Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd bij aankoop camera (Panasonic of Olympus)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies gevraagd bij aankoop camera (Panasonic of Olympus)

Een vriendin van mij zou een compactcamera willen kopen, voornamelijk voor reisfotografie. Na wat zoekwerk heeft ze haar oog laten vallen op 2 camera's. Enerzijds de Panasonic DMC TZ 2, anderzijds de Olympus FE 240 B.
    De Panasonic is natuurlijk een stuk duurder maar heeft een 10 X optische zoom en daarom geniet dit toestel haar voorkeur. Nu krijgt ze echter tegenstrijdig advies : enerzijds zegt haar zoon dat 10 x optische zoom betekent dat de foto's niet scherp zullen zijn wanneer ze zonder statief foto's trekt en dus is het weggegooid geld en zou ze beter de Olympus kopen. In de fotozaak echter beweert men dat wanneer men een foto maakt overdag, met voldoende licht men geen statief nodig heeft, zeker omdat de Panasonic een beeldstabilisator heeft. Dus de vraag is eigenlijk : kan men wanneer men inzoomt toch een scherpe foto hebben zonder statief te gebruiken ?

Verder zou ze ook graag de mogelijkheid willen hebben om snel foto's na elkaar te nemen (vb om spelende kinderen te fotograferen) de verkoper beweert dat dit kan opgelost worden door een snellere geheugenkaart te kopen. Klopt dit ?

Nog een laatste vraagje : stel er is een mankement aan het toestel : hoe is de dienst na verkoop bij respectievelijk Panasonic en Olympus ?

Ik heb zelf al wat opzoekwerk proberen verrichten op review websites, maar aangezien die allemaal in het engels zijn is dit nogal moeilijk om te begrijpen voor mij.

Bedankt alvast voor jullie advies.

Domi

Re: Advies gevraagd bij aankoop camera (Panasonic of Olympus)

kijk ook eens naar de panasonic tz1. Nu een stuk goedkoper en net zo goed.(iets minder groothoek maar meer tele) en hij heeft de mogelijkheid tot zoomen tijdens het nemen van video

Comment

Is er niemand die advies kan geven ivm de zoom en evt gebruik statief ?
      Of misschien weet er iemand waar ik wel deze info kan vinden ?

Domi

Comment

Ik kan u 1 ding zeggen, een snellere geheugenkaart zal waarschijnlijk weinig effect hebben. Vanuit mijn vertrouwde computer wereld weet ik dat het niet het geheugen zelf is, maar de toegang daartoe, verder denk ik ook dat sluitertijd enzo een grotere rol speelt dan de geheugenkaart.

Maar ik weet niet precies hoe het zit met camera's en kaarten, maar ik veronderstel dat het dezelfde werking zal zijn
        -- Nikon D90 + 18-105VR --
        Mijn foodblog: www.tafel.be

Comment

ik heb alleen ervaring met een oudere minolta DiMAGE Z5 ; 12x optische zoom MET beeldstabilisator : daarmee kan je mits wat oefening scherpe foto's maken op volledige zoomstand zonder statief

Dit soort dingen moet je natuurlijk niet gaan doen in bij schemerlicht, want die stabilisatie helpt veel, maar heeft natuurlijk ook z'n grenzen.

Oja, ivm die snellere geheugenkaart : daar ga je niets van merken bij dit gamma toestellen. Belangrijk is een snelle autofocus en de ontspanvertraging

Comment

Hey Domi,

Ik heb al ervaring gehad met panasonic dmc L60. IK had deze toen gekocht omdat hij snel focust en heel snel foto's na elkaar trekt. Ook panasonic's menu en snelbediening vind ik zeer bruikbaar.
            De optische stabilisatie werkt ook naar behoren.
            Ik heb ook tijdje de panasonic fz8 met 10x zoom in mijn bezit gehad en je kan daar makkelijk scherpe foto's mee maken op die 10x zoom, als het maar helder weer is, bij donkere dagen krijg je dan wel scherpe/onbewogen foto's maar met behoorlijk wat ruis.

Weet ook dat panasonic met de goedkope sd-kaartjes werkt!
            Voor olympus heb je minder beschikbaar/DUURDERE XD-kaartjes nodig.

Links naar reviews:
            http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=283 (olympus)
            http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=291 (tz3, is tz2 maar dan met 1megapixel meer)
            Nikon

Comment

Working...
            X