Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Misschien makkelijker om aan te geven wat je plannen hiermee zijn?
als je alleen 10x15 foto's wilt en nooit groter gaat dan A4 dan is wss een D40 prijsgunstiger.
Even: "d40 vs d40x" inkloppen op google.
Ikzelf vind het prijsverschil de verschillen niet dekken eing.
wil je maar 1 alround lens of eventueel 2 kitlenzen ?
later lenzen uitbreiden? zoja welk genre; protret, macro, sport, landschap, nacht. dat soort.
En weet niet of je dit al gedaan hebt maar ga eens toestellen vasthouden/uitproberen, ik vind nl persoonlijk de d40 erg klein om een goede grip op te hebben.
En beperk je hierbij niet tot 1 merk als je nog geen lenzen hebt.
De D40 (niet de X) is waarschijnlijk het beste fototoestel prijs/kwaliteit dat op de markt is(zie ook verschillende testen). De kit-lens is heel goed, alsook de 55-200 VR, en héél betaalbaar. Als je niet meer nodig hebt dan die 2 lenzen, en niet groter dan A3 afprint, zou ik voor de D40 gaan.
Echter, als je 10mp wilt, dan zijn er betere alternatieven dan de D40X.
In jouw plaats zou ik een body kiezen waarop alle lenzen hun AF behouden. Voor een paar euro meer, heb je een D50, K100D of 350d, en voor ruim €130 minder heb je een K110D (wel snel zijn als je deze wil, denk ik ).
De D40 (niet de X) is waarschijnlijk het beste fototoestel prijs/kwaliteit dat op de markt is(zie ook verschillende testen). De kit-lens is heel goed, alsook de 55-200 VR, en héél betaalbaar. Als je niet meer nodig hebt dan die 2 lenzen, en niet groter dan A3 afprint, zou ik voor de D40 gaan.
Echter, als je 10mp wilt, dan zijn er betere alternatieven dan de D40X.
Deze mening volg ik ook
Als je Nikon prefereert en je niet direct je objectieven arsenaal wil uitbreiden met klassieke AF objectieven (en dan nog de lichtsterke 50mm f1.4 & f1.8 en 85mm f1.4 & f1.8 laten zich uitstekend manueel bedienen ), dan is de D40 de beste keus.
De ondertussen uit het gamma verdwenen D50 heeft wel een ingebouwde motor, een top LCD scherm, bracketing, maar heeft tov de D40 ook een kleinere zoeker en LCD scherm en schrijft foto's langzamer weg.
De D40x is een ander verhaal omdat het prijsverschil met de D80 maar iets meer dan 100 Euro bedraagt voor een aanzienlijk betere uitrusting.
Voor de hoge ISO zou een D40x toch weer interessanter kunnen blijken omdat ie beter is dan de D80 op dat vlak.
Als je Nikon prefereert en je niet direct je objectieven arsenaal wil uitbreiden met klassieke AF objectieven (en dan nog de lichtsterke 50mm f1.4 & f1.8 en 85mm f1.4 & f1.8 laten zich uitstekend manueel bedienen ), dan is de D40 de beste keus.
De ondertussen uit het gamma verdwenen D50 heeft wel een ingebouwde motor, een top LCD scherm, bracketing, maar heeft tov de D40 ook een kleinere zoeker en LCD scherm en schrijft foto's langzamer weg.
De D40x is een ander verhaal omdat het prijsverschil met de D80 maar iets meer dan 100 Euro bedraagt voor een aanzienlijk betere uitrusting.
Voor de hoge ISO zou een D40x toch weer interessanter kunnen blijken omdat ie beter is dan de D80 op dat vlak.
MVG,
Komt daar nog bij dan die 2 lenzen heel goed, goedkoop, licht, snel én geruisloos zijn.
Comment