Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D of 30D....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D of 30D....

Mijn budget liet destijds geen ruimte voor een 5D, het is dus een 30D geworden.

Toen ik later eens een 5D van een kennis mocht vasthouden was ik vooral verrast door de grote/heldere zoeker van de 5D. Dit lijkt me toch wel een voordeel bij macro/manueel scherpstellen ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH Bekijk bericht
      Mijn budget liet destijds geen ruimte voor een 5D
      Is mijn probleem ook op de moment...
      Ik wacht gewoon tot Jan_10D zijn 5D voor een prikje verkoopt...hehe...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH Bekijk bericht
        Toen ik later eens een 5D van een kennis mocht vasthouden was ik vooral verrast door de grote/heldere zoeker van de 5D. Dit lijkt me toch wel een voordeel bij macro/manueel scherpstellen ??
        De zoeker is inderdaad groter, maar de helderheid wordt vooral door het f getal van de lens bepaald.

Zo zal de zoeker van een 30D met een 50 1,4 meer helder zijn dan de zoeker van een 5D met een 70-200 f4.

Nog een belangrijk voordeel van vaste, lichtsterke lenzen.

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
        Is mijn probleem ook op de moment...
        Ik wacht gewoon tot Jan_10D zijn 5D voor een prikje verkoopt...hehe...
        Uw aanvraag is genoteerd.

Maar eerst moet ik twee DSLR kunnen kopen die beter zijn dan 1 5D.
        Dat wordt niet eenvoudig.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          De vraag gaat wel over een vergelijking APS met APS.

De 17-55 2,8 IS USM is een FF lens op een APS sensor en dus in het nadeel tegenover een echte FF lens op een APS sensor.

Jan.
          Een theoretisch nadeel, dat alleen maar omgezet kan worden in de praktijk als je een middelmatige APS lens vergelijkt met een middelmatige FF lens.
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Een theoretisch nadeel, dat alleen maar omgezet kan worden in de praktijk als je een middelmatige APS lens vergelijkt met een middelmatige FF lens.
            Shading ("Vignetting")
            Another weaker point for this lens, one that's common with superwides designed for the sub-frame cameras. Rather than being able to use the "sweet spot" in the center of a full-frame image circle, the image circles from sub-frame lenses are tight against the corners of the frame. Vignetting is high in the EF-S 17-55 wide open at all focal lengths, reaching a high of 0.85 EV at 17mm and f/2.8.
            ...
            The 17-40mm also wins big time on vignetting and has lower distortion at focal lengths of 24mm and longer.

Geef mij maar de praktijk.

Jan.

Comment

I stand corrected.

Maar 't is toch ni fair om een 2.8 croplens te vergelijken met een F/4 FF lens. Maar ook op de 16-35L is 't verschil groot.

Dave
              pixelpusher

Comment

hehe,dit topic leeft dus nog

ter info,heb de knoop doorgehakt na lang denken en vergelijken.. en heb me de 5D aangeschaft (toegegeven,beetje met een bang hart)

na hem ontvangen te hebben en uitgetest moet ik zeggen dat dit een dijk van een toestel is,alles is ook waar,meer lensvervorming e.d,maar die resolutie en beeldkwaliteit zijn voor de moment moeilijk te evenaren denk ik.

ben zeer tevreden over mijn aankoop moet ik zeggen.
                website: www.stijnboelens.com

Comment

Dag Smookeh

Hoe stel je het met de 5D? Ben zelf ook van plan om nog es zwaar te investeren in een toestel en ook verliefd op de 5D. Ik zou es wat resultaten willen zien van fotos genomen op 3200 iso... Heb wel al foto's op internet gezien ervan maar weet natuurlijk niet in hoeverre die beelden bewerkt zijn. Was eerder deze maand ook eerst aan het kijken voor een 30D, maar ben daar dan vanaf gestapt.

Ik wil ook eens weten welke resultaten jullie hier neerzetten met die canon IS lenzen. Hoeveel dit nu scheelt als je bv een trouw of iets dergelijks fotografeert.
                  Gear: Canon Eos 5D 24-105 F4 IS
                  Backup: Olympus E-1 x ZUIKO 14-45 kitlens x ZUIKO 50-200 F2.8 / 3.5 x flits: FL-30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diederik V. Bekijk bericht
                    Ik zou es wat resultaten willen zien van fotos genomen op 3200 iso... Heb wel al foto's op internet gezien ervan maar weet natuurlijk niet in hoeverre die beelden bewerkt zijn.
                    Ik wil uw vrraag wel beantwoorden maar ik fotografeer nooit hoger dan ISO 1600 omdat het achteraf in de RAW convertor altijd mogelijk is om de belichting tot 2 stops extra te verhogen.

Hier vind je onbewerkte test fotos op elke ISO waarde.
                    Detailed review of Canon EOS-5D, with actual sample images, and a detailed data sheet.

Maar een echt goede vergelijking is alleen mogelijk als je de fotos ook gaat afdrukken op een vrij groot formaat. Op 10x15 cm is er toch nooit een verschil zichtbaar.

Jan.

Comment

Heb de 5D vandaag in mijn pollen gehad... Een dijk van een toestel (was probeurs in brussel). Zeker met de 24-105 IS. 580EX flits zat er ook op, wat ik erbij zou aanschaffen.
                      Heb nog een aantal vragen ivm die profielen. Wat kan je nu personaliseren aan die 5D? Welke opties heb je op de 580EX (flits)? Hoe snel laad die flits trug op...

Grtzz
                      Gear: Canon Eos 5D 24-105 F4 IS
                      Backup: Olympus E-1 x ZUIKO 14-45 kitlens x ZUIKO 50-200 F2.8 / 3.5 x flits: FL-30

Comment

De 24-105L heeft wat last van vignetting. Perfect op te lossen in nabewerking maar toch wel een nadeel van deze lens. Een alternatief met IS er er niet.

Met profielen bedoel je eventueel picture styles ? Of de persoonlijke instellingen ? Of de C instelling ?

De 580 EX heeft alle opties die een flits moet hebben.
                        De herlaadtijd van de 580EX wordt bepaald door hoeveel licht er nodig was en door de toestand van de batterijen
                        Ik zou zeggen min .1 seconde tot max 2 seconden.

Jan.

Comment

Ik denk dat er in die klasse en voor dat doeleinde geen betere flitser is dan de 580EX. Hoe snel hij oplaadt hangt af van de batterijen en mocht het niet snel genoeg gaan kun je een externe voeding aansluiten. Ik ken iemand die dat heeft en die wist mij te zeggen dat hij daarmee met zijn 1D voluit kan gaan, 9 beelden per seconde en allemaal geflitst op zo goed als volle kracht.

De man is fotojournalist, natuurlijk.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Met de 580EX is er geen enkel probleem.
                            De nauwkeurighed bij herhaald flitsen is erg hoog. Ik denk dat er minder dan 1/3 ev verschil is.

Maar het probleem met de Canon flits lichtmeting is nog steeds, ook met ettl2, dat deze veel te gevoelig is voor alles wat reflecteert.

Maak even een foto met de 580EX waar ook een spiegel in voorkomt en je hebt een perfect zwart beeld.

De vraag is natuurlijk of andere merken dit beter doen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diederik V. Bekijk bericht
                              Ik wil ook eens weten welke resultaten jullie hier neerzetten met die canon IS lenzen. Hoeveel dit nu scheelt als je bv een trouw of iets dergelijks fotografeert.
                              Ik heb de 85L 1,2 II en de 135L.
                              Ik had vroeger de 70-200L f2,8 IS.
                              De vaste lenzen leveren natuurlijk de beste resultaten... als er voldoende licht is.

Maar de 70-200L heeft nog steeds het voordeel van IS tegenover de vaste lenzen, bij een gelijke DOF is dit 3 stops.
                              Bovendien is een zoomlens beter bruikbaar dan twee of drie vaste lenzen.

Maar toch zijn de resultaten beter met de twee vaste lenzen.

Jan.

Comment

wel,ik heb ook geen foto's op 3200.

maar wat ik nu wel weet is dat het mijn beste koop tot nog toe is.
                                ik sta nog elke foto versteld van hoe groot het dynamisch bereik is tov bv een 20D en de scherpte is ook ongeloofelijk..het is een redelijk bedrag,maar ik ben blij dat ik het er voor over gehad heb
                                website: www.stijnboelens.com

Comment

Working...
                                X