Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D instellingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 30D instellingen

Hallo,

Ik ben al een 30 jaar vrij intensief bezig met fotografie. Vorig jaar heb ik mijn eerste digitale reflex gekocht , namelijk de nikon D70 s. Hoewel dit een prachtig toestel was heb ik na enkele maanden een canon 30d gekocht, omdat ik eigenlijk al 30 jaar met canon werkte. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de canon perfekt in de hand ligt, en alles werkt zoals een canon hoort te werken. Maar nu komt het: Met de nikon heb ik enkele trouwreportages gemaakt en enkele reisreportages, en de foto's die ik hier mee maakte konden mij ongelooflijk bekoren. Ze straalden echt. En op dit punt lijkt de 30d ' a pain in the ass ' . Ik krijg de instellingen maar niet zoals ik ze wil en het resultaat is zeker niet slecht maar verre van wat ik zou willen.
    Naar wat ik hier soms lees zijn er nog mensen die dit probleem hebben.
    Graag tips om me op de goede weg te helpen.
    Zeer hartelijk bedankt voor de respons

mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

Re: 30D instellingen

Trek je toch niets aan van die instellingen.
    Schiet in Raw, en doe de instellingen, op je computer.
    Weet zelf niet op wat mijn 30d, staat ingesteld.

Wil je nu echt toch je 30d instellen....en in jpeg schieten.
    Zet de instellingen juist op je computer (in digital photo professional). En dan pas je die toe op je toestel,

Groeten
    JO
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
      en alles werkt zoals een canon hoort te werken.

Maar nu komt het: Met de nikon heb ik enkele trouwreportages gemaakt en enkele reisreportages, en de foto's die ik hier mee maakte konden mij ongelooflijk bekoren. Ze straalden echt. En op dit punt lijkt de 30d ' a pain in the ass '
      Niet om een merkenstrijd te beginnen, maar ik vind het wel een leuke tegenstelling: alles werkt, maar er komen geen goede foto's uit.........
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
        Trek je toch niets aan van die instellingen.
        Schiet in Raw, en doe de instellingen, op je computer.
        Weet zelf niet op wat mijn 30d, staat ingesteld.

Groeten
        JO
        Je wil zeggen : in RAW schieten en dan in digital photo professional, contrast, saturatie, scherpte en helderheid zelf aan passen?
        Is toch wel een tijdrovende bezigheid he, als je een grote reportage hebt gemaakt? of zie ik dat mis?
        www.ginodepreter.com

Comment

Het beste is in CR2 (RAW) schieten.
          Wil je in JPG stel dan je camera eens in op:
          Beeld stijl Gebruiker1
          Scherpte +4
          Contrast 0
          Verzadiging +1
          Kleurtoon +3

Dit geeft bij mij de mooiste kleuren.
          Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Je wil zeggen : in RAW schieten en dan in digital photo professional, contrast, saturatie, scherpte en helderheid zelf aan passen?
            Is toch wel een tijdrovende bezigheid he, als je een grote reportage hebt gemaakt? of zie ik dat mis?
            Ik behandel altijd alles zo... Ik bekijk wel niet altijd elke foto apart.
            Je kan een hele reportage, in 1 keer corrigeren, aan de hand van de correcties toegepast op 1 foto.

Wil je echt in jpeg schieten...

Maak 5 fotos in raw, bekijk ze in het programma. Zoek een instelling die voor de 5 fotos een mooi resultaat geeft.
            sat, scherpte, contrast, beeldstijl,....

Schrijf die op een papiertje, zet je cam aan, ga in het menu, en probeer dezelfde instellingen zoals bepaald in je fotoprogramma. In principe, zou dezelfde foto in jpeg recht uit de camera, er haast hetzelfde moeten uitzien, als die die op je beeldscherm.

Maar persoonlijk zie ik geen enkel nut, van kostbare reportages, in jpeg te gaan schieten. Geef jezelf wat meer krediet en schiet in RAW.

Groeten
            JO
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Idd , hier sluit ik me bij aan , is voor de klant toch iets heel speciaals , iets wat niet goed maar perfect moet zijn .
              Steek er wat meer werk in , je hebt er zelf ook meer plezier ( en werk) van .
              Ik was vroeger ook een paar avonden bezig om het grote boek te maken , baalde daar afentoe ook een beetje van , maar als ik dan de gezichten zag van de klant was het weer helemaal goed
              Je moet er denk ik gewoon effe aan wennen , het werken in raw .
              Er zijn geen domme vragen , alleen domme antwoorden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                Ik behandel altijd alles zo... Ik bekijk wel niet altijd elke foto apart.
                Je kan een hele reportage, in 1 keer corrigeren, aan de hand van de correcties toegepast op 1 foto.
                En op welke manier doe je dat dan? alles corrigeren in 1 keer?
                Mij lukt het alleen foto per foto.
                Een ander vervelend punt is dat ik moeilijk een foto op helderheid kan beoordelen op het scherm van mijn laptop. een iets andere kijk hoek op het scherm scheelt veel in helderheid
                www.ginodepreter.com

Comment

En op welke manier doe je dat dan? alles corrigeren in 1 keer?
                  Mij lukt het alleen foto per foto.
                  Een ander vervelend punt is dat ik moeilijk een foto op helderheid kan beoordelen op het scherm van mijn laptop. een iets andere kijk hoek op het scherm scheelt veel in helderheid
                  Laptopschermen zijn, imho, bijna waardeloos voor fotobewerking, juist omwille van de reden die je zelf opgeeft.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Laptopschermen zijn, imho, bijna waardeloos voor fotobewerking, juist omwille van de reden die je zelf opgeeft.
                    Je kan wel de curves bekijken van je bestand, om helderheid en overbelichting in te schatten.

Maar blijft inderdaad waardeloos voor bewerking.

Comment

Hallo,

Ik ben al een 30 jaar vrij intensief bezig met fotografie. Vorig jaar heb ik mijn eerste digitale reflex gekocht , namelijk de nikon D70 s. Hoewel dit een prachtig toestel was heb ik na enkele maanden een canon 30d gekocht, omdat ik eigenlijk al 30 jaar met canon werkte. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de canon perfekt in de hand ligt, en alles werkt zoals een canon hoort te werken. Maar nu komt het: Met de nikon heb ik enkele trouwreportages gemaakt en enkele reisreportages, en de foto's die ik hier mee maakte konden mij ongelooflijk bekoren. Ze straalden echt. En op dit punt lijkt de 30d ' a pain in the ass ' . Ik krijg de instellingen maar niet zoals ik ze wil en het resultaat is zeker niet slecht maar verre van wat ik zou willen.
                      Naar wat ik hier soms lees zijn er nog mensen die dit probleem hebben.
                      Graag tips om me op de goede weg te helpen.
                      Zeer hartelijk bedankt voor de respons

mvg
                      Gebruik de picture styles.

Ga eerst op zoek naar degene die het best bij jouw smaak ligt. Denk dan na over wat je anders wil en pas dat aan in je picture style.
                      En zodoende kan je er meerdere aanpassen naargelang je onderwerp. Want ik denk niet dat 1 instelling goed zal zijn voor een trouw en bijv een landschap.
                      Zelf zou ik gewoon raw gebruiken dat werkt voor mij zeker niet trager dan jpeg. Integendeel.

Comment

In RAW werken is een nieuwe wereld die voor U opengaat !
                        Als snelheid en gebruikscomfort van belang zijn kan ik u Capture One als raw converter aanbevelen. Zeker wanneer je grote aantallen beelden wil omzetten . Persoonlijk werk ik steeds in RAW zowel met de Mark II als met de 5D .

MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Voorheen verafschuwde ik de picturestyles. Foto's schoot ik altijd in Raw+jpg klein.
                          Ik had mijn camera altijd op neutraal of natuurlijk staan. Toen ik de Tamron 17-50 2.8 in mijn assortiment kreeg, miste ik af en toe wat contrast op de jpg foto's ondanks deze superscherp is. Nu heb ik de parameters zo ingesteld:
                          Scherpte: Net niet op 7
                          Contrast: Ongeveer op 5
                          Saturatie: 1 streepje erbij gegeven.

Dit maakt op mijn Tamron een wereld van verschil

Wat het raw bewerken betreft: Dit kan heel snel en heel makkelijk met Lightroom. Sinds ik lightroom gebruik, schiet ik niet meer op raw+jpg maar alleen op Raw. Via lightroom kan je net als je windowsverkenner filmstrip je foto's tegelijk in thumnails zien en 1 voor 1 zeer makkelijk aanpassen.

vb: Klik 1 foto aan, geef je witbalans aan, klik er 5 andere aan, druk op sync en hij heeft ze bij de andere 5 ook aangepast.

Ben je klaar, dan kan je alles heel makkelijk omzetten naar jpg. Adobe bridge is ook heel goed, maar werkt voor mijn laptop veel te zwaar.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                            En het schermpje van je cam is daar dan beter voor?

Dit gezegd zijnde, denk ik dat als je je instellingen overneemt op je toestel, je JPEGs er nog altijd niet hetzelfde uitzien als wanneer je de foto's omzet vanuit RAW. Dit omdat de software in de de cam zoiezo anders is, vermits het om een totaal ander type processor gaat waar de noodzaak om snel foto's naar de kaart te schrijven groter is dan het maximum uit de foto te halen.

Foto's in JPEG trekken op je toestel, is als foto's nemen met een Polaroid.
                            pixelpusher

Comment

Dus als ik het een beetje begrijp wordt er bij een nemen van een foto in RAW geen enkele correctie toegepast ( door het toestel) op vlak van vb. scherpte, saturatie, helderheid enz enz??
                              En dan kan ik bij het bewerken van RAW files na een tijd zelf zien wat ongeveer de basiscorrecties zijn die het best beantwoorden aan mijn smaak?
                              Al heel erg bedankt voor de uitleg en tips.

mvg
                              www.ginodepreter.com

Comment

Working...
                              X