Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rode ogen met Nikon D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rode ogen met Nikon D200

Mijn vader heeft een Nikon D200 en ik mag hem ook gebruiken. Vandaag heb ik het schoolfeest gefotografeerd en er staan verschillende kinderen op met rode ogen. Het schoolfeest ging door in een zaal en alle foto's zijn genomen met flits (SB800). Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit kan vermijden.
    Alvast bedankt.

Re: Rode ogen met Nikon D200

Tip 1 niet flitsen
    Tip 2 externe flitser gebruiken en dan bouncen
    Tip 3 met PS verwijderen
    Tip 4 anti rode ogen funktie niet gebruiken, want dan maak je de foto net te laat
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zorg ervoor dat de flash niet in de zelfde "lijn" van het objectief staat. M.a.w. gebruik een externe flash die bv. naast je toestel staat. Dit is ook de reden dat je nooit met een studioflash dat fenomeen zal hebben.

Mvg,

Wim
      BD0808BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Tip 1 niet flitsen
        Tip 2 externe flitser gebruiken en dan bouncen
        Tip 3 met PS verwijderen
        Tip 4 anti rode ogen funktie niet gebruiken, want dan maak je de foto net te laat

Tip 1, 2 en 3 kunnen meestal niet van toepassing zijn...
        Het gebruik van een externe flitser wel natuurlijk.
        Waarom zeg ik dit?
        >>ervaring.

In scholen heb je meestal hoge plafonds...
        Ik heb al dikwijls foto's moeten maken in turnzalen bijv. voor én tijdens
        een voorstelling, of een optreden van artiesten of de leerlingen zelf.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinkrab Bekijk bericht
          Mijn vader heeft een Nikon D200 en ik mag hem ook gebruiken. Vandaag heb ik het schoolfeest gefotografeerd en er staan verschillende kinderen op met rode ogen. Het schoolfeest ging door in een zaal en alle foto's zijn genomen met flits (SB800). Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit kan vermijden.
          Alvast bedankt.
          Niks aan te doen, als je de camera op de body zet, en een grotere afstand door middel van een tele overbrugt. Dan valt het achterste gedeelte van het oog (retina) waar het flistlicht op komt, ook in het lensbereik, en krijg je dit fenomeen.
          Oplossing: bracket (beugel om de de flitser niet op maar naast de camera te gebruiken, staafflitsers kunnen dit standaard, maar ik denk dat nikon ook wel een flitsbeugel en ttl cord heeft voor gebruik met de sb reeks)

Comment

In die omstandigheden zal je altijd wel een aantal foto's hebben met rode ogen, zelfs wanneer je een externe flitser gebruikt.
            Ik heb een tijdje geleden foto's gemaakt van het vuurfeest van de lagere school hier in Sint-Jozef, en daar zaten ook heel wat rode oogjes in de foto's.
            Die foto's zijn dus allemaal buiten gemaakt, dus bouncen naar het plafond is dan geen optie .

Gelukkig zijn de meeste rode oogjes heel gemakkelijk weg te werken in Photoshop (ik gebruik Elements 5), want er zat een foto bij waar ik toch minstens 30 oogjes heb moeten corrigeren .

Al die foto's zijn gemaakt met een 20D + 580 EX, aan het materiaal ligt het dus niet, ook niet bij de foto's die jij gemaakt hebt, maar soms gaat het gewoon niet anders.

Ik werk ook niet graag met een flitser, maar in bepaalde omstandigheden kan je zonder flits helemaal geen foto's maken.

Een flitser hoger zetten helpt alleen maar als de te fotograferen personen vrij dicht bij de camera staan, maar dan krijg je in de achtergrond gewoonlijk ook nog wat rode oogjes te zien (als er daar ook nog iemand staat natuurlijk).

Met de pré-flash van het anti-rode-ogen-systeem zijn er veel die hun ogen sluiten door de eerste flits, dan staan ze er niet met rode ogen op, maar wel met gesloten ogen. En dat kan je niet corrigeren in Photoshop (toch niet zo gemakkelijk).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X