Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D en lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5D en lenzen

Ik ben eindelijk zover dat ik na jaren gelukkig 10D gebruik mij een Canon 5D wil aanschaffen.
    Ik zou echter graag van ervaringsdeskundigen weten hoe het nu eigenlijk zit met de lenzen kwestie.
    Er zijn er die beweren: alleen L-lenzen kopen bij de 5D.
    Daar nijpt bij mij het schoentje een beetje, ik heb momenteel een zeer beperkt gamma aan lenzen: 28-135 IS USM van Canon, 50mm 1.8 en een Sigma 15mm fish. Het zou jammer zijn als die teleurstellen op de 5D.
    Ik ben wel van plan om een extensie op die 18-135 te kopen, want met de full frame van de 5D is die 135 plots geen 200 meer, natuurlijk, dat besef ik.
    Ik lees veel opmerkingen over het vignet effect bij sterk inzoomen, maar dat heb je toch met andere toestellen/lensen toch soms ook?
    Graag een beetje hulp/raad, waarvoor dank!
    http://pieterbie.skynetblogs.be

Re: 5D en lenzen

Wel het grote verschil ga je merken in de hoeken.

Tot nu gebruikte je immers niet de hoeken van je lens maar enkel het middenste gedeelte. De hoeken zijn het moeilijkere gedeelte in de lensconctructie en de duurdere lenzen zijn er over het algemeen beter in dan de goedkopere. Daarom dat vaak naar L verwezen wordt.

Maar is dat een noodzaak. Wel ik denk alvast van niet.
    Over het algemeen zijn de hoeken van een beeld minder belangrijk dan het midden. Hetgene dat het meeste zal opvallen is vignetting, maar vignetting is soms wel opvallend maar daarvoor niet nadelig. Bij landschappen is het vaak storend maar die neem je niet wijd open dus de vignetting gaat zo goed als verdwijnen door het feit dat je het diafragma gaat sluiten en is dus niet echt een probleem. Bij vele andere foto's gaat vignetting de aandacht meer naar het onderwerp brengen. Daar vind ik het eerder een voordeel dan een nadeel.

Maar je zal zeker wel eens een foto hebben waar het je gaat storen hoor. Hoe vaak zal van jouw type fotografie afhangen.

En uiteindelijk is het toch niet zo dat de lenzen die je hebt in het verleden voor het digitale tijdperk als onbruikbaar bestempeld werden. En nochtans zijn de problemen toen en nu dezelfde.

Comment

Ik heb de 5D ook en de lens die het meeste erop staat is de 24-1005L IS.
      Deze lens is interessant want als je ze samen met het toestel koopt als kit spaar je toch een mooi pak uit. Vergeet ook de terugbetaalakties van Canon niet, die zijn ook de moeite (ook voor ander materiaal natuurlijk).

Die Sigma 15mm Fish Eye werkt trouwens heel goed op een 5D en je hebt er veel minder vignetting mee dan met sommige andere lenzen die een veelvoud kosten.

Eveneens de Sigma 150mm Macro werkt zonder problemen op de 5D.

En ja, je hebt wat vignetting dat je met een paar muiskliks wegwerkt en met sommige andere toestellen heb je minder vignetting maar moet je meer aan de kleuren en scherpte gaan foeffelen ...

Zo'n ramp is dat nu ook niet.

Het enige dat ik zie is die 28-135 IS ... een goed lensje (heb ik ook vanop de 10D) maar voor de 5D mag het toch net iets beter zijn ...

Als je wil zien wat een 5D geeft met een 24-105 L IS, een Sigma 15mm en een Sigma 8mm moet je hier eens zien.
      Last edited by VerSeg; 2 april 2007, 23:55.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterbie Bekijk bericht
        Er zijn er die beweren: alleen L-lenzen kopen bij de 5D.
        Niet L lenzen zoals de 50 1,4 en de 85 1,8 zijn beter op de 5D dan veel L lenzen.

Jan.

Comment

Niet noodzakelijk L lenzen op een 5D, wel noodzakelijk op een 5D zeer goede lenzen .

Werk zeer goed en is goedkoop :

EF 50mm F1.4 USM
          EF 85mm F1.8 USM

Werkt ook zeer goed en is iets duurder

EF 70-200 mm F2.8 L USM
          EF 135 mm F2 L USM

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik gebruik veelal de combinatie 5D/24-105L IS, deze is zeer goed.
            Ook met de spotgoedkope 50 mm 1.8 zijn de resultaten zeer goed.

mvg,

Wim

Comment

Bedankt, mensen!
              Ik ben toch al gerustgesteld dat ik niet direct gans mijn glaswinkel mag vernieuwen. En als je in raw werkt kan je vignetting perfect wegwerken met de lenscorrecties, dacht ik.
              VerSeg: ben naar jouw album van Leuven gaan zien, die 8mm foto's zijn gewoon adembenemend.

Comment

Ik heb nu 2 weken een 5d en natuurlijk al aardig wat ervaring met full frame.
                De 24-105 geeft aardig wat vervorming (op zich makkelijk te corrigeren) maar is verder qua snelheid en resolutie helemaal niet verkeerd. Inderdaad als combi met de 5D voor die prijs zeker een aanrader.
                je 15mm en 50mm zullen het prima doen op de 5d.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Ik lees nog iets van een extender op de 28-135. Dat gaat nooit passen en is bovendien qua resolutie echt niet aan te raden omdat wandelzooms altijd de laagste resolutie op het langste brandpunt hebben.
                  Ik ben zelf echt verrast van de kwaliteit van de 70-200 f/4.0 (zonder IS) zelfs met gebruik van 1.4 extender.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Nee hoor, ik zou nooit een tussenring kopen voor die lens. Met extensie bedoelde ik gewoon dat ik een lens wil kopen die qua bereik aansluit op die 28-135, dus in de ideale wereld een lens die start vanaf 135
                    Toch bedankt voor je reactie!

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Ik lees nog iets van een extender op de 28-135. Dat gaat nooit passen en is bovendien qua resolutie echt niet aan te raden omdat wandelzooms altijd de laagste resolutie op het langste brandpunt hebben.
                    Ik ben zelf echt verrast van de kwaliteit van de 70-200 f/4.0 (zonder IS) zelfs met gebruik van 1.4 extender.

Comment

Ik ben wel van plan om een extensie op die 18-135 te kopen, want met de full frame van de 5D is die 135 plots geen 200 meer
                      Daar zette je me op het verkeerde been want dan koop je geen extentie op de lens maar een extra lens bij je camera.
                      De 70-200 f/4 is dan zeker gezien de prijs en het gewicht geen verkeerde keuze en IS heeft de 5D niet zo gauw nodig gezien de zeer bruikbare hogere iso's.
                      Als het wat meer mag wegen is een Sigma 100-300 f/4 ook geen gekke keuze als je die betaalbaar op de 2e hands markt tegenkomt.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        IS heeft de 5D niet zo gauw nodig gezien de zeer bruikbare hogere iso's.

Die hogere ISO's zijn inderdaad zeer bruikbaar maar je ziet toch nog altijd een verschil tussen een foto op lagere ISO t.o.v. hogere ISO.

Als je veel geld uitgeeft aan een body, dan probeer je daar zo goed mogelijke foto's uit te halen. De IS zal je hier in de "meeste" gevallen beter bij helpen dan een hogere ISO.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Met mijn 10D probeer ik nooit tot 3200 te moeten gaan.
                          1600 is voor mij het maximum. 800 iso is doenbaar.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Die hogere ISO's zijn inderdaad zeer bruikbaar maar je ziet toch nog altijd een verschil tussen een foto op lagere ISO t.o.v. hogere ISO.

Als je veel geld uitgeeft aan een body, dan probeer je daar zo goed mogelijke foto's uit te halen. De IS zal je hier in de "meeste" gevallen beter bij helpen dan een hogere ISO.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterbie Bekijk bericht
                            Met mijn 10D probeer ik nooit tot 3200 te moeten gaan.
                            1600 is voor mij het maximum. 800 iso is doenbaar.
                            Je kan op dat niveau een 10D wel van geen kanten vergelijken met een 5D. Het verschil van ruis tussen de twee is enorm, in het voordeel van de 5D wel te verstaan.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Working...
                            X