Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikt toestel.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geschikt toestel.

Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
    Opmerking: Wat ik wel belangrijk vind, is het feit of er al dan niet vertraging aanwezig is bij het maken van een foto.
    Wat ik bedoel, is als ik op de knop duw, moet de foto er meteen zijn. Geen halve seconde later, want dat is het misschien te laat.
    Ook hierover is een extra woordje uitleg altijd welkom.
    De FZ50 heeft een shutterlag van 0,2 seconden. Dat is dus absoluut niet voelbaar. Wel moet je rekening houden met de snelheid van de AF. De kamera gaat pas afdrukken als het beeld ook scherp is. Dit kan je alleen vermijden door ofwel manueel scherp te stellen of al op voorhand de knop half in te drukken zodat de focus al scherp staat (en dan al of niet gebruik maken van de AE-lock), of met constante AF te werken. Dit laatste gaat ten koste van de batterijduur. De FZ50 heeft ook een instelling voor snelle AF. Die bevriest dan tijdelijk het beeld en stelt scherp. Dit gebeurd binnen de 0,5 sec. In de praktijk durft de snelle AF er echter wel eens naast zitten. Dslr camera's hebben sowieso een snellere AF.

kapitein
    FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Tijd genoeg om over na te denken dus.

Maar wel pas NA je examens liefst.

Naar mijn gedacht zijn beide toestelen goed, maar ik kan niet echt beoordelen omdat ik geen van beide bezit of ooit in de hand heb gehad.

Daarom misschien hier eens kijken:
      FZ50
      H5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Tijd genoeg om over na te denken dus.

Maar wel pas NA je examens liefst.

Naar mijn gedacht zijn beide toestelen goed, maar ik kan niet echt beoordelen omdat ik geen van beide bezit of ooit in de hand heb gehad.

Daarom misschien hier eens kijken:
        FZ50
        H5
        Bedankt voor de links, maar op die site ben ik al uitgekeken.

'k Vrees dat ik het bij persoonlijke ervaringen, of gewoon mensen met ervaring met digitale fotografie zal moeten halen.

Ook bedankt voor uw reactie, kapitein.
        Last edited by NiTroXiTy; 20 januari 2007, 15:10.
        | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

Comment

Die links (als je ze al niet van buiten kent ) zijn de bladzijden met de chrono's.
          Daar kan je de verschillende snelheden objectief met mekaar vergelijken.

Op dit digitaal forum ken ik niet zo snel iemand met een H5, maar vanslycken heeft een H1 (voorloper met 5 Megapixel) en die is ervan supertevreden.

Oh jawel: Regulus heeft een H5
          Last edited by nabi; 20 januari 2007, 15:34. Reden: regulus

Comment

Die links (als je ze al niet van buiten kent ) zijn de bladzijden met de chrono's.
            Daar kan je de verschillende snelheden objectief met mekaar vergelijken.

Op dit digitaal forum ken ik niet zo snel iemand met een H5, maar vanslycken heeft een H1 (voorloper met 5 Megapixel) en die is ervan supertevreden.

Oh jawel: Regulus heeft een H5
            Idd ik heb een H5 en ervoor had ik een H1 .. en ik heb nog steeds de Canon G6
            De H1 was al een zeer goed "dingske" en de H5 is IMHO nog beter tenminste als camera. De H1 had een beter "midtone" kleurcurve en Sony heeft waarschijnlijk wat moeten veranderen wegens de andere sensor in de H5.
            De 3" LCD is natuurlijk een andere troef want dat ding is haarscherp !

Voor mij is het verschil in de beeldkwaliteit tussen G6 en H5 niet eens merkbaar. De H5 heeft echter een straf voordeel dat is dat ISO400 perfect bruikbaar is en zelfs ISO800 is nog "passabel" .. Voor een niet-dSLR is dat toch niet te slecht ..
            .. en in vergelijking met de H5 is de Canon G6 zo traag als een slak !!
            FWIW

Comment

Ik zie hier positieve reacties voor zowel de H5, als de FZ50.

't Zal een moeilijke keuze worden, maar ik geloof wel dat ik (wat ik ook kies) tevreden zal zijn.
              Dit forum heeft me in ieder geval al stukken vooruit geholpen.

Bedankt!

Van zodra ik een toestel heb, zal ik moeilijk beginnen doen in het "Fotoschool"-onderdeel.
              | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

Comment

Nog enkele Pro's voor de FZ50 t.o.v. de H5 (alhoewel deze pro's ook voor de Fuji's gelden )
                - Zoomring (geen knopjes)!!!
                - Hotshoe voor flash
                - RAW-formaat
                - SD-kaartjes (i.p.v. memorystick = speciale kaartjes van Sony die toch niet echt willen doorbreken...)
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Het beste advies blijft eens naar een fotowinkel stappen waar je ze kan proberen. Bij MediaMarkt en Fnac kan je ze al eens vastpakken. Maar beter is een winkel te zoeken waar je eens paar foto's kan nemen.

Dan zal je snel genoeg een voorkeur voor de ene of de andere hebben denk ik.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                    Zoomring (geen knopjes)!!!
                    Hoe gaat dit precies in z'n werking? Kan je enkel zoomen via de ring? Moet je het beeld ook scherpstellen via de ring?

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Het beste advies blijft eens naar een fotowinkel stappen waar je ze kan proberen. Bij MediaMarkt en Fnac kan je ze al eens vastpakken. Maar beter is een winkel te zoeken waar je eens paar foto's kan nemen.
                    Bedankt, dat zal ik zeker doen.

Comment

Het advies van Fotodirk is zeker aan te raden. Het belangrijkste in de hele zaak is ook hoe het toestel in de hand ligt, en dat is nu eenmaal een persoonlijk gevoel.

Nu de zoomring: door hieraan te draaien kan je snel en accuraat in en uitzoomen (zoals ook bij zoomlenzen van DSLR's). Bij de toestellen met knopjes moet je die knopjes indrukken totdat je genoeg in of uitgezoomd ben maar in de praktijk (bij mij toch vroeger ) laat je die knopjes altijd iets te vroeg of te laat los.
                      Ook duurt het met die knopjes langer om over te gaan van full groothoek naar full tele. Met de zoomring kan dat bijna ogenblikkelijk.

Scherpstellen gebeurt normaal automatisch bij het halfindrukken van je ontspanknop (zoals bij alle toestellen). Maar je kan eventueel ook kiezen voor manuele scherpstelling met behulp van een tweede ring rond de lens.

Zeker iets om uit te testen als je de toestellen eens gaat uitproberen in de winkel.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Dat klinkt interessant, waardoor de FZ50 natuurlijk wel een enorme pro heeft.

Als het beeld WEL goed is, zoals hier beweerd wordt, en de prestaties van FZ50 ook goed zijn, dan zou ik het nog durven overwegen.
                        Is de standaardlens van de FZ50 goed, of kan je beter een andere kopen?

Comment

Toch niet echt alles begrepen zie ik.
                          Ofwel slecht verwoord. Een andere lens of een ander toestel?

De FZ50 heeft zoals elke bridge één vaste lens met een bereik van 35-420 mm (of is het nu 36-432? allez 12x zoom). Dat onderscheidt een bridge van een DSLR.
                          Met een DSLR ben je voor hetzelfde lensbereik en lenskwaliteit een klein fortuin kwijt.
                          DE schaduwzijde is een minder goede beeldkwaliteit t.o.v. een DSLR, omdat een bridge met die éne, maar in het geval van de FZ50 wel fantastische, lens noodzakelijk technisch een kleinere sensor heeft. Dus elke bridge heeft die kleinere sensor.

Daarentegen heeft de FZ50 dankzij de leica-lens een zéér goede beeldkwaliteit in zijn segment. Zeggen de Panasonic bezitters, zegt 'Foto-Video-Digitaal, zeggen ook andere tijdschriften en websites, maar zeggen niet de Fuji-aanhang en de DSLR aanhang.

Je kan met de FZ50 wel met voorzetlenzen meer bereik in breedhoek en tele verwerven. Ik meen dat er ook macro voorzetlenzen bestaan. Zoek eens op Raynox.

Comment

Toch niet echt alles begrepen zie ik.
                            Ofwel slecht verwoord. Een andere lens of een ander toestel?

Daarentegen heeft de FZ50 dankzij de leica-lens een zéér goede beeldkwaliteit in zijn segment. Zeggen de Panasonic bezitters, zegt 'Foto-Video-Digitaal, zeggen ook andere tijdschriften en websites, maar zeggen niet de Fuji-aanhang en de DSLR aanhang.
                            Dat is inderdaad correct .. Als je op dpreview het oplossend vermogen van de cameras vergelijkt (FZ50<=>H5) dan is de H5 geen partij voor de FZ50, maar dat zegt natuurlijk niet alles

Je kan met de FZ50 wel met voorzetlenzen meer bereik in breedhoek en tele verwerven. Ik meen dat er ook macro voorzetlenzen bestaan. Zoek eens op Raynox.
                            Sony heeft voor de Hx reeks een aantal zeer goede "add-on" lenzen gemaakt .. de DH1758 is een excellente tele voorzet met een 1,7x factor wat het zoombereik optrekt tot een equiv 734,5 mm wat ong een 20,5x optische zoom is. Er is eveneens een goede close-up voorzetlens M3358 een +3.3 diopter lens (a-chromatisch, 2 elementen) maar in dit luik zijn de Canon 250D (+4) en 500D (+2) even goed en ze werken even goed op de Hx serie.

De Raynox close ups staan nog op mijn verlanglijstje voor "ultra-dichtbij" ..

PS ik heb geen aandelen van Sony, ik ben enkel een heel tevreden gebruiker
                            FWIW

Comment

'k Krijg de indruk dat, wat ik ook ook kies, ik hoe dan ook tevreden zal zijn.

'k Zal jullie raad opvolgen, en eens in een winkel binnenstappen om te voelen hoe de toestellen in de hand liggen.

Comment

Working...
                              X