Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zwaar kan je een vatting belasten ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe zwaar kan je een vatting belasten ?

Heb hier al ff gezocht maar niet meteen iets gevonden.

Hoe zwaar mag je de vatting van je camera belasten ?
    Stel je loopt een ganse dag rond met een Canon EF 70-200 IS L op je camera die om je schouder hangt, heeft dit negatieve gevolgen voor de vatting van je camera ?
    Is er een verschil tussen camera's onderling ? Ik denk bv aan een 300D, 5D & 1D ? Is de ene zwaarder te belasten dan de andere ?

Alvast bedankt !

Re: Hoe zwaar kan je een vatting belasten ?

Oorspronkelijk geplaatst door dokus Bekijk bericht
    Heb hier al ff gezocht maar niet meteen iets gevonden.

Hoe zwaar mag je de vatting van je camera belasten ?
    Stel je loopt een ganse dag rond met een Canon EF 70-200 IS L op je camera die om je schouder hangt, heeft dit negatieve gevolgen voor de vatting van je camera ?
    Is er een verschil tussen camera's onderling ? Ik denk bv aan een 300D, 5D & 1D ? Is de ene zwaarder te belasten dan de andere ?

Alvast bedankt !
    De fabrikant vindt alvast dat die constante belasting vanaf - zeg maar - een 70-200 te groot is, want het is vanaf deze lenzen dat hij een statiefgondel meelevert, waardoor de belasting tijdens opnamen op de vatting verdwijnt. Rond je nek dragen met de lens erop lijkt me niet zo'n probleem omdat lens en camera dan in één lijn naar beneden hangen. Als je dan geen te bruuske bewegingen uitvoert, zal het wel meevallen. Het zijn vooral torsiebewegingen die nefast zijn. Die torsiebewegingen komen in onze tak van de fotografie honderden keren tijdens een opdracht voor (we werken soms zefs met een 300 f2,8 IS uit de hand), en de enige voorzrog die we (kunnen) nemen is dan de lens (in dat geval zwaarder dan de camera) beetpakken i.p.v. de camera tuseen de opnamen door. En tijdens het opnemen proberen ze allebei te ondersteunen. ... Eén tip: maak ook aan zware lenzen een draagriem vast en hang die rond je nek, in plaats van de riem van de camera.

Uit de praktijk: we hebben 30 jaar met Nikon gewerkt, en deze techniek heeft geen echte problemen opgeleverd, buiten - na jaren - wat lichte speling op de vatting. Met Canon werken we nog maar een paar maanden, dus daar moet ik je het antwoord schuldig blijven. In ieder geval is de Canon-vatting veel groter van diameter én dus steviger, dus dat zou zeker ook geen probleem mogen vormen. Ideaal blijft natuurlijk: alle torsiebewegingen tussen camera en lens vermijden, laat dit duidelijk zijn. Maar dat is in onze job uitgesloten, net als lensdoppen gebruiken...

Comment

Re: Hoe zwaar kan je een vatting belasten ?

thx, I guess time will tell, je tip over het vastmaken van een draagriem aan de lens is misschien eens uit te proberen.
      Heb net als jij niet de tijd om lensdoppen op de lenzen te laten, rustig van lens te wissellen etc, vandaar dat deze op één van beide bodies bevestigd zou blijven.
      Het zou enkel jammer zijn moest ik zonder het te beseffen hierdoor m'n camera / lens naar de haaien helpen :-)

Comment

Working...
      X