Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon voor beginners

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon voor beginners

Hoi,

ik zou me graag een digitale spiegelreflex aanschaffen. Liefst van Nikon daar m'n vader met een D80 werkt en zou wel zo handig zijn om onderling lenzen en dergelijke te kunnen uitwisselen. We zijn ook nogal Nikon minded bij ons thuis, vandaar.

Nu twijfel ik om een D40 aan te kopen of zou ik eerder voor een D50 (eventueel 2dehands) gaan. Heb ook maar beperkt budget, een 600€.

Nu vroeg ik me ook nog enkele dingen af. misschien dat julie hier een antwoord op kunnen geven.

- bij de D40 zouden er maar 3 scherpstelpunten zijn (of hoe noem je dat), is dat voldoende?

- is het makkelijk werken zonder AF-S lenzen, daar je handmatig moet scherpstellen?

- is het bovenste schermpje een groot gemis? heb de D40 al eens bekeken en het vind de info best wel overzichtelijk op het LCD-scherm.

Ben echt een beginner, hoop dus zoveel mogelijk te leren op dit forum. alvast bedankt voor julie antwoorden.
    Nikon D90 - Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR

Re: nikon voor beginners

als je nog niet-afs lenzen wil gebruiken,neem dan geen d40,is echt niet handig...mss nieuwe d70s via duitsland?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helsen Bekijk bericht

- bij de D40 zouden er maar 3 scherpstelpunten zijn (of hoe noem je dat), is dat voldoende?

- is het makkelijk werken zonder AF-S lenzen, daar je handmatig moet scherpstellen?

- is het bovenste schermpje een groot gemis? heb de D40 al eens bekeken en het vind de info best wel overzichtelijk op het LCD-scherm.

Ben echt een beginner
      Wel ik ben ook een beginner en heb sinds enige tijd de D40,
      als eerste reflex camera, dus zal ik proberen je een goed antwoord te geven op je vragen.

Eerst die 3 scherpstelpunten, ik heb nog niet met een camera gewerkt die er meer heeft, dus ik kan niet zeggen dat ik dit al dan niet te weinig vind. Kan zo ook best scherpe fotos maken. Maar meerdere punten zullen mss wel
      helpen om nauwkeuriger scherp te stellen ja...

Makkelijker zonder AF-S lenzen? Wel als je een "stil leven" fotografeerd al dan niet op statief moet het mij wel mogelijk lijken. Maar om nu actie foto's manueel te maken,
      dat zal toch niet zo praktisch zijn...

Of je het kleine schermpje zal missen, ik denk het niet.
      Aangezien je zelf ook beginner bent en wss het kleine schermpje bovenop niet gewoon bent, zal het niet veel uitmaken.
      Je zegt zelf ook dat de info best overzichtelijk is voor jou dus... (vind ik ook )

Ik zou het meest naar het gebruik van objectieven kijken, enkel AF-S beperkt wel serieus het aantal beschikbare AF objectieven.
      Maar dan moet jij je afvragen, welke objectieven heb ik nodig, en over welke beschik ik(jij via je vader) al?

Blijkt t dan dat je nood zou hebben aan niet AF-S objectieven,
      neem dan een andere camera dan de D40, bv D50, D70s,..

En ja probeer hem eens uit é, zeker doen voor je hem koopt!
      nikon D40 + nikkor 18-55mm + sigma 50-150mm f2.8 + SB-600

Comment

Waarschijnlijk heeft je vader ook wel niet-afs/hsm lenzen, dus als je wilt uitwisselen zal je op de D40 manueel moeten scherpstellen.
        Manueel scherpstellen: de D40 heeft een _iets_ grotere viewfinder/oculair (x0,80) dan de D50/D70 (x0,75) .... veel zal dat niet uitmaken, dan zeg ik direkt "je kan proberen maar verwacht er niets beter van dan met 'n compactje".
        De huidige dSLRs hebben geen scherpstelprisma meer op het matglas dus je moet echt op zicht gaan manueel scherpstellen, niet gemakkelijk.

Kortweg: ga voor de D50. Je zult er veel meer aan hebben als starter.
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

heb net nog wat rondgeneusd op het web. en blijkbaar kan je een D70s body ook reeds krijgen voor een 500€.

is dit dan een beter alternatief voor de D50? wat is een redelijke prijs voor een nieuwe D50 body?

Comment

Heb zelf d200 en d40, vroeger d70 gehad en ook nog gespeeld met d50.

Ik zou resoluut als beginner gaan voor d40 om verschillende redenen
            - betere software engine, laatste model
            - groot & duidelijk scherm met een schat aan info afgesteld op beginners
            - betere viewfinder
            - erg compact
            - erg lage prijs

Zowieso krijg je er een goede kitlens bij, vul deze nog aan met 70-300 VR en je bent vertrokken. Nieuwe lenzen zijn door evolutie van technologie gemiddeld gezien beter en goedkoper. Ik zou dus opteren voor nieuwe kitlens en nieuwe 70-300 zoom. Als je dan nog een low light (erg lichtsterke) lens nodig hebt kan je gerust hsm (= afs) sigma 30 mm 1.4 kopen.

Qua instelmogelijkheden biedt deze d40 ook alles wat je nodig hebt als beginnend spiegelreflexfotograaf.
            We all go a little mad sometimes. Haven't you?
            Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maart'n Bekijk bericht
              Makkelijker zonder AF-S lenzen? Wel als je een "stil leven" fotografeerd al dan niet op statief moet het mij wel mogelijk lijken. Maar om nu actie foto's manueel te maken,
              dat zal toch niet zo praktisch zijn...
              Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe alle actie foto's van voor de AF gemaakt zijn? Gewoon met de hand scherpstellen, ze haddenalleen een beter matglas ervoor maar dat lukt ook met D40 want dan heb je nog een piep en een stip als hulp.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

kan je dat even verklaren van die stip en piep?

vind dit wel een goed argument om dan misschien toch met niet AF-S lenzen te werken.

Ik doe nogal veel natuurfotografie, vooral roofvogels. dus zal meestal met zoom op statief zijn dat ik werk.

voor de overige zaken zoek ik de kit-lens 18/55 (lijkt me toch goede lens) te gebruiken.

Comment

Hoi,

Heb sinds kort zelf een D40 als eerste DSLR.
                  Gewoon fantastisch toestel.
                  Heb zowel de D40 als de D50 in mijn handen gehad voor de aan koop en wist meteen dat ik voor de D40 ging .

Boony
                  I would, if I could ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe alle actie foto's van voor de AF gemaakt zijn? Gewoon met de hand scherpstellen, ze haddenalleen een beter matglas ervoor maar dat lukt ook met D40 want dan heb je nog een piep en een stip als hulp.
                    Tuurlijk...maar ik wou gewoon even aanhalen dat de AF
                    het leven toch wel veel simpeler zal maken dan MF hé.
                    Ik zie mezelf nog niet echt direct actiefotos met MF maken.

Das al meer wat voor de pro's hé
                    nikon D40 + nikkor 18-55mm + sigma 50-150mm f2.8 + SB-600

Comment

Hi,

Manueel scherpstellen is met vele moderne dslrs niet aangewezen voor actiefoto's.

Er bestaan speciale matglazen met split screen (zelfs schuin, want dan kan je ook op vertikale lijnen scherpstellen), maar dat is niet voor elke cam.

Natuurlijk, als je roofvogels fotografeert met de tele op oneindig, maakt het niets uit.

Paul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

Comment

ik twijfel niet aan het feit dat de D40 een goed toestel is, zeker ook voor beginners.

maar ik wil datgene kopen wat voor mijn doeleinden (en portomonee : ongeveer 600€, lenzen komen later wel) het beste is,
                        dus vooral fotograferen van (roof)vogels en foto's van m'n dochter (familie).

koop ik dan de D40 met kit-lens en zoomlens die manueel scherp te stellen is en waar ongetwijfeld nog goede en goedkopere lenzen voor uitkomen, maar wat wel de nieuwste camera is (met 2.5"scherm en duidelijke interface) en zeer goed voor beginners.

of kies ik beter voor een D50/D70 (eventueel tweedehands) body en heb ik keuze uit resem AF lenzen van allerlei merken en soorten en waarbij ik ook kan wisselen met m'n vader zijn D80.

Ik besef maar al te goed dat dit een discussie is die al veel gevoerd is, maar ik zoek door uw tips en argumenten mijn keuze bij te sturen dat ik de beste koop doe, en de mooiste resultaten ook met julie kan delen.
                        Last edited by Helsen; 1 maart 2007, 16:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helsen Bekijk bericht
                          kan je dat even verklaren van die stip en piep?
                          Ik meen dat het met die stip en piep als volgt werkt. Je kan een niet-AF-s objectief manueel gebruiken en zodra je het objectief manueel scherpgesteld hebt op één van de focuspunten, verschijnt een stip en een piep om dit aan te geven. Een makkelijk hulpmiddeltje om manueel scherp te stellen.

Zelf zou ik het echter heel erg jammer vinden moesten mijn niet-AF-S lenzen uitsluitend manueel te gebruiken zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                            Ik meen dat het met die stip en piep als volgt werkt. Je kan een niet-AF-s objectief manueel gebruiken en zodra je het objectief manueel scherpgesteld hebt op één van de focuspunten, verschijnt een stip en een piep om dit aan te geven. Een makkelijk hulpmiddeltje om manueel scherp te stellen.
                            Zo werkt het! En ik hoop ook op de D40, maar wel normaal op Nikons.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Citaat van Thom Hogan (nikon goeroe) op dpreview
                              Let's see if I can at least partially explain what I mean. The D50 was introduced at the same time as the D70s. That was a mistake, I believe. What most people saw was "I can get a better specified camera for a little more money." Worse still, the D50 was initially sold as kit only, while the D70s could be obtained as body only. This made the price issue even more fuzzy, as someone with some existing Nikon lenses would be tempted by the "better specified body" and fore-go a new (and cheap) lens. But anyone that's used a D50 and a D70s knows that the D50 produces better ISO 1600 JPEGs out of the camera than the D70s. Where's Nikon's marketing about that? Oops! You can't say the cheaper camera is better than the more expensive one, can you? Even if only in a limited way. Or else you really mess with people's minds and get the marketing messages really wrong.

Fast forward to Christmas 2006. You can buy the more expensive 10mp bodies or you have a choice of two old, about to be retired 6mp bodies or one new 6mp body that you trumpet as being the lowest priced DSLR, that has significant size/weight advantage over the rest of your line, that has a completely rethought (and well thought out) user interface targeted at the entry user, and that has even better JPEG hi ISO noise characteristics than the D50. Hmm. Buy a D50, D70s, or D40? No brainer, in my mind, despite Nikon's continued ineffectual marketing. Indeed, the lack of messages about the D50 and D70s other than the perceived "on end-of-life sale" messages pretty much doomed both during that period. You know, if you're trying to unload your inventory of a product, it might help to actually tell people why they'd want it. That's even more true in consumer high tech, where people know that they'll be a new iteration every 18 months or so. Nikon missed SO MANY opportunities to end-of-life market the D50 and D70s that it just plain amazes me that they don't see it.

Still, at no point during the D50's history has Nikon had a particularly clear explanation of why you'd want it. AT NO POINT. That's even rougher than it at first seems because Nikon isn't exactly a company that historically has had more than tangential success at the lowest, consumer end of the SLR/DSLR market. Nikon's strengths come in the serious shooter market.

Thus, the other aspect of the D40's success comes in another weird way: it was relatively unique in the time frame you're talking about. Everyone was focused on selling more expensive 10mp bodies, making the D40 pretty much stand alone as a NEW, low cost entry into the DSLR market. Let's see now, buy the new, low cost 6mp DSLR or buy the old, about-to-be-retired low cost 6mp DSLR? Again, no brainer. And that success is not because of any brilliance in Nikon's marketing--it's simply a form of good timing.

Now I'll give Nikon full credit for that. If there is a D40x about to pop (and people ought to note I haven't announced a D40 Guide yet ;~), Nikon probably saw an opportunity to sneak in the D40 as a "timing play." If so, kudos. Well done. But marketing could have made that a touchdown instead of a field goal. And such trick plays don't tend to work over and over.
                              We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                              Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Working...
                              X