Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van de Canon EOS 400D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik van de Canon EOS 400D

Ziehier het eerste berichtje van een complete fotografie-nerd. Mijn expertise van fotografie beperkt zich tot plaatjes schieten van tantes en zatte nonkels op familiefeestjes. Maar ik wil eindelijk meer en heb me dan ook een Canon EOS 400D aangeschaft met een EF-S 18-55mm objectief samen met nog een Sigma DG 28-300mm Macro objectief. Volgens "kenners" kan ik hier als beginneling wel mee aan de slag.

Nu ik kom tot de essentie: Ik lees hier overal over diafragma, witbalans, sluitertijden enz... Ondertussen weet ik wel wat alles wil zeggen maar ik krijg deze instelling blijkbaar nooit allemaal manueel ingesteld wanneer ik de camera in "M" zet. Zo kan ik bijvoorbeeld wel de ISO waarden aanpassen, en het diafragma, maar niet de witbalans.

Weet iemand hoe ik dit moet doen, of blijf ik best met mij camera plaatjes schieten in "auto" mode?

Alvast bedankt.
    Canon EOS 7D - Sigma 70-200 f2.8

Re: Gebruik van de Canon EOS 400D

Misschien er nog even bijvertellen dat ik de camera via het internet heb gekocht en dat ik geen nederlandstalige handleiding heb en mijn Duits helaas niet om naar huis te schrijven is. Ik heb Canon gecontacteerd om een nederlandstalige handleiding maar heb nog geen bericht mogen ontvangen.

Comment

Ik zal u 10 tips geven, daarna zal het allemaal wel lukken.

1. lees de handleiding.
      2. oefen.
      3. herlees stukken uit de handleiding.
      4. oefen en laat (hier) beoordelen.
      5. oefen en laat (hier) beoordelen
      6. herlees stukken uit de handleiding.
      7. oefen en laat (hier) beoordelen
      8. oefen en laat (hier) beoordelen
      9. oefen en laat (hier) beoordelen
      10. herlees stukken uit de handleiding en herbegin bij punt 7.

En als je geen handleiding hebt, tja, koop er een...
      Last edited by pol parasol; 7 februari 2007, 09:55. Reden: laatste zin...

Comment

Wow, leuke ontvangst.

Toch wat goeie raad voor je:

Begin niet in manuele mode 'M'. Dat komt pas als je heel goed weet hoe diafragma, sluitertijd en ISO-waarde op elkaar inspelen. Vergeet de witbalans ook maar eventjes, dat komt later wel.

Begin eens met in Av (diafragmavoorkeuze) en Tv (sluitervoorkeuze) te fotograferen. In Av stel je zelf je diafragma in en de camera kiest de sluitertijd die nodig is voor een goeie belichting. Hoe hoger het getalletje, hoe meer het diafragma dicht gaat, en hoe minder licht er binnen komt. Hoe lager het getalletje, hoe meer licht er binnen komt. Meer licht = snellere sluitertijd.
        Maar ook: hoe opener je diafragma (klein getalletje), hoe kleiner je scherptediepte, dus hoe meer je achtergrond onscherp wordt, en ook wordt de foto over het algemeen minder scherp, zeker met jouw objectieven. Niks van aantrekken op dit moment.

Bij Tv stel jij je sluitertijd in, en de camera kiest de bijpassende diafragma-opening. Hou simpelweg als regel aan dat je sluitertijd niet minder dan 1,5 keer je brandpuntafstand mag zijn, om bewogen foto's te voorkomen. Dus fotografeer je op 300mm, dan kies je als sluitertijd 1/500, en best nog een beetje meer, bijvoorbeeld 1/640. Het hoe en waarom komt ook later wel.

Ik zou hiermee beginnen. Dingen zoals witbalans en belichting komen nog wel.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser Bekijk bericht
          Zo kan ik bijvoorbeeld wel de ISO waarden aanpassen, en het diafragma, maar niet de witbalans.
          Het onderste van die 4 knopjes rechts naast het LCD heet WB.
          Duw er es op en kies dan op het LCD de witbalans die je wil.
          Zoals reeds aangehaald, probeer een handleiding op de kop te tikken.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Het onderste van die 4 knopjes rechts naast het LCD heet WB.
            Duw er es op en kies dan op het LCD de witbalans die je wil.
            Zoals reeds aangehaald, probeer een handleiding op de kop te tikken.
            Nog een gouden tip : loop een kringloopwinkel of zo binnen en koop een paar oude boeken over fotografie (Dick De Boer en consoorten). Voor een paar euro heb je een schat aan informatie over de werking van een spiegelreflex.
            flickr.com/wernerwattenbergh
            flickr.com/vdpsportfotograaf
            http://voetbalfotografie.wordpress.com

Comment

Misschien heb je hier iets aan. Blijkbaar nog wel even geduld hebben.
              http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=H0587

Dit boek is wel beschikbaar voor de 350D.
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser Bekijk bericht
                Misschien er nog even bijvertellen dat ik de camera via het internet heb gekocht en dat ik geen nederlandstalige handleiding heb en mijn Duits helaas niet om naar huis te schrijven is. Ik heb Canon gecontacteerd om een nederlandstalige handleiding maar heb nog geen bericht mogen ontvangen.
                Een Nederlandse handleiding kan je hier bestellen: http://portal.etbass.nl/partsportal/...el.asp?id=1689 en welkom op het forum trouwens!
                Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
                http://www.orlik.be

Comment

Ook mijn raad niet alles in een keer willen doen.

Laat die witbalans op auto staan voorlopig.
                  En gebruik de Av en Tv modes. Dan moet je maar 1 parameter instellen en laat die andere aan de camera over.

Een goed boek zoeken om de beginselen van fotografie te leren. Het moet niet direct een boek over digitaal zijn. Maar een boek over fotograferen.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Voor ik men 400D kocht vond ik al een nederlandstalige handleiding op het net in pdf formaat....weet wel niet meer waar..
                    Wil ze wel doorsturen maar 16 MB is een beetje veel om door te mailen hé

Comment

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie adviezen . Ondertussen heb ik dankzij bovenstaande poster een nederlandstalige handleiding kunnen bemachtigen. Nu weet ik eindelijk waarvoor die TV, P en andere instellingen voor staan. Ik hoop dat ik binnenkort mijn eerste probeersels kan posten...

Ik zal natuurlijk ook eens op zoek gaan naar goede boeken over fotografie. De bibliotheek of het internet zal mij hierbij wel kunnen helpen..

Comment

Working...
                      X