Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D of 30D....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D of 30D....

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Ik heb hier ooit eens een verhaaltje over geschreven. In post #11 staat nog een interessante link...
    Heel interessant, inderdaad! In dat geval heeft Groovbird ook gelijk. Maar goed, als je niet hoeft te croppen, dan schiet je met de 5D blijkbaar wel mooiere plaatjes als met een 20D. Dat is mijn persoonlijke indruk, geen exacte wetenschap.
    ______
    www.vue.photo

Comment

hierbij besluit ik toch dat de 5D zijn geld niet echt waard is als het gaat om natuurfotografie (macro,tele,..).

in een studio zal dan de 5D zeker beter presteren dan een 20D of 30D.

offtopic:

heb me nog eens verdiept en ik denk dat de beste camera voor natuurfotografie de 'Canon EOS 1D mark II N'.Omwille van het feit dat hij weathersealed is,heel grote buffer heeft en 1,3x cropfactor(dacht ik toch) heeft (beetje tussenin dus).
      natuurlijk zit je dan ook een prijsklasse hoger nog (1000€ duurder).

de meesten zullen dit wel al geweten hebben zeker
      Last edited by sm00keh; 12 januari 2007, 13:05.
      website: www.stijnboelens.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh Bekijk bericht
        hierbij besluit ik toch dat de 5D zijn geld niet echt waard is als het gaat om natuurfotografie (macro,tele,..).

offtopic:

heb me nog eens verdiept en ik denk dat de beste camera voor natuurfotografie de 'Canon EOS 1D mark II N'.Omwille van het feit dat hij weathersealed is,heel grote buffer heeft en 1,3x cropfactor(dacht ik toch) heeft (beetje tussenin dus).

Tegenargumenten zouden kunnen zijn: prijs (zoals je zegt trouwens), gewicht (niet te onderschatten) en geen toegang tot EF-s lenzen.

Maar dat de 1D reeks nog een klasse apart is, mag gezegd worden!
        pixelpusher

Comment

hier een mooi voorbeeld vind ik: http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_2_017.html

ik ben nu sterk aan het twijfelen over een 1D mark IIn aan te schaffen.. amai,tis moeilijk..
          website: www.stijnboelens.com

Comment

offtopic:

De Mark II is inderdaad het beste van twee werelden, dat wist ik ook al toen ik de Mark II kocht, toch heeft me dat niet weerhouden om een 5D bij te kopen !
            Gelukkig heb ik steeds in full frame optiek geinvesteerd en heb nu een glasservies dat kan dienen op beide body's.

Een voorkeur ? ... iedere camera is specifiek, en ik wil geen van beiden missen. Voor sommige gelegenheden zal ik met de Mark II vertrekken, maar in de studio gebruik ik ze samen , de Mark II met een 28-70 mm F2.8 L USM en de 5D met een 85mm F1.8 of een 135 mm F2 L USM

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

De 1DII heeft met een cropfactor van 1,3x geen enkel voordeel tegenover de 5D.
              Omdat een 5D ook (ongeveer) 1,3x meer pixels heeft dan een 1DII.

Een grotere buffer is meestal niet nodig. En 60 jpg is ook niet weinig.

En zelf zou ik nooit uren willen rondlopen met het gewicht van een 1DII.
              De 1DII weegt nog meer dan een 5D met een grip en twee batterijen.

Je kan natuurlijk kopen wat je zelf wil en de 1DII is inderdaad een super fototoestel. Veel beter dan een 30D als je reeds een 20D hebt.

Maar nog altijd niet gelijk aan een 5D.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                En zelf zou ik nooit uren willen rondlopen met het gewicht van een 1DII.
                De 1DII weegt nog meer dan een 5D met een grip en twee batterijen.
                En rondlopen met een 5D zónder grip en extra batterijen is nog fijner

Comment

vraagje,
                  een full frame camera zoals 5d en markII... hebben die door hun grotere cencor, minder pixel per cm² niet minder ruis of doet dit er totaal niet toe, kvroeg me dat even af... ik haat namelijk ruis brrrrr
                  er zou trouwens een betere sensor zitten in de 400d tov de 350d en op iso 800 minder ruis geven, kzou het artikel nog is moeten opzoeken, weet er iemand meer over en is dit ook zo met 20/30d?
                  mvg maarten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vatuvara Bekijk bericht
                    vraagje,
                    een full frame camera zoals 5d en markII... hebben die door hun grotere cencor, minder pixel per cm² niet minder ruis of doet dit er totaal niet toe, kvroeg me dat even af... ik haat namelijk ruis brrrrr
                    Ik heb een vraag voor 5D gebruikers. Ik loop met het idee in mijn achterhoofd om mij volgend jaar een 5D aan te schaffen. Ik had zoiezo een tweede body in gedachte (een 30D bijvoorbeeld) maar met dat ik mij nu meer en meer ga concentreren op event-fotografie in slechte lichtomstandigheden dacht ik hiermee een voordeel te halen

Oorspronkelijk geplaatst door vatuvara Bekijk bericht
                    er zou trouwens een betere sensor zitten in de 400d tov de 350d en op iso 800 minder ruis geven, kzou het artikel nog is moeten opzoeken, weet er iemand meer over en is dit ook zo met 20/30d?
                    mvg maarten
                    Of kleinere pixels en meer ruisonderdrukking.

Jan.

Comment

zou zekers geen 30D meer kopen is maar een beperkte upgrade van de 20D, en beide camera's zijn niet wat je kunt zeggen nog up-to-date.
                      Kan verkeerd zijn maar ik verwacht dat er op de PMA een nieuw model gelanceerd wordt dat minstens moet oplijnen met de concurrentie en waarschijnlijk zal overtreffen. Nog een paar maand geduld zou ik zeggen. De eerste zogenaamde geruchten (gedirigeerde lekken) zullen binnen een paar weken wel de kop op steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        zou zekers geen 30D meer kopen is maar een beperkte upgrade van de 20D, en beide camera's zijn niet wat je kunt zeggen nog up-to-date.
                        Kan verkeerd zijn maar ik verwacht dat er op de PMA een nieuw model gelanceerd wordt dat minstens moet oplijnen met de concurrentie en waarschijnlijk zal overtreffen. Nog een paar maand geduld zou ik zeggen. De eerste zogenaamde geruchten (gedirigeerde lekken) zullen binnen een paar weken wel de kop op steken.
                        Puerte ipv je statements zou je ook eens moeten zeggen waarom je iets denkt. Want je poneert nogal veel maar inhoud zien we niet vaak. Ik zou namelijk echt wel willen weten waarom een 30D niet up to date is? Leg dus even je gedachtengang uit....Want ik zie echt niets dat in vgl niet up to date zou zijn. Nu ja goeie marketing zou betekenen dat ie 10MP zou moeten hebben maar hier weten we toch allemaal dat dit zever is.

Of canon een nieuwe uitbrengt ik zou het niet weten. De 5D zou eigenlijk eerder een vervanging moeten krijgen. De 30D pas ergens in augustus. Nu ja het is een feestjaar bij canon dus eventueel hebben ze wel wat verrassingen.

Comment

Belangrijk om te onthouden in deze discussie is toch ook dat een toestel met een APS-C sensor uit een lens (gemaakt voor FF sensor of 35 mm) het beste deel van het beeld gaat weergeven, dit is het midden.
                          Lenzen tonen steeds hun zwakste punten aan de randen en de hoeken.
                          Je haalt a.h.w. het beste uit FF lenzen.
                          Bedoel je hiermee te zeggen dat als je een geen full frame toestel koopt je beter wel voor een fullframe-camera bedoelde lenzen kan kopen? Dus beter geen EF-S objectieven voor bijv de 30d maar liever EF objectieven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elmo1 Bekijk bericht
                            Bedoel je hiermee te zeggen dat als je een geen full frame toestel koopt je beter wel voor een fullframe-camera bedoelde lenzen kan kopen? Dus beter geen EF-S objectieven voor bijv de 30d maar liever EF objectieven.
                            Als een lens zowel in een EF versie als in een EF-S versie bestaat, dan zal de EF versie het beter doen.

Maar in de praktijk zijn er geen echte EF vervanglenzen voor EF-S lenzen.

En omgekeerd ook niet.

Jan.

Comment

FF lenzen met vergelijkbare eigenschappen als crop-factor lenzen zijn zwaarder, groter en duurder. Het is zeker zo dat de slechte eigenschappen van een FF lens duidelijker worden op een FF body (onscherpte in de rand, vignetting in de hoeken) dan op een cropbody.

Er zijn echter wel bepaalde crop-factor lenzen die ondanks hun "nadeel" dat niet enkel de "sweet center" maar ook de rest van de beeldcirkel gebruikt wordt, vergelijkbaar zijn in kwaliteit met hun tegenhangers in de FF lenzen. Dan denk ik in eerste instantie aan de 17-55 2.8 IS USM bijvoorbeeld, maar het kan zijn dat de SIGMA 50-150 2.8 ook een goede tegenpartij is voor de 70-200 2.8 (van SIGMA).

Uiteindelijk moet je een lens altijd beoordelen aan de hand van het toestel waar je het op gaat gebruiken. Alle reviews voor Canon lenzen op www.photozone.de bvb zijn getest met een 350D en de optische kwaliteiten worden ook op die manier vergeleken.

Zo denk ik ook dat een 50 1.2L op FF meer zichtbare impact gaat hebben t.o.v de 50 1.4 (discussie in andere thread) dan op een cropbody.

Ik denk dus bvb. dat een 30D met 17-55 2.8 IS USM en een 5D met 24-70 2.8L zeker aan elkaar gewaagd zijn.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                                Ik denk dus bvb. dat een 30D met 17-55 2.8 IS USM en een 5D met 24-70 2.8L zeker aan elkaar gewaagd zijn.

Dave
                                De vraag gaat wel over een vergelijking APS met APS.

De 17-55 2,8 IS USM is een FF lens op een APS sensor en dus in het nadeel tegenover een echte FF lens op een APS sensor.

Jan.

Comment

Working...
                                X