Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex met grid view?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: spiegelreflex met grid view?

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Wat is het voordeel daarvan ? Een grid is een grid.
    Op mijn D70s staat de grid view altijd aan.
    mgrt
    Year62
    Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      En, wie zegt dat je een matglas van Canon moet kopen. Er zijn (veel betere) alternatieven dan het Canon matglas (maar die zijn wel redelijk duur)
      Ja, lap, met installatie en al weer 250 euro erbij.
      Bij nikon gewoon een optie opzetten.
      Da's inderdaad een gemis.

Comment

Het is ook een kwestie van smaak als ik met een D200 fotografeer is dit het eerste wat ik afzet. Ik vind het immers verschrikkelijk storend in mijn zoeker zo een lichtshow. Eigenlijk snap ik de grote vraag eigenlijk ook niet om je horizon recht te zetten gebruik je toch gewoon de focuspunten. Maar ook dat zal wel een kwestie van gewoonte zijn zeker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          Het is ook een kwestie van smaak...
          ...niet om je horizon recht te zetten gebruik je toch gewoon de focuspunten. Maar ook dat zal wel een kwestie van gewoonte zijn zeker.
          En dan nog. Bij mij staat die aan en nog heb ik soms 'n schuine horizon. Gewoon onoplettendheid en denken dat die gridlines zullen helpen.

Misschien 'n nieuwe development voor de D300: een alarm dat biept als je je toestel niet 100% recht houd.
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

De professionele Nikons D2XS en D2HS hebben standaard ook geen grid op het matglas. . . waarschijnlijk gaan de makers ervan uit dat professionele gebruikers dit niet nodig hebben . . .
            Een ingebouwde waterpas zou pas handig zijn . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Het is ook een kwestie van smaak als ik met een D200 fotografeer is dit het eerste wat ik afzet. Ik vind het immers verschrikkelijk storend in mijn zoeker zo een lichtshow.
              Je kan ook alleen de lichtshow afzetten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Je kan ook alleen de lichtshow afzetten.
                Dat zei ik toch al. Het is het eerste dat ik afzet wanneer ik een D200 gebruik.

Comment

Het is het eerste dat ik afzet wanneer ik een D200 gebruik.
                  Ieder zijn ding natuurlijk.
                  Ik gebruik de grid vooral om de rule of thirds toe te passen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                    En dan nog. Bij mij staat die aan en nog heb ik soms 'n schuine horizon. Gewoon onoplettendheid en denken dat die gridlines zullen helpen.
                    Sorry dat ik nog eens in herhaling val, maar ik vrees dus dat je horizon niet schuin staat ondanks de gridlines, maar net door de gridlines . Het is gemakkelijk getest hoor.
                    Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                      Ja, lap, met installatie en al weer 250 euro erbij.
                      Bij nikon gewoon een optie opzetten.
                      Da's inderdaad een gemis.
                      Zoals ik al zeg, Canon zou dit ook moeten aanbieden in haar DSLR.

En die 250 EUR die ik betaal voor mijn matglas is niet voor het grid, maar voor de kwaliteit van het matglas. Vergelijkingen met het standard matglas van een instap DSLR gaan gewoon niet op (ik gebruik sinds 6 maand trouwens een matglas zonder grid)

sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Vergelijkingen met het standard matglas van een instap DSLR gaan gewoon niet op
                        Heb je het hier dan over de 5D? Instap?

En die 250 EUR die ik betaal voor mijn matglas is niet voor het grid, maar voor de kwaliteit van het matglas.
                        De viewfinder is dan helderder? Waar kan je dat laten doen want zelf kom ik daar niet aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                          Sorry dat ik nog eens in herhaling val, maar ik vrees dus dat je horizon niet schuin staat ondanks de gridlines, maar net door de gridlines . Het is gemakkelijk getest hoor.
                          Kris
                          Nope, nope, weet ik uit ervaring. Zowel met compact als met dslr (met of zonder gridlines) staat m'n horizon 'n beetje schuin naar rechts (zgn van links-"boven" naar rechts-"onder").
                          De ene keer let ik er gewoon niet op, de andere keer zie ik het net na het nemen van een foto (en herneem ik die), en heel soms maar let ik er onmiddelijk op. Pure onoplettendheid.
                          Zelfkennis...
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

OK dan! Het zal dan wel toevallig zijn dat alle digitale Nikons die ik vasthad ook schuin naar rechts afhellen (gealigneerd met het grid of met de rand van de zoeker)...
                            Kris

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                            Nope, nope, weet ik uit ervaring. Zowel met compact als met dslr (met of zonder gridlines) staat m'n horizon 'n beetje schuin naar rechts (zgn van links-"boven" naar rechts-"onder").
                            De ene keer let ik er gewoon niet op, de andere keer zie ik het net na het nemen van een foto (en herneem ik die), en heel soms maar let ik er onmiddelijk op. Pure onoplettendheid.
                            Zelfkennis...

Comment

Working...
                            X