Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weeral: help, wat moet ik kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weeral: help, wat moet ik kopen

Graag wil ik een beetje advies vragen ivm de aankoop v/e nieuw toestel (ja, sorry, ik kan het geloven dat deze vraag 300 keer per dag terugkomt)

Momenteel heb ik een digitaal compact-toestelletje (Olympus C300Z). Uiteindelijk doet dit perfect waar het voor dient: een goede point&shoot. Enkel de vertraging tussen het indrukken v/d knop en het nemen van de foto steekt tegen. Ook de tijd die je moet wachten tussen de foto's is ook vrij lang.

Wij zeulen het toestel bijna overal mee, en nemen dan ook ongeveer 5000 foto's per jaar (de mislukte buiten beschouwing). uiteindelijk is het al een aantal jaren oud en stilaan komt de vervanging eraan.

Wegens reisplannen (volgend jaar) naar den Arfique leek het interessant om nu reeds een nieuw toestel aan te schaffen en dit deftig te leren kennen. Er zijn ook een aantal voorwaarden die op ons lijstje staan:

- mooie foto's (kleur, scherpte, ...)
    - snel foto's nemen (drukken is foto nemen, ook snel na elkaar)
    - mogelijkheid tot verschillende (goede lenzen -vooral zoom-)
    - niet té groot omdat we het overal meenemen, ook op de motor en trektocht
    - zowel eenvoudig gebruik (voorinstellingen?)als volledig instelbaar
    - ....

Wat fotograferen wij: alles! mensen, natuur, gebouwen, dieren, ...

zoals jullie wel door zullen hebben ben ik geen volbloed amateurfotograaf, maar al doende leert men: alle instellingen, lenzen, openingen, timingen enzo zoek ik dus ook met dit toestel te leren kennen...
    Mijn vrouw wil gewoon 'knopje duwen' zonder al teveel tralala...

Dus mijn vraag: tips ivm een toestel, lenzen, ....

dank bij voorbaat
    ...iter est meta

Re: Weeral: help, wat moet ik kopen

Denk dat de enige factor die ons kan lijden tot advies uw budget is.
    En niet te groot om overal mee naar toe te nemen rijmt niet met verwisselbare lenzen. Een dslr neem je toch niet altijd meer mee. Canon Powershot G7 is heel handzaam en overal mee naar toe te nemen, ook manuele functies zitten erop.
    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Budget speelt niet echt een grote rol, ons vroeger beestje hebben in den tjid ook 600€ betaald (en dat voor een compact-toestel hé)

laat ons zeggen tussen de 500€ en 900€... daarnaast kan ik aanzienlijke kortingen krijgen op sony.

Toch kies ik voor verwisselbare lenzen: dikwijls is een groot zoombereik toch wel gewenst.
      Draagbaar is realtief: van 't werk uit heb ik ook een compact digitaaltje van Sony. In echt 'draagbaar' gevallen kan ik dat ook meenemen.

Ik heb zo'n vermoeden dat een polarisatiefilter ook wel interessant is om beelden net dat extra's te geven?
      ...iter est meta

Comment

Dan zou ik voor een 400 D gaan de nieuwe tamron lens 18-250 ziet er ook een goeie deal uit effe zoeken bij Konijnenberg... Van Sony kan ik niks zinnigs zeggen... Wel veel minder lenzen te koop hiervoor... En een goeie polafilter mag je rekenen op een extra 75 euro of zo...

a lotta canonstuff

Comment

... de 400D was inderdaad één van de toestellen die ik ook op het oog had.
          De lenzen weet ik nog te weinig over om iets zinnings te zeggen.

De polarfilter is gewoon een conclusie die ik getrokken heb uit het feit dat de wolken er altijd veel indrukwekkender uitzien door m'n gepolariseerde zonnebril
          ...iter est meta

Comment

Ik heb er ook ene maar die zit er echt heel weinig op. Soms is het er een beetje over met dat effect... succes met je aankoop... tamron bij Konijn rond de 500 euro met megazoom

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
              Budget speelt niet echt een grote rol, ons vroeger beestje hebben in den tjid ook 600€ betaald (en dat voor een compact-toestel hé)

laat ons zeggen tussen de 500€ en 900€... daarnaast kan ik aanzienlijke kortingen krijgen op sony.

Toch kies ik voor verwisselbare lenzen: dikwijls is een groot zoombereik toch wel gewenst.
              Draagbaar is realtief: van 't werk uit heb ik ook een compact digitaaltje van Sony. In echt 'draagbaar' gevallen kan ik dat ook meenemen.

Ik heb zo'n vermoeden dat een polarisatiefilter ook wel interessant is om beelden net dat extra's te geven?
              Als je aanzienlijke kortingen op Sony kan krijgen, dan zou ik eerst eens nagaan of de Sony Alfa niets voor jou is.

Comment

De alfa was optie twee
                aangezien de korting op sony tot 50% kan oplopen is dit wel een betere kanshebber

Welke lens is hier het interessantste op?
                ...iter est meta

Comment

Wanneer ik een camera zou moeten kiezen die niet te groot, zwaar en makkelijk te bedienen is zou ik zelf voor de Nikon D40 gaan met de twee kitlenzen 18-55mm een 55-200mm VR. Ik heb goede berichten gelezen over deze kitlenzen. Mijn zoon heeft net de D40/18-55mm VR aangeschaft en zegt dat het de meest makkelijke en leuke camera is waar hij ooit heeft mee gewerkt.... hij heeft met de Sony DSC f717, Sony T-3, en Nikon CP8800 VR gewerkt. Hij is razend enthousiast en begint nu pas echt plezier te krijgen in fotografie.
                  Last edited by Roosje; 16 mei 2007, 14:22.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Er zijn tegenwoordig oplossingen hiervoor
                    De Olympus SP-550 UZ heeft een zoombereik van 28-504 mm (35mm equivalent)

Comment

De alfa was optie twee
                      aangezien de korting op sony tot 50% kan oplopen is dit wel een betere kanshebber

Welke lens is hier het interessantste op?
                      zou starten met de Carl Zeiss 16-80 F2,8

Comment

http://forum.belgiumdigital.com/show...highlight=sony

Misschien is de Sony DSC H9 wel iets voor jou.

Een prosumer met 15x zoom (31-465 mm F/2.8-4.5)
                        Om dit bereik in verwisselbare lenzen te hebben ben je wel snel een paar duizend eurotjes kwijt.

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        zou starten met de Carl Zeiss 16-80 F2,8
                        De 16-80mm Carl Zeiss Vario-Sonnar T is wel F/3.5-4.5 maar je hebt hier wel een kwaliteitslens
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Als je gewoon op het knopje wil drukken, dan kan je beter in de prosumer-klasse een toestel zoeken. Dat zijn toestellen met een groot zoombereik, en die hebben meestal ook nog beeldstabilisatie ingebouwd.

Ik ken zelf mensen die een 400D hebben, en ook een compact. Elke keer hoor ik opniew dat ze met dat compactje toch veel betere foto's maken...

Dat ligt niet aan die 400D, maar als je geen zin hebt om je bezig te houden met het aanleren van de basisbegrippen van fotografie (sluitertijd, diafragma, iso, witbalans...), dan is een DSLR helemaal geen goede keuze.

Als je dat fototoestel altijd wil meenemen, dan is een prosumer ook heel wat compacter en lichter dan een DSLR met een setje lenzen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

De Fuji 9600? Een kei van een prosumer.
                            Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Working...
                            X