Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Ixus 800IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Ixus 800IS

Ik ben reeds een tijdje in het bezit van mijn Canon Ixus 800IS en ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat mijn foto's onscherp zijn. Zelfs op automatische stand vind ik dat er aardig wat ruis op de foto's zit. Nu ja, dat is 1 feit. Wat me ook opvalt is dat er (ondanks de anti-rode ogen functie) er soms toch nog mensen met rode ogen op de foto verschijnen? En nog een laatste opmerking, bewegende beelden fotograferen lukt me maar niet op een deftige manier. Mijn favoriete "object", een zoontje van 2 jaar, wil namelijk niet heel lang stilzitten voor de lens... . Ik ben helemaal geen ervaren fotograaf of expert in manuele instellingen dus als iemand wat feedback kan geven zou dat heel tof zijn.

Iemand een ander toestel waar je misschien wel bewegende beelden deftig mee kan fotograferen en zonder ruis? Liefst een compact model.

Alvast bedankt.
    Fred.

Re: Canon Ixus 800IS

dat je ruis krijgt op de automatische modus is behoorlijk normaal want die gaat al vlug een hogere iso selecteren en dan krijg je (bij een compact) snel ruis

dat is ook zo bij mijn ixus 60

ik weet niet hoeveel je manueel kan instellen bij dit toestel maar hier enkele tips.
    Probeer je diafragma wat hoger te zetten (Av afgekort) dus een groter getal.
    En let op je sluitertijd dat deze niet te laag ligt anders krijg je bewegingsonscherpte.
    dit gaat soms moeilijk samen (groot diafgrama getal en klein sluitergetal) en dan kan je eventueel nog je ISO verhogen (maar dus niet teveel voor de ruis).
    toon anders eens enkele foto's waar je niet tevreden over bent...

gr,
    KOen
    Last edited by koen dd; 26 december 2006, 19:41.
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

FZ50

Comment

Koen,

Bedankt alvast. Ik heb een paar foto's die ik gisteren genomen uitgezocht, er zijn nog wel voorbeelden maar ik heb deze snel geselecteerd om jou een idee te geven:

Beweging op de foto, stand automatisch:

Deze foto is dan weer niet slecht van kwaliteit maar toch vind ik dat hij rond het gezicht niet zo scherp is?:

Rode ogen & ruis...

Rode ogen & ruis...

Ruis...

Alvast bedankt!
      Groeten,
      Fred.

Comment

de onscherpte bij foto 1 is waarschijnlijk te wijten aan een sluitertijd van 1/60 dat is nogal weinig voor bewegende onderwerpen (in dit geval je zoontje )
        als je dit kan instellen ga je best naar een kleinere sluitertijd (1/150 ofzo)
        ofwel de iso wat hoger.

scherpte op foto2 kan ik niet echt beoordelen... (te kleine foto)

de ruis kan je oplossen door in de M-stand te gaan werken.
        En aangezien je met flits werkt kan je hier gerust iso 200 gebruiken en dan heb je helemaal niet zoveel ruis.

Rode ogen, tjah, in fotoshop krijg je die weg...

hopelijk heb je er iets aan.

gr,
        Koen

ps: als ik onzin verkoop laat maar weten...
        Last edited by koen dd; 26 december 2006, 22:03.
        www.koendd.be

FZ50

Comment

Bij de eerste foto is de sluitertijd inderdaad te lang om de "actie" te bevriezen, dat ligt niet aan de camera, als er meer licht is dan zal je die foto's wel kunnen maken (of de iso moet omhoog, wat meer ruis geeft).
          Probeer met weinig licht eerder zelf dichterbij te gaan dan de zoomfunctie te gebruiken, zeker als het onderwerp in beweging is (de uitleg waarom kan je verder lezen bij de tips over flitsfoto's ).

Bij de tweede is er scherpgesteld op de achtergrond, daardoor staat je zoontje er niet heel scherp op.

Voor de rode ogen kan je soms de pré-flash (rode ogen functie) inschakelen, waardoor de pupillen wat dicht gaan voor de foto werkelijk gemaakt wordt. Maar mijn ervaring leert mij dat er dan heel veel mensen opstaan met hun ogen dicht, en dat kan ook niet de bedoeling zijn .
          Met een fotobewerkingsprogramma zijn die rode ogen met een klik weg te werken (misschien zit er bij je camera software waarmee dat mogelijk is). Om de ruis bij flitsfoto's te beperken jan je de iso vast instellen op bijvoorbeeld 200. Maar dan zal de flitser wel niet meer zo ver geraken.
          Bij flitsfoto's gebruik je ook best zo weinig mogelijk de zoomfunctie, want de lens wordt veel minder lichtsterk naargelang je inzoomt. Op een compact zit niet zo'n grote flitser, en elke meter dat je verder af staat, halveert de kracht dan ook nog eens.
          Je kan beter zelf dichterbij gaan, dan heb je twee voordelen in één keer. De lens blijft lichtsterk, en de flitser zal ook zeker sterk genoeg zijn om het onderwerp goed belicht te krijgen (dan zal de camera op de automatische iso ook nog beelden geven met minder ruis dan dit.

Aanpassing:
          Na het bekijken van de exif zie ik dat bij de eerste twee foto's niet ingezoomd is, want daar stond het diafragma op f2,8. Daar kan je alleen de iso verhogen om de sluitertijd korter te krijgen en de beweging te bevriezen. De camera op "sport" zetten kan in dat geval ook helpen (met een DSLR werk ik dan gewoonlijk op iso 400 of 800, anders krijg je de kinderen nooit scherp op de foto)
          Bij de flitsfoto's is er wel zoom gebruikt, want daarbij stond het diafragma op f4. Dan verlies je de helft van het licht dat er binnenkomt ten opzichte van f2,8, en je staat heel wat verder af waardoor de flitser minder licht tot bij het onderwerp krijgt. Dan kan de camera niet anders dan de iso verhogen, anders staat er gewoon niets meer op de foto.

Er is niets mis met je camera, maar je zit gewoon op de technische limieten te werken. Zodra de zon weer wat meer licht geeft, zal het allemaal wel beter gaan .
          Last edited by Black B@ndit; 26 december 2006, 22:43.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Wow, dat is pas een pak nuttige informatie! Ik zal er zeker rekening mee houden en een paar tips uitproberen en (hopelijk) om te zetten in betere foto's. Bedankt nog eens!

Comment

De rode ogen functie werkt ook enkel en alleen als je onderwerp in de lens kijkt, de voorflitsers zorgen er dan voor dat de rode ogen verdwijnen. Hier kijkt je zoontje niet in de lens, met als gevolg dat de anti-rode ogen functie faalt... dit kan je met ieder fotoprogramma eenvoudig wegwerken dus da is niet zo een probleem.

Voor de rest van de opmerkingen sluit ik me aan bij de anderen, ik had net hetzelfde probleem met een Sony compact fototoestel...ben nu overgeschakeld naar DSLR omwille van meer mogelijkheden.
              Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
              Mijn foto's
              Mijn blogje

Comment

Aha, en een DSLR is een digitale spiegel reflex camera vertelt Google . Dat is dus minder compact of zijn daar ook compacte modellen in? Is er iets wat jullie aanraden of wat hier veel gebruikt wordt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                  Aha, en een DSLR is een digitale spiegel reflex camera vertelt Google . Dat is dus minder compact of zijn daar ook compacte modellen in? Is er iets wat jullie aanraden of wat hier veel gebruikt wordt?
                  Sorry voor de afkorting, ik had ze beter even toegelicht. Een DSLR is inderdaad minder compact. Vandaag de dag beginnen ze wel lichter te worden, je kan eens kijken naar de Olympus e-400 of e-500, of eventueel de nieuwe Nikon D40 of D50. Ik ben niet zo een Canon kenner maar ik vermoed dat de Canon EOS 400D ook redelijk licht is... natuurlijk niet te vergelijken met een compactje dat je makkelijk in je jaszak kan steken. Het hangt er allemaal een beetje van af hoe ver je met fotografie wil gaan.
                  Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                  Mijn foto's
                  Mijn blogje

Comment

Ok, bedankt. Ik zal de toestellen eens vergelijken en misschien moet ik er toch maar eens verder mee gaan aangezien ik betere foto's wil trekken.

Grtn,
                    Fred.

Comment

hou me op de hoogte. Ik ben ook nog niet zo lang bezig, heb geopteerd om een tweedehandse Nikon D70 te kopen. Dat geeft ook veel mogelijkheden, als je een beetje zoekt vind je wel een degelijk toestel voor niet te veel geld.

Als je nog hulp wil, aarzel niet om me te contacteren via PM. Succes

Frederik
                      Mijn foto's
                      Mijn blogje

Comment

Ok, bedankt alvast! Ga mijn Canon 800 een beetje verder verkennen en anders misschien toch ook eens rondkijken op de 2e-hands markt. Als ik iets kan vinden laat ik het je zeker weten.

Groeten,
                        Frederic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                          Ok, bedankt alvast! Ga mijn Canon 800 een beetje verder verkennen en anders misschien toch ook eens rondkijken op de 2e-hands markt. Als ik iets kan vinden laat ik het je zeker weten.

Groeten,
                          Frederic.
                          ga niet overhaast tewerk hoor, met je 800Is zal je zeker ook mooie foto's kunnen maken.
                          Het leerproces van een DSLR is lang (ik leer nog elke dag bij) bij wijze van spreken dan nog.

Maar eens je het beethebt is het zalig om mee te werken hoor
                          www.koendd.be

FZ50

Comment

De eerste resultaten van een DSLR vallen ook vaak tegen. Men is vol verwachting, maar het vraagt toch wel wat ervaring om er echt mooie, scherpe en goed belichte opnames mee te maken.

Datzelfde geldt ook voor je Ixus 800 IS. Dit cameraatje heeft alles in zich om mooie beelden te maken, maar ook hier is wat ervaring vereist om er echt goede opnames uit te halen.

Vergeet niet dat de betere opnames (ondermeer op dit forum) meestal ook in optimale omstandigheden gemaakt werden (en de mislukte opnames toont men doorgaans niet ).

P.S. ben sedert gisteren ook in het bezit van een Ixus 800 IS, als aanvulling van mijn DSLR. Ik heb dit nog niet uitvoerig kunnen testen, maar de eerste resultaten waren zeker bevredigend.

Groetjes, Wim
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Oei dan ligt het zeker aan mij en niet aan het toestel . Nog eens bedankt voor de feedback, vandaag het tijdschrift Zoom eens gekocht en de handleiding van mijn Ixus er nog maar eens bijgenomen .

Groeten,
                              Fred.

Comment

Working...
                              X