Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd bij gebruik van ext flitser op D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluitertijd bij gebruik van ext flitser op D80

Hallo,

op mijn Nikon d80 gebruik ik een Sigma 500 DG ST flitser.

Wanneer ik het diafragma instel (aperture mode), blijft de sluitertijd 1/60, of ik nu 2.8 of bijv 8 kies.
    Gevolg is, dat ik veel bewogen foto's krijg, vooral wanneer ik inzoom tot bijv 75mm. En dat zouden natuurlijk altijd de mooiste foto's zijn geweest als ze waren gelukt!

Als ik werk op sluitertijd, kan ik tot 1/4000, waarbij het diafragma automatisch wordt aangepast. Deze foto's zijn dan goed belicht.

Kan iemand mij zeggen of dit een normaal functioneren van de flitser/camera is? Waarom kiest de camera bij diafragma voorkeuze geen sneller sluitertijd dan 1/60?

Bedankt!
    Nikon D80 - Tamron 28-75 - Sigma 70-300 APO - Sigma 500 DG ST

Re: sluitertijd bij gebruik van ext flitser op D80

Deze snelheid kan je in je menu gaan aanpassen tot de max. flitssincronisatiesnelheid van je camera, even de gebruikshandleiding van je camera lezen

Comment

Re: sluitertijd bij gebruik van ext flitser op D80

Als je bij flitsfoto's de sluitertijd en het diafragma zelf wil kiezen, dan kan je alleen maar in de manuele stand werken.
      Daar kies je dan bijvoorbeeld f5,6 en 1/100sec (naargelang de foto die je wil maken), dan zal de flitser zo aangestuurd worden dat de foto juist belicht is (op voorwaarde dat de afstand niet te groot is, en dat het diafragma niet té ver dicht staat, want dan zal de flitser niet genoeg vermogen hebben om alles te belichten).

Door de iso te verhogen, de sluitertijd langer te kiezen, of met een grotere diafragma-opening te werken zal je bij flitsfoto's het aanwezige licht meer gebruiken, dan wordt de achtergrond niet zo donker.
      Als je manueel werkt, hou dan wel de lichtmeter in je camera in het oog, als die al te ver aan de rechtse kant staat, dan is de foto overbelicht. Voor invulflits in de manuele stand zorg je ervoor dat het lichtmetertje iets aan de linkse kant staat (door sluitertijd, diafragma en eventueel de iso aan te passen).

In de AV (of A) stand zal de flitser altijd als invulflits werken, en dan zal de camera de sluitertijd berekenen aan de hand van de hoeveelheid licht en de gekozen iso-waarde.
      In de TV (of T) stand zal de flitser ook als invulflits werken, maar als er dan niet veel licht is dan zal het diafragma altijd volledig open staan, waardoor je erg weinig scherptediepte en ook minder scherpte krijgt.

Op 1/4000sec zal je de flitser wel op "high-speed" moeten zetten, want de flissynchronisatie van de meeste camera's werkt niet met sluitertijden korter dan 1/200 - 1/250sec.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Working...
      X