Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldkwaliteit D200 vs D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beeldkwaliteit D200 vs D80

Bij inzage van de Nikon-catalogus (de link is hier ergens op het forum wel te vinden) las ik dat de beeldkwaliteit van de D200 beter is dan die van de D80. Waarschijnlijk een processor-issue (of sensor?).

Maar wat bedoelen ze met de beeldkwaliteit? Gaat het hier over scherpere foto's? Of mooiere kleuren? Of mss het contrast?

Wat ik al heb willen vaststellen bij het bekijken van foto's online, dat is dat de foto's die genomen zijn met een D200 een veel scherpere indruk geven dan foto's die genomen zijn met een D80, ongeacht het gebruikte "glas" of bewerking.

Zou het kunnen dat er zo'n groot verschil is? Of zijn dat gewoon mijn gedachten en heeft het dan toch met nabewerking te maken?
    Momenteel geen fototoestel meer!

Re: Beeldkwaliteit D200 vs D80

Als je 't mij vraagt is dat maar 't gedacht hoor!
    Ik heb weliswaar nog nooit een D80 in handen gehad maar ik ben ervan overtuigd dat, als je identiek dezelfde foto neemt met beide camera's, identieke lens en identieke settings vanop een statief, dat de foto's evenwaardig zijn. Zeker als beide foto's als NEF getrokken zijn en op dezelfde manier nabewerkt moet het resultaat virtueel identiek zijn.
    ...but I could be wrong...

Comment

Thom Hogan, een hotemetoot in the digitale wereld van Nikon gaf juist aan dat in sommige aspecten de beeldkwaliteit van de d80 beter is
      Excellent Image Quality. 10mp is a lot of data, and the D80 in some ways does it better than the D200 (at least for JPEGs). Acuity is very good with careful sharpening, color is excellent, and noise performance is excellent at low ISO values and more than acceptable at higher ISO values. With the right settings and discipline, this camera performs near the state-of-the-art.
      http://www.bythom.com/d80review.htm

Zelf denk ik dat de verschillen zo minimaal zijn dat het niets uitmaakt. Alleen vind ik het leuk om het bovenste quote af en toe aan te halen omdat sommige D200 eigenaren op Nikon forums wat neerbuigend kunnen doen over de D80 wanneer er adviezen gevraagd worden welke van de twee ze moeten aanschaffen
      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
        Bij inzage van de Nikon-catalogus (de link is hier ergens op het forum wel te vinden) las ik dat de beeldkwaliteit van de D200 beter is dan die van de D80. Waarschijnlijk een processor-issue (of sensor?).

Maar wat bedoelen ze met de beeldkwaliteit? Gaat het hier over scherpere foto's? Of mooiere kleuren? Of mss het contrast?

Wat ik al heb willen vaststellen bij het bekijken van foto's online, dat is dat de foto's die genomen zijn met een D200 een veel scherpere indruk geven dan foto's die genomen zijn met een D80, ongeacht het gebruikte "glas" of bewerking.

Zou het kunnen dat er zo'n groot verschil is? Of zijn dat gewoon mijn gedachten en heeft het dan toch met nabewerking te maken?
        Spreken over "beeldkwaliteit" voor beelden die een (potentiele)kwaliteit hebben die dicht tegen het menselijk waarnemingsvermogen aanleunen is commerciele nonsens zolang er geen verdere specificaties/omstandigheden worden vermeld.
        Online foto's zijn geen referentie: het zijn meestel (bewerkte) JPEG's
        Zelfs NEF(RAW) kan verschillen: de Bayer rekonstruktie, ruisreduktie...kunnen lichtjes verschillen.

Comment

Ik moet nu vlug gaan werken.

Maar ik zal eens proberen een aantal voorbeelden te posten van wat ik bedoel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
            ...knip... . Alleen vind ik het leuk om het bovenste quote af en toe aan te halen omdat sommige D200 eigenaren op Nikon forums wat neerbuigend kunnen doen over de D80 wanneer er adviezen gevraagd worden welke van de twee ze moeten aanschaffen
            er zijn minieme verschillen in de beeldprocessing en belichting, maar het grootste verschil zit in de konstruktiekwaliteit (en het gewicht) van de 2 toestellen. Mijn D200 weegt een stuk meer dan mijn backup D70 (en de D80 zit ook in die range).

erik
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

indien er een verschil is en indien die aangetoond is in een review dan is dit wellicht in hoofdzaak het resultaat van een 'analytische ' test in een vooral kunstmatige omgeving.

Dit zijn geen live situaties, waardoor minieme verschillen (als die er al zouden zijn) in de werkelijkheid meteen in het niet verdwijnen tav bijkomende factoren die het resultaat zondermeer zwaarder gaan beinvloeden nl. glaswerk, de mens zelf mbt het hanteren van de instellingen en zijn omgang met het licht en object en evt nabewerking.

Persoonlijk zou ik daar niet te zwaar op piekeren. Het verschill tussen beide ligt imho op andere gebieden (bouw, afwerking, aanwezigheid directe functieknoppen en de opstelling ervan, technische prestaties los van beeldprestaties,...).

Ik denk dat beide zeer goed scoren en zoals reeds veel aangegeven zijn lensen en mensen belangrijker dan de body (ik spreek voor mezelf ) en is er een factor 'wat wil ik, wat heb ik nodig en wat heb ik er voor over'.

no worries,

my cents
              m
              Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
              + b.u. Fuji X-E1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                Thom Hogan, een hotemetoot in the digitale wereld van Nikon gaf juist aan dat in sommige aspecten de beeldkwaliteit van de d80 beter is

Zelf denk ik dat de verschillen zo minimaal zijn dat het niets uitmaakt. Alleen vind ik het leuk om het bovenste quote af en toe aan te halen omdat sommige D200 eigenaren op Nikon forums wat neerbuigend kunnen doen over de D80 wanneer er adviezen gevraagd worden welke van de twee ze moeten aanschaffen
                De verschillen zitten niet in de sensor en het AF-systeem want dat heeft de D80 overgenomen van de D200. (die al 9 maand eerder op de markt kwam)

Maar wel in andere zaken zoals de 5 foto's per sec ipv 3 voor de D80, robuurster gemaakt dan de D80, ergonomie van de toestel,....

Ik heb de D80 gewoon maar paar keer vastgehad en het is alsof je een D70 gebruikt. En dat vind ik nog steeds heel tof toestel. Maar Je kan pas echt vergelijken als je beide gebruikt hebt.

Je moet wel opletten dat je niet hetzelfde gaat doen als iemand advies vraagt over een D40
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Je moet wel opletten dat je niet hetzelfde gaat doen als iemand advies vraagt over een D40
                  De D40 lijkt mij een heel goed toestel om te hebben Wanneer ik had kunnen kiezen tussen de D80 en D40 had ik het moeilijk gehad Ik had ook de D200 kunnen aanschaffen, maar vond hem te groot en zwaar voor mij Ik heb er een paar keer meegewerkt voor dat ik de D80 kocht, het is een prachtig toestel, mijn wederhelft heeft hem en die is er ontzettend blij mee
                  Last edited by Roosje; 28 december 2006, 17:14.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Dus kan ik daar uit concluderen dat de beeldkwaliteit in principe ongeveer dezelfde zou moeten zijn en dat verschillen te wijten zijn aan: 1. het gebruikte objectief 2. de nabewerking.

Da's alles wat ik wou weten, thx voor jullie reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                      Dus kan ik daar uit concluderen dat de beeldkwaliteit in principe ongeveer dezelfde zou moeten zijn en dat verschillen te wijten zijn aan: 1. het gebruikte objectief 2. de nabewerking.

Da's alles wat ik wou weten, thx voor jullie reacties.
                      Je conclusie klopt!

Comment

Er is een verschil in de lichtmeting, de verwerkings software, de chip, enz, enz.
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                        X