Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax K10D vs nikon D80 en canon EOS 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: pentax K10D vs nikon D80 en canon EOS 400D

Oorspronkelijk geplaatst door erikba Bekijk bericht
    precies een fanboy discussie...
    Hmm... ... daarvan is denk ik ongeveer iedere DSLR eigenaar die frequent op fora post schuldig...

We hebben natuurlijk allemaal een fameuze investering gedaan en elk van ons is overtuigd de voor zichzelf beste keuze te hebben gemaakt.

Je wordt erg snel fan van je eigen merk, vooral omdat je natuurlijk meer over dat merk weet en vaak denkt dat bepaalde features redelijk uniek zijn. Vaak zijn ze dat wel, maar meestal hebben de andere merken andere features die in praktijk toch wel redelijk dichtbij zitten.

Vooral als je een kleiner merk gebruikt wordt je keuze nogal vaak in vraag gesteld en ontwikkel je makkelijk defensief gedrag. Daar ben ik mss een beetje schuldig aan, hoewel ik steeds neutraal tracht te blijven...

Het tegenovergestelde heb je natuurlijk ook, i.e. de malcontenten. Mensen die nog niet behoorlijk kunnen fotograferen, en het falen van de eerste stappen op de camera willen steken met de redenering "zo'n dure camera moet toch goede beelden maken". Als ze daarvoor merk A kozen, moet merk A het meestal ontgelden en zullen ze overstappen naar merk B. Deze jongens stoppen meestal pas met veranderen van camera als ze eindelijk doorhebben hoe een reflexcamera werkt of ze eindigen terug bij een P&S of Bridge. In ieder geval zullen ze alle camera's die ze probeerden voor deze waar ze bij eindigden als complete rommel uitroepen...

Ik kan me inbeelden dat het niet makkelijk is tss alle posts te detecteren in welk vakje de diverse posters zitten, voor zover ze allemaal in een vakje zitten tenminste...

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik al 15 jaar analoge reflex ervaring achter de kiezen had toen ik m'n eerste DSLR kocht... Anders zou ik het ook niet geweten hebben wat nu belangrijk is (voor mij) en wat niet...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

wel, ik heb enkel ervaring met de EOS 400D en kan je zeggen dat dit
      toestel voor mij prijs/kwaliteit wel top is...

ik heb er wel direct een grip ondergezet omdat lichtheid/kleine body voor mij
      het grootste nadeel was...

ik heb enkel tweedehands lenzen gekocht omdat Canon lenzen nu eenmaal een stuk duurder zijn dan andere merken --> topkwaliteit kost echter geld, is overal zo...

dat van die vakantiefoto's is inderdaad zever want in Av of M heb je controle zat over je foto en mogelijkheden zat om een knappe foto te maken...

het beste is inderdaad om te proberen ze allemaal eens in je handen te krijgen...

iedereen prijst zijn camera de hemel in... anders had ie em al lang verkocht
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

nogmaals mijn dank voor de zovele reacties. de conclusie die ik hieruit kan nemen dat het net zo is als bij aanschaf van bvb een auto merkliefde, mogelijkheden en uitbreidingen. ik ben steeds tevreden geweest over mijn pentax zowel qua prestaties als bediening, na alle reacties en verwijzingen te hebben doorgenomen blijkt dat alle toestellen goede zijn maar dat vooral het gevoel van de bediener een grote doorslag geeft. ik vergelijk dit nu weer met een auto, je hebt geen slechte auto's meer als je er mee doet waarvoor ze geschikt zijn en er de nodige onderhoud aan spendeert. is het niet zo "the sky is the limit" zelfs al heb je een goed toestel ergens zal er toch nog wel iets zijn dat je beter vindt. ik ben een hobby-fotograaf en moet er mijn brood niet mee verdienen dus je moet ergens een lijn hebben.
        of ik met de pentax een goede keus maak waarschijnlijk wel net als dit met de canon of nikon ook zo zou zijn.

marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Tja, als je je camera gaat gebruiken zoals ze hem op dpreview testen, dan kan je beter een P&S kopen... De DSLR dient toch niet om enkel met de out-of-the-box settings te gebruiken... Jeez...

Wim
          Vertel jij nu dat dpreview het in zijn tests enkel over out-of-the-box settings heeft? Sorry, dit is echt wel nonsens. Bekijk gewoon eens de pagina's over 'photographic tests' van de K10d.

By the way. Je doet er goed aan toch nog eens te gaan kijken op dpreview. Pentax staat bovenaan de nieuwsitems.

mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcw6220 Bekijk bericht
            nogmaals mijn dank voor de zovele reacties. de conclusie die ik hieruit kan nemen dat het net zo is als bij aanschaf van bvb een auto merkliefde, mogelijkheden en uitbreidingen. ik ben steeds tevreden geweest over mijn pentax zowel qua prestaties als bediening, na alle reacties en verwijzingen te hebben doorgenomen blijkt dat alle toestellen goede zijn maar dat vooral het gevoel van de bediener een grote doorslag geeft. ik vergelijk dit nu weer met een auto, je hebt geen slechte auto's meer als je er mee doet waarvoor ze geschikt zijn en er de nodige onderhoud aan spendeert. is het niet zo "the sky is the limit" zelfs al heb je een goed toestel ergens zal er toch nog wel iets zijn dat je beter vindt. ik ben een hobby-fotograaf en moet er mijn brood niet mee verdienen dus je moet ergens een lijn hebben.
            of ik met de pentax een goede keus maak waarschijnlijk wel net als dit met de canon of nikon ook zo zou zijn.

marc
            de nagel op de kop Marc

Veel succes met je aankoop!

Kijk uit naar je eerste plaatjes
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
              Vertel jij nu dat dpreview het in zijn tests enkel over out-of-the-box settings heeft? Sorry, dit is echt wel nonsens. Bekijk gewoon eens de pagina's over 'photographic tests' van de K10d.
              Yep, allemaal foto's waarop de JPG settings ongewijzigd bleven (zoals Askey het zelf schrijft: Default Parameters (Natural), JPEG Large / Fine). Ok, hij testte ook RAW en toont duidelijk betere resultaten, maar niet de Bright JPG setting die hij zelf op de K100D een pluim gaf (daar is dat de default). Hij vernoemt deze modus zelfs niet tenzij in het overzicht van de menu entries (zonder commentaar), deze geeft nogthans dezelfde resultaten als op de K100D. Comparisons zijn met dezelfde Default Parameters (Natural), JPEG Large / Fine. Jammer...
              Vermits dit wat off-topic is (m'n verontschuldigingen om er even op door te gaan), is dat het laatste wat ik in deze thread over dpreview reviews ga schrijven.

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
              By the way. Je doet er goed aan toch nog eens te gaan kijken op dpreview. Pentax staat bovenaan de nieuwsitems.
              Ja die zag ik vanmorgen vroeg al (ben actiever op dpreview dan hier op belgiumdigital). 'k Ga me zo snel mogelijk een langere USB kabel halen!

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                Dit zijn voor mij althans vrij belangrijke items welke van de Pentax een zeer aantrekelijke camera maken:
                -De pentax K10D heeft een gestabiliseerde 10mp CCD (in body IS)
                -Dust en weather seal proof (stof !!)
                -stevig gebouwd (D80 ook vrij stevig)
                -11 point AF (9 cross-type) (D80 11-area AF van D200)
                -heeft een echte prisma zoeker, is vrij helder (zoeker D80 is ook helder komt dicht in de buurt)
                -heeft preview feature (kunt belichting controleren voor finale foto)
                -heeft spotmeting (D80 ook)
                -beschikt over uniek pentax hyper program , sensitivity priority (raad je aan handleiding te lezen indien je meer details wenst)
                -Spotgoedkoop als je de prijs vergelijkt met wat hij te bieden heeft.

Een belangerijk criteria bij het aankopen van een camera is ook hoe hij in de hand ligt, de positie van dials en knopjes en de toegekende functies. Het vlug kunnen switchen van belangrijke modes zonder de camera van je gezicht te halen. Het moet een verlenging van je jezelf zijn, iets dat natuurlijk aanvoelt.
                Al wat een camera werkelijk maakt kun je niet in 5 minuten uitleggen, en ook niet te weten komen door hem even 5 minuten vast te houden in een winkel.

Moest je twijfelen aan de degelijkheid van de K10D kun je ook dit eens lezen
                http://ok1000.blogspot.com/2007/03/l...-survives.html
                Mooi hoor maar zou je nu ook eens op zijn vraag kunnen antwoorden? Die ging namelijk helemaal niet hierover noch over de K10D.

Comment

Tja, als je je camera gaat gebruiken zoals ze hem op dpreview testen, dan kan je beter een P&S kopen... De DSLR dient toch niet om enkel met de out-of-the-box settings te gebruiken... Jeez...

De K10D heeft krak dezelfde JPG modes als de K100D, enkel is bright mode op de K100D de default, terwijl natural mode dat is op de K10D. Natural mode is rechstreekse omzetting van de RAW met minimale aanpassingen om maximale post processing toe te laten, bright mode is finished volgens de gangbare algemene smaak.

Phil Askey vond de JPGs uit de K100D (bright mode) van de beste die hij ooit zag, maar stelde dat de JPGs uit de K10D (natural mode) nog werk vereisten. Klopt hij heeft het goed begrepen, maar laat na de juiste conclusie te trekken...

Eigelijk had Pentax beter moeten weten en ook op de K10D de bright mode als default instellen. Ze onderschatten de impact van een site als dpreview teveel... Intss was het echter al wel duidelijk hoe Phil Askey z'n reviews doet, want de impact van gelijkaardig "misleide" reviews van de vorige generatie Pentax DSLRs was toch aanzienlijk.

Bon, deze discussie is intss al te vaak gevoerd... Ik weet dat ik de beste camera heb die m'n centen me konden kopen dus ik ben content...

Wim
                  Wim,

Je hebt gelijk maar ik vind het toch maar ferm gemakkelijk.
                  Enne... mijn 1ste slr-analoog was een Pentax Asahi....
                  Heb er nog één z-w-foto van (ikke en Pentax).

Klopt van die review...
                  Maar toch Wim, na het lezen ervan zou ik toch weten wat te kiezen
                  Meer heb ik niet gezegd.

Ik heb al veel andere reviews gelezen en na het lezen sta je nog even ver: nergens dus.
                  (niet over deze Pentax hoor, in 't algemeen)

Wil je nog iets zotter horen
                  Vriend heeft een Hasselblad...en "trekt" heel den tijd met een dslr.....
                  (een dslr-ke he...)
                  Is zijn goed recht maar je begrijpt waar ik naar toe wil.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Mooi hoor maar zou je nu ook eens op zijn vraag kunnen antwoorden? Die ging namelijk helemaal niet hierover noch over de K10D.
                    zal zijn vraag nog eens lezen om je te plezieren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dio5 Bekijk bericht
                      Ik zit met hetzelfde probleem van niet kunnen kiezen.
                      Het wordt mijn eerste DSLR, en voorlopig gaat mijn keuze naar de canon 400D, vooral vanwege iets goedkoper zodat ik toch iets meer aan mijn lens ga kunnen uitgeven.

Vreemd nochtans dat sommigen beweren dat een 400D enkel voor vakantiefoto's zou kunnen dienen en weinig creatief gebruikt kan worden.

Ligt het creatief gebruik van een spiegelreflex niet in het spelen met DOF, belichting, compositie, ... en dat lijkt me nu toch wel bij elk van deze camera's mogelijk..

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de argumenten voor de volgende uitspraak:
                      Eerst wil ik je er toch op wijzen dat ik niet geschreven heb dat een 400D enkel geschikt is voor vakantiefoto's of familiefotokes te nemen, of dat je niet in staat zou zijn creatieve foto's te maken met dat toestel, dat is jou interpretatie en dat is iets wat jij hier verkondigt. Creativiteit hangt van de fotograaf zelf af, en het fototoestel is het instrument dat de fotograaf helpt bij de uitvoering. Wel zal het ene toestel de fotograaf meer mogelijkheden bieden dan het andere om zijn creativiteit te ontplooien.

Ter verduidelijking dit is wat ik geschreven heb:

Is het gewoon voor vakantie en familiefotokes, en ben je niet zinnens van fotografie een serieuze hobby te maken, kies dan voor de 400d of de K100d of de D40X.

Ben je een meer creatieve fotograaf dan zal de K10D en de D80 je het meeste te bieden hebben.

Laat me eerst opmerken dat ik de benaming "creatieve fotograaf" gebruikt hebt ipv "geavanceerde amateur fotograaf" omdat ik in het verleden de opmerking gekregen heb dat de titel "amateur fotograaf" nogal amateuristish overkwam, als je begrijpt wat ik bedoel.

Nu ,in de eerste zin zeg ik, als je je toestel gebruikt voor gewoon alledaags gebruik koop dan .....
                      Hier staat niets over wat een toestel kan of niet kan maar welk toestel het best geschikt is voor dat soort gebruiker.

In de 2 de zin staat ben je een geavanceerde amateur fotograaf koop dan ...
                      Staat niet dat je met andere toestellen niet creatief kunt zijn, jou interpretatie is gewoon een negatie van mijne zin.

Btw. dit is niets wat ik zelf uitvind hoor, een van de HOOFDCRITERIA bij de start van een camera ontwerp is het DOELPUBLIEK.

In feite kun je de markt indelen in 3 hoofdgroepen

de instap modellen -> gewone gebruiker, beginnend amateur, prosumer gebruikers.
                      de mid range -> geavanceerde amateurs, pro's
                      de pro reeks -> veeleisend amateur, pro's

Natuurlijk zijn er een aantal grijze zone's en nog verdere onderverdelingen per groep mogelijk.

Eigenlijk bij de aankoop van een camera moet je eerst uitmaken tot welke doelgroep je behoort, of naar toe wilt evolueren. En dan kun je een keuze maken uit de toestellen van de overeenkomende groep. Is in feite een van de meest belangrijke criteria bij de aankoop van een camera.

Dat alle toestellen evengoed zijn is bull**** de beeld kwaliteit van 10mp toestellen zal ongeveer wel hetzelfde zijn op wat details na, maar robustheid,
                      functionaliteit en ergonomie is nogal verschillend tussen de diverse camera's.
                      Last edited by puerte; 27 april 2007, 09:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        zal zijn vraag nog eens lezen om je te plezieren
                        Dat is heel braaf van jou.

Ik moet wel zeggen dat je toch nog even verder moet nadenken want na al je blabla om duidelijk te maken dat je eigenlijk niet bedoelde wat je schreef en er dan maar een uitleg op plakt van camera's gemaakt voor verschillen doelpubliek. Wil ik je toch nog een tip geven.

De camera zelf heeft weinig belang, het is het systeem waar je instapt dat belang heeft en moet voldoen aan wat je wil nu en in de toekomst. Daarin moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij belangrijk vindt vandaag, welke keuzes hij wil en waar hij in de toekomst wil staan. 1 camera met een gadget meer of minder is daar maar een klein onderdeeltje van dat geen belang heeft over de jaren heen.

Comment

marc
                          Zoals hswolfs al zei: dit is de nagel op de kop Marc.
                          Perfecte samenvatting

Veel succes en plezier met de nieuwe spullen !
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Inderdaad Marc,
                            Je moet niet twijfelen, neem de K10d en zie niet om.

Comment

Yep, allemaal foto's waarop de JPG settings ongewijzigd bleven (zoals Askey het zelf schrijft: Default Parameters (Natural), JPEG Large / Fine). Ok, hij testte ook RAW en toont duidelijk betere resultaten, maar niet de Bright JPG setting die hij zelf op de K100D een pluim gaf (daar is dat de default). Hij vernoemt deze modus zelfs niet tenzij in het overzicht van de menu entries (zonder commentaar), deze geeft nogthans dezelfde resultaten als op de K100D. Comparisons zijn met dezelfde Default Parameters (Natural), JPEG Large / Fine. Jammer...
                              Vermits dit wat off-topic is (m'n verontschuldigingen om er even op door te gaan), is dat het laatste wat ik in deze thread over dpreview reviews ga schrijven.
                              Wim
                              Ok, we zijn of topic.
                              Maar ik kan het niet laten. Jouw citaat van Askey gaat over zijn test van gevoeligheid en ruis.
                              Onder Dynamic Range, Image tone setting vergelijkt hij de natural met de bright mode. Onder color reproduction vergelijkt hij de natural, brigth en Adobe RGB natural setting met verschillende settings op 10 andere camera's.
                              Conclusie: hij vermeldt zeker en test ook andere dan de default mode.
                              mvg,

Comment

marc
                                goede keus hoor, heb nu zelf een Canon, maar met 40jaar Pentax ervaring.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X