Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera/Lens: info???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Camera/Lens: info???

Als je dat maar weet!!!! Ik heb de 18-135 kitlens en de 50 f/1.8D en die trekt prachtige fotos die weinig of geen nabewerking nodig hebben (voor mij persoonlijk wel te verstaan). Voor de fotos die ik laat afdrukken pas ik meestal de levels een beetje aan, maar dat doe ik bij die van de compacte ook...

De eerste dagen waren mijn fotos met de DSLR inderdaad slechter dan die van mijn compact, maar naarmate je de camera begint te kennen betert dit enorm...

En je hebt geen topmateriaal nodig om mooie goede foto's te kunnen maken...
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

En wat is een P-stand?
      Automatische stand ofzo?

Comment

Inderdaad. Volautomatiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pernillejille Bekijk bericht
          En wat is een P-stand?
          Automatische stand ofzo?
          Bij Canon is de P-stand bijna volledig automatisch, je kunt nog handmatig onder- en overbelichten. Er is ook nog de volledig automatische stand, hier kun je niks zelf aanpassen. Bij Nikon zal het net zo werken denk ik.

Daarnaast heb je nog een sluitertijdvoorkeuze ( TV bij canon ) en diafragmavoorkeuze ( AV bij Canon ) Je stelt sluitertijd of diafragma in en de camera doet de rest voor je. Op de M stand bepaal je steeds handmatig welke instellingen je kiest voor sluitertijd en diafragma.

Dit is misschien een beetje kort door de bocht, maar daar komt het een beetje op neer.
          In veel gevallen zul je perfect werken op diafragmavoorkeuze, je kiest dan zelf de scherptediepte/DOF, de camera regelt dan de juiste instelling voor sluitertijd. Soms wil je graag de sluitertijd zelf regelen, actiefoto's of 's avonds, in dat geval stel je op sluitertijdvoorkeuze zelf de tijd in en de camera regelt de rest.

Met een budget van rond 1000 euro kun je een camerabody en 2 lenzen kopen, bijv 18-55 en 70-300mm. Hiermee zal er een wereld voor je open gaan.

Nabewerking kun je altijd nog leren, zijn genoeg tutorials te vinden over de diverse progamma's op internet. De meeste afdrukcentrales passen een automatische correctie toe op je foto's, of je moet zelf aangeven dat je dat niet wil hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
            Als je dat maar weet!!!! Ik heb de 18-135 kitlens en de 50 f/1.8D en die trekt prachtige fotos die weinig of geen nabewerking nodig hebben (voor mij persoonlijk wel te verstaan). Voor de fotos die ik laat afdrukken pas ik meestal de levels een beetje aan, maar dat doe ik bij die van de compacte ook...

De eerste dagen waren mijn fotos met de DSLR inderdaad slechter dan die van mijn compact, maar naarmate je de camera begint te kennen betert dit enorm...

En je hebt geen topmateriaal nodig om mooie goede foto's te kunnen maken...
            Jouw 50mm mag je gerust een toplens noemen hoor. En de foto's die daarmee genomen worden behoeven zowat helemaal geen nabewerking. Bij mij toch niet.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen B Bekijk bericht
              Kan er iemand deze redenering volgen?
              zie ook
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=145976
              Is het niet eerder zo dat veel bewerkingen in een compact al automatisch gedaan worden, terwijl dat bij een DSLR niet noodzakelijk zo is (daar kan je instellen of het al dan niet moet gebeuren) ? Daardoor kan en/of moet je (naargelang je standpunt) bij een DSLR nog meer invloed uitoefenen om tot een bevredigend eindresultaat te komen, en kan en/of moet het minder bij een compact.

De foto's uit mijn Canon A80 (nu vervangen door een A95) zijn zonder bewerking beter (qua kleur en contrast bijv) dan die uit mijn Nikon D70, omdat ik mijn D70 zo "neutraal" mogelijk heb ingesteld, maar nà bewerking zijn die uit mijn D70 over het algemeen technisch beter (minder ruis, scherper, edm).

Of dat veel met de prijs van de lenzen te maken heeft durf ik betwijfelen, behalve wanneer je op pixel-niveau gaat vergelijken misschien (en dan nog: dikwijls is een 50mm standaard-lens één van de scherpste, meest contrastrijke èn goedkoopste lenzen van een fabrikant).

Stefan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Jouw 50mm mag je gerust een toplens noemen hoor. En de foto's die daarmee genomen worden behoeven zowat helemaal geen nabewerking. Bij mij toch niet.
                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography
                Geef toe: de foto's die je met niet-professioneel materiaal uit een DSLR haalt, moeten bewerkt worden als je hetzelfde resultaat wil hebben als die uit een prosumer komen hé. Het voordeel is dat je het béter kan maken dan dat.
                Als je meteen een goeie jpeg wil met een DSLR, zal je toch lenzen moeten hebben die rond de 1000€ of nog een pak meer kosten. Met je kitlens zal het niet lukken.
                Dan spreek je jezelf toch wel tegen, want die 50 mm kost een HEEL pak minder als 1000€.
                Ik heb trouwens geen enkele lens die 1000€ kost, maar ik wil mijn 35-70 gerust eens vergelijken met een lens van 1000€ of meer in hetzelfde bereik.
                Hier wordt ze vergeleken met de 28-70 van nikon

Om maar te zeggen, dat je met wat zoeken en tweedehands te kopen, ook lenzen kan hebben voor een redelijke prijs, die toch zeer goede resultaten geven
                Nice pen, bet you write good stories with it.
                Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Seppe86 Bekijk bericht
                  Dan spreek je jezelf toch wel tegen, want die 50 mm kost een HEEL pak minder als 1000€.
                  Ik heb trouwens geen enkele lens die 1000€ kost, maar ik wil mijn 35-70 gerust eens vergelijken met een lens van 1000€ of meer in hetzelfde bereik.
                  Hier wordt ze vergeleken met de 28-70 van nikon

Om maar te zeggen, dat je met wat zoeken en tweedehands te kopen, ook lenzen kan hebben voor een redelijke prijs, die toch zeer goede resultaten geven
                  Ja hallo, dat is niet mezelf tegenspreken hé. Die 50mm is de enige uitzondering. Allé, zeg dan 700€ of meer, dan zal het nauwkeuriger zijn.
                  Verder heb ik het niet over tweedehandsprijzen. Ik weet ook wel dat je dan serieus goeie deals kan sluiten hier, maar voor 't gemak hebben we het over nieuwprijzen hé. Mijn ervaring is echt wel dat hoe duurder de lens is, hoe beter de resultaten zijn, enkele uitzonderingen daargelaten.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Mijn ervaring is echt wel dat hoe duurder de lens is, hoe beter de resultaten zijn, enkele uitzonderingen daargelaten.
                    Oeps!?
                    1) de foto wordt genomen door 't manneke, niet door de lens of de camera
                    2) effe technisch dan: er zijn heel wat dure zooms die niet kunnen tippen aan veel goedkopere primes
                    voorbeeld: canon 100mm/F2 (€436) versus de 28-300mm/F3.5-5.6 (€2378)
                    of nog
                    zie jij het verschil tussen de canon 35mm/1.4 usm L (€1344) en de 35mm/F2 (€263) of de 85mm/F1.8 en de 1.2L

Dit zijn geen uitzonderingen, ik kan zo eindeloos doorgaan.
                    En dit geldt ook voor NIkon hé...
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

je kan een DSLR ook zó instellen dat ie prosumer/compactje-plaatjes maakt
                      gewoon saturatie en verscherping hoger zetten

't voordeel van een DSLR : je kan em ook heel neutraal instellen
                      en alles achteraf in PS doen, wat je meer vrijheid geeft
                      maar is dan ook meer werk

je kan dus kiezen
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Laat u niet intimideren door allerhande elitair gezwets. Op de P-stand maak jij met een DSLR minstens even goede foto's als met een compactje. Zonder nabewerking !!!!
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                        je kan een DSLR ook zó instellen dat ie prosumer/compactje-plaatjes maakt
                        gewoon saturatie en verscherping hoger zetten

't voordeel van een DSLR : je kan em ook heel neutraal instellen
                        en alles achteraf in PS doen, wat je meer vrijheid geeft
                        maar is dan ook meer werk

je kan dus kiezen
                        Dit zijn voor mij de meest twee zinnige dingen om aan een neofiet mee te delen. Als ge daar nog aan toe voegt dat bij de instapmodellen (NikonD50 niveau) zelfs helemaal voorgeprogrammeerde sport- landschaps en wat weet ik nog meer standen zijn, slaat TS mss iets minder de schrik om het hart.
                        Of is iederen hier begonnen met een D2X of een 1DmkII
                        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          Of is iederen hier begonnen met een D2X of een 1DmkII
                          Neent, ne 5D ist just genoeg, ne 1Ds kont er net ni af...
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                          X