Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor mijn opleiding!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera voor mijn opleiding!

Ik ga in april de opleiding doen bij de fotovakschool in apeldoorn.
    Ik heb nu een Canon powershot S2 is, en die kan ik voor de basisopleiding nog wel gebruiken. Alleen voor de vervolgopleiding heb ik een spiegelreflexcamera nodig.

Welke camera kan ik nu het beste kopen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil het liefst een camera waar ik de eerste jaren mee vooruit kan.

Zou iemand mij wat tips kunnen geven.

Re: Welke camera voor mijn opleiding!

je camerakeuze is ondergeschikt aan je lenskeuze!
    merkkeuze moet je zelf maken (bij canon zit je al goed)

en dan kies je óf nieuwe camera (400D? 30D?)
    óf je gaat eerst voor 2dehands (350D? 20D?)
    óf je neemt het direct groots aan (5D? 1DMkIIN?)

maar zoek zeker wat deftige objectieven erbij!

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Stelt je opleiding eisen aan je camera?

Welk beroep wil je later gaan doen?

Heb je een bepaald lensbereik nodig?

Als je later toch beroepsfotograaf word, dan is er wat voor te zeggen om juist niet nu al een grote dure camera met grote dure lenzen aan te schaffen maar een basismodel zoals de Nikon D50/70 of de Canon 400D, met een kitlens.
      Later is het je beroep en kan je een dure camera beter verantwoorden omdat het een gereedschap is. Misschien ook wel bij de belasting, hoewel het nu studiekosten zijn...

Als er basiseisen zijn aan je spiegelreflex zou ik me daar door laten leiden.
      Misschien moet je heel eenvoudig handmatig kunnen instellen, daar is de D70/D80 beter in dan de D50.

Comment

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn doelstelling is om beroepsfotograaf te worden.
        Maar eerst nog zien of ik hier talent voor heb, het is wel mijn droom!
        Ik wou ook niet beginnen met een al te dure camera, en zat inderdaad te denken aan een canon 400D of Nikon D50/D70. Als alles goed gaat en ik ga verder in dit vak, dan kan ik altijd nog voor een betere camera gaan kijken.
        Het belangrijkste is dat ik tijdens mijn studie een degelijke camera heb. Ik ga nog even goed rondkijken in dit forum om alle informatie te verzamelen om tot een goede keuze te komen.

Thanx

Comment

De meeste (hoewel vast niet alle) fotograferen met Canon of Nikon bij mijn weten. Best kans dat wat je nu aanschaft dan nog als tweede of derde body is te gebruiken hoewel je je kitlens dan snel weg zal zijn voor kwaliteitsglas.
          Verder heb je op dit moment volgens mij niet echt slechte DSLR's, hoewel de ene je meer zal bevallen dan de andere.
          De beeldkwaliteit is over het algemeen goed en rond de meeste merken kan je wel een heel systeem opbouwen. Belangrijk is wel hoe zo'n ding in je hand ligt en of je het idee hebt dat de knopjes op een logische plek zitten.
          Succes met de studie en ik hoop dat je droom waar maakt!

Comment

Eerst basis opleiding afmaken, dan vraag opnieuw stellen en zien wat er dan te koop is.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ik heb zeer sterk de indruk dat niemand echt ontevreden is over zijn toestel, of dat nu een Pentax, een Canon, een Nikon, een Fuji, of eender wat is.

Misschien kan je overwegen om iets in occasie te kopen? Je bespaart een pak geld... en als je echt verder gaat in die studie kom je wellicht toch niet meer toe met een basistoestel en een kitlens... Waarom zou je bij wijze van spreken nu 1000 euro geven aan een D80 die je mettertijd toch door een (opvolger van een) D2x of zo gaat vervangen? Koop dan liever nu een D70(s) in occasie voor 4-500€... Ik denk dat je als pro ook niet meer met die 18-70 kitlens zal blijven werken... Als je dan al niet in middenformaat gaat werken...

Enfin, ik noem hier nu Nikon-types omdat ik daar een beetje van weet, al zijn die prijzen die ik noem ook niet echt correct... Maar je kan doen zoals ik indertijd: de veilingsites in de gaten houden (en "aangeboden" hier op bd) en als je een interessant pakket ziet, testen en kopen! Bij mij werd de keuze canon/nikon/... bepaald door wat er eerst voor een interessante prijs te koop was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Inkie Bekijk bericht
                Bedankt voor jullie reacties.

Mijn doelstelling is om beroepsfotograaf te worden.
                Maar eerst nog zien of ik hier talent voor heb, het is wel mijn droom!
                Ik wou ook niet beginnen met een al te dure camera, en zat inderdaad te denken aan een canon 400D of Nikon D50/D70. Als alles goed gaat en ik ga verder in dit vak, dan kan ik altijd nog voor een betere camera gaan kijken.
                Het belangrijkste is dat ik tijdens mijn studie een degelijke camera heb. Ik ga nog even goed rondkijken in dit forum om alle informatie te verzamelen om tot een goede keuze te komen.

Thanx
                Zoals ik uw verhaal lees heeft u nauwelijks ervaring met fotografie, u moet feitelijk nog beginnen met fotografie; u weet niet of u talent heeft en uw doelstelling is om beroepsfotograaf te worden.
                Zo werkt dat niet, hoe kan je zo nu een beroepskeuze maken, zonder te weten wat dit vak inhoud.
                Het verbaast me dat u met deze achtergrond tot de fotovakschool werd toegelaten.
                Last edited by Binnenuit; 6 februari 2007, 00:08.

Comment

waarom wil iedereen die met een fotocursus start een camera kopen voor de eerste les ? wacht gewoon tot het zover is , en praat met de lesgever
                  www.Klikkerdeklik.be
                  Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Erg jammer dat er geschreven wordt dat men zich verbaasd dat ik tot deze opleiding ben toegelaten!
                    Ik heb altijd een passie voor fotografie gehad en doe dit nu als hobby. Ik wil dit vak goed onder de knie krijgen vandaar dat ik de opleiding ga doen. Daar is toch niks mis mee. Bovendien ging mij vraag over een camera en niet of iemand mij wel of niet geschikt vindt voor deze opleiding.

I just want to follow my dream........
                    Last edited by Inkie; 6 februari 2007, 10:11.

Comment

Zeker dat Inkie... op een paar maand tijd kan je al heel veel leren... en je moet het toch ergens leren.

Ik herinner me trouwens dat men in de opleiding Industrieel Ingenieur eens vroeg wie er thuis géén computer had... en dat waren er een pak! Moesten ze die dan ook allemaal geweigerd hebben?
                      Of weigert men bij muziekscholen mensen omdat hun instrument te goedkoop is?
                      Enfin, dat is een hele andere discussie.

Dat praten met de lesgever zoals Paradroid zegt, is wellicht een zeer waardevolle tip. (Wie weet is 't ook zo een merken-fanaat die je wat meer punten geeft als je met canon of nikon werkt )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Zoals ik uw verhaal lees heeft u nauwelijks ervaring met fotografie, u moet feitelijk nog beginnen met fotografie; u weet niet of u talent heeft en uw doelstelling is om beroepsfotograaf te worden.
                        Zo werkt dat niet, hoe kan je zo nu een beroepskeuze maken, zonder te weten wat dit vak inhoud.
                        Het verbaast me dat u met deze achtergrond tot de fotovakschool werd toegelaten.
                        als ik uw stelling volg dan mag er niemand voor een beroep studeren omdat ze er niet van op voorhand afkennen
                        dus niet beginnen aan elektriciteit, ook dokter enzo is dus uitgesloten
                        wat voor enge gedachtengang heb jij?

Comment

Hoi Inkie,

Zelf heb ik ook de basisopleiding ( Amsterdam ) gedaan van de fotovakschool, echt super leuk en leerzaam.
                          Ik denk dat de verhouding Canon / Nikon ongeveer 50/50 was. En dan voornamelijk 350D en D50, maar ook iemand met een canon 300D en 5D

Een goede raad: begin tijdig met de reconstructie-opdracht.

Er gaat best veel tijd in zitten, voor mij reden om (nog) niet met de vakopleiding te beginnen. Moeilijk te combineren met een fulltime baan. Je gaat 1 dag naar school maar moet wel 7 dagen foto's maken.

Succes

Comment

(dit heeft niet veel meer met het originele topic te maken, maar ik hou de kerk graag in het midden)
                            Ik begrijp de stelling van "binnenuit" wel, in bepaalde richtingen (vooral in hogere opleidingen) vereist men een zekere basiskennis, of moet je een toegangsexamen doen, of (bvb in kunstrichtingen) een portofolio kunnen voorleggen. Maar in 't algemeen gaat men ervan uit dat je zelf wel weet of je voldoende interesse hebt in iets.
                            Maar toevallig is fotografie zoiets dat velen denken te "kennen" en sommigen vinden dat iemand die er (nog) niet zoveel van weet het recht niet zou mogen hebben om een fototoestel vast te nemen of erover te spreken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                              (dit heeft niet veel meer met het originele topic te maken, maar ik hou de kerk graag in het midden)
                              Ik begrijp de stelling van "binnenuit" wel, in bepaalde richtingen (vooral in hogere opleidingen) vereist men een zekere basiskennis, of moet je een toegangsexamen doen, of (bvb in kunstrichtingen) een portofolio kunnen voorleggen. Maar in 't algemeen gaat men ervan uit dat je zelf wel weet of je voldoende interesse hebt in iets.
                              Maar toevallig is fotografie zoiets dat velen denken te "kennen" en sommigen vinden dat iemand die er (nog) niet zoveel van weet het recht niet zou mogen hebben om een fototoestel vast te nemen of erover te spreken.
                              tja dat heb ik ook met mensen die denken dat ze iets afkennen van elektriciteit
                              en daarvoor moet je in theorie geen diploma voor hebben om dit in je eigen huis te leggen
                              dit is naar mijn gedacht wel iets of wat gevaarlijker dan foto's te maken
                              dit was even totaal off topic ik weet het
                              mar sommige fotograven schermen naar mijn goesting iets te veel hun "beroep" af
                              ik ken andere beroepen waarbij er meer gevaar is voor jezelf en je medemens dat fotograaf en waarvoor je geen diploma eens nodig hebt

Comment

Working...
                              X