generatie van camera's en zul je heel goed met een soldeerbout moeten zijn. Daarnaast zul je ook de firmware moeten hacken... Onmogelijk, nee. Haalbaar, betaalbaar, tja, 't is iets voor de echte freaks... Ik zou er niet aan beginnen en de camera houden als back-up.
Naar het containerpark zou ik hem niet verwijzen. Hou hem voor die gelegenheden waar je je nieuwe niet durft meenemen maar eventueel wel foto's wil maken... 1.3MP is dan maar goed voor kleine afdrukken of op de PC, maar het kan wel unieke foto's opleveren.
Koen
Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x http://www.koenvangorp.be
Daar zou je nog van staan kijken. De grootste kost in elektronica is ontwikkeling (en silicium). Niet voor niets vind je de DIGIC processors in camera's van prosumers tot professionele camera's. En dat is de dure lijn van Canon, het hergebruik van zoveel mogelijk componenten neemt enkel toe naarmate de toestellen goedkoper worden. Uiteraard beperkt zich dit binnen 1 generatie van camera's en zul je heel goed met een soldeerbout moeten zijn. Daarnaast zul je ook de firmware moeten hacken... Onmogelijk, nee. Haalbaar, betaalbaar, tja, 't is iets voor de echte freaks...
Jongens, hier gaan we weer. In theorie, op papier kan veel. In praktijk (en het is dat wat telt) kan er al veel minder.
Dus ik herhaal: de ombouw van de camera van Swakke is onmogelijk. Probeer het tegendeel maar eens te bewijzen! Daar zou ik inderdaad nog van staan kijken!
We zullen er mee moeten leven in deze tijd met de moderne electronica dat de waarde van je product al daalt wanneer je de winkeldeur achter je dicht trekt. In de analoge tijd had je bij sommige (Nikon) camera's zelfs een waarde stijging doordat de nieuwprijs van sommige typen bleef stijgen. Dat is nu in raptempo het omgekeerde.
We zitten nu helaas echt in een wegwerpmaatschappij. Technisch zou het best mogelijk zijn DSRL's te bouwen die te updaten zijn. Het is eigenlijk te gek dat je om een klein onderdeel een hele machine moet weggooien.
Wat de huidige bruikbaarheid van 1,3 MPix betreft: ik denk dat dit alleen bruikbaar is voor foto's om op Internet te zetten of die alleszins alleen op een monitor bekeken worden. Als ik fout denk, wilt u dat dan AUB zeggen!
de huidige bruikbaarheid is dezelfde als die van 5 jaar geleden.
als de foto's nu enkel goed zijn om op internet te zetten, dan was dat ook zo toen je hem kocht.
camera is gewoon enkele jaartjes te vroeg gekocht, moest een gelijkaardig iets nu gebeuren, dan zou een camera van vandaag binnen 5 jaar nog steeds goede fotos maken.
eenmaal je rond de 5mpix zit, zit je goed, en dat blijft zo tot de camera dan de geest geeft.
Het is niet zo dat we binnen enkele jaren plots al onze fotos op A4 formaat gaan bewaren, dus een goede resolutie nu, is een goede resolutie voor altijd.
Hou de 1.3mpix bij (eventueel voor de kinderen ofzo) en koop een nieuw compactje dat aan je verwachtingen voldoet (groot of liever heel klein, veel of weinig zoom, stabilisator of niet, ...)
let niet te veel op de megapixels, elk model dat vandaag te koop is heeft meer dan genoeg pixels om mooie prints te maken op de normale formaten (10x15 , 13x18)
als je de camera goed verzorgt, zal je binnen 5 jaar nog steeds mooie fotos maken, ook al zullen er dan cameras op de markt zijn die beter zijn.
1DmkIII /20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L/ EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro
Daar zou je nog van staan kijken. De grootste kost in elektronica is ontwikkeling (en silicium). Niet voor niets vind je de DIGIC processors in camera's van prosumers tot professionele camera's. En dat is de dure lijn van Canon, het hergebruik van zoveel mogelijk componenten neemt enkel toe naarmate de toestellen goedkoper worden. ....
Koen
Komaan zeg .. Canon heeft ondertussen 3 genraties DIGIC processoren ontworpen .. de eerste was trouwens moddertraag .. waar zit de recyclage denk je ? juist ja .. nergens .. .. en FYI voor zover ik weet zit de gewone DIGIC in geen enkele professionele camera (meer), die is gewoon te tam ..
Met de getrokken foto's: wat heeft iedereen met de foto's gedaan sinds de komst van de digitale camera? De schoendozen lijken mij te klein en wanneer ik op het gros van de webside's kijk waar alle digitale bagger wordt uitgestort denk ik: wat een ramp de komst van digitale camera's.
Ik kwam gisteren in een winkel iemand tegen die aan een verkoper vroeg: " En hoeveel megapixel heeft dat compactje nu? Want ze wil veel megapixel ,dan is je beeld scherper"
DHUH !!
Verkopers springen daar natuurlijk op, laat je niks wijsmaken, scherpte komt uit je objectief !!
Megapixel is een verkooprace, je algoritme, objectief doen er toe.
Een 5megapixel kan prima shots opleveren. Je bent zelfs beter af met een degelijke 5mpixel compact van een goed merk dan met een 8mpixel die geen bal kan trekken.
Ik loop soms rond met een Eos 400d en soms met een Ixusje van 6 jaar oud - naargelang de omstandigheden en wat er te fotograferen valt. Dat Ixusje kostte nieuw 800 euro ('k heb 'm gelukkig tweedehands voor 30 euro kunnen kopen) en heeft 1.3Megapixels aan boord. Toch druk ik daar foto's mee af op A4 formaat - zonder problemen. Zolang je fotografeert met alle beperkingen van je toestel in het achterhoofd (traag, shutterlag, ...) trek je daar goeie foto's mee.
Natuurlijk kan die eos meer en is die sneller en patati en patata. Maar nu doen alsof we 6 jaar geleden geen foto's konden maken die afgedrukt konden worden is een hoop gezever.
Net alsof we over 6 jaar meewarig naar de DSLR's van nu gaan kijken en ons gaan afvragen hoe we daar in godsnaam iets mee konden trekken.
Ik loop soms rond met een Eos 400d en soms met een Ixusje van 6 jaar oud - naargelang de omstandigheden en wat er te fotograferen valt. Dat Ixusje kostte nieuw 800 euro ('k heb 'm gelukkig tweedehands voor 30 euro kunnen kopen) en heeft 1.3Megapixels aan boord. Toch druk ik daar foto's mee af op A4 formaat - zonder problemen. Zolang je fotografeert met alle beperkingen van je toestel in het achterhoofd (traag, shutterlag, ...) trek je daar goeie foto's mee.
Natuurlijk kan die eos meer en is die sneller en patati en patata. Maar nu doen alsof we 6 jaar geleden geen foto's konden maken die afgedrukt konden worden is een hoop gezever.
Net alsof we over 6 jaar meewarig naar de DSLR's van nu gaan kijken en ons gaan afvragen hoe we daar in godsnaam iets mee konden trekken.
ge hebt gelijk, de TS zegt "Nu is 1,3 MPx natuurlijk niet meer bruikbaar"
waarom zou die toen bruikbaar geweest zijn, en nu niet meer? en foto met toestel getrokken 6 jaar geleden van hetzelfde onderwerp, is identiek aan de foto die vandaag zou getrokken worden...
gut .. wat je hier allemaal niet leest ! .. ik verbaas mij dat renomeerde fabrikanten niet teruggrijpen naar die primitieve setups van een stukje glas met een paar lijntjes oplossend vermogen met een technologisch "op het randje" sensor erachter aangezien die "toch zo goed" waren .. NOT!
gut .. wat je hier allemaal niet leest ! .. ik verbaas mij dat renomeerde fabrikanten niet teruggrijpen naar die primitieve setups van een stukje glas met een paar lijntjes oplossend vermogen met een technologisch "op het randje" sensor erachter aangezien die "toch zo goed" waren .. NOT!
Natuurlijk is nu alles beter, maar dat wil niet zeggen dat je een fototoestel dat amper gebruikt is geweest moet wegsmijten en maar holder de bolder geld gaan uitgeven om euh foto's te trekken terwijl je alle materiaal gewoon hebt liggen.
Tegenwoordig blaast iedereen maar geld door deuren en ramen alsof het niks is - en al heb je ze en al kan je je het permitteren, dan nog. Consumeren maar, mensen - geef maar geld uit, maar ga je daarmee knappere foto's trekken. I doubt it...
Geniet nu eens gewoon van je hobby - trek foto's - ga er op uit - kijk rondom je - maar stop af en toe eens met nog meer en beter materiaal te kopen. Ik geef toe, ik loop ook in die val, en die lens is ook wel beter dan degene die ik nu heb, en, en, en. Maar eerlijk gezegd, trek ik nu mooiere foto's dan 20 jaar geleden???
Allez, laat de polemiek maar verder gaan. Aan de topicstarter geef ik nog één raad: neem je oud machientje mee, trek er foto's mee, haal er uit wat er in zit en als je dan tegen zijn grenzen aan loopt dan weet je waar je op moet letten bij de volgende aankoop.
Last edited by wernwatt; 3 juni 2007, 15:02.
Reden: lapsussen uit de syntax gehaald
Comment