Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dode pixels??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dode pixels??

Heey allemaal,

Mijn vriendin heeft problemen met haar camera. Ik heb het over de olympus E500.

Het is namelijk zo dat de laatste tijd er opeens allemaal puntjes in haar foto's zitten. Naar mijn mening zijn dit dode pixels?

Maar weet niet zeker of dit zo is.

Dit is een hoekje van een foto.
    Weten jullie wat dit is? en hoe het komt. Volgens haar wordt het alleen maar erger.

bvd.

Re: dode pixels??

Camera laten vallen aan zee ??

Comment

Als het om defecte pixels gaat, dan zijn het zeker "hot"-pixels, en geen dode pixels. Dode pixels blijven namelijk altijd zwart.

Om beter te kunnen oordelen moeten we echter wat meer info hebben :
      Wat is de ISO-waarde van de foto, wat is de sluitertijd, hoe ziet de volledige foto eruit (hoeveel is de foto de ie toont, uitvergroot?)

Op hoge ISO-waarden en lange sluitertijden is het normaal om "hot"-pixels te zien.
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Ze is even niet online, dus ik kan niet vragen of ze me de volledige foto kan sturen.

ISO waarde en sluitertijd zal het niet zijn denk ik aangezien ze dit bij meende ik al haar foto's heeft, die allemaal in verschillende instellingen gemaakt zijn en ook bij daglicht waar een hoge iso waarde en lange sluitertijd niet nodig is.

Ik heb wel een andere foto van haar die dit ook heeft.

even een gewoon linkje zodat iedereen deze op ware grootte kan bekijken.

diafragma = 6,3
        belichtingstijd = 10 sec
        ISO = 400

ISO waarde lijkt me niet toch? 400 is normaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roy Bekijk bericht
          Ze is even niet online, dus ik kan niet vragen of ze me de volledige foto kan sturen.

ISO waarde en sluitertijd zal het niet zijn denk ik aangezien ze dit bij meende ik al haar foto's heeft, die allemaal in verschillende instellingen gemaakt zijn en ook bij daglicht waar een hoge iso waarde en lange sluitertijd niet nodig is.

Ik heb wel een andere foto van haar die dit ook heeft.

even een gewoon linkje zodat iedereen deze op ware grootte kan bekijken.

diafragma = 6,3
          belichtingstijd = 10 sec
          ISO = 400

ISO waarde lijkt me niet toch? 400 is normaal.
          ISO is nogal aan de hoge kant voor een kleurenfoto lijkt me, maar dat verklaart niet de witte "spikkeltjes" op de foto. Kan het niet toevallig zijn dat er hoe dan ook stof op de sensor is terecht gekomen? Ook al lijkt het min of meer onmogelijk....
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Ja, dat dacht ik ook ja. Maar ze zei dat die camera iets had om stof te verweren. En lijkt me toch wel echt erg veel stof.

Verder kan ik me dat niet voorstellen aangezien ze heel erg voorzichtig is met der camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
              Kan het niet toevallig zijn dat er hoe dan ook stof op de sensor is terecht gekomen?
              Stof is donker.

Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
              Als het om defecte pixels gaat, dan zijn het zeker "hot"-pixels, en geen dode pixels. Dode pixels blijven namelijk altijd zwart.
              Vroeger waren dode pixels wit.
              Maar in bepaalde recente fototoestellen worden witte pixels omgevormd naar zwarte.
              Hot pixels zijn niet zichtbaar op ISO 100.

Elke sensor krijgt na verloop van tijd last van hot pixels

Maar op ISO 400 ziet de laatste foto er niet echt ´gezond´ uit.

Staat Olympus niet toe dat je zelf een pixel remap uitvoert ?

Mijn Olympus tijd is reeds enkele jaren voorbij.

Edit: de blauwe en rode vlekken zijn ook hot pixels. Na een jaar Canon had ik 1 slechte pixel, geen 10000.
              Die ene pixel heb ik onder garantie laten repareren.

Jan.
              Last edited by Jan_10D; 17 maart 2007, 18:51.

Comment

Ze heeft haar camera vanaf afgelopen zomervakantie. dus oud is deze niet.

wat is een pixel remap?:P

En slechte ervaringen gehad met olympus?

Comment

Ze heeft haar camera vanaf afgelopen zomervakantie. dus oud is deze niet.

Als er een aantal pixels niet meer werken worden deze in de software van het toestel uitgeschakeld.

Bij een aantal merken kan je dat zelf doen. Maar in dit geval lijkt garantie inroepen de beste oplossing.

Ik had een heel goede ervaring met Olympus, nog voor de Olympus E10.

Maar Canon is een paar jaar vroeger gestart met betaalbare DSLR en daarom ben ik overgestapt naar Canon.

Jan.

Comment

Hmm dat weet ik niet of ze dat heeft. Ik ken de camera zelf niet.
                    en .. ok

Comment

Wow...dat ziet geenszins normaal uit! Ik zou het toestel terugbrengen om het te laten herstellen...
                      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

ja. dat ga ik der ook vertellen

Comment

Remappen is de pixel de waarde laten overnemen van de werkende ernaast.
                          Voor enkele pixels is dit te doen, bij uw foto onbegonnen werk.

Hot pixels zijn niet zichtbaar op ISO 100.
                          Jawel bij ISO 100 kan je wel hotpixels zien. Zelfs bij kortere sluitertijden, al verdwijnen die meeste dan wel in de pixelbrij.
                          Vb. http://users.telenet.be/hd/s6500fd/2007_01140037_P.jpg in de linkerbovenhoek (naast antenne) zie je een hotpixel, precies een ster in klaarlichte dag. Hij kan dus ook wit zijn, met verkleuring naar het groene en rode.

Trek foto's met lensdop op de lens. Met verschillende sluitertijden van 1/60 tot enkel seconden. En bekijk dan het resultaat. Als er stof op de sensor ligt mag je geen tikkel zien.
                          Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

Ik heb ook zo'n E-500. Bij langere sluitertijden is het wel van belang dat je de ruisonderdrukking inschakeld. Persoonlijk neem ik niet veel foto's met dergelijk lange sluitertijd (heb toch geen statief...), maar ik zou die ruisonderdrukking toch inschakelen bij belichtingstijden langer dan een seconde of 2.

Je moet maar eens op ISO 100 een foto nemen met de lens afgedicht gedurende 60 sec met en zonder die ruisonderdrukking : het verschil is enorm groot.
                            Nadeel van die ruisonderdrukking is wel dat de tijd om de foto te nemen verdubbeld.

Een hogere ISO-waarde zorgt inderdaad dat het fenemeen slechter wordt. De E-500 gebruik ik niet met ISO's hoger dan 400, de sensor produceert jammer genoeg teveel ruis daarvoor.

P.S. er zit inderdaad pixel remapping op het toestel, maar ik heb niet de indruk dat dat veel oplevert.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                            X