Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor mijn opleiding!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke camera voor mijn opleiding!

Als er iemand is die jonge talentrijke fotografen stimuleert om door te gaan om er hun beroep van te maken ben ik het wel. Niets is erger dan een verloren talent. Nergens zeg ik dat Inkie niet naar die school mag.
    Maar wil hij niet teleurgesteld worden is enige basiskennis van fotografie noodzakelijk en zou het overbodig moeten zijn hier te vragen welk gereedschap hij aan moet kopen. Ook enig zelfkennis of je voldoende talent hebt is ook niet overbodig.
    Maar om bij het onderwerp te blijven: koop tweedehands analoge spullen zoals veel studenten doen en ga daar mee aan de slag Verdiep je in het wezen van de fotografie. Materiaalkennis is een vereisten, want ook dat krijg je straks voor je kiezen. Koop (bij de Slechte)fotoboeken van topfotografen en analyseer hun werken. Dus ook veel lezen.

Comment

Ik doe momenteel ook de basisopleiding. Ook bij ons in Rotterdam is de verhouding Canon/Nikon 50/50. Andere merken komen bij mij in de klas niet voor.

Ik zou niet wachten met de aanschaf van een DSLR tot na de basisopleiding.
      Ondanks dat het een basisopleiding is en je als complete newbie kunt beginnen, kun je, als je al weet hoe een DSLR werkt, je meer focussen op creativiteit en je hopelijk minder met de technische kant van je camera bemoeien.

Ik merk dat mijn medestudenten soms erg lang bezig zijn/waren om een foto met een bepaald technisch niveau te maken. Ken je je camera als je broekzak, dan kun je je technieken perfectioneren en je concentreren op bijvoorbeeld je compositie. Anders ben je nog wel veel tijd kwijt met welk knopje waar zit en waar het voor dient.

1 dag in de week naar school en daarnaast een full-time job is inderdaad zwaar.

Comment

Ik denk dat je de TS zo wel een beetje het bos in stuurt

sommige mensen moeten het verleden es leren loslaten

Ik raad niemand aan om radiolampen te kopen voor hun elektronicacursus
        Ik raad niemand aan om VHS videorecorders te kopen als ze een home-cinama inrichten
        Ik raad niemand een commodore64 aan als ze met computers willen beginnen
        Ik raad niemand aan om analoge toestellen te kopen als ze op een Digitaal forum komen vragen wat nu een goede keuze is .

Het is 2007 , er is een nieuwe generatie opgestaan : de digitale generatie
        Analoog zal uitdoven . Enkel een paar oude knarren en puristen zullen nog weten wat chemische fotografie betekent. Net zoals mensen met vleermuisoren die per se versterkers met lampen moeten hebben.
        Een digitaal toestel is veel handiger om te leren . Je kan uren en uren experimenteren zonder dat je op je resultaat moet wachten.

Meer en meer scholen gaan rechtstreeks naar digitaal over tegenwoordig,
        binnen een paar jaar zal die overgang volledig zijn. Net zoals van radiolamp naar diose, transistor, IC . Net zoals van VCR naar VHS naar DVD . Net zoals van Vinyl naar CD .

En over kwaliteit kan men discussies voeren tot in de oneindigheid , maar bedenk dit : en is een moment dat iets goed genoeg is . Het kan altijd beter , het kan altijd anders . Op DSLR vlak zitten we al een tijdje aan het punt dat de technologie goed genoeg is .

Dus : mijn advies blijft
        Volg de basisopleiding , en praat daar met de lesgevers en ook met de andere cursisten . Beslis pas daar en dan welke DSLR je gaat aanschaffen , want je gaat dan een veel beter inzicht en overzicht hebben .

PS : Als je even op de site van de fotovakschool had gekeken had je gezien dat een van de handboeken bij de vervolgopleiding "handboek digitale fotografie en beeldbewerking" heet , en dat je als camera een DSLR nodig hebt .
        www.Klikkerdeklik.be
        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Yep, ik kocht onlangs nog een analoge F-1N, als collectors item.

De 350tjes en 400tjes komen nu stilaan als betaalbare deals op dit en andere ebays aanbiedingen. Natuurlijk is het beter een dslr te kopen, maar aan het tempo dat de ze nu per maand sneller in de aanbieding vallen, is elke maand uitstel gewoon winst.
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
            Ik denk dat je de TS zo wel een beetje het bos in stuurt

sommige mensen moeten het verleden es leren loslaten

Ik raad niemand aan om radiolampen te kopen voor hun elektronicacursus
            Ik raad niemand aan om VHS videorecorders te kopen als ze een home-cinama inrichten
            Ik raad niemand een commodore64 aan als ze met computers willen beginnen
            Ik raad niemand aan om analoge toestellen te kopen als ze op een Digitaal forum komen vragen wat nu een goede keuze is .

Het is 2007 , er is een nieuwe generatie opgestaan : de digitale generatie
            Analoog zal uitdoven . Enkel een paar oude knarren en puristen zullen nog weten wat chemische fotografie betekent. Net zoals mensen met vleermuisoren die per se versterkers met lampen moeten hebben.
            Een digitaal toestel is veel handiger om te leren . Je kan uren en uren experimenteren zonder dat je op je resultaat moet wachten.

Meer en meer scholen gaan rechtstreeks naar digitaal over tegenwoordig,
            binnen een paar jaar zal die overgang volledig zijn. Net zoals van radiolamp naar diose, transistor, IC . Net zoals van VCR naar VHS naar DVD . Net zoals van Vinyl naar CD .

En over kwaliteit kan men discussies voeren tot in de oneindigheid , maar bedenk dit : en is een moment dat iets goed genoeg is . Het kan altijd beter , het kan altijd anders . Op DSLR vlak zitten we al een tijdje aan het punt dat de technologie goed genoeg is .

Dus : mijn advies blijft
            Volg de basisopleiding , en praat daar met de lesgevers en ook met de andere cursisten . Beslis pas daar en dan welke DSLR je gaat aanschaffen , want je gaat dan een veel beter inzicht en overzicht hebben .

PS : Als je even op de site van de fotovakschool had gekeken had je gezien dat een van de handboeken bij de vervolgopleiding "handboek digitale fotografie en beeldbewerking" heet , en dat je als camera een DSLR nodig hebt .
            Kan u nog meer onzin bij elkaar verzinnen: nog steeds eisen fotoburo's kennis van zowel analoge als digitale fotografie. Ik behoor volgens u ook tot zo'n oude knar, maar wel een die fotografie van thuis uit al op 8 jarige leeftheid met de paplepel heeft meegekregen. Nog steeds werk ik insidenteel analoog en de laatste jaren meest digitaal. Vanaf 1992 houd deze oude knar -om uw fatsoens termen te gebruiken- als een van de eerste zich met digitale beeldbewerking bezig. De stoomtrein hoeft van mij ook niet terug. Niks geen nostalgie van de giftluchten in de doka. Analoog of digitaal maakt in principe niets uit; als fotograaf dien je de basiskennis te bezitten en te weten wat je met je gereedschap kunt doen. Nog steeds heeft digitale fotografie beperkingen ten opzichten van de analoge.

Comment

Nog meer onzin Fotoburo's zitten ook in de overgang, net zoals veel fotografen .

Iemand die al 30 jaar foto's maakt , en nu digitaal wil gaan heeft meer nodig dan een DSLR .
              Ook een computer, met alle nodige kennis daaromtrent is ook onontbeerlijk. Het fotogedeelte zal dan wel lukken , maar hoe zit het met al die digitale bestanden ? hoe gaan ze daar mee om ? Lukt het om al die foto's te beheren , reservekopieen te maken, ... Dit valt mee onder kennis van digitale fotografie .

Je zegt het zelf : basiskennis over je gereedschap .
              Het gereedschap in kwestie is digitaal , met alle beperkingen en verbeteringen t.o.v. het chemische .

Digitale audio heeft ook nog beperkingen t.o.v. analoge audio , maar hoeveel mensen klagen daar nog over ?
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Wie polariseert hier nu? Kan kennis kwaad?
                Ik maak zelf ook al 30 jaar foto's, ook ooit analoog begonnen, en nu digitaal. Volg nu uiteindelijk aan de academie fotokunst, en ja, voor zij die van nul starten, begint het nog met een filmpje ontwikkelen en printjes maken. Gewoon om nog een idee te hebben van wat er gebeurt. Blijft het bij analoog, of is het überhaupt verplicht? Nee.
                Het zijn de foto's die tellen, als komen ze uit een polaroid, om maar iets te noemen.
                Het verleden loslaten, ja. Kennis uitwissen, nooit.
                En als ik zo wat de fora volg, is er nog een gigantisch tekort aan technische kennis. En dat voor een kunst waar scherpte en perfecte belichting een veel beperktere rol spelen dan de meesten denken.
                Om dus terug op het originele onderwerp te komen: de enige vereiste voor een beginnerstoestel is manuele controle over sluitertijd en diafragma - analoog of digitaal. Dat was 100 jaar geleden zo, en zal binnen 100 jaar nog wel zo zijn.
                Is dat nu nostalgie of science fiction?
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Jeetje, wat een hoop reacties!
                  Bedankt voor alle tips.
                  Ik vond het ook erg leuk om de discussies te lezen die hieruit zijn voortgekomen. Ik heb op dit forum al een hoop informatie kunnen verzamelen.

Thanx

Comment

Working...
                  X