Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instelling van meest geconcentreerde lichtmeting die je toestel beschikbaar heeft

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• instelling van meest geconcentreerde lichtmeting die je toestel beschikbaar heeft

weet iemand hoe dit moet met de eos 300D
    de meest geconcentreerde lichtmeting die je toestel beschikbaar heeft,
    het is voor fotograferen van van vliegende vogels ,het is een tip die ik van elsan gekregen heb ,maar de instelling er voor weet ik niet ,wel dat je het middelste focus punt moet nemen.en dan houd het op ,voor een ander toestel is dit spotmeting geloof ik.

Re: instelling van meest geconcentreerde lichtmeting die je toestel beschikbaar heeft

Lees dit topic er effen op na :

Ik lees net dat de 400D geen spotmeting heeft? Ervaren jullie dit als een gemis? Of hoe los je dit gebrek dan op?

't Is dus gewoon belangrijk dat je meet op één punt op je onderwerp en niets van de lucht erbij meet, om de evidente reden dat die veel lichter is dan je onderwerp en je op die manier een onderbelichte vogel krijgt.
    fotosite

Comment

Re: instelling van meest geconcentreerde lichtmeting die je toestel beschikbaar heeft

Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
      weet iemand hoe dit moet met de eos 300D
      de meest geconcentreerde lichtmeting die je toestel beschikbaar heeft,
      het is voor fotograferen van van vliegende vogels ,het is een tip die ik van elsan gekregen heb ,maar de instelling er voor weet ik niet ,wel dat je het middelste focus punt moet nemen.en dan houd het op ,voor een ander toestel is dit spotmeting geloof ik.
      De 300D heeft geen spot meting.
      je zou moeten gaan voor Center-weighted. met een focus punt in het midden.
      Vogel in de vlucht tegen een lichte achtergrond zou ik alle focus punten aanzetten, zo dat hij sneller kan focussen.
      Als er op de achtergrond bomen staan of iets anders, dan moet je weer overschakelen op 1 punt focus, anders pakt hij weer het gemiddelde van de achtergrond mee.
      Last edited by drh; 5 januari 2007, 08:28.
      Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Lees dit topic er effen op na :

Ik lees net dat de 400D geen spotmeting heeft? Ervaren jullie dit als een gemis? Of hoe los je dit gebrek dan op?

't Is dus gewoon belangrijk dat je meet op één punt op je onderwerp en niets van de lucht erbij meet, om de evidente reden dat die veel lichter is dan je onderwerp en je op die manier een onderbelichte vogel krijgt.
        dank je opnieuw elsan,ga dat dit toch heel rustig moeten lezen en waarschijnlijk meer dan eens ,(zit nogal veel technise uitleg tussen)maar geloof wel dat ik er zo ga uitgeraken ,vraag me aleen af of ik met 300 mm voldoende ga hebben (70-300mm sigma macro apo ,de nieuwe versie)om een vogel er scherp op te krijgen ,(zal waarschijnlijk moeten croppen)ik zie wel.
        thx des

Comment

@drh dit zal ik zeker ook eens uitproberen,
          thx des

Comment

Vogel in de vlucht tegen een lichte achtergrond zou ik alle focus punten aanzetten, zo dat hij sneller kan focussen.
            Kunt ge alleen doen bij een staalblauwe of loodgrijze lucht. Mijn D200 focust ook op wolkenranden. Snelst van al de vogel vinden én focussen doe je met één focuspunt, het middelste. Nu, zoals in een vorig topic al gezegd, op 300mm valt het nogal mee om de vogel in je zoeker te krijgen, op 500mm is er toch wat ervaring nodig om snel genoeg je onderwerp te vinden, zeker bij kleinere vogels op een grotere afstand. Als je er de tijd voor hebt helpt het wel te zoeken op 300mm en dan snel in te zoomen.
            fotosite

Comment

Mee eens, met contrasten in de lucht gaat het verhaal niet op met alle focus punten aan.
              Met mijn 400 mm heb ik toch al veel voordeel gehad met alle focus punten aan, bijv een vogel in de vlucht, is moeilijk in beeld te krijgen, als hij snel vliegt en met de ingestelde al servo AF kan het zijn dat je er naast focus met een punt en dat de AF gaat zoeken.
              Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Working...
              X