Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een vraagje

kan je een spiegelreflex camera hebben met alleen een schermpje om te kijken
    dus dat je niet door een zoeker moet zien
    mischien een domme vraag ,maar ken er nog niet veel van
    ik zou graag een canon kopen
    alvast bedankt voor de hulp
    luc1

Re: een vraagje

Olympus heeft een paar DSLR-modellen met Live-view, en de nieuwe Canon EOS 1D Mark III heeft ook die mogelijkheid (volgens wat ik gelezen heb zijn daar de mogelijkheden wel beperkt).

Maar ik kan zelf geen goede reden bedenken om een schermpje te gebruiken in plaats van de zoeker. In sommige omstandigheden zou het misschien wel eens handig kunnen zijn om met een (liefst kantelbaar) schermpje te kunnen werken, maar door de zoeker zie je toch veel beter wat je aan het fotograferen bent, zeker als er veel omgevingslicht is.

Als je door de zoeker kijkt, dan hou je de camera tegen je gezicht aan, en normaalgezien heb je dan de body met de rechterhand vast, en ondersteun je de lens met de linkerhand. Daardoor heb je drie punten om de stabiliteit te vergroten, als je een camera voor je uit houdt, met gestrekte armen, dan blijft er veel minder stabiliteit over, en krijg je veel sneller bewogen foto's.

Ik heb ook een compactje (Casio EX-Z 750), en omdat de zoeker daarvan zo goed als onbruikbaar is, gebruik ik dan het schermpje. Als de zon schijnt, dan is het bijna onmogelijk om te zien wat er op de foto zal komen .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: een vraagje

De enige reden, die ik kan verzinnen voor de pre-view op een Oly, Pana, Leica en nu ook Canon is boven je hoofd en vlak bij de grond fotograferen, maar zo'n zwaar ding met gestrekte armen voor je houden(met een 80-200 2.8 of zo) lijkt mij vragen om het volgende topic: hoe komt dat mijn foto's niet scherp zijn als ik de pre-view gebruik.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
      X