Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji F31, Sony H5 of toch beter een DSLR voor scherpe foto's bij low-light?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fuji F31, Sony H5 of toch beter een DSLR voor scherpe foto's bij low-light?

Hallo

Ben al een poosje diverse forums aan het volgen en hier is mijn eerste post.

Ik trek al enkele jaren foto's met een Canon Ixus 400 en heb al meer dan 20.000 foto's hiermee genomen. Al bij al trekt dit toestel redelijk goede foto's maar over heel de lijn zijn er toch veel beperkingen en zwakheden, zoals missen van prachtige shots omdat de camera te traag is, onscherpe foto's, slecht belichte foto's bij low-light situaties, de auto-focus die op de verkeerde zaken focust, enz...

Om een idee te geven zijn hier enkele van de betere foto's die ik met de ixus heb getrokken.
    http://www.5t1.com/public/pictures/20060930_7381.jpg
    http://www.5t1.com/public/pictures/20060820_6366.jpg
    http://www.5t1.com/public/pictures/20060819_6338.jpg

Ik ben dus op zoek naar een nieuw fototoestel voor o.a.:
    - familieshots (dikwijls indoor),
    - spelende kinderen (zowel indoor als outdoor),
    - reisfoto's,
    - macro fotografie

Hierbij lijken mij volgende punten belangrijk:
    - kwalitatieve goede foto's bij low-light (en zonder flash)!!
    - bruikbare iso 800, 1600!!
    - scherpe foto's met veel details
    - snel genoeg om bewegende beelden scherp vast te leggen (kinderen)
    - voldoende zoom : heb ervaren dat 11x optische zoom al heel bruikbaar is
    - SNEL genoeg om geen shots te moeten missen (off->to shoot en ontspanning)
    - continu opname
    - groothoek (groothoek van ixus 400 te klein)
    - manuele instellingen
    - experimenteren met DOF
    - AF + manuele focus (veel omstandigheden waar de focus niet correct focust of niet snel genoeg is)

Uit de vele modellen heb ik mijn keuze al verkleind tot:
    Fuji F31fd (of F30), Sony Cybershot DSC-H5, Nikon D40/D80, Canon EOS 400D

In eerste instantie dacht ik aan de Sony H5 (11x zoom), maar de slechte prestaties bij low-light lijken me een probleem. De F31 biedt van alle compact camera's de beste presaties in low-light maar heeft slechts 3x zoom. De Nikon D40 is initieel niet duur en de kitlens is zeer goed maar de bijkomende lenzen (vb: Nikon AF-S DX 18-200mm 3,5-5,6 VR) maken het een dure aangelegenheid. Anderzijds je krijgt een goed toestel met vergelijkbare prestaties ten aanzien van de D80. Mijn vrouw wil voornamelijk p&s, ik wens graag manuele mogelijkheden.

1)
    De verschillen tussen compact en DSLR worden steeds kleiner. Is het nu echt de moeite om te investeren in een DSLR of is de kwaliteit aanzienlijk beter ten aanzien van bv de Sony H5 of F31?

2) Welke toestel zouden jullie aanbevelen rekening houdende met bovenstaande punten?

3) Indien DSLR de beste keuze is, raden jullie eerder nikon of canon aan. Beide toestellen geven zeer goede resultaten, maar wat is momenteel mainstream?

Alvast bedankt
    Fabian
    Last edited by fabiand; 6 februari 2007, 23:41.
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

Re: Fuji F31, Sony H5 of toch beter een DSLR voor scherpe foto's bij low-light?

Hallo Fabian,

Ik ben enkele maanden geleden overgestapt van een simpele point and shoot naar een iets meer diverse camera. Ik had eerst ook een DSLR in gedachten, vanwege de diversiteit, maar was niet zeker of die stap wel aankon. Ik ben geen held als het aankomt op lenzen en voor wat ik welke lens moet gebruiken en welk soort lenzen ik moet kopen voor de foto's die ik graag neem.

Ik ben vooral natuur liefhebber en ga regelmatig de natuur in voor lange wandelingen in de bergen en dan is zo'n DSLR met zijn verschillende lenzen niet zo handig. Ik ben er wel zeker van dat een DSLR met verschillende lenzen je betere kwaliteit gaat geven, maar tegenwoordig heb je camera's die "DSLR like" zijn met vele opties en ook zeer goede kwaliteit.

Zelf heb ik een Sony DSC-H5 gekocht, dit is een 7.2 megapixel camera met een superzoom (12x optical zoom), maar dat weet je wel al, denk ik. Deze camera heeft heel wat manuele opties waar je mee kan prullen alsook de optie om het op "Auto" te zetten. De 7 verschillende pre-selected modes vind ik ook wel erg handig en deze zijn:
    • Twilight
    • Twilight Portrait
    • Portrait
    • Landscape
    • Beach
    • Sport
    • Candle

Ik vind dat deze camera scherpe foto's maakt met goede kwaliteit en mooie kleuren. De zoom is ook enorm impressief en behoudt zijn kwaliteit goed. Ik ben zeer tevreden met deze camera! De macro is ook fantastisch, mijn vorige Sony was ook geweldig als op macro aankwam en deze is ook zo goed!

Als je zin hebt kan je eens kijken naar wat van mijn meest recente foto's die met mijn Sony DSC-H5 genomen zijn: http://anninbc.spaces.live.com/photos/ (De foto's in Album 8, 9, 10, 11 en 12 zijn allemaal genomen met mijn Sony DSC-H5)

Ik hoop dat dit je wat kan helpen!
    Groetjes uit Vancouver, Canada,
    Ann

Comment

heb zelf D50 en denk eraan om een F31 bij te kopen om 's avonds mee te pakken in de broekzak....F31 zeker de beste low light op de markt (in de poketcams), wegens weinig ruis op iso 800...fuji super ccd is extreem goed voor de prijs....xd kaartjes misschien een nadeel
      er komt nog een F40 uit die wel SD slikt maar die moet het nog bewijzen in Low light en je hebt ook geen manual controls..

Greetz M.

Comment

Als je snelle reactietijden wil van je camera en ook continue opnamen, zal je toch naar een DSLR moeten. Als je werkelijk alle eisen ingewilligd wil zien, zal je behoorlijk wat moeten investeren. Ik vrees dat het erop uitdraait dat je toch wat compromissen zal moeten maken hoor. Een DSLR dient ervoor om van lens te wisselen, en de superzooms zijn echt niet zo geweldig...
        ______
        www.vue.photo

Comment

Ik heb een H1 van Sony, ik weet niet of de H5 zoveel verschilt. Schitterend toestel, en je hebt bibber-reductie, maar dat brengt dus niks op voor bewegende onderwerpen. Hogere ISO's kan je vergeten (op een H1 toch), zelfs bij minder goeie omstandigheden zal ik praktisch nooit hoger dan ISO200 gaan wegens te veel ruis.
          SLR's hebben hier ook wel last van, maar je kan lichtsterkere objectieven kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            Ik heb een H1 van Sony, ik weet niet of de H5 zoveel verschilt. Schitterend toestel, en je hebt bibber-reductie, maar dat brengt dus niks op voor bewegende onderwerpen.
            Wat mag je verwachten van de H1 qua kwaliteit (scherpte, details, kleurdynamiek, ...) als je bv een kind wil fotograferen die op straat aan het lopen is. Ik denk dan aan scenario's waarbij de foto van ver wordt genomen en er serieus wordt ingezoomt en een foto van heel dichtbij maar volledig uitgezoomt, dus in groothoek?

SLR's hebben hier ook wel last van, maar je kan lichtsterkere objectieven kopen.
            Uit de vele reviews en userposten die ik heb gelezen heb ik de indruk dat die SLR's met een standaard kit lens zeer goed presteren bij ISO 800 en 1600. Ik begrijp dat lichtsterke lensen veel meer licht laten passeren, maar is het verschil nu zo enorm? Ik ben nog redelijk nieuw op het domein van lenzen en kan moeilijk inschatten hoe groot de verschillen kunnen zijn.
            fotowebsite: flickr.fabianart.be

Comment

De sensor van een DSLR is vele malen groter als de sensor van compact of bridge(behalve de ene Sony), waar door de 6, 8 of 10 MP of zo'n sensor ook veel groter zijn en minder licht nodig hebben om een stroompje te kunnen genereren hierdoor moet er minder versterkt worden en ook staan de pixels iets verder van elkaar waaardoor ze elkaar minder beïnvloeden)warm worden. Dat is de reden waarom de DSLR minder last heeft van ruis en dan kun je er natuurlijk ook nog een 1.8 of 1.4 lens opzetten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

voor buitenfotografie heb ik met die H1 geen enkel probleem. Binnen kan je dankzij die VR voor stilstaande taferelen zelfs nog goeie foto's maken op langere sluitertijden.
                Die 12x zoom werkt goed, en als je je foto's niet met een vergrootglas gaat bekijken op scherpte zijn die echt best goed!
                Als ik mijn afdrukken bekijk van mijn vakantie- en landschapsfoto's van die H1, zijn die zelfs op 20x30cm heel goed... Natuurlijk, als je echt studiowerk wil doen of extreme scherpte vereist zit je in een heel andere prijscategorie.
                Mijn D70 presteert wel beter op hogere ISO's, al blijft het altijd een vereiste dat er voldoende licht binnekomt. Als je te veel onderbelicht kan je zelfs al ruis krijgen op iso200. Een voordeel aan een SLR is wel dat je die raw-bestanden beter kan bewerken en zelfs nog een heel pak verlichten achteraf.
                Het verschil tussen bvb een kitlens en een lichtsterke lens is wel groot, je kan je sluitertijden toch wel een pak verkorten hoor... maar die lichtsterke lenzen kosten meestal wel een pak geld. Eén oplossing is de 50mm/1.8, zéér lichtsterk en zowel bij Canon als Nikon relatief goedkoop (rond de 150€), maar dan kan je natuurlijk niet zoomen, en moet je al wat afstand nemen t.o.v. je onderwerp. Maar met dit objectief heb ik onlangs concertfoto's gemaakt en ik haalde "bruikbare" sluitertijden, zelfs op iso200 (ik stond wel dicht bij het podium) - met de kitlens van de D70 zat ik al gauw op iso 800 te werken om nog iets gedaan te krijgen.

Belangrijk: wat wil je besteden? Een H5 heb je tegenwoordig voor een 500€ zeker? Als je een SLR met lichtsterke lens wil kopen zit je al gauw rond de 2000-2500€, en dan heb je nog steeds minder zoom...
                Canon of Nikon of Pentax of Fuji, dat laat ik over aan de mensen die de vergelijking gemaakt hebben. Ik heb gehoord (! niet gezien dus: korrel zout) dat de Fuji-SLR's door hun speciale pixelstructuur een beter dynamisch bereik hebben, maar of dat nu helpt in donkerder omstandigheden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fabiand Bekijk bericht
                  , maar is het verschil nu zo enorm?
                  Ja, het verschil is enorm. Ik heb laatst eens een 300mm 2.8L IS mogen proberen (prijs: 4.200 eurootjes) en daarmee maak je foto's die geprint op A1 geen enkel spikkeltje ruis of korrel laten zien. Fenomenaal, net zoals de prijs van de lens. Met mijn vroegere Sigma 70-300 was zoiets totaal ondenkbaar en op A1 zelfs niet bruikbaar. Wel in combinatie met mijn 350D. Op een 30D schijnt die lens het wél goed te doen.

Ga er dus maar van uit dat je betaalt voor wat je krijgt. Bij Canon toch.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Ja, het verschil is enorm. Ik heb laatst eens een 300mm 2.8L IS mogen proberen (prijs: 4.200 eurootjes) en daarmee maak je foto's die geprint op A1 geen enkel spikkeltje ruis of korrel laten zien. .
                    Sinds wanneer is ruis of korrel een functie van de lens ??

Comment

voor buitenfotografie heb ik met die H1 geen enkel probleem. Binnen kan je dankzij die VR voor stilstaande taferelen zelfs nog goeie foto's maken op langere sluitertijden.
                      Die 12x zoom werkt goed, en als je je foto's niet met een vergrootglas gaat bekijken op scherpte zijn die echt best goed!
                      Als ik mijn afdrukken bekijk van mijn vakantie- en landschapsfoto's van die H1, zijn die zelfs op 20x30cm heel goed... Natuurlijk, als je echt studiowerk wil doen of extreme scherpte vereist zit je in een heel andere prijscategorie.
                      Hoi Stefaan en Fabian,

Ik heb de H5 en ik denk dat die qua opties ongeveer hetzelfde is als de H1. De enige verschillen zijn de hogere megapixels. De H5 heeft 7.2 megapixels en het LCD screen is zomaar eventjes 3 inches, wat ik geweldig vind. Ik ben zeer tevreden van de kwaliteit van de H5, maar ik neem dan vooral wel vakantie/landschap foto's en ik denk wel dat dit fototoestel daar ideaal voor is. De zoom vind ik zelfs zeer goed en bij het inzoomen behoudt deze zijn kwaliteit enorm goed. De camera start op in 2 seconden, geen wachttijden tussen 2 foto's (tenzij je foto's neemt met trage sluitertijd) en de camera is gemakkelijk te bedienen.

Zoals ik al zei in mijn vorige post, ik heb een "SLR Like/prosumer" camera gekozen omdat ik niet veel zin hem om zo'n zware lenzen de bergen in te slepen of om deze mee op vakantie te nemen. Ik ben trouwens ook geen professional, dus vond ik het niet direct nodig om een SLR te kopen. Het zal er waarschijnlijk toch ooit van komen dat ik een SLR bijkoop omdat je met SLR's de meeste vrijheid hebt op vele gebieden in de fotografie. Maar op dit moment ben ik zeer tevredren. Ieder moet het voor zich uitmaken en kiezen wat het beste past bij het type van fotografie dat je doet en wat voor grootte van afdrukken dat je wil...poster grootte of niet.

Nog veel succes met het uitvissen van de ideale camera voor jou, Fabian!
                      Groetjes,
                      Ann

Comment

FWIW .. ISO400 op de H5 is perfect bruikbaar en ISO800 mits correct belicht is nog passabel. Bij de H1 moogt ge het boven ISO200 eigenlijk al vergeten
                        (er zijn nog een reeks andere verbeteringen maar die moet je maar zoeken in de handleiding )

Comment

Working...
                        X