Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PowerShot S3, wat is dit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PowerShot S3, wat is dit?

    Begin het toestel bijna te kennen.
    Maar loop op iets dat ik niet snap!?
    In de M mode verschijnt er in de linker bovenhoek een wit of rood cijfer.
    Dit heeft dus te maken met de belichting.
    Maar dit kan je net niet veranderen in de M mode wel in andere modus.
    Dus is het de bedoeling dat je dit rode of witte cijfer door veranderen van diafragma of sluitertijd of de Iso waarde op 0 krijgt!?

  • #2
    Re: PowerShot S3, wat is dit?

    Ik heb zelf geen S3, maar als je een rode aanduiding krijgt dan zal dat waarschijnlijk wel duiden op een foute instelling, waardoor je een over of onderbelichte foto krijgt.

    Als je het diafragma te ver dichtzet, of de sluitertijd te kort kiest, dan wordt de foto ondebelicht, zet je het diafragma te ver open, of de sluitertijd te lang, dan is de foto overbelicht.

    Als je in de manuele stand wil werken, dan moet je eerst wel de basisregels wat betreft diafragma/sluitertijd/iso kennen, anders zal dat niet goed lukken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: PowerShot S3, wat is dit?

      Oorspronkelijk geplaatst door GiFre Bekijk bericht
      Maar dit kan je net niet veranderen in de M mode wel in andere modus.
      Dus is het de bedoeling dat je dit rode of witte cijfer door veranderen van diafragma of sluitertijd of de Iso waarde op 0 krijgt!?
      Inderdaad. Het cijfer varieert tussen -2 en +2, waarbij -2 voor twee stops onderbelichting en +2 voor twee stops overbelichting staat. Als de 2 rood wordt, wilt dat zeggen dat er meer over- of onderbelicht is dan twee stops.

      Door aanpassing van diafragma, sluitertijd of iso-waarde kan je de belichting regelen. Vergeet niet: het cijfer is slechts een indicatie! Foto's kunnen soms mooier zijn als ze onder- of overbelicht zijn.
      Nikon D80 en toebehoren.

      Comment


      • #4
        Re: PowerShot S3, wat is dit?

        Heb zelf de S2.

        Uitleg van mijn voorganger klopt. Rood cijfer wijst op meer dan 2 stops : om dat wit te krijgen moet je dus serieus gaan duwen op diafragma en/of sluitertijd.

        Mijn ervaring is dat die aanduiding van onderbelichting weinig relevant is ; bij binnenfoto's met schaarse verlichting wil je toch ook vaak precies vastleggen dat er weinig licht is, om zo de sfeer weer te geven ?

        Vreemder vind ik dat je soms een onderbelichtingswaarschuwing krijgt met opengeklapte flits. Als ik dan de flitsoutput (in M-mode) opvoer, is het resultaat echt niet toonbaar... Daar heb ik niet meteen een oplossing voor.

        Comment


        • #5
          Re: PowerShot S3, wat is dit?

          Perfect gesnapt, had eerst niet door waarom er in de M mode die cijfers verschijnen.
          En in sommige andere modus dit niet verschijnt. Maar je dus wel kan aanpassen en er dan wel dit cijfer verschijnt.

          De M mode blijft toch mijn favoriete instelling

          Nu op naar goede foto's maken, dat is nog andere kunst.

          Gisteravond de maansverduistering geprobeerd, de helft is gelukt.
          Wel veel met verschillende instellingen gespeeld.

          Comment


          • #6
            Re: PowerShot S3, wat is dit?

            Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
            Vreemder vind ik dat je soms een onderbelichtingswaarschuwing krijgt met opengeklapte flits. Als ik dan de flitsoutput (in M-mode) opvoer, is het resultaat echt niet toonbaar... Daar heb ik niet meteen een oplossing voor.
            Heb dat even uitgeprobeerd en inderdaad, vreemd. Maar dit heb je alleen als de Iso op 800 staat, zet je evenwel de Iso op 80 is de foto perfect belicht met flits!

            Comment


            • #7
              Re: PowerShot S3, wat is dit?

              Oorspronkelijk geplaatst door GiFre Bekijk bericht
              Heb dat even uitgeprobeerd en inderdaad, vreemd. Maar dit heb je alleen als de Iso op 800 staat, zet je evenwel de Iso op 80 is de foto perfect belicht met flits!
              Haa, dat heb ik nog niet geprobeerd, zal eens testen daarmee. S3 800iso ? Ikke op S2 maar 400 ...

              Comment

              Working...
              X