Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D of 30D....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 5D of 30D....

hoi,

ik ben van plan me een 2de body aan te kopen,maar ik ben er nog niet uit welke dit gaat worden..

het gaat tussen de canon 5D en de canon 30D..

ik heb al redelijk wat reviews gelezen van beide camera's.

de meningen waren wat verdeelt tov de 5D,de ene zegt dat hij enorm goed is,de ander praat dan redelijk negatief over het toestel.
    ik heb nu een 20D met 1.6 crop en dat komt me ten goede omwille van het grotere zoombereik.nu ga ik dat niet hebben met de 5D omwille van de FF,daarom zou ik deze camera gebruiken voor landschappen en macro's en de 20D voor vogelfotografie.

nu is mijn vraag of ik die redelijk aanzienlijke som beter uitgeef aan de 5D of kan ik me beter een 30D body aanschaffen en het overige geld uitsparen voor een lens (heb 400mm 2.8 in gedachten)...

zit er veel verschil in de 5D tov 30D of is het zijn geld niet waard?

alvast bedankt.
    website: www.stijnboelens.com

Re: Canon 5D of 30D....

Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh Bekijk bericht

de meningen waren wat verdeelt tov de 5D,de ene zegt dat hij enorm goed is,de ander praat dan redelijk negatief over het toestel.
    En ik zeg dat een 5D enorm goed is maar ook dat een 5D heel wat negatieve eigenschappen heeft tegenover een 30D.

ik heb nu een 20D met 1.6 crop en dat komt me ten goede omwille van het grotere zoombereik.nu ga ik dat niet hebben met de 5D omwille van de FF,daarom zou ik deze camera gebruiken voor landschappen en macro's en de 20D voor vogelfotografie.
    Voor macros is de 5D niet echt goed. Hoe kleiner de sensor voor macro, hoe beter.

nu is mijn vraag of ik die redelijk aanzienlijke som beter uitgeef aan de 5D of kan ik me beter een 30D body aanschaffen en het overige geld uitsparen voor een lens (heb 400mm 2.8 in gedachten)...
    Als je al een 20D hebt dan koop je beter iets kleiner, een 400D, of iets groter, een 5D of een 1DII.

Ik vind dat er voldoende verschil is tussen een 5D en een 30D zodat ik nooit meer een 30D zou willen.
    En inderdaad, er is wenig verschil tussen een 5D en een 30D.
    Alleen de grootte, het aantal MP en de zoeker zijn veel beter.

Jan.

Comment

1.6 crop en dat komt me ten goede omwille van het grotere zoombereik.nu ga ik dat niet hebben met de 5D
      Deze redenatie kan ik niet helemaal volgen, het zoombereik is toch onafhankelijk van de crop.

Een lens met brandpuntsafstand van 50-100 heeft een 2x zoombereik en zal zich op een 5D zo gedragen en op 1,6x camera 80-160, wat toch ook weer 2x is.

FF is prettig voor je groothoeklenzen en crop voor je tele, als je tenminste niet hebt geïnvesteerd in EFs.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Deze redenatie kan ik niet helemaal volgen, het zoombereik is toch onafhankelijk van de crop.

Een lens met brandpuntsafstand van 50-100 heeft een 2x zoombereik en zal zich op een 5D zo gedragen en op 1,6x camera 80-160, wat toch ook weer 2x is.

FF is prettig voor je groothoeklenzen en crop voor je tele, als je tenminste niet hebt geïnvesteerd in EFs.
        bij een 1.6 ccd (kleinere sensor) wordt een 300mm lens 480mm als ik mij niet vergis... bij FF heb je een 300mm zoals bij analoge toestellen..

Comment

bij een 1.6 ccd (kleinere sensor) wordt een 300mm lens 480mm als ik mij niet vergis... bij FF heb je een 300mm zoals bij analoge toestellen..

Maar dat is de cropfactor en heeft niets met zoomen te maken. Zoombereik is niet anders als de langste/korste brandpuntsafstand en heeft neits met brandpuntsafstanden te maken.

Sigma 10-20 is 2x zoom maar ook een Nikkor 35-70.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Maar dat is de cropfactor en heeft niets met zoomen te maken. Zoombereik is niet anders als de langste/korste brandpuntsafstand en heeft neits met brandpuntsafstanden te maken.

Sigma 10-20 is 2x zoom maar ook een Nikkor 35-70.

nee,idd.
            ik heb het dan ook over het zoombereik dat ik heb met m'n 300mm.
            als ik de 5D koop,heb ik minder zoombereik(lees afstand overbruggen) met mijn 300mm dan als ik die zet op mijn 30D

Comment

als ik de 5D koop,heb ik minder zoombereik(lees afstand overbruggen) met mijn 300mm dan als ik die zet op mijn 30D
              Het verschil is minder groot dan je zou denken.

Een 5D heeft horizontaal en vertikaal 25 % meer pixels dan een 30D.
              Het 30D voordeel is dus niet 1,6x maar wel 1,3x.

Toevallig is dat ook de 1DII crop factor zodat een 1DII geen enkel crop voordeel heeft op een 5D.

Jan.

Comment

Kleine correctie ... een 300mm wordt nooit iets anders dan een 300mm op eender welk toestel. Enkel de FOV (field of view) wordt anders waardoor je het beeld ziet "alsof" je het met een 480mm zou genomen hebben.
                Het enige dat je doet is het buitenste van je lens niet gebruiken (EF lenzen) ...
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

hoi,

ik ben van plan me een 2de body aan te kopen,maar ik ben er nog niet uit welke dit gaat worden..

ik heb al redelijk wat reviews gelezen van beide camera's.

alvast bedankt.
                  Als je van plan bent die 20D te houden dan lijkt een 5D mij interessanter. De 30D is al bij al niet veel verschillend met een 20D.

Maar of je nu beter een 5D koopt of een 400 f2.8. Tja dat kan alleen jij zeggen he. Wij weten hier niet wat je het meeste doet en waar je het meeste vooruitgang in zou willen maken.

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                  Voor macros is de 5D niet echt goed. Hoe kleiner de sensor voor macro, hoe beter.
                  In deze vgl klopt dit nu wel maar de sensorgrote is hier niet belangrijk he wel de pixeldichtheid. En vermits de 20D/30D een hogere pixeldichtheid heeft zijn deze dus beter voor macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Kleine correctie ... een 300mm wordt nooit iets anders dan een 300mm op eender welk toestel. Enkel de FOV (field of view) wordt anders waardoor je het beeld ziet "alsof" je het met een 480mm zou genomen hebben.
                    Het enige dat je doet is het buitenste van je lens niet gebruiken (EF lenzen) ...
                    Helemaal juist. Dat is de grootste misvatting die er bestaat. 300mm is 300mm. Als je met beide camera's dezelfde foto neemt, is je onderwerp uiteindelijk even groot als je beide foto's in de juiste verhoudingen tov elkaar plaatst. Alleen zal die van de 5D veel mooier zijn
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Helemaal juist. Dat is de grootste misvatting die er bestaat. 300mm is 300mm. Als je met beide camera's dezelfde foto neemt, is je onderwerp uiteindelijk even groot als je beide foto's in de juiste verhoudingen tov elkaar plaatst. Alleen zal die van de 5D veel mooier zijn

ahzo,dan zijn er al redelijk wat fouten geschreven hierover op BD

alvast bedankt voor de uitleg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Kleine correctie ... een 300mm wordt nooit iets anders dan een 300mm op eender welk toestel.
                        Je hebt gelijk.
                        Maar in de praktijk koop je hier niets voor.
                        Als het aantal pixels van een FF sensor hetzelfde is als van een APS sensor dan is er enkel een verschil in DOF.

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Helemaal juist. Dat is de grootste misvatting die er bestaat. 300mm is 300mm.
                        Je hebt gelijk.
                        Als het aantal pixels van een FF sensor hetzelfde is als van een APS sensor dan is er enkel een verschil in DOF.

En ik zal het geen twee keer zeggen.

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        In deze vgl klopt dit nu wel maar de sensorgrote is hier niet belangrijk he wel de pixeldichtheid. En vermits de 20D/30D een hogere pixeldichtheid heeft zijn deze dus beter voor macro.
                        Ik dacht hierbij niet aan pixeldichtheid maar wel aan de grootte van DOF voor FF en APS sensoren met gelijk aantal pixels.

Vergelijk een 11 MP 1Ds, een 10 MP 400D en een 10 MP compact.

Jan.

Comment

ahzo,dan zijn er al redelijk wat fouten geschreven hierover op BD
                          verwar "ZOOM" en "TELE" niet he!
                          zoombereik is de verhouding tussen grootste en kleinste "zoom" stand.
                          zo hebben een 10-20, een 17-35 en een 200-400 allemaal een zoombereik van 2.
                          terwijl in dit rijtje enkel de 200-400 als TELE kan omschreven worden.
                          TELE-ZOOM dan nog wel.

met een crop-sensor krijg je dus niet méér zoom:
                          10-20 wordt 16-32, wat het "zoom"-bereik op 2 houdt.
                          maar de 200-400 wordt 320-640, waarbij je aan "tele" wint ...

duidelijkheid en juistheid van woordgebruik is héél belangrijk in communicatie ...

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            verwar "ZOOM" en "TELE" niet he!
                            zoombereik is de verhouding tussen grootste en kleinste "zoom" stand.
                            zo hebben een 10-20, een 17-35 en een 200-400 allemaal een zoombereik van 2.
                            terwijl in dit rijtje enkel de 200-400 als TELE kan omschreven worden.
                            TELE-ZOOM dan nog wel.

met een crop-sensor krijg je dus niet méér zoom:
                            10-20 wordt 16-32, wat het "zoom"-bereik op 2 houdt.
                            maar de 200-400 wordt 320-640, waarbij je aan "tele" wint ...

duidelijkheid en juistheid van woordgebruik is héél belangrijk in communicatie ...

mm
                            Maar je hebt het wel mis wat de tele betreft. Die blijft 200-400. Op een cropsensor valt er enkel een stuk van het beeld af.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                              Je hebt gelijk.
                              Gelukkig is het aantal pixels niet hetzelfde. Als je nu eens gewoon let op wat je ziet ipv op de technische specificaties, al dan niet juist, dan zie je dat de 5D gewoon prachtige beelden maakt.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Working...
                              X