Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FUJI S5 PRO NA firmware update

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: FUJI S5 PRO NA firmware update

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
    Als het idd op beelden per seconde aankomt !
    Uiteraard. Het is ook één van de weinige keren dat ik naar 5 frames per seconde ga, maar een bij 100m sprint, hoogspringfases, polsstok en noem maar op heb je er toch baat bij. Vooral de lijn bij de sprintnummers is dikwijls interessant om in twee, drie opeenvolgende beelden te hebben. Ook starts uit blok bv ga ik wel eens in sequenties nemen omdat atleet en trainer daar enorm veel uit kunnen leren (afstoot, rechtkomen e.d.) Dat is nu één specifiek gebruik maar zo zijn er uiteraard nog toepassingen (bv. jumping, de stijgfase en de eigenlijke sprong).
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
      wow, impressionante resultaten

Anderzijds, Francis, heb je al eens geprobeerd een foto, gemaakt in perfekte omstandigheden (ISO 100), maximaal op te blazen? ik vraag me af of het verschil van (denk ik) 25 à 50% meer pixels van de D2(00) ten opzichte van de S5 dan zichtbaar wordt? erik
      Hier is een voorbeeld op 100 ISO, een RAW bestand van 24 mb omgezet naar jpg in dit geval
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Uiteraard. Het is ook één van de weinige keren dat ik naar 5 frames per seconde ga, maar een bij 100m sprint, hoogspringfases, polsstok en noem maar op heb je er toch baat bij. Vooral de lijn bij de sprintnummers is dikwijls interessant om in twee, drie opeenvolgende beelden te hebben. Ook starts uit blok bv ga ik wel eens in sequenties nemen omdat atleet en trainer daar enorm veel uit kunnen leren (afstoot, rechtkomen e.d.) Dat is nu één specifiek gebruik maar zo zijn er uiteraard nog toepassingen (bv. jumping, de stijgfase en de eigenlijke sprong).
        Elsan, eigenlijk kun je zoiets veel beter filmen, ik spreek uit ervaring, geeft stukken mer informatie dan foto's, ik heb mijn vader geregeld moeten filmen om bepaalde aspecten bij de start enzo te kunnen bespreken Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, voor een aankomst bij een 100 m sprint gebruik ik ook mijn D2HS ( 8 bps )
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Elsan, eigenlijk kun je zoiets veel beter filmen, ik spreek uit ervaring, geeft stukken mer informatie dan foto's, ik heb mijn vader geregeld moeten filmen om bepaalde aspecten bij de start enzo te kunnen bespreken Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, voor een aankomst bij een 100 m sprint gebruik ik ook mijn D2HS ( 8 bps )
          Ge roeit met de riemen die ge hebt hé Maar ook die starts gaan vlot hoor op die manier. Alleen schiet ge op die manier op een training rap een paar honderd plaatjes
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            ... ik vraag me af of het verschil van (denk ik) 25 à 50% meer pixels van de D2(00) ten opzichte van de S5 dan zichtbaar wordt? Of, anders gezegd, is de Fuji S5 over de ganse lijn superieur aan de D2(00), of zijn er volgens jou omstandigheden waarin de D2(00) nog zijn eigen plaats heeft?

erik
            Deze vraag houd mij ook al een tijdje bezig
            Of met andere woorden : zijn de 12 miljoen pixels (2 x 6 miljoen) van de Fuji van een zelfde kwaliteit als de echte 10 miljoen pixels van de D200 ? Als natuurfotograaf heb je natuurlijk wel belang bij de hogere werkbare ISO, maar als je mm tekort komt is "croppen" ook een aangename mogelijkheid...
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Of met andere woorden : zijn de 12 miljoen pixels (2 x 6 miljoen) van de Fuji van een zelfde kwaliteit als de echte 10 miljoen pixels van de D200 ? Als natuurfotograaf heb je natuurlijk wel belang bij de hogere werkbare ISO, maar als je mm tekort komt is "croppen" ook een aangename mogelijkheid...
              Greetz, Kariboe
              Dat is waar ik ook antwoord op zoek....... en dus nog steeds niet weet of het de D200 of de S5 moet gaan worden....

Grz

Ed
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                Dat is waar ik ook antwoord op zoek....... en dus nog steeds niet weet of het de D200 of de S5 moet gaan worden....

Grz

Ed
                Nou Ed, ik heb zaterdag even mogen spelen met de nieuwe Fuji s5, en mijn eerste bevindingen waren zeer positief. Beelden, zelfs op iso 3200 zijn echt bruikbaar. Die 400% dynamic range help ook natuurlijk. Dus die hele mythe rond de betere sensor zou wel eens kunnen kloppen.
                Wel is het toestel trager en absoluut niet identiek aan de d200. (Menus, knopjes) al lijkt het wel zo. Als je van een d200 komt vind je eerst niks terug. Maar dat went natuurlijk.

Het gevoel dat bij mij achterblijft is er eentje van WOW, wat een beeldjes.
                Dit zou wel eens het alternatief kunnen zijn voor de low-light shooters die niet naar het merk met de grote C willen gaan! Want laat ons eerlijk zijn, die hebben geen body vergelijkbaar met de d200. (maten, bediening)
                Zet daar een 300mm af-s f4.0 op en...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Greetz, Kariboe
                  Neen, de fuji heeft 2 sensors van 6 miljoen pixels waarvan de output wordt gemengd tot een matrix van 6 miljoen pixels met een verhoogd dynamisch bereik. De ene sensor is 2 stops onderbelicht tov van de andere. Réponses Photo kwam bij de metingen evenwel tot een verhoogd dynamisch bereik van 1.7 stops.

Deze resulterende matrix van 6 megapixels is evenwel 45° graden gedraaid.
                  Deze matrix wordt dan gedraaid en geinterpoleerd tot een 12 megapixel formaat. Het is evenwel geen echte 12 megapixel.
                  Maar het is ook geen gewone 6 megapixel.
                  Omwille van de gedraaide configuratie is de horizontale en verticale resolutie groter dan die van een 6 megapixel. De diagonale resolutie is echter minder dan een 6 megapixel.
                  Photozone heeft van de S3 pro het oplossend vermogen nagegaan en dat lag dacht ik op het equivalent van een 8 megapixel.
                  Uit testen van Réponses Photo bleek de 12 megapixels versies inderdaad minder oplossend vermogen te hebben als de 10 megapixels van de D200. Dit wijst in dezelfde richting.
                  Maar er zijn heel wat indicaties dat de prints ook bij serieuse vergrotingen heel mooi zijn en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Jan10D kwam heel lang geleden ook met een definitie van resolutie die ook ruis in de equation meeneemt. Als je ziet dat de ratio signaal/ruis heel wat beter is dan bij de meeste andere toestellen, geeft dat nog een puntje bij.
                  Wanneer er ruis aanwezig is, zou die ook meer een "filmkarakter" hebben.

Naar verwerkingssnelheid zie je dat de technische verwerking even snel gaat als een D200 (het is ook de D200 body) maar er worden heel wat meer bewerkingen op de foto toegepast (mergen van de twee sensor arrays, demosaicing, interpolatie en rotatie, dubbele ruisonderdrukkingscyclus, filmeffecten) dus de praktische snelheid ligt heel wat lager. Dit is geen toestel voor actie maar dat wisten we al.

Bottomline: het fuji sensor- en verwerkingssysteem is uniek en kan moeilijk worden vergeleken.
                  Ik bekijk het zowat als een 8 megapixel. Maar die pixels zijn dan wel heel mooie pixels.

Edit : merk op dat de diagonale resolutie kleiner is dan 6 megapixels en ik ben net verslagen tegengekomen
                  dat je in architectuurshots gemakkelijk 'jaggies' krijgt bij schuine contrastlijnen.
                  Jammer want ik trek heel graag architectuur en een fototoestel enkel voor portretten kan er bij mij niet af. Het moet ook allround in orde zijn.
                  Dan neig ik eerder naar een 5D voor dat geld.
                  Last edited by PSG; 26 maart 2007, 15:45.

Comment

Een behoorlijk onderbouwde uitleg - die het voor mij toch wat duidelijker maakt. Ondertaande zin lijkt me inderdaad belangrijk :
                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Maar er zijn heel wat indicaties dat de prints ook bij serieuse vergrotingen heel mooi zijn en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
                    Net zoals de pixels van bv. de Nikon D2 - er zijn er minder, maar ze zijn wel beter van kwaliteit.
                    Tenminste, zo begrijp ik je exposé
                    Bedankt voor je antwoord
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Working...
                    X