Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D of 30D....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D of 30D....

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Maar je hebt het wel mis wat de tele betreft. Die blijft 200-400. Op een cropsensor valt er enkel een stuk van het beeld af.
    oké, je hebt gelijk, er moest eigenlijk staan
    [200-400 wordt (35mm-equivalent) 320-640].
    dus de 200-400 geeft op een crop-sensor hetzelfde beeld
    als een 320-640 op een FF-sensor (of kleinbeeld-diapositief).

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      verwar "ZOOM" en "TELE" niet he!
      zoombereik is de verhouding tussen grootste en kleinste "zoom" stand.
      zo hebben een 10-20, een 17-35 en een 200-400 allemaal een zoombereik van 2.
      terwijl in dit rijtje enkel de 200-400 als TELE kan omschreven worden.
      TELE-ZOOM dan nog wel.

met een crop-sensor krijg je dus niet méér zoom:
      10-20 wordt 16-32, wat het "zoom"-bereik op 2 houdt.
      maar de 200-400 wordt 320-640, waarbij je aan "tele" wint ...

duidelijkheid en juistheid van woordgebruik is héél belangrijk in communicatie ...

mm
      en ja,jij hebt ook gelijk

ik bedoelde wel degelijk tele ipv zoom.. ook al het feit dat het over 300mm vaste brandpunt gaat.

mijn excuses hiervoor.

het zou wel eens leuk zijn om een foto van de 5D en de 30D te kunnen vergelijken,genomen vanuit hetzelfde standpunt,zelfde objectief e.d .

kan me nu niet echt goed voorstellen hoeveel de 2 van mekaar schelen in feite.
      website: www.stijnboelens.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh Bekijk bericht
        en ja,jij hebt ook gelijk

ik bedoelde wel degelijk tele ipv zoom.. ook al het feit dat het over 300mm vaste brandpunt gaat.

mijn excuses hiervoor.

het zou wel eens leuk zijn om een foto van de 5D en de 30D te kunnen vergelijken,genomen vanuit hetzelfde standpunt,zelfde objectief e.d .

Voila, nu heeft iedereen gelijk

je kan de twee moeilijk vergelijken, omdat ze al zoveel in kwaliteit verschillen.
        Je zal de indruk hebben dat je meer tele hebt met die 30D, maar dat is dus niet zo. Verder is de sensor van de 5D groter, pixeldensiteit minder dicht, en dat heeft een grote invloed op de kwaliteit van je foto. Ik zou zelfs durven veronderstellen (want weten doe ik het niet), dat als je met de twee dezelfde foto maakt en dan die van de 5D cropt tot het formaat van die van de 30D, die van de 5D nog steeds mooier is. Al is 'mooi' natuurlijk subjectief.
        ______
        www.vue.photo

Comment

je kan de twee moeilijk vergelijken, omdat ze al zoveel in kwaliteit verschillen.
          Nee hoor.

Je zal de indruk hebben dat je meer tele hebt met die 30D, maar dat is dus niet zo.
          Toch wel.

Verder is de sensor van de 5D groter, pixeldensiteit minder dicht, en dat heeft een grote invloed op de kwaliteit van je foto. Ik zou zelfs durven veronderstellen (want weten doe ik het niet), dat als je met de twee dezelfde foto maakt en dan die van de 5D cropt tot het formaat van die van de 30D, die van de 5D nog steeds mooier is. Al is 'mooi' natuurlijk subjectief.
          Ik weet het wel.

Ik heb een 5D en een 10D. Ik had een 20D.

Om te weten of een foto op beeldschermgrootte met een 5D of met een 10D is gemaakt moet ik eerst de exif data bekijken.

De Canon 5D heeft 4368x2912 pixels, de Canon 10D heeft 3072x2048 pixels met een crop factor van 1,6.
          Met andere woorden : de pixels van de 5D en van de 10D zijn gelijk.

Ik converteer de RAW bestanden altijd naar 900x600 of naar 1800x1200 of naar 3600x2400 pixels volgens de toepassing.

Het grote voordeel van de 5D is dat ik heel veel pixels kan wegcroppen en dan toch nog een perfect resultaat krijg.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Ik dacht hierbij niet aan pixeldichtheid maar wel aan de grootte van DOF voor FF en APS sensoren met gelijk aantal pixels.

Vergelijk een 11 MP 1Ds, een 10 MP 400D en een 10 MP compact.
            Daarom dat ik ook zei gelijke pixeldichtheid want dan gaat je DOF ook niet verschillen. Maar allemaal met evenveel pixels. Tja dan is hoe kleiner de sensor hoe beter voor macro natuurlijk. (tot ie te klein wordt natuurlijk ) En niet alleen de DOF ook de hoeveelheid detail zal beter zijn.

Comment

Hallo,

Ik ben sinds kort trotse bezitten van een 5D.
              Oorspronkelijk ging ik ook een 30D kopen, maar na een test met een 5D was ik onmiddelijk verkocht aan dit toestel. Ik werk er echter nog niet lang genoeg mee om een vakkundig oordeel te vellen, maar ik vindt het alvast een schitterend toestel, waarmee ik meteen de resultaten behaalde die ik voor ogen had. Wat zal dit niet geven als het toestel compleet door en door ken ...

Moest ik van u zijn, niet twijfelen, gewoon een beetje (1000 euro of zo) meer betalen en je hebt een schitterend toestel.

groeten

Comment

Nee hoor.

Het grote voordeel van de 5D is dat ik heel veel pixels kan wegcroppen en dan toch nog een perfect resultaat krijg.

Jan.
                Voila, dat bedoel ik dus met kwaliteitsverschil.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Voila, dat bedoel ik dus met kwaliteitsverschil.
                  Ik volg u.

Maar de grootte en de vorm van de 5D dragen ook enorm bij tot het gevoel van kwaliteit, een gevoel dat met de 10D ook aanwezig is maar dat voor een stuk ontbreekt bij de 20D.

Dit is 50 mm f9 op dpreview.

Maar als je een specifiek verzoek hebt voor een bepaalde lensvergelijking tussen een 5D en een 10D (1,6x) kan ik hierover eens nadenken.

Mijn lenzen collectie is wel vrij beperkt.
                  2x50. 2x80 1x100 1x135+1,4TC en twee doodgewone L zooms van 17 tot 70mm.

Jan.

Comment

Ik volg u.

Maar de grootte en de vorm van de 5D dragen ook enorm bij tot het gevoel van kwaliteit, een gevoel dat met de 10D ook aanwezig is maar dat voor een stuk ontbreekt bij de 20D.

Dit is 50 mm f9 op dpreview.

Maar als je een specifiek verzoek hebt voor een bepaalde lensvergelijking tussen een 5D en een 10D (1,6x) kan ik hierover eens nadenken.

Mijn lenzen collectie is wel vrij beperkt.
                    2x50. 2x80 1x100 1x135+1,4TC en twee doodgewone L zooms van 17 tot 70mm.

Jan.
                    Uiteraard spelen grootte en vorm een rol, maar uiteindelijk vind ik die pakken minder belangrijk dan beeldkwaliteit.

doodgewone L-zooms? Als ze te gewoontjes zijn (die 17-40 en die 24-70), mag je ze me altijd sturen
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Belangrijk om te onthouden in deze discussie is toch ook dat een toestel met een APS-C sensor uit een lens (gemaakt voor FF sensor of 35 mm) het beste deel van het beeld gaat weergeven, dit is het midden.
                      Lenzen tonen steeds hun zwakste punten aan de randen en de hoeken.
                      Je haalt a.h.w. het beste uit FF lenzen.
                      Daarbij worden dus logischer wijze, hogere eisen gesteld aan een lens , die op een toestel met FF zal gebruikt worden.
                      Conclusie: bij uw overweging dient ge dus zeker de lenzen in uw bezit eerst kritisch te bekijken.
                      Voldoen deze aan de hogere eisen, dan is er zeker veel te zeggen voor een FF sensor.
                      Zoniet zul je op de duur moeten investeren in betere (lees duurdere ) objectieven.
                      Grtz.
                      Henri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdL Bekijk bericht
                        Belangrijk om te onthouden in deze discussie is toch ook dat een toestel met een APS-C sensor uit een lens (gemaakt voor FF sensor of 35 mm) het beste deel van het beeld gaat weergeven, dit is het midden.
                        Daarbij worden dus logischer wijze, hogere eisen gesteld aan een lens , die op een toestel met FF zal gebruikt worden.
                        Conclusie: bij uw overweging dient ge dus zeker de lenzen in uw bezit eerst kritisch te bekijken.
                        Voldoen deze aan de hogere eisen, dan is er zeker veel te zeggen voor een FF sensor.
                        Zoniet zul je op de duur moeten investeren in betere (lees duurdere ) objectieven.
                        Grtz.

Ook waar. Er is veel om over na te denken.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Helemaal juist. Dat is de grootste misvatting die er bestaat. 300mm is 300mm. Als je met beide camera's dezelfde foto neemt, is je onderwerp uiteindelijk even groot als je beide foto's in de juiste verhoudingen tov elkaar plaatst. Alleen zal die van de 5D veel mooier zijn
                          Ik denk het niet.

Ervan uitgaande dat je bedoelt dat je je foto neemt vanop dezelfde afstand, met dezelfde lens zal je merken dat je onderwerp groter lijkt omdat de FOV van de lens door een cropcamera kleiner is. De camera cropt het beeld, dus je onderwerp is sneller beeldvullend dus je hebt in principe iets meer werkafstand dan op FF met dezelfde lens. Om het anders te zeggen: een lens die bekend staat als een 1:1 macro lens op FF wordt een 1.6:1 macrolens op een 1.6x cropped camera.

Als je op die manier vergelijkt, heb je meer pixels op je 5D en dus in principe scherpere beelden (met een perfecte lens).

Als je echter dezelfde afstand neemt, met dezelfde lens, zal je op een FF een minder vullend beeld hebben. Als je dan cropt, heb je een minder scherp beeld omdat de pixeldichtheid van de 5D lager ligt dan die van een 20D/30D.

Dus het hangt ervan af wat je bedoelt met "dezelfde verhoudingen".

Dave
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdL Bekijk bericht
                            Grtz.
                            Dit is evengoed waar voor APS-C camera's. Zodra je een bepaalde pixeldichtheid bereikt ga je alleen met de beste lenzen uit je sensor kunnen halen wat erin zit. Die duurdere objectieven ga je met beide sytemen moeten kopen.

Comment

Je zal de indruk hebben dat je meer tele hebt met die 30D, maar dat is dus niet zo. Verder is de sensor van de 5D groter, pixeldensiteit minder dicht, en dat heeft een grote invloed op de kwaliteit van je foto. Ik zou zelfs durven veronderstellen (want weten doe ik het niet), dat als je met de twee dezelfde foto maakt en dan die van de 5D cropt tot het formaat van die van de 30D, die van de 5D nog steeds mooier is. Al is 'mooi' natuurlijk subjectief.
                              Ik heb hier ooit eens een verhaaltje over geschreven. In post #11 staat nog een interessante link...

Comment

een ff heeft als voordeel naast de betere DOF en geen crop, dat je 'mits' vergelijking sensor aps, met zelfde megapukkels ook een grotere belichtingsspeelruimte krijgt, de cellen van de pixels zijn groter, er kunnen meer lichtdeeltjes in, en zullen minder snel "overlopen", de cellen staan ook verder uiteen, dus je gaat minder snel blooming etc krijgen bij full frame...

ik wacht op de full frame 3x16mpix foveon...

Comment

Working...
                                X