Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5D...lenzen??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 5D...lenzen??

ik zit nog steeds te twijfelen, of een 5D of door sparen naar een mark3....wel een prijs verschilletje maar is dat het ook waard????
    en ik hoor wel eens iets over problemen met lenzen op de 5D?? ik gebruik, een 17-40 4.0l een 24-70 2.8l en een 70-200 2.8l werken die daar goed op??
    ik hoor heeeel graag jullie meening heir over..
    www.richardroodfotografie.nl

Re: canon 5D...lenzen??

Het hangt er van af. Als je sport of actie wil fotograferen, dan heb je aan die 10 frames/sec zeker iets. Wil je echter groothoek, dan zou ik eerder voor de 5D gaan.

Problemen met lenzen op de 5D? Ik denk dat het eerder te maken heeft met vignettering (donkere hoeken). Het heeft te maken met de FF sensor van de 5D. Bij full frame moet je nu eenmaal de betere lenzen nemen, en dan nog. Vignettering komt vooral voor als je met een kleine f-waarde (groot diafragma) werkt, en ik meen ergens gelezen te hebben dat de 17-40 op f4 tot f8 daar wel wat last van heeft.

Een lens heeft ivm vignettering en abberaties vooral problemen in de randen van de lens. De MkIII heeft een kleinere sensor, dus de randen van de lenzen spelen daar geen rol want die zie je toch niet op de foto. Bij een FF zie je die wel, maar die is echter gelijk aan een analoge camera.

Het valt me trouwens op dat nu iedereen opeens problemen heeft met vignettering, terwijl dat vroeger met een analoge 35mm juist dezelfde problemen gaf, alleen werd er toen minder over geklaagd. Zijn we nu opeens allemaal zo gewoon geworden aan APS-C of APS-H sensors?
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Ik gebruik haast uitsluitend mijn 24-70 f/2.8 L en 70-200 f/2.8 L IS op mijn 5D.

Nog geen enkel probleem mee gehad. Scherpte en snelheid van de AF zijn goed.

Het is waar dat je aan de randen een beetje licht afval ziet, maar dat was vroeger op film ook. En daarenboven, vind ik niet dat het zo erg is dat het storend is. Soms zie je het zelfs niet eens.

Kris.
      My work: VICTORIE.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksaelen Bekijk bericht
        Ik gebruik haast uitsluitend mijn 24-70 f/2.8 L en 70-200 f/2.8 L IS op mijn 5D.

Nog geen enkel probleem mee gehad. Scherpte en snelheid van de AF zijn goed.

Het is waar dat je aan de randen een beetje licht afval ziet, maar dat was vroeger op film ook. En daarenboven, vind ik niet dat het zo erg is dat het storend is. Soms zie je het zelfs niet eens.

Kris.
        ok, maar ik heb wel begrepen dat de licht afval alleen voor komt bij de grote lens opening?? volgens mij moet op een ff camera mijn 17-40 4.0 op 5.6 of hoger weinig problemen op leveren???????

Comment

Door sparen of niet, tja wie kan dat voor jou beslissen?
          Wat mijn 5D betreft, de 17-40 kan soms R-boven en R-onder vervelend doen,echter te verwaarlozen als we naar Photoshop gaan.
          Mijn 70-200 2,8 IS L en mijn 24-105 f4(waarvoor dank aan B@dit) schept geen enkel probleem voor mij, mijn sigma 150 f2,8 macro ook niet.
          Ik zou zeggen nieuwer is beter, de techniek stopt niet, slechter zal het niet zijn. Moet het Pro of ama zijn ? we leven nu eenmaal in een maatschappij
          waar de vooruitgang niet stilstaat, zolang je maar betaalt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto-rico Bekijk bericht
            ok, maar ik heb wel begrepen dat de licht afval alleen voor komt bij de grote lens opening??
            Nee.

Bepaalde lenzen vertonen ook vignetting op f8.
            Of dit ook het geval is bij de EF 17-40 weet ik niet meer.

Jan.

Comment

Met de 16-35 vignetteert de 5D in ieder geval flink tot f8. De 5D afwegen tegen de 1D Mark III is trouwens appelen en peren vergelijken. De 5D is geen prof-toestel, de 1D's wel. Het verschil zit 'm in de robuustheid van de constructie, de waterdichtheid van de body, het gewicht, enz... Waarmee ik niet bedoel dat de 5D niet goed zou zijn... integendeel. Het is een superbe camera, maar niet geschikt voor gebruik in ruwe omstandigheden.
              Last edited by Concertfoto; 25 maart 2007, 22:31. Reden: typfout

Comment

Als je de 5D met de 24-105L IS gebruikt heb je inderdaad wat vignetting.
                En het is niet zo dat vooral de F-waarde hier een grote rol speelt om er geen last van te hebben maar vooral die 24mm.
                Eens 30mm of hoger is er geen merkbare vignetting meer.
                Op 24mm heb je er bij voldoende licht ook weinig last van.

Maar wat is last hebben van vignetting? Als je veel foto's te bewerken hebt misschien wel wat werk maar anders is het ook maar een filterke toepassen in PS of een stukje croppen ...

Neem je dan een camera met crop-factor dan heb je die vignetting misschien niet meer maar ook niet meer dat gedeelte van het beeld.
                Je hebt geen keuze meer, dat deel van het beeld ben je dan zowizo kwijt en kan je zelfs niet bewerken.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                  Met de 16-35 vignetteert de 5D in ieder geval flink tot f8. De 5D afwegen tegen de 1D Mark III is trouwens appelen en peren vergelijken. De 5D is geen prof-toestel, de 1D's wel. Het verschil zit 'm in de robuustheid van de constructie, de waterdichtheid van de body, het gewicht, enz... Waarmee ik niet bedoel dat de 5D niet goed zou zijn... integendeel. Het is een superbe camera, maar niet geschikt voor gebruik in ruwe omstandigheden.
                  tja, er zit natuurlijk ook wel een groot prijs verschil tussen die 2 camera's
                  maar er zijn ook veel profs die de 5D gebruiken, ik ken er 1 die alleen zijn mark2n gebruikt bij sport, hij vind de kleurtoon van de 5D mooier, en de ff ook voor het groot hoek werk, dus is het prijs verschil het wel waard,

Comment

Working...
                  X