Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax K10D vs nikon D80 en canon EOS 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: pentax K10D vs nikon D80 en canon EOS 400D

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Allee ik speel weer mee.

Kan je ook verklaren waarom je bepaalde zaken beweert? Want zo maar wat komen poneren dat is nogal nutteloos he. Om maar te zwijgen over het feit dat je meestal de bal nogal misslaat.
    daar ga jij toch niets van begrijpen, als iemand anders toelichting vraagt zal ik dat met plezier doen.

Comment

Wel dat is het beste antwoord dat je kan geven dat wil ik wel geloven

Comment

Zo heren, hebben jullie elkaar weer gevonden?
        Zonde van de "beschikbare" ruimte. Deze reactie dus eigenlijk ook.
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcw6220 Bekijk bericht
          ik kan maar niet kiezen tussen deze 3. pentax is mij aangeraden door 2 foto-zaken met reputatie maar als je dan links en rechts je oor te luisteren legt opteren de meeste voor een canon of nikon.
          mijn huidig toestel is een pentax MG van 1981 dat mij nooit in de steek heeft gelaten en altijd mooie dia's heeft opgeleverd, vandaar mijn grote twijfels.
          kan iemand mij toch ergens over de streep trekken.
          alvast bedankt
          marc
          De K10D is zeker een toestel dat niet zal tegenvallen. Vooral als je al wat ervaring met reflexfotografie van dia's hebt.

Mogelijkerwijs ga je mss zelfs enkele van je objectieven kunnen blijven gebruiken. Maar het hangt er een beetje vanaf welke je juist hebt, en of de brandpunten nog even nuttig voor jou zullen blijken na de 1.5x crop.

Blijven bij Pentax gaat je zeker geen windeieren leggen.

Als je echter niet echt nog waardevolle objectieven hebt, is je huidige kit echter niet echt een reden waarom je echt bij Pentax moet blijven... Je zal de DA objectieven niet op je MG kunnen gebruiken, omdat de MG nog geen automatisch diafragma ondersteunde en de DA's geen diafragmaring meer hebben. Ook zullen de DA-objectieven vignetteren op de MG.

Als je nog een M28/2.8 of een M50/1.7 of M50/1.4 heb liggen zou ik niet aarzelen. Dat zijn objectieven die zeker nog waarde hebben op de K10D. De meer frequenter voorkomende M50/2 is wat minder. De K- en M-reeksen van Pentax hebben heel wat pareltjes. Mijn persoonlijke favoriet is de K135/2.5 (de Pentax SMC, niet de niet-SMC Takumar), die gebruik ik nog erg vaak.

De andere twee camera's zijn zeker ook goed. Persoonlijk heb ik het niet op met Canon, maar da's deels omdat ik de ergonomie van Pentax camera's gewoon ben, en die is heel anders dan de Canon's. Nikon vind ik over het algemeen wat groot en zwaar in vgl met gelijkaardige Pentaxen.

Mijn grootste bezwaar tg de beide groten was in het verleden echter de zoeker. Daar had Pentax een immens voordeel met een zoeker die stukker groter en helderder was. Dat is altijd een grote hulp om scherpstelling juist te evalueren en ook bij de compositie maakt dat alles een stuk aangenamer werken. Maar ok, Nikon heeft met de D80 een zoeker die bijna even groot is als deze in de K10D. Nog niet helemaal, maar 't verschil is verwaarloosbaar.

Verschillend in volledigheid van de drie systemen spelen nog steeds in het voordeel van Canon en Nikon, maar de kloof is hier met rasse schreden aan het vernauwen.

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bekijk eens de reviews op dpreview.com.
            Lees daar eens de "conclusions".
            Dan is mijn keuze snel gemaakt
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ik zit met hetzelfde probleem van niet kunnen kiezen.
              Het wordt mijn eerste DSLR, en voorlopig gaat mijn keuze naar de canon 400D, vooral vanwege iets goedkoper zodat ik toch iets meer aan mijn lens ga kunnen uitgeven.

Vreemd nochtans dat sommigen beweren dat een 400D enkel voor vakantiefoto's zou kunnen dienen en weinig creatief gebruikt kan worden.

Ligt het creatief gebruik van een spiegelreflex niet in het spelen met DOF, belichting, compositie, ... en dat lijkt me nu toch wel bij elk van deze camera's mogelijk..

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de argumenten voor de volgende uitspraak:

Is het gewoon voor vakantie en familiefotokes, en ben je niet zinnens van fotografie een serieuze hobby te maken, kies dan voor de 400d of de K100d of de D40X.

Comment

Ga gewoon eens naar een winkel en pak al die camera's vast. Je zal zien dat ze alledrie heel anders gebouwd zijn.

Verder moet je absoluut niet kijken naar wat anderen kopen en ook niet letten op deze nutteloze discussie over op welk niveau bepaalde camera's staan. Het gaat er immers om dat jij de juiste keuze maakt. Goede foto's maken doen ze immers allemaal, mits ze juist gebruikt worden.

Kijk dus goed naar de mogelijkheden, wat heeft de ene camera wel wat de andere niet heeft en maak dan ZELF een goede afweging.

En voor wat het waard is, als ik zou moeten kiezen, dan zou het de Pentax K10D wezen. Die houd gewoon 6x beter vast en er zit een stabilisatie in de body. Dat er minder lenzen beschikbaar zijn klopt, er passen echter maar 5 lenzen en een body in mijn fototas...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dio5 Bekijk bericht
                  Het wordt mijn eerste DSLR, en voorlopig gaat mijn keuze naar de canon 400D, vooral vanwege iets goedkoper zodat ik toch iets meer aan mijn lens ga kunnen uitgeven.

Vreemd nochtans dat sommigen beweren dat een 400D enkel voor vakantiefoto's zou kunnen dienen en weinig creatief gebruikt kan worden.

Ligt het creatief gebruik van een spiegelreflex niet in het spelen met DOF, belichting, compositie, ... en dat lijkt me nu toch wel bij elk van deze camera's mogelijk..

Je moet je daar vooral niet teveel aan storen hoor. Sommigen snappen het allemaal niet zo goed. Want als je dit echt zou gaan doordenken dan zou je moeten besluiten dat momenteel voor diegenen die er een serieuze hobby van gaan maken eigenlijk enkel een Nikon of een Canon een juiste keuze is. Dit zijn immers de enige 2 merken die bij de huidige stand van zaken je kunnen toelaten te groeien in die hobby omdat ze reeds vandaag de dag een volledig systeem aanbieden. En dan plaatst hij 2 modellen van deze merken als voor de niet serieuze fotograaf....zegt al genoeg he. Laat staan dat hij ook een reden geeft waarom. Nu ja die Nikon die hij erin zet is ook gelimiteerd en begrenst je ook wel een beetje maar toekomstgericht een pak minder dan alle andere merken behalve canon.

En je hebt groot gelijk dat fotografisch gezien al deze body's zowat alles kunnen wat je initieel maar kan wensen.

Comment

Dit zijn voor mij althans vrij belangrijke items welke van de Pentax een zeer aantrekelijke camera maken:
                    -De pentax K10D heeft een gestabiliseerde 10mp CCD (in body IS)
                    -Dust en weather seal proof (stof !!)
                    -stevig gebouwd (D80 ook vrij stevig)
                    -11 point AF (9 cross-type) (D80 11-area AF van D200)
                    -heeft een echte prisma zoeker, is vrij helder (zoeker D80 is ook helder komt dicht in de buurt)
                    -heeft preview feature (kunt belichting controleren voor finale foto)
                    -heeft spotmeting (D80 ook)
                    -beschikt over uniek pentax hyper program , sensitivity priority (raad je aan handleiding te lezen indien je meer details wenst)
                    -Spotgoedkoop als je de prijs vergelijkt met wat hij te bieden heeft.

Een belangerijk criteria bij het aankopen van een camera is ook hoe hij in de hand ligt, de positie van dials en knopjes en de toegekende functies. Het vlug kunnen switchen van belangrijke modes zonder de camera van je gezicht te halen. Het moet een verlenging van je jezelf zijn, iets dat natuurlijk aanvoelt.
                    Al wat een camera werkelijk maakt kun je niet in 5 minuten uitleggen, en ook niet te weten komen door hem even 5 minuten vast te houden in een winkel.

Moest je twijfelen aan de degelijkheid van de K10D kun je ook dit eens lezen

Comment

Onzin natuurlijk.
                      Craetief zijn hangt niet af van een toestel
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

dio5
                        je kan ook een goede tweedehands toestel kopen, hou je nog meer geld over voor en knappe lens.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Onzin natuurlijk.
                          Craetief zijn hangt niet af van een toestel
                          Inderdaad! Dat klopt helemaal. Ik sta soms versteld hoe creatief men kan zijn met een compactje.
                          Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Bekijk eens de reviews op dpreview.com.
                            Lees daar eens de "conclusions".
                            Dan is mijn keuze snel gemaakt
                            Tja, als je je camera gaat gebruiken zoals ze hem op dpreview testen, dan kan je beter een P&S kopen... De DSLR dient toch niet om enkel met de out-of-the-box settings te gebruiken... Jeez...

De K10D heeft krak dezelfde JPG modes als de K100D, enkel is bright mode op de K100D de default, terwijl natural mode dat is op de K10D. Natural mode is rechstreekse omzetting van de RAW met minimale aanpassingen om maximale post processing toe te laten, bright mode is finished volgens de gangbare algemene smaak.

Phil Askey vond de JPGs uit de K100D (bright mode) van de beste die hij ooit zag, maar stelde dat de JPGs uit de K10D (natural mode) nog werk vereisten. Klopt hij heeft het goed begrepen, maar laat na de juiste conclusie te trekken...

Eigelijk had Pentax beter moeten weten en ook op de K10D de bright mode als default instellen. Ze onderschatten de impact van een site als dpreview teveel... Intss was het echter al wel duidelijk hoe Phil Askey z'n reviews doet, want de impact van gelijkaardig "misleide" reviews van de vorige generatie Pentax DSLRs was toch aanzienlijk.

Bon, deze discussie is intss al te vaak gevoerd... Ik weet dat ik de beste camera heb die m'n centen me konden kopen dus ik ben content...

Wim
                            Last edited by ishpuini; 26 april 2007, 10:15.
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
                              Ga gewoon eens naar een winkel en pak al die camera's vast. Je zal zien dat ze alledrie heel anders gebouwd zijn.
                              Erg goede raad. Ze eens vastnemen is en blijft het beste. En achteraf niet alles op de camera steken. Al je een camera koopt die voor jou het beste voelt, ga je het makkelijkste de camera kunnen wegdenken als je fotografeert en beter op het beeld kunnen concentreren. 't Is immers het resultaat dat telt.

Da's natuurlijk zever (dat de 400D enkel voor vakantiefoto's is hé). Alle DSLRs laten toe alle parameters onafhankelijk aan te passen, dus op die manier laten ze allemaal evenveel creativiteit toe. Alleen hebben sommigen een aantal tools aan boord om iets makkelijker bepaalde manipulaties te doen. Spotmeting is daar eentje van, maar je kan ook zonder hoor. De diverse oplossingen om combinaties van ISO/sluitertijd/diafragma automatisch/halfautomatisch/manueel in te stellen zijn een andere.

Instappers hebben minder van die tools, en hoe hoger je binnen de diverse merken in het gamma gaat, hoe meer van die tools er zijn. Maar de parameters om de opname te maken blijven hoe dan ook dezelfde.

Echt 100% vergelijkbare camera's zijn er niet, en ze op een rijtje zetten in volgorde van "niveau" is al helemaal onzin. Verschillende merken leggen nadruk op verschillende aspecten, en naargelang het belang dat een gebruiker hecht aan die aspecten zal de volgorde erg afwijken.

Sta me toe stillekes te vezelen dat voor mij de K10D de top is, maar ik kan begrijpen dat dat voor anderen niet het geval is.

Wim
                              Last edited by ishpuini; 26 april 2007, 11:39.

Comment

precies een fanboy discussie...

mocht ik zelf moeten kiezen tss de k10d en de 400d(en geen canon glas hebben) zou ik resoluut voor de k10d gaan, naast spotmeting heeft hij ook een veel handigere grotere body, is, ad en makkelijk te bereiken instelwieltjes, bij de 400d moet je algauw enkele knopjes tegelijk induwen...

als je me nu moest laten kiezen tss de 30d, d200 en k10d ...

ps; als 2 onafhankelijk van elkaar fotozaken je de pentax voorstellen, dan neem ik aan dat dit toch wel wil zeggen???

Comment

Working...
                                X