Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D vervangen door 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 20D vervangen door 400D

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
    ohja, nog ff vermelden dat het je het verschil tussen 5D en 20D weldegelijk ziet in de foto's.

De eerste keer dat je tot 100% inzoomt verschiet je toch ff ... zoveel detail (in truien bvb)
    Tussen 8 milj(20D) en 12,8milj (5D) ligt bijna een verschil van 5milj pixels.Dat is al heel wat meer dan het verschil tussen 8 en 10. De 5D heeft op de koop toe een sensor dewelke grotere pixels bevat. Grotere pixels= minder noise= meer scherper details. De 400D heeft een even grote sensor dan de 20D maar meer pix per vierkante mm.Kleinere pixels dus= meer ruis= minder details.Ze zullen bij Canon wel een sterkere ruisonderdrukking gebruiken om aan dit euvel enigzins te verhelpen......maar ik denk niet dat het een grote sprong vooruit gaat zijn deze 10milj pixel camera.( toch zeker een minder grote tov een 5D ) Als je niet echt super grote afdrukken gaat maken ga je echt geen verschil merken. Heeft de 20d je al in de steek gelaten ofzo ,dat je nu overweegt om een 400D aan te schaffen?
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

nee, ik heb geen klagen van de 20D.

Maar je kan er niet om heen dat volgens dpreview de 400D een beduidend groter oplossend vermogen heeft dan de 20D. Dat liegt volgens mij niet. En groter oplossend vermogen staat volgens mij gewoon voor : 'detail'.

20D = 1850
      400D = 2200
      5D = 2300
      1DsMKII=2600

(of zoiets)

Dat zijn getallen die er staan. En voor wat ik het ga gebruiken (extreme close ups) zou dat toch wel van belang 'kunnen' zijn.

Als ik een 400D aan 80% van de nieuwwaarde op de kop kan tikken ga ik het gewoon proberen denk. Dan verkoop ik hem maar door als het niets is (heb ik met m'n G6 ook gedaan .... dat was dus niets )
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Als 2de camera kan ik me wel voorstellen dat een 400D best handig is wegens een pak compacter en lichter in de cameratas. Maar als je er dan een fikse macrolens + (ring-)flits opzet gaat dat verschil wel niet meer zo belangrijk zijn en gaat deze veel minder stabiel in de hand liggen vrees ik, ik denk dat zo'n toestel eerder nut heeft naast een 5D als je die gebruikt voor het lichtere werk met een kleine primelens erop, of juist een megazoom, maar enkel als upgrade voor macro zou ik toch denken dat je je geld beter kunt besteden, je gaat zoizo verliezen geld op de aan/verkoop...
        Vooral het gebrek aan gebruiksgemak van 2 instelwieltjes enzo zou ik enorm missen, ik zou zelfs mijn 10D niet direct willen wisselen voor een nieuwe 400D, hoewel die ongetwijfeld betere fotokwaliteit KAN leveren en nog een beter AF heeft ook.

Maar mss zie ik het verkeerd.

Groeten
        Koen
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

die draaiwielekes heb ik niet zo'n probleem mee. Ik heb ook een 300D gehad en ik vond dat niet echt storend.

Geld erop verliezen doe je ook nie echt. Ik koop altijd 2°hands en dan blijft dat binnen de perken.

En anders moet ik eens een 400D huren voor een dagje. Kan ik er wat proefshots mee maken ... ... iemand ?
          --

Comment

heb deze week 400d vergeleken met 300d, in de winkel 2x 5 testshots 100-200-400-800-1600 iso voorlopige snelle concl.400d toont veel mooier detail ,en een tikkeltje minder ruis.voor macro beter denk ik, hoewel die 300d voor mij iets beter in de hand ligt .maar die beeldkwaliteit,kopen wij daarom niet die stukjes glas.testlens was 85mm f1,8 bij f5,6. sorry, geen tijd voorlopig om voorbeeldjes mee te sturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koarlewie Bekijk bericht
              sorry, geen tijd voorlopig om voorbeeldjes mee te sturen.
              hoeft ook niet, want de details waar ik het over heb zitten buiten het oplossend vermogen van de 20D. De 300D heeft een nog kleinere resolutie als de 20D (gelijk aan die van de 10D) dus het hoeft geen betoog dat de 400D veels beter zal zijn dan de 300D in het detail.

Maar als je enkel 'gewone' shots neemt zal je dat bijna nooit merken. Je moet dus echt foto's maken met heel veel detail (zoals macro's dus)
              --

Comment

In de vgl die ik eens gemaakt heb moet ik zeggen dat voor mij de hoge iso van de 20D beter is.

Je haalt meer resolutie maar die raak je in de hogere iso kwijt. Misschien zelf eens testen en zien hoe het je bevalt.

Als je wens is de 5D meer te benaderen dan denk ik dat je de stap beter niet zet want dan ga je teleurgesteld zijn.

PS: nu ik de kans heb geef ik je nog een pluim voor je microstock artikels

Comment

als je grote handen hebt, kan je beter de 400D eens testen met een grip erop
                  ligt dan veel stabieler in je hand ook met grotere objectieven
                  hij weegt dan ook wel meer ( grip + 2 batterijen )

Comment

Voor macro heeft een 400D inderdaad meer detail dan een 20D, sommigen spraken op fora over meer detail dan de 5D, groter dan 1:1

Mvg
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Ik zou het nooit een EOS 20D wegdoen voor een 400D.

Gebruiksgemak, ergonomie geven voor mij de doorslag.
                      Bij de 400D leunt dit eerder aan bij de PowerShot camera's.
                      De 20D heeft meer de bediening van de professionele modellen (5D, 1D serie).

Het grote instelwiel achteraan bv. zou ik nooit meer willen missen, alsook de LCD bovenop het toestel met 2x3 directe insteltoetsen.
                      En dan spreek ik nog niet van hoe het toestel "in je hand" valt.

Maar als enkel de MP's voor jou interessant zijn, krijg je natuurlijk een heel ander verhaal...
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                        sommigen spraken op fora over meer detail dan de 5D, groter dan 1:1

Mvg
                        Das logisch ... meer pixels per mm2 en een bijna evengroot oplossend ... ...

... hmm,
                        --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                          Ik zou het nooit een EOS 20D wegdoen voor een 400D.

Gebruiksgemak, ergonomie geven voor mij de doorslag.
                          Bij de 400D leunt dit eerder aan bij de PowerShot camera's.
                          De 20D heeft meer de bediening van de professionele modellen (5D, 1D serie).

Het grote instelwiel achteraan bv. zou ik nooit meer willen missen, alsook de LCD bovenop het toestel met 2x3 directe insteltoetsen.
                          En dan spreek ik nog niet van hoe het toestel "in je hand" valt.

Maar als enkel de MP's voor jou interessant zijn, krijg je natuurlijk een heel ander verhaal...
                          Geert,

ik heb het ook niet over een 400D voor 'algemene' toepassingen. Enkel voor extreme macro's. Ik denk nl dat de 400D detail op 1:1 niveau beter laat zien dan een 20D.

en die instellingen is kwestie van gewenning. Heb een 300D gehad, en had daar ook geen problemen mee.
                          --

Comment

Een 20D vervangen door een 400D is downgrading !

MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Als de 400D goed in de hand ligt, waarom niet? Door de verbeterde autofocus en metering op de 400D doe je technologisch geen stap terug. Het verschil in ruis is minimaal (iets slechter dan de 350D die iets beter was dan de 20D).

Ik ben nu al twee jaar de 20D (met BG-E2) gewoon en telkens als ik een 350D of 400D vastheb vind ik dat maar gepruts, zeker met een wat zwaardere lens erop. Menu en toetsen is een kwestie van gewoonte, maar die grootte...

Ik heb net zelf een tweede 20D body (een 5D was me te duur) aangeschaft wegens die grootte en de compatibiliteit van batterijen, draadontspanners en grip. Een 350D/400D had me meer gekost als ik deze opnieuw moest aanschaffen.

Tweedehands prijs van een 20D in goede staat zit rond de 600 Euro.

Koen
                              Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                              http://www.koenvangorp.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                                Geert,

ik heb het ook niet over een 400D voor 'algemene' toepassingen. Enkel voor extreme macro's. Ik denk nl dat de 400D detail op 1:1 niveau beter laat zien dan een 20D.

en die instellingen is kwestie van gewenning. Heb een 300D gehad, en had daar ook geen problemen mee.
                                Voor extreme macro's heb je niet een ander toestel maar een goed objectief nodig. Je kan voor de ogenblik geen betere kamera kopen op gebied van noise en details dan de 5D die je reeds hebt. Koop ipv een 400D (als je toch wat beter wil voor macro's vooral) een MP-E 65 macro-objectief voor op je 5D.
                                Heb je met deze combo geen details en vergroting genoeg......dan denk ik eerder dat het aan het manneke achter de kamera ipv het gebruikte gereedschap ligt. Link naar photonet Canon 5D + MP-E 65

http://www.photo.net/photodb/member-...ser_id=1091505
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
                                X